Ikona 07:45 min Ikona Sunrise System 14.11.2017

Dzisiaj oprowadzę Was po galerii sztuki jaką jest Googlowski SERP. Pozwolę sobie najpierw króciutko podsumować co nas dzisiaj czeka, nie zdradzając szczegółów…

Pierwsze pomieszczenie, jakie zwiedzimy, opowie nam o podstawie podstaw – bez tego nie zrozumiecie oryginalności i kunsztu, jakim wyróżniają się kolejne dzieła. Następnie przejdziemy do pokoju wiedzy, gdzie dowiecie się wszystkiego czego pragniecie.

Dla niecierpliwych przygotowaliśmy wystawę, zawierającą odpowiedzi na wszystkie pytania – prosto z mostu. Kolejny pokój będzie ściśle nawiązywać do podstaw, jednak trochę je wzbogaci. No i oczywiście w ostatnim pokoju znajduje się nasza flagowa wystawa, która budzi zachwyt i pożądanie wielu osób – to na niej skupimy się przede wszystkim. Zanim zakończymy zwiedzanie krótko podsumuję wszystkie informacje.

Znasz już podstawy? Chcesz zobaczyć od razu jakie arcydzieła kryją się w naszej galerii? W drodze wyjątku pozwalam Tobie odłączyć się od grupy:

 

Basics of basic

 

No dobrze, więc zacznijmy.

Jak się pewnie niektórzy z Was zastanawiają: czym jest SERP? Pełna nazwa w języku angielskim brzmi Search Engine Result Page, a po przetłumaczeniu będzie to strona wyników wyszukiwania… w wyszukiwarce. I do razu wszystko się wyjaśnia, prawda?

 

W tym miejscu skupiamy się na SERPie w Google, jednak warto pamiętać, że istnieje także Bing, DuckDuckGo, Yandex i wiele więcej wyszukiwarek. SERP pojawia się po wpisaniu dowolnego zapytania – niezależnie, czy pytamy o zwierzęta, celebrytów, zjawiska fizyczne, czy też o bardziej tradycyjne dzieła sztuki.

 

Przejdźmy do pierwszego dzieła. Zbliżcie się wszyscy i spójrzcie na ten oto utwór:

 

Jak widzicie, nawiązuje ono ściśle do nurtu minimalizmu. Użytkownik, który był zainteresowany wyszukiwarkami otrzymał dziewięć interesujących propozycji, które mogą pomóc mu lepiej zrozumieć aspekty ich działania, a także zapoznać się z ich innymi rodzajami.
Spójrzmy bliżej na konstrukcję pojedynczego wyniku, co ilustruje następna kompozycja. Spróbujmy skupić się na jej poszczególnych częściach:
  • Tytuł – to właśnie on zazwyczaj pierwszy przykuwa Waszą uwagę, prawda? Dlatego tak istotne jest, żeby pozostał on chwytliwy, a przy tym nie był za długi. Maksymalnie 70 znaków, żeby uniknąć złowieszczej przerwy, czyli „…” w środku naszego tytułu. Będzie się ona prezentowała nie tylko nieestetycznie, ale również od razu wzbudzi negatywne odczucia wobec strony.
  • URL – adres domeny pokazuje użytkownikom, gdzie trafią, dlatego warto zadbać, aby był on uporządkowany i przejrzysty. Posłużę się przykładem. Załóżmy, że rywalizujące ze sobą firmy posiadają dwa różne podejścia do wyglądu URLi:
    • Pan Janusz z firmy Skoczex zdecydował się na http://example-abc.pl/produkty02/ka3274649990000AqD/3432kategoria/produkt091=3,
    • Pani Krystyna, właścicielka Mirabelex, postanowiła zastosować http://example-bca.pl/zdrowa-zywnosc/suszone/mirabelki.
Nie muszę chyba podkreślać, który adres wzbudzi w użytkowniku większe zaufanie i pomoże w pozycjonowaniu?
  • Meta description – to właśnie tutaj każdy właściciel firmy może zachęcić użytkowników do kliknięcia. A zrobi to poprzez około 160 znaków tekstu, w których nie tylko atrakcyjnie opisze działalność przedsiębiorstwa, ale również zastosuje ciekawe CTA.
Psst… Całkiem niedawno zebraliśmy kilka ciekawych porad, w jaki sposób przygotować dobre CTA. Nie jest to, co prawda, część naszego planu zwiedzania, ale mimo wszystko warto się z nimi zapoznać.
  • Sitelinks  – dla osłodzenia wyniku dodane zostały sitelinki, czyli odnośniki do kilku najważniejszych podstron na stronie. Ma to na celu znacząco ułatwić nawigowanie po stronie – już na poziomie SERPu.

Paid, Local and Organic

W ramach podstaw, spójrzmy jeszcze jak mogą prezentować się wyniki wyszukiwania. Zobaczycie to na obrazie, który znajduje się zaraz obok posągu Matta Cuttsa:
Nasze wyniki wyszukiwana mogą pokazać się również w powyższej postaci. Jak widzicie autor dla Waszego komfortu już je właściwie oznaczył. Pozwólcie mi krótko wyjaśnić o co w tym chodzi:
  • Wyniki płatne – zgodnie ze swoją nazwą są to płatne reklamy tekstowe z Google AdWords. Wyświetlają się najczęściej, choć nie zawsze, nad pozostałymi wynikami wyszukiwania;
  • Wyniki lokalne – wyniki dopasowane do lokalizacji użytkownika, wzbogacone mapką z Google Maps;
  • Wyniki organiczne – będą to naturalne linki, które najlepiej dopasowują się do zapytania użytkownika.
OK! Myślę, że rozumiecie już o co w tym wszystkim chodzi na poziomie podstawowym. Czas przejść do następnego pomieszczenia.

Knowledge Graph

Macie chwilę na samodzielne rozejrzenie się po pokoju. Gdy już skończycie, spotkajmy się przed tym obrazem:

To już wszyscy? Dobrze. Otóż Knowledge Graph, czy też dosłownie diagram wiedzy, sprawdza podane zapytanie pod kątem kontekstu, starając się przygotować informacje, na których najbardziej zależy użytkownikowi. Możesz się również dowiedzieć więcej, niż planowałeś. Graf zwraca uwagę nie tylko na same części składowe każdego zapytania, ale również kontekst, w tym poprzednie pytania użytkownika. Wszystkie odpowiedzi zostają ukazane w postaci białego panelu znajdującego się po prawej stronie wyników. W przypadku obiektów może to być również wizytówka na Mapach Google.

Z ciekawostek! Od kilku dni można tam również zauważyć czas oczekiwania w kolejce na jedzenie we wpisach dla restauracji.

Rich Answer

Już, już! Za chwilę dowiecie się wszystkiego, spokojnie! Za każdym razem, gdy oprowadzam grupę po tej wystawie nie potrafię nikogo utrzymać w jednym miejscu nawet przez minutę… Tylko krótko opowiem czym są Rich Answers i już możecie sami zadawać pytania. Spójrzcie na to, jakże pouczające, dzieło:

Otóż Rich Answers odpowiadają na zadane pytanie. Ot tak, po prostu. Po wpisaniu dowolnego zapytania, Google pobiera informacje ze stron wyróżniających się wysokiej jakości contentem. Następnie prezentuje je w postaci bezpośredniej odpowiedzi.

Zapytacie o wysokość wieży Eiffla? 300 m. Kiedy zaczęła się bitwa pod Grunwaldem? 15 lipca 1410. Kto namalował portet Mona Lisy? Leonardo da Vinci. Jak długo śpią koty? 12-16 godzin. Jak wspomniałam: ot tak.

Rich Snippet

Tę kwestię chcę omówić krótko, ponieważ tak naprawdę nie ma tu wiele do powiedzenia. Łudząco podobne do wyników organicznych Rich Snippets posiadają rozszerzone informacje dotyczące strony. Można zauważyć dłuższe meta description, dodatkowe zdjęcia, a także ocenę strony na podstawie recenzji.

W końcu czas na naszą najobszerniejszą wystawę, która nadal cieszy się największą popularnością. Featured Snippet, czyli fragment z odpowiedzią ma wiele twarzy, jednak wszystkie z nich są przydatne dla użytkownika. Jest tu, szczerze mówiąc, więcej do pokazania, niż omówienia.

Featured Snippet nie prezentuje samej odpowiedzi na pytanie, a raczej przygotowuje wyjaśnienie w postaci cytatu, znajdujące się oryginalnie na stronie internetowej. Spójrzmy tutaj:

Użytkownik nie musi samodzielnie szukać strony, która przedstawi mu poszukiwane informacje. Google znajduje najodpowiedniejszą podstronę i prezentuje ją nad pozostałymi wynikami z wyraźnym obramowaniem. Jest to najczęściej spotykany rodzaj fragmentu z odpowiedzią, jednak nie jest jedyny. Można się również spotkać z listami, ponumerowanymi poradnikami, tabelkami, a także wideo.

Na koniec tej wystawy ciekawostka! Mogłoby się wydawać, że znalezienie się we fragmencie z odpowiedzią jest korzystne z punktu widzenia, przykładowo pozycjonowania. Tak doskonała prezentacja wydaje się gwarantować znacznie więcej klików. Niestety z badań przeprowadzonych przez Ahrefs wynika, że nie zawsze jest tak kolorowo.

I co dalej…?

Zanim rozejdziecie się do swoich domów, chcę Wam ponownie przypomnieć jak istotna jest właściwa prezentacja witryny w SERP, a także każdej podstrony w jej obrębie. Użytkownicy chcą wiedzieć dokładnie w co klikają, mając pewność, że otrzymają informacje, których poszukują. Wpłynie to również na pozycjonowanie stron, ponieważ algorytmy Google docenią właściwy rozkład fraz kluczowych, przejrzystość URLi, chwytliwe i krótkie tytuły, a także przede wszystkim – wartościowy content, który będzie zasługiwał na pojawienie się we fragmentach z odpowiedzią.

Google często wprowadza zmiany – zauważyłeś coś, czego wcześniej nie było? Daj nam o tym znać w komentarzu lub na naszym Facebooku!

Źródła:  SearchEngineJournal, BowlerHat, SearchEngineLand, SearchEngineWatch, Google, MOZ, Ahrefs.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 04:45 min 29.11.2017 Już od nieco ponad roku wnikliwie sprawdzamy wszelkie informacje dotyczące powolutku wprowadzanego (i na bieżąco testowanego) indeksu mobile first - czyli nowego indeksu, w którym to mobilna wersja strony będzie decydować o pozycji w rankingu wyszukiwarki Google. Na jakim etapie są prace? Na co zwrócić uwagę z punktu widzenia pozycjonowania? Zebraliśmy w jednym miejscu najważniejsze informacje dotyczące tej kluczowej zmiany w Google. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 03:35 min 11.12.2017 Na pozycjonowanie strony w internecie wpływa bardzo wiele czynników rankingowych Google. Waga i znaczenie poszczególnych czynników są oczywiście zmienne. Niemniej analitycy SEO pracujący nad trendami dla webmasterów wyodrębniają kilka wskaźników, które najbardziej oddziałują na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym artykule przybliżymy trzy: content, linki oraz RankBrain. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 05:15 min 19.10.2017 Zastanawiałeś się czy Twoja strona internetowa jest dobrej jakości? Google na pewno! Mało tego, gigant z Mountain View już wykorzystał tę wiedzę i umiejscowił Twoją witrynę w Internecie w miejscu, które uznał za odpowiednie dla jakości jaką prezentuje. Przekonaj się czy nie ocenił jej nisko. Odkryj co jeszcze możesz zrobić dla swojego portalu. Zadbaj by został lepiej oceniony i zyskał w opinii Google, oczach odbiorców, a także w pozycjonowaniu. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700