Sprawdź aż 70 parametrów Twojej strony!
Ambush marketing to strategia promocyjna, w której firma próbuje powiązać swój produkt lub markę z dużym wydarzeniem. Może to być event np. sportowy lub kulturalny. Nie jest przy tym oficjalnym sponsorem tego wydarzenia. Firmy wykorzystują popularność eventu do zwiększenia swojej widoczności i atrakcyjności wśród odbiorców.
Istnieją 2 główne rodzaje ambush marketingu: bezpośredni i pośredni. W bezpośrednim firma może otwarcie próbować powiązać się z wydarzeniem, np. poprzez reklamę w pobliżu eventu. Pośredni natomiast polega na subtelniejszych działaniach, np. wykorzystywaniu w komunikacji symboli związanych z wydarzeniem bez wyraźnego wskazania.
Ambush marketing może przynieść korzyści w postaci zwiększonej rozpoznawalności marki oraz oszczędności na kosztach sponsoringu. Ryzyka obejmują natomiast możliwość negatywnego odbioru przez konsumentów, naruszenie praw innych firm oraz konsekwencje prawne wynikające z działań niezgodnych z prawem.
Zalety ambush marketingu to m.in. zwiększenie rozpoznawalności marki, obniżenie kosztów promocyjnych oraz elastyczność w stosowaniu różnych narzędzi marketingowych. Wadami mogą być natomiast potencjalne konflikty prawne i negatywne reakcje konsumentów i konkurencji. W skrajnych przypadkach może zaistnieć ryzyko uszkodzenia renomy marki.
Ambush marketing może prowadzić do konfliktów prawnych. Zwłaszcza, gdy firma narusza prawa do znaków towarowych organizatorów danego wydarzenia. Warto wiedzieć, że przepisy różnią się w zależności od kraju oraz typu wydarzenia. Dobrze jednak mieć na względzie konsekwencje, takie jak mandaty. Może się to nawet kończyć procesami sądowymi.
E-book dostaniesz w prezencie!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: