Sprawdź aż 70 parametrów Twojej strony!
Analiza Pareto, znana również jako zasada 80/20, polega na identyfikacji kluczowych czynników wpływających na określony wynik. Za jego twórcę uważa się Vildredo Pareta. W marketingu często odnosi się do zjawiska, gdzie 20% klientów generuje 80% przychodów. Narzędzie to pomaga firmom skoncentrować swoje wysiłki na najbardziej produktywnych aspektach działalności.
Zasada Pareto wywodzi się z pracy włoskiego ekonomisty Vilfreda Pareto, który w 1896 roku zauważył, że 80% ziemi we Włoszech jest posiadane przez 20% populacji. Jego obserwacja stała się podstawą do szerszych analiz w różnych dziedzinach, od ekonomii po zarządzanie i marketing. W 1941 roku zasada ta została po raz pierwszy użyta przez Josepha Jurana do analizy badań z zakresu jakości.
W marketingu analiza Pareto pomaga zidentyfikować najważniejsze segmenty klientów oraz najbardziej efektywne kanały marketingowe. Możliwa jest dzięki niej analiza produktów czy rynków. Przykładowo, firma może skupić się na kampaniach do 20% klientów, którzy generują najwięcej przychodów, zamiast rozpraszać zasoby na mniej istotne grupy. W ten sposób eliminuje się błędy i poprawia poziom jakości. Zwiększy to efekty. Przykłady narzędzi analitycznych wykorzystywanych to: arkusze kalkulacyjne, oprogramowanie statystyczne oraz dedykowane aplikacje do analizy danych.
Analiza Pareto pozwala firmom efektywnie zarządzać zasobami i skoncentrować swoje działania na najważniejszych klientach oraz produktach. W ten sposób można lepiej zarządzać czasem i wykorzystywać zasoby firmy.
Jednak jej zastosowanie ma także ograniczenia, takie jak zbytnie uproszczenie rzeczywistości czy nie przewidywanie zmian w dynamice rynku. Niemożliwa jest przy tym analiza pierwotnej przyczyny czy użycie jedynie danych z przeszłości.
E-book dostaniesz w prezencie!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: