Nasze skrzynki mailowe każdego dnia są zasypywane niespodziewanymi wiadomościami od różnych firm. Być może nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że wiele z nich stanowi element kampanii cold mailing. Na temat tej metody są różne opinie. Te negatywne wynikają zazwyczaj z tego, że wysłane wiadomości nie zostały dobrze przemyślane. Dlatego z chęcią podpowiemy Ci, jak tworzyć skuteczne „zimne maile”, które spotkają się z pozytywnym feedbackiem.
Taktyka ta jest formą marketingu. W ogromnym uproszczeniu jest to wysyłanie spersonalizowanych wiadomości e-mail do osób bądź firm, które jeszcze nie miały bezpośredniego kontaktu z Twoją marką. Celem tych kampanii jest nie tylko sprzedaż, ale też nawiązanie relacji biznesowych. Warto pamiętać, że cold mailing to nie jest to samo co spam czy typowa reklama. Oczywiście, o ile zostanie dobrze przygotowany.
Jeśli coś może przybliżyć nas do potencjalnego klienta i przekonać go do naszej oferty, to dlaczego by z tego nie skorzystać? Cold mailing wprawdzie nie należy do czołówki skutecznych metod pozyskiwania klientów, jednak przy odpowiedniej strategii może przynieść Twojej firmie szereg korzyści, w tym pozyskanie klientów.
Jakie są najważniejsze zalety cold mailingu?
Dobrze przemyślany cold mailing sprawdzi się w każdej branży. W szczególności polecany jest firmom rozpoczynającym swoją działalność, a także tym, które świadczą specyficzne, niszowe usługi.
„Zimne maile” mają wartość dla firmy tylko wtedy, gdy są odpowiednio przygotowane. Jeśli nie masz czasu na to, żeby dobrze zaplanować taką kampanię, lepiej postaw na inne metody. Nietrafiony cold mailing może bowiem przynieść Twojej firmie więcej szkód niż pożytku. A tymczasem podzielę się z Tobą wskazówkami, dzięki którym maile przybliżą Cię do osiągnięcia celu, jakim jest dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów i zwiększenie sprzedaży.
Niektóre firmy wysyłają maile „na oślep”, tj. do przypadkowych odbiorców. To zła praktyka. Lepiej dobrze zastanowić się nad tym, do kogo chcesz dotrzeć i jaka jest grupa docelowa Twojej marki lub konkretnego produktu bądź usługi. Tutaj liczy się jakość, nie ilość. Szkoda inwestować w masową wysyłkę wiadomości do osób, które nie mają nic wspólnego z Twoją grupą docelową.
Lubisz dostawać bezosobowe, masowe wiadomości? Z pewnością nie i traktujesz je jak spam. Dlatego zadbaj o to, żeby Twoje maile zainteresowały odbiorcę. Ich treść powinna być unikalna, konkretna, krótka, wzbudzająca zaciekawienie oraz zaufanie. Zanim przystąpisz do wysyłki, dowiedz się jak najwięcej o odbiorcach i stwórz taką treść, która będzie nawiązywała do ich potrzeb czy potencjalnych problemów.
To chyba najtrudniejszy i najważniejszy element cold mailingu. Od tytułu wiadomości zależy to, czy w ogóle ją otworzymy, czy może od razu przeniesiemy do kosza lub oznaczymy jako spam. Tutaj nie podam Ci konkretnej wskazówki — wszystko bowiem zależy od branży oraz grupy docelowej. Pamiętaj jednak, żeby strzec się jak ognia takich praktyk jak clickbait i składanie obietnic, których nie jesteś w stanie spełnić.
Call to action, czyli wezwanie do działania, to bardzo istotna część każdego przekazu marketingowego. Co odbiorca ma zrobić po przeczytaniu Twojej wiadomości? Wejść na Twoją stronę, napisać maila, zostawić w formularzu numer telefonu, zaobserwować Twoje profile w social mediach, a może zapisać się na webinar lub szkolenie? Daj mu jasną instrukcję. Dzięki temu zwiększysz szansę na to, że Twój mail zakończy się podjęciem przez odbiorcę pożądanych czynności.
Nadawca maila musi wzbudzać zaufanie. W przeciwnym razie wiadomość od razu trafi do kosza lub folderu ze spamem. Dobrą praktyką jest wysyłka maila z imiennej skrzynki, tj. z adresu zawierającego nie tylko domenę firmy, ale też imię i nazwisko na przykład pracownika. Zdecydowanie łatwiej zaufać nadawcy imie.nazwisko@domena.pl niż marketing@domena.pl.
Tutaj należy zachować szczególną ostrożność, żeby nie być zbyt nachalnym, a jednocześnie nakłonić odbiorcę do reakcji na wiadomość. Warto przemyśleć maile przypominające, które będą nawiązywać do poprzednich i zachęcać do podjęcia konkretnego działania.
Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi wysyłka cold mailingu i obsługa uzyskanych dzięki niemu leadów będzie przebiegać sprawniej. Dlatego już na etapie planowania tego rodzaju kampanii wybierz systemy i rozwiązania, które usprawnią wysyłkę wiadomości oraz pomogą w umawianiu wartościowych spotkań i rozmów sprzedażowych.
Każdą kampanię należy monitorować oraz mierzyć jej efekty. W przypadku cold mailingu warto sprawdzać takie wskaźniki jak współczynnik otwarć, odpowiedzi, rezygnacji z subskrypcji oraz odrzuceń. To cenne dane, które pozwolą ocenić skuteczność strategii oraz wprowadzić modyfikacje w kolejnych kampaniach.
Pamiętaj też, żeby nie zepsuć osiągniętego efektu — jeśli potencjalny klient zareaguje na Twoją wiadomość, zadbaj o to, żeby został odpowiednio zaopiekowany przez Ciebie lub Twoich pracowników.
Dobry cold mailing to taki, który jest przygotowany zgodnie z wyżej wymienionymi zasadami, a także zgodny z prawem. Trzeba pamiętać, że przetwarzanie danych osobowych objęte jest licznymi ograniczeniami, a za ich nieprzestrzeganie grożą kary finansowe. Dlatego przed dodaniem adresów e-mail do bazy mailingowej warto skonsultować się z prawnikiem, który odniesie się do konkretnej sytuacji i wskaże, czy i jakie zgody są wymagane.
Cold mailing cieszy się dużą popularnością, ponieważ jest to narzędzie stosunkowo tanie i pozwala na dotarcie do grupy docelowej. Żeby jednak kampanie te mogły zakończyć się sukcesem, należy pamiętać o wybraniu odpowiednich adresatów oraz zasadach tworzenia skutecznych maili. Równie ważne jest zadbanie o aspekt prawny w kontekście wykorzystania adresów e-mail. Pamiętaj, że warto zainwestować czas w dobrze przygotowany cold mailing, bo dzięki niemu możesz zyskać nowych klientów, a tym samym zwiększyć zyski swojej firmy.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: