Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź aż 70 parametrów Twojej strony!

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

Ikona

Co to jest efekt zakotwiczenia? Definicja

Efekt zakotwiczenia to zjawisko psychologiczne, w którym ludzie silniej uwzględniają pierwszą informację (tzw. „kotwicę”) przy podejmowaniu decyzji lub osądach, nawet jeśli jest ona nieistotna lub niepełna. Na przykład, jeżeli podczas negocjacji cena początkowa produktu zostanie ustalona bardzo wysoko, to finalna cena będzie bliższa tej początkowej oferty, niezależnie od rzeczywistej wartości produktu.

Efekt zakotwiczenia polega na skupieniu się na jednym, początkowym punkcie odniesienia, który wpływa na dalsze decyzje, natomiast inne zjawiska psychologiczne, takie jak efekt potwierdzenia, dotyczą skłonności do szukania informacji potwierdzających nasze przekonania, pomijając te sprzeczne.

 

Jaki jest mechanizm działania?

Mechanizm działania efektu zakotwiczenia opiera się na sposobie, w jaki nasz mózg przetwarza informacje. Kiedy przedstawi się nam pierwszą wartość, nasz umysł automatycznie używa jej jako punktu odniesienia dla dalszych ocen i decyzji. Nawet po otrzymaniu nowych informacji, ta początkowa wartość ma bardzo silny wpływ na ostateczny wynik.

 

Jakie są przykłady zastosowania?

Efekt zakotwiczenia jest powszechnie stosowany w negocjacjach, marketingu oraz strategiach sprzedażowych. Na przykład, jeżeli klientowi najpierw pokaże się droższy produkt, ta cena będzie stanowiła punkt odniesienia. W rezultacie, tańsze produkty będą postrzegane jako lepsza okazja. Podobnie, w kampaniach reklamowych, pierwsze prezentowane liczby stanowią punkt wyjściowy dla całej kampanii.

 

Efekty i skutki

Efekty zakotwiczenia mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne. Dla marketerów może to oznaczać wyższe zyski dzięki skuteczniejszym strategiom cenowym. Jednak dla konsumentów może prowadzić do nieoptymalnych decyzji zakupowych. Efekt zakotwiczenia wpływa też na ocenę jakości produktów, podejmowanie decyzji finansowych, a nawet na wyniki negocjacji biznesowych.

 

Strategie przeciwzakotwiczeniowe

Istnieją różne strategie mające na celu ograniczenie wpływu efektu zakotwiczenia. Przykłady to: dostarczanie pełniejszych informacji przed faktyczną decyzją, zwiększanie świadomości na temat tego efektu oraz stosowanie technik przeciwdziałających, takich jak kontr-argumentacja. Można też stosować różnorodne techniki umysłowego „odkotwiczenia”, aby zminimalizować wpływ pierwszej informacji.

 

Zapisz się do newslettera

E-book dostaniesz w prezencie!

Zarabiaj więcej dzięki marketingowi internetowemu. Porozmawiajmy!
Zamów bezpłatną konsultację
Ikona Ikona Ikona

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700