Dzisiaj oprowadzę Was po galerii sztuki jaką jest Googlowski SERP. Pozwolę sobie najpierw króciutko podsumować co nas dzisiaj czeka, nie zdradzając szczegółów…
Pierwsze pomieszczenie, jakie zwiedzimy, opowie nam o podstawie podstaw – bez tego nie zrozumiecie oryginalności i kunsztu, jakim wyróżniają się kolejne dzieła. Następnie przejdziemy do pokoju wiedzy, gdzie dowiecie się wszystkiego czego pragniecie.
Znasz już podstawy? Chcesz zobaczyć od razu jakie arcydzieła kryją się w naszej galerii? W drodze wyjątku pozwalam Tobie odłączyć się od grupy:
Jak się pewnie niektórzy z Was zastanawiają: czym jest SERP? Pełna nazwa w języku angielskim brzmi Search Engine Result Page, a po przetłumaczeniu będzie to strona wyników wyszukiwania… w wyszukiwarce. I do razu wszystko się wyjaśnia, prawda?
W tym miejscu skupiamy się na SERPie w Google, jednak warto pamiętać, że istnieje także Bing, DuckDuckGo, Yandex i wiele więcej wyszukiwarek. SERP pojawia się po wpisaniu dowolnego zapytania – niezależnie, czy pytamy o zwierzęta, celebrytów, zjawiska fizyczne, czy też o bardziej tradycyjne dzieła sztuki.
Macie chwilę na samodzielne rozejrzenie się po pokoju. Gdy już skończycie, spotkajmy się przed tym obrazem:
To już wszyscy? Dobrze. Otóż Knowledge Graph, czy też dosłownie diagram wiedzy, sprawdza podane zapytanie pod kątem kontekstu, starając się przygotować informacje, na których najbardziej zależy użytkownikowi. Możesz się również dowiedzieć więcej, niż planowałeś. Graf zwraca uwagę nie tylko na same części składowe każdego zapytania, ale również kontekst, w tym poprzednie pytania użytkownika. Wszystkie odpowiedzi zostają ukazane w postaci białego panelu znajdującego się po prawej stronie wyników. W przypadku obiektów może to być również wizytówka na Mapach Google.
Z ciekawostek! Od kilku dni można tam również zauważyć czas oczekiwania w kolejce na jedzenie we wpisach dla restauracji.
Otóż Rich Answers odpowiadają na zadane pytanie. Ot tak, po prostu. Po wpisaniu dowolnego zapytania, Google pobiera informacje ze stron wyróżniających się wysokiej jakości contentem. Następnie prezentuje je w postaci bezpośredniej odpowiedzi.
Zapytacie o wysokość wieży Eiffla? 300 m. Kiedy zaczęła się bitwa pod Grunwaldem? 15 lipca 1410. Kto namalował portet Mona Lisy? Leonardo da Vinci. Jak długo śpią koty? 12-16 godzin. Jak wspomniałam: ot tak.
Tę kwestię chcę omówić krótko, ponieważ tak naprawdę nie ma tu wiele do powiedzenia. Łudząco podobne do wyników organicznych Rich Snippets posiadają rozszerzone informacje dotyczące strony. Można zauważyć dłuższe meta description, dodatkowe zdjęcia, a także ocenę strony na podstawie recenzji.
Featured Snippet nie prezentuje samej odpowiedzi na pytanie, a raczej przygotowuje wyjaśnienie w postaci cytatu, znajdujące się oryginalnie na stronie internetowej. Spójrzmy tutaj:
Na koniec tej wystawy ciekawostka! Mogłoby się wydawać, że znalezienie się we fragmencie z odpowiedzią jest korzystne z punktu widzenia, przykładowo pozycjonowania. Tak doskonała prezentacja wydaje się gwarantować znacznie więcej klików. Niestety z badań przeprowadzonych przez Ahrefs wynika, że nie zawsze jest tak kolorowo.
Zanim rozejdziecie się do swoich domów, chcę Wam ponownie przypomnieć jak istotna jest właściwa prezentacja witryny w SERP, a także każdej podstrony w jej obrębie. Użytkownicy chcą wiedzieć dokładnie w co klikają, mając pewność, że otrzymają informacje, których poszukują. Wpłynie to również na pozycjonowanie stron, ponieważ algorytmy Google docenią właściwy rozkład fraz kluczowych, przejrzystość URLi, chwytliwe i krótkie tytuły, a także przede wszystkim – wartościowy content, który będzie zasługiwał na pojawienie się we fragmentach z odpowiedzią.
Google często wprowadza zmiany – zauważyłeś coś, czego wcześniej nie było? Daj nam o tym znać w komentarzu lub na naszym Facebooku!
Źródła: SearchEngineJournal, BowlerHat, SearchEngineLand, SearchEngineWatch, Google, MOZ, Ahrefs.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: