Sprawdź aż 70 parametrów Twojej strony!
Efekt zakotwiczenia to zjawisko psychologiczne, w którym ludzie silniej uwzględniają pierwszą informację (tzw. „kotwicę”) przy podejmowaniu decyzji lub osądach, nawet jeśli jest ona nieistotna lub niepełna. Na przykład, jeżeli podczas negocjacji cena początkowa produktu zostanie ustalona bardzo wysoko, to finalna cena będzie bliższa tej początkowej oferty, niezależnie od rzeczywistej wartości produktu.
Efekt zakotwiczenia polega na skupieniu się na jednym, początkowym punkcie odniesienia, który wpływa na dalsze decyzje, natomiast inne zjawiska psychologiczne, takie jak efekt potwierdzenia, dotyczą skłonności do szukania informacji potwierdzających nasze przekonania, pomijając te sprzeczne.
Mechanizm działania efektu zakotwiczenia opiera się na sposobie, w jaki nasz mózg przetwarza informacje. Kiedy przedstawi się nam pierwszą wartość, nasz umysł automatycznie używa jej jako punktu odniesienia dla dalszych ocen i decyzji. Nawet po otrzymaniu nowych informacji, ta początkowa wartość ma bardzo silny wpływ na ostateczny wynik.
Efekt zakotwiczenia jest powszechnie stosowany w negocjacjach, marketingu oraz strategiach sprzedażowych. Na przykład, jeżeli klientowi najpierw pokaże się droższy produkt, ta cena będzie stanowiła punkt odniesienia. W rezultacie, tańsze produkty będą postrzegane jako lepsza okazja. Podobnie, w kampaniach reklamowych, pierwsze prezentowane liczby stanowią punkt wyjściowy dla całej kampanii.
Efekty zakotwiczenia mogą być zarówno pozytywne, jak i negatywne. Dla marketerów może to oznaczać wyższe zyski dzięki skuteczniejszym strategiom cenowym. Jednak dla konsumentów może prowadzić do nieoptymalnych decyzji zakupowych. Efekt zakotwiczenia wpływa też na ocenę jakości produktów, podejmowanie decyzji finansowych, a nawet na wyniki negocjacji biznesowych.
Istnieją różne strategie mające na celu ograniczenie wpływu efektu zakotwiczenia. Przykłady to: dostarczanie pełniejszych informacji przed faktyczną decyzją, zwiększanie świadomości na temat tego efektu oraz stosowanie technik przeciwdziałających, takich jak kontr-argumentacja. Można też stosować różnorodne techniki umysłowego „odkotwiczenia”, aby zminimalizować wpływ pierwszej informacji.
E-book dostaniesz w prezencie!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: