Aż 42% platform internetowych działa na WordPressie. Dane te nie powinny być zaskoczeniem dla osób, które choć raz miały styczność z tym systemem CMS. Jest to bowiem jeden z najpopularniejszych serwisów CMS (ang. Content Management System) wybieranych przez webmasterów do tworzenia różnego rodzaju serwisów. Początkowo był on zaprojektowany z myślą o tworzeniu blogów, aktualnie umożliwia on funkcjonowanie również wielu sklepów internetowych, portali informacyjnych, stron firmowych i nie tylko.
Bez wątpienia, za sukces popularności WordPressa odpowiada zarówno intuicyjna, prosta obsługa i niemal nieograniczone możliwości tworzenia (opcja rozszerzenia możliwości dzięki różnego rodzaju wtyczkom), jak i fakt, że jest on dostępny za darmo. Oczywiście, należy liczyć się tutaj z dodatkowymi opłatami w przypadku niektórych wtyczek czy też bardziej rozbudowanych motywów.
Na tym systemie CMS opiera się prawie połowa serwisów internetowych. Daje on praktycznie nieograniczone możliwości tworzenia. Z uwagi na dostęp do kodu i możliwość jego edycji nie mamy do czynienia z właściwie żadnymi ograniczeniami w zakresie wprowadzania modyfikacji. A to jest spójne z SEO, ponieważ nie mamy praktycznie żadnych barier technicznych, które utrudniałyby wdrażanie przez ekspertów zmian on-site wspierających proces pozycjonowania sklepów czy witryn usługowych.
Należy jednak pamiętać, że sama optymalizacja WordPressa nie różni się od działań SEO w innych systemach CMS – po prostu wdrożenie zmian przebiega w prostszy sposób i pozwala zaoszczędzić czas eksperta, który może szybciej przystąpić do kolejnych działań i skupić się chociażby na budowaniu profilu linkowego witryny. Co więcej, w niektórych sytuacjach wprowadzenie prostych modyfikacji może zostać wykonane samodzielnie przez właściciela strony (choć lepiej korzystać z tej opcji w wyjątkowych sytuacjach, a na co dzień powierzyć to zadanie specjalistom).
Jak wiadomo – w budowaniu widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania ważny jest czas. Na efekty trzeba nieco poczekać, dlatego im szybciej zostaną wdrożone zmiany, tym krócej będziemy czekać na satysfakcjonujące efekty. Dlatego też warto jak najszybciej rozpocząć pozycjonowanie – WordPress na szczęście nam to ułatwia.
Sprawdź nasz cennik pozycjonowania!
Dla tego systemu CMS dostępne są liczne wtyczki SEO, stworzone z myślą zarówno o rozbudowie serwisu, jak i jego dostosowaniu do SEO. Są one bardzo pomocne, warto również zaznaczyć, że większość z nich jest dostępna za darmo (i to tych najbardziej przydatnych).
Jeśli chodzi o kwestię wtyczek a SEO, to jak najbardziej warto z nich korzystać, ponieważ umożliwiają wdrażanie zmian w zakresie najważniejszych elementów, których poprawa stanowi fundament pod dalsze działania w zakresie budowania widoczności strony w SERP-ach. Mowa między innymi o znacznikach title, meta-description i innych.
Różnorodność wtyczek oraz ich dostępność za darmo może okazać się jednak zgubna – dlatego trzeba być ostrożnym przy ich instalacji. Każda dodatkowa wtyczka może spowolnić działanie serwisu, a także umożliwić dostęp hakerom. Jak to możliwe? Otóż, zdarza się, że niektóre wtyczki nie zostały do końca dopracowane pod względem bezpieczeństwa i dzięki jej plikom, kontrolę nad serwisem mogą przejąć niepowołane osoby – stąd też zawsze zalecana jest ostrożność i dokładna weryfikacja.
Najbardziej pomocne wtyczki SEO dla tego systemu CMS to:
WordPress daje nam szereg możliwości w kwestii działań on-site. Nie ogranicza nas technicznie i możemy wprowadzać większość (jak nie wszystkie!) wymaganych zmian. Co więcej, większość z nich możemy wdrożyć, nie znając żadnego języka programowania – w wielu przypadkach można po prostu wykorzystać wtyczki, np. Yoast SEO. A to oznacza, że niektóre działania można wprowadzić samodzielnie (jeśli jednak nie posiadamy odpowiedniej wiedzy, warto skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy nie tylko przygotują wytyczne, ale też zajmą się ich prawidłowym wdrożeniem).
