Ikona 07:20 min Ikona Sunrise System 03.11.2021

Zbuduj most do przyszłości, czyli jak świadomie zarządzać swoją karierą?

Jakiś czas temu miałam przyjemność udzielić wywiadu dla wydawnictwa Rozwojowiec podczas pierwszej edycji konferencji #breakyourlimits. W trakcie rozmowy odpowiedziałam na dwa kluczowe pytania „Czy praca marzeń istnieje?” i „Czy naprawdę można zaprojektować swoją karierę?”. W tym artykule nie odpowiem Ci wprost na to pytanie, a przedstawię Ci jedno z narzędzi, które wykorzystuję w swojej pracy jako Coach Kariery i Biznesu, po to, abyś mógł/mogła świadomie zarządzać swoją karierą i cieszyć się pracą.

 

„Znajomość siebie, świadomość swoich kompetencji wyznacza kierunek i nadaje tempa moim działaniom.”

 

 – tak brzmi moje motto, którym kieruję się w życiu zawodowym, i nie tylko. To zdanie znajduje swoje odzwierciedlenie niemalże w każdym aspekcie mojego życia – jestem przekonana, że i Tobie przyniesie szczęście!

 

Strategia Disneya – to nie bajka!

Jednym z moich ulubionych i niezawodnych narzędzi jest strategia Disneya – metoda, dzięki której świadomie zarządzam swoją karierą. Wierzę w to, że kiedy ją wdrożysz, pytania rekrutacyjne lub ewaluacyjne typu „gdzie widzisz się za 5 lat” przestaną działać na Ciebie paraliżująco czy frustrująco.

Zaryzykuję stwierdzeniem, że wszystko zaczyna się od marzeń. Pisząc „wszystko” mam na myśli karierę – nie ważne, czy pracujesz na etacie, czy jesteś rasowym przedsiębiorcą. Wizja to coś, co ożywia pomysły, które zazwyczaj na pierwszy rzut oka wydają się być wręcz szaleńcze, niemożliwe do realizacji. Pokój marzyciela, o którym mówi strategia W. Disneya, to pierwszy z pokoi, w którym dzieje się arcyważna praca. W mojej interpretacji, w kontekście projektowania kariery, „pokój marzeń” to miejsce, w którym spotykam się ze swoim wewnętrznym dzieckiem – odpuszczam, zapominam o kłopotach i całkowicie luzuję wodze fantazji.

Wyobraź sobie, że jesteś w miejscu, gdzie wszystko się może zdarzyć – nic a nic Cię nie ogranicza. O czym marzysz? Kim chcesz być? Gdzie chcesz pracować? Z kim chcesz współpracować? Co chcesz robić? Czego się chcesz nauczyć? Czego chcesz doświadczać? Ile chcesz zarabiać?

To „oderwanie się od rzeczywistości”, z ręką na sercu, polecam każdemu, kto chce czerpać radość z pracy. Po co? Po to, aby poszerzyć swoją strefę komfortu i pole widzenia. Po co? Aby dostrzegać okazje i korzystać w pełni z pojawiających się możliwości. Zaufaj mi, robi to większość biznesmanów, kreatorów wielkich, znanych marek.

To teraz retoryczny kubeł zimnej wody, czyli wyjście z pokoju marzyciela i przejście do pokoju historii, gdzie Realista zada Ci istotne pytanie: „Czy ty możesz robić to, co chcesz?”. I tutaj najczęściej pojawiają się pierwsze schody. Swoje marzenia musisz zestawić ze współczesnym rynkiem pracy – po to, aby się zastanowić, jakie stanowisko lub praca w jakiej branży łączą Twoje marzenia i oczekiwania z kompetencjami.

„Bujaj w obłokach, a jednocześnie twardo stąpaj po ziemi…”
 Tak jak nasza przeszłość zawodowa, czyli to, co robiliśmy wczoraj doprowadziło nas do miejsca, w którym jesteśmy dzisiaj, tak to, co robimy dzisiaj zaprowadzi nas do miejsca, w którym będziemy jutro.

 

Zacznij z tym, co już masz!

 

Jak to, co robisz dzisiaj, zbliża Cię do tego, co chcesz robić w przyszłości? Co z tego, co robisz teraz, możesz wykorzystać w swojej wymarzonej pracy? Jakie kompetencje możesz wykorzystać już dzisiaj?

Obszary do rozwoju to różnice między tym, o czym marzysz, a tym, co już masz.

 

Jakie dostrzegasz różnice, a jakie podobieństwa między swoją wizją, a stanem faktycznym? Podobieństwa to zasoby, które możesz wykorzystać już dziś, aby zmienić swoje marzenie w rzeczywistość, natomiast różnice to obszar do rozwoju, na przykład kompetencje, które powinieneś/ powinnaś podnieść lub nabyć, aby móc robić to, o czym marzysz.

Czego Ci brakuje i w jaki sposób możesz tę wiedzę uzupełnić? Nie zawsze są konieczne od razu nowe studia czy inwestycja w wysokobudżetowe szkolenia. Czasem wystarczą: rozmowa z osobą pracującą na danym stanowisku, kursy, książki, zaangażowanie się w działalność non profit, wykonanie określonego projektu, zapisanie się na seminarium czy lekcję języka obcego – wszystko zależy od kierunku, który sobie wybierzesz.

Wskazane różnice ukierunkują Cię na działania, dzięki którym urzeczywistnisz swoje marzenia. Jakie działania zbliżą Cię do marzeń? Jakie trudności lub przeszkody możesz spotkać na drodze kariery? Kto może Ci pomóc w osiągnięciu celu? Czego potrzebujesz, aby osiągnąć swój cel/swoje cele?

Zderzenie marzeń z rzeczywistością jest po to, aby opracować realny plan działania, czyli taki plan, dzięki któremu urzeczywistniasz swoje marzenia. Zderzasz swoje marzenia z rzeczywistością nie dlatego, żeby udowodnić sobie, że nici z tego, tylko dlatego, że troszczysz się o siebie! Zderzając marzenia z rzeczywistością, możesz wyznaczyć swoją bazę wypadową – czyli miejsce, z którego wystartujesz, a potem wzniesiesz swój indywidualny projekt „Kariera” na wyższy poziom. Dlatego też, plan działania, który powstał w wyniku spotkania Marzyciela z Realistą trzeba przenieść do pokoju harówki, gdzie czeka na Ciebie niekiedy bezlitosny Krytyk. Nadszedł czas na to, aby poddać swój projekt Kariera m.in. analizie SWOT, czyli zbadać go w kontekście mocnych, a zarazem słabych stron, szans i zagrożeń.

 

Jak zaprojektować swoją karierę?

Wspominałam Ci już, że jestem projektantką kariery z marketingowym zacięciem? A jak! Studia z reklamy i komunikacji społecznej nie poszły w las – sprytnie korzystam z tej wiedzy w trakcie projektowania karier!

W projektowaniu kariery – podobnie jak podczas realizacji kampanii reklamowej czy marketingowej – na wstępie określasz CEL. Bez celu trudno cokolwiek zaplanować, a jeszcze trudniej wdrożyć. Dlatego określ swój cel, zanim rozpoczniesz jakiekolwiek przedsięwzięcie.

Gdy masz cel, znacznie łatwiej określisz GRUPĘ DOCELOWĄ – czyli będziesz wiedział/a do kogo kierować przekaz, aby zostać wystarczająco dobrze zrozumianym/ą. Zig Ziglar mówi: „Gdy celujesz w nic, trafisz za każdym razem”. Dlatego zdefiniuj swój cel i dobierz odpowiednie narzędzia, jeśli chcesz działać lukratywniej.

Gdy znasz grupę docelową, jesteś w  stanie wyznaczyć OBSZAR, po którym będziesz się poruszał/a. Dzięki temu ukierunkujesz swój potencjał i nie wypalisz się w drodze do celu. Znajomość obszaru, czyli kanałów komunikacji, doda Ci odwagi i śmiałości.

Gdy masz cel, znasz grupę docelową i kanały komunikacji, mniej więcej możesz określić, ile czasu i pieniędzy potrzebujesz na realizację swojego przedsięwzięcia – czyli założyć BUDŻET. Inwestycja w siebie to najlepsza z inwestycji.

Im dokładniej określisz cel, im lepiej poznasz swoją grupę docelową, im dokładniej wyznaczysz obszar działania i ustalisz budżet, tym skuteczniejsze NARZĘDZIA pracy wybierzesz. A gdy wiesz, jakimi zasobami dysponujesz, możesz opracować indywidualną strategię i adekwatny plan działania.

W czasie projektowania kariery lub poszukiwania pracy uważnie monitoruj efekty i dokładnie mierz wyniki swojej pracy – to pozwala trzymać rękę na pulsie i weryfikować, co się sprawdza, a co trzeba zoptymalizować. Dzięki analizie możesz wyciągać odpowiednie wnioski i korygować swoje działania.

Im dokładniej znasz kryteria definiujące Twój cel, tym sprawniej będziesz działać w drodze do celu. Im bardziej spójnie i adekwatnie będziesz działać, tym bardziej zrozumiały sygnał wyślesz otoczeniu.

Justyna – projektantka kariery z marketingowo-dziennikarskim zacięciem, twórczyni konceptu lukratywnej pracy, autorka książki „Szukam Pracy! Znajdź pracę, o której marzysz” i założycielka Lukratywniej.pl – butikowej agencji zajmującej się doradztwem, mentoringiem i coachingiem kariery. Przeprowadza ludzi przez meandry współczesnego rynku pracy. Uczy ich jak świadomie projektować i zarządzać karierą. Prywatnie jest melomanką, miłośniczką mórz i oceanów.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Czy marketing jest potrzebny? Praktyka a opinie Ikona 07:15 min 25.11.2021 Kto Ci powiedział, że marketing się nie opłaca? Nawet najwięksi gracze na rynku jak Coca-Cola czy Audi wydają miliony dolarów rocznie na reklamę, a przecież i tak niemal każdy na świecie kojarzy ich produkty. Robią to, ponieważ dobrze rozumieją znaczenie marketingu w strategii sprzedażowej oraz wizerunkowej swoich marek. Przeczytaj, jak mają się opinie o marketingu do samej praktyki. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak nie wypalić się w drodze do celu? Ikona 11:40 min 09.02.2022 Niepokojąca sytuacja w związku z przedłużającą się pandemią, ograniczone kontakty towarzyskie, praca w trybie „home office” to elementy, które mają wpływ na nasze życie prywatne, ale też zawodowe. W ostatnim czasie głośno mówiło się o wypaleniu zawodowym. Czym jest? Jak się objawia? Jak do niego nie dopuścić? Temat przybliża Justyna, współpracujący z nami Corporate Trainer, Career & Business Coach. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing pokoleniowy – jak docierać do różnych odbiorców i się nie zatracić? Ikona 04:35 min 27.10.2021 X, Y, Z; zoomerzy, millenialsi, silversi: różne generacje, różne potrzeby, różne oczekiwania i doświadczenia. Jak myślisz, co mówią na widok Twojej reklamy w internecie? Czy są zainteresowani zakupami z Twoją marką? Czy docierasz z informacją do grupy, na której najbardziej Ci zależy? W zdobyciu odpowiedzi na te pytania pomóc może (ale nie musi) marketing pokoleniowy. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700