Należy pamiętać, że SEO to nie tylko tworzenie contentu dopasowanego do oczekiwań użytkowników oraz algorytmów Google. Choć jak wiadomo, jest to jeden z jego filarów. Niezbędne jest również zadbanie o często niepozorne elementy, które bywają zaniedbywane przez laików w świecie SEO. Do najważniejszych z nich należą meta dane (meta title oraz meta description), nagłówki, przekierowania 301, a także mapa witryny.
Skorzystaj z doświadczenia specjalistów i umów się na rozmowę.
Bezpłatna wycenaZarówno bezpośrednio w kodzie strony, jak i za pomocą wtyczek (np. YOAST SEO, All in One) możemy wprowadzać zmiany w zakresie znaczników meta. Są to bardzo istotne elementy, których nie można pominąć.
Meta title (tytuł strony) oraz meta description (opis strony) to dwa elementy, które są widocznie na liście wyników wyszukiwania Google. Przy ich tworzeniu należy uwzględnić kilka podstawowych zasad, tzn.:
W obu przypadkach należy również pamiętać o prostej zasadzie: 1 podstrona = 1 title + 1 description.
Nagłówki to jeden z tych elementów, od których powinna zostać rozpoczęta optymalizacja – WordPress nie stawia nam w tym zakresie żadnych barier. Trzeba zadbać o to, by miały one logiczną hierarchię, odpowiednie znaczenie oraz – w miarę możliwości – zawierać frazy. Mowa tutaj o nagłówkach H1, H2, H3, H4, H5, H6 – należy przy tym pamiętać, że 1 strona = 1 nagłówek H1.Bardzo ważne jest tutaj uwzględnienie ostatnich zmian w Google dotyczących nagłówków H1 oraz H2 – okazuje się bowiem, że Google może je wykorzystać jako title. Dlatego tym bardziej nie można bagatelizować ich optymalizacji!
W przypadku serwisów stworzonych w WordPress jak najbardziej możliwa jest samodzielna poprawa nagłówków. Aczkolwiek duże znaczenie ma tutaj szablon, który wybierzemy do stworzenia swojej strony internetowej – niektóre szablony posiadają dedykowany panel umożliwiający odpowiednią konfigurację struktury nagłówków. W przypadku braku takiej opcji, zmiany zawsze można nanieść bezpośrednio w kodzie.
Zdarza się, że dany element strony zostaje przeniesiony pod nowy adres URL. Użytkownicy, którzy wejdą w poprzedni link (który na przykład zapisali sobie wcześniej i dodali do zakładek “Ulubione”) zobaczą jedynie krótki komunikat o tym, że dana zawartość nie może zostać odnaleziona (błąd 404). Oczywiście, zniechęca to nie tylko użytkownika, ale też algorytmy Google, które mogą przez to obniżyć pozycję strony w rankingu. Rozwiązanie tego problemu jest proste – wystarczy pamiętać o przekierowaniach 301.
Przekierowanie powoduje, że użytkownikowi wyświetli się zawartość znajdująca się pod nowym adresem URL, nawet jeśli użył on nieaktualnego linku – często użytkownik nawet nie zauważa, że został przekierowany na inny adres. W przypadku przekierowania 301 dajemy Google jasny komunikat, że dany element strony został na stałe przeniesiony pod nowy URL. Ma to oczywiście pozytywne skutki dla strony, ponieważ roboty Google przeniosą jej wartość na nowy adres – a to oznacza, że nie stracimy efektów SEO wypracowanych na starym adresie. A jak tego dokonać w WordPressie? W tym celu możemy wykorzystać wtyczki lub wprowadzić zmiany bezpośrednio w kodzie serwisu – by jednak móc mieć pewność, że przekierowania zostały wykonano prawidłowo, warto zdać się na pomoc specjalistów.
Mapa witryny to nic innego jak plik XML, który zawiera informacje o strukturze strony. Ułatwia to robotom Google nie tylko przemieszczanie się po serwisie, ale też zrozumienie jego zawartości oraz zaindeksowanie wszystkich ważnych stron. Dlatego tak istotne jest stworzenie mapy witryny oraz umieszczenie jej w odpowiednim miejscu na serwerze, by Googlebot mógł ją odczytać.
Mapę witryny można wygenerować ręcznie i umieścić ją na serwerze (co nie jest prostym zadaniem, szczególnie w przypadku rozbudowanych serwisów) bądź też skorzystać z odpowiedniej wtyczki, która nam ją wygeneruje (na przykład Yoast SEO). Co więcej, dzięki wtyczkom możliwa jest automatyczna aktualizacja mapy witryny.
Podczas zlecania pozycjonowania, nie ma znaczenia, w którym CMS-ie została stworzona strona internetowa (choć oczywiście, w przypadku systemu WordPress wiele zmian można wprowadzić od ręki, bez umiejętności programistycznych, co stanowi spore udogodnienie). Każda witryna, niezależnie od systemu CMS, musi być poddana dokładnemu audytowi, którego efekty pozwolą opracować indywidualną strategię SEO. Taki techniczny przegląd witryny da jasny obraz tego, co należy poprawić, by serwis był przyjazny zarówno użytkownikom, jak i robotom Google.
Audyt SEO strony postawionej na CMS-ie WordPress to analizowanie między innymi takich kwestii, jak:
Pozwól sobie pomóc i skorzystaj z oferty specjalistów. Zrobimy to za Ciebie.
Bezpłatna wycenaContent marketing, czyli tzw. marketing treści polega – w ogromnym skrócie – na tworzeniu i dystrybuowaniu wartościowych treści, których zadaniem jest trafienie do określonej grupy docelowej i skłonienie jej do podjęcia pożądanego działania (np. dokonanie zakupu, skorzystanie z usług, udostępnienie wpisu, zapis do newslettera, itp.). Content marketing obejmuje działania nie tylko w sieci, ale też poza nią. Z racji naszej branży, skupimy się na contencie w kontekście stron internetowych i budowania ich widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
WordPress to CMS, który powstał jako system dla blogów, ma więc wbudowaną obsługę komentarzy, które są naturalnym elementem wpisów blogowych. Jak wiemy, aktualnie system ten służy do tworzenia wszelkiego rodzaju serwisów, nie tylko blogów.
Czy zatem warto korzystać z funkcjonalności komentarzy artykułów na naszej stronie, nawet jeśli nie jest ona blogiem? Jak najbardziej tak – oczywiście, o ile mamy to pod kontrolą. Komentarze to tzw. UGC (ang. User Generated Content), czyli treści generowane przez użytkowników, które wzbogacają zawartość danej podstrony i są wartościowe dla SEO.
Oczywiście, tutaj bardzo ważne jest moderowanie komentarzy i pozostawienie tylko tych, które są naturalne i powiązane z tematyką branży czy danej podstrony. W przypadku komentarzy złośliwych, nie na temat oraz spamu dodawanego przez boty z linkami do innych serwisów, najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie ich usunięcie (bowiem mogłyby zaszkodzić stronie).
Wybór oprogramowania WordPress jako CMS ma znaczenie w pozycjonowaniu strony w Google ze względu na łatwość wdrażania zmian. Dzięki temu prace pozycjonerskie przebiegają sprawniej, a zaoszczędzony czas można przeznaczyć na inne działania zwiększające widoczność strony w sieci. Co oczywiście nie oznacza, że jest to system najlepszy do pozycjonowania – po prostu ułatwia wprowadzanie modyfikacji.
By system ten był bezpieczny dla działań w ramach usług SEO, należy pamiętać o aktualizowaniu oprogramowania oraz zainstalowanych wtyczek. Nieaktualne oprogramowanie strony to często otwarta droga dla hakerów i złośliwych botów, które mogą podmienić zawartość naszej witryny na niepożądaną, którą zaindeksują roboty wyszukiwarki Google. A to z kolei nie pozostanie bez wpływu na jej widoczność w SERP-ach. Dlatego, dbając o bezpieczeństwo WordPressa, dbamy również o stabilność efektów skutecznego pozycjonowania.
WordPress to otwarty CMS, który możemy zainstalować na wybranym przez siebie serwerze. Oprócz możliwości zarządzania stroną w samym panelu, mamy także możliwość instalacji wtyczek, które pozwalają na zwiększenie funkcjonalności systemu. Dzięki dostępowi do plików na serwerze, zaawansowani webmasterzy mogą także optymalizować bezpośrednio kod strony, dodawać nowe funkcje czy też modyfikować istniejące.
Co z tego wynika? Otóż, mając dostęp do samego panelu WordPressa, jak i plików tego systemu na serwerze FTP, mamy możliwość wdrożenia wszystkich zmian w sposób w pełni zgodny z praktykami SEO – a właściwe wprowadzenie zmian bez przeszkód technicznych to podstawa działań SEO.
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: