Jakiś czas temu miałam przyjemność udzielić wywiadu dla wydawnictwa Rozwojowiec podczas pierwszej edycji konferencji #breakyourlimits. W trakcie rozmowy odpowiedziałam na dwa kluczowe pytania „Czy praca marzeń istnieje?” i „Czy naprawdę można zaprojektować swoją karierę?”. W tym artykule nie odpowiem Ci wprost na to pytanie, a przedstawię Ci jedno z narzędzi, które wykorzystuję w swojej pracy jako Coach Kariery i Biznesu, po to, abyś mógł/mogła świadomie zarządzać swoją karierą i cieszyć się pracą.
– tak brzmi moje motto, którym kieruję się w życiu zawodowym, i nie tylko. To zdanie znajduje swoje odzwierciedlenie niemalże w każdym aspekcie mojego życia – jestem przekonana, że i Tobie przyniesie szczęście!
Jednym z moich ulubionych i niezawodnych narzędzi jest strategia Disneya – metoda, dzięki której świadomie zarządzam swoją karierą. Wierzę w to, że kiedy ją wdrożysz, pytania rekrutacyjne lub ewaluacyjne typu „gdzie widzisz się za 5 lat” przestaną działać na Ciebie paraliżująco czy frustrująco.
Zaryzykuję stwierdzeniem, że wszystko zaczyna się od marzeń. Pisząc „wszystko” mam na myśli karierę – nie ważne, czy pracujesz na etacie, czy jesteś rasowym przedsiębiorcą. Wizja to coś, co ożywia pomysły, które zazwyczaj na pierwszy rzut oka wydają się być wręcz szaleńcze, niemożliwe do realizacji. Pokój marzyciela, o którym mówi strategia W. Disneya, to pierwszy z pokoi, w którym dzieje się arcyważna praca. W mojej interpretacji, w kontekście projektowania kariery, „pokój marzeń” to miejsce, w którym spotykam się ze swoim wewnętrznym dzieckiem – odpuszczam, zapominam o kłopotach i całkowicie luzuję wodze fantazji.
Wyobraź sobie, że jesteś w miejscu, gdzie wszystko się może zdarzyć – nic a nic Cię nie ogranicza. O czym marzysz? Kim chcesz być? Gdzie chcesz pracować? Z kim chcesz współpracować? Co chcesz robić? Czego się chcesz nauczyć? Czego chcesz doświadczać? Ile chcesz zarabiać?
To „oderwanie się od rzeczywistości”, z ręką na sercu, polecam każdemu, kto chce czerpać radość z pracy. Po co? Po to, aby poszerzyć swoją strefę komfortu i pole widzenia. Po co? Aby dostrzegać okazje i korzystać w pełni z pojawiających się możliwości. Zaufaj mi, robi to większość biznesmanów, kreatorów wielkich, znanych marek.
To teraz retoryczny kubeł zimnej wody, czyli wyjście z pokoju marzyciela i przejście do pokoju historii, gdzie Realista zada Ci istotne pytanie: „Czy ty możesz robić to, co chcesz?”. I tutaj najczęściej pojawiają się pierwsze schody. Swoje marzenia musisz zestawić ze współczesnym rynkiem pracy – po to, aby się zastanowić, jakie stanowisko lub praca w jakiej branży łączą Twoje marzenia i oczekiwania z kompetencjami.
Jak to, co robisz dzisiaj, zbliża Cię do tego, co chcesz robić w przyszłości? Co z tego, co robisz teraz, możesz wykorzystać w swojej wymarzonej pracy? Jakie kompetencje możesz wykorzystać już dzisiaj?
Jakie dostrzegasz różnice, a jakie podobieństwa między swoją wizją, a stanem faktycznym? Podobieństwa to zasoby, które możesz wykorzystać już dziś, aby zmienić swoje marzenie w rzeczywistość, natomiast różnice to obszar do rozwoju, na przykład kompetencje, które powinieneś/ powinnaś podnieść lub nabyć, aby móc robić to, o czym marzysz.
Czego Ci brakuje i w jaki sposób możesz tę wiedzę uzupełnić? Nie zawsze są konieczne od razu nowe studia czy inwestycja w wysokobudżetowe szkolenia. Czasem wystarczą: rozmowa z osobą pracującą na danym stanowisku, kursy, książki, zaangażowanie się w działalność non profit, wykonanie określonego projektu, zapisanie się na seminarium czy lekcję języka obcego – wszystko zależy od kierunku, który sobie wybierzesz.
Wskazane różnice ukierunkują Cię na działania, dzięki którym urzeczywistnisz swoje marzenia. Jakie działania zbliżą Cię do marzeń? Jakie trudności lub przeszkody możesz spotkać na drodze kariery? Kto może Ci pomóc w osiągnięciu celu? Czego potrzebujesz, aby osiągnąć swój cel/swoje cele?
Zderzenie marzeń z rzeczywistością jest po to, aby opracować realny plan działania, czyli taki plan, dzięki któremu urzeczywistniasz swoje marzenia. Zderzasz swoje marzenia z rzeczywistością nie dlatego, żeby udowodnić sobie, że nici z tego, tylko dlatego, że troszczysz się o siebie! Zderzając marzenia z rzeczywistością, możesz wyznaczyć swoją bazę wypadową – czyli miejsce, z którego wystartujesz, a potem wzniesiesz swój indywidualny projekt „Kariera” na wyższy poziom. Dlatego też, plan działania, który powstał w wyniku spotkania Marzyciela z Realistą trzeba przenieść do pokoju harówki, gdzie czeka na Ciebie niekiedy bezlitosny Krytyk. Nadszedł czas na to, aby poddać swój projekt Kariera m.in. analizie SWOT, czyli zbadać go w kontekście mocnych, a zarazem słabych stron, szans i zagrożeń.
Wspominałam Ci już, że jestem projektantką kariery z marketingowym zacięciem? A jak! Studia z reklamy i komunikacji społecznej nie poszły w las – sprytnie korzystam z tej wiedzy w trakcie projektowania karier!
W projektowaniu kariery – podobnie jak podczas realizacji kampanii reklamowej czy marketingowej – na wstępie określasz CEL. Bez celu trudno cokolwiek zaplanować, a jeszcze trudniej wdrożyć. Dlatego określ swój cel, zanim rozpoczniesz jakiekolwiek przedsięwzięcie.
Gdy masz cel, znacznie łatwiej określisz GRUPĘ DOCELOWĄ – czyli będziesz wiedział/a do kogo kierować przekaz, aby zostać wystarczająco dobrze zrozumianym/ą. Zig Ziglar mówi: „Gdy celujesz w nic, trafisz za każdym razem”. Dlatego zdefiniuj swój cel i dobierz odpowiednie narzędzia, jeśli chcesz działać lukratywniej.
Gdy znasz grupę docelową, jesteś w stanie wyznaczyć OBSZAR, po którym będziesz się poruszał/a. Dzięki temu ukierunkujesz swój potencjał i nie wypalisz się w drodze do celu. Znajomość obszaru, czyli kanałów komunikacji, doda Ci odwagi i śmiałości.
Gdy masz cel, znasz grupę docelową i kanały komunikacji, mniej więcej możesz określić, ile czasu i pieniędzy potrzebujesz na realizację swojego przedsięwzięcia – czyli założyć BUDŻET. Inwestycja w siebie to najlepsza z inwestycji.
Im dokładniej określisz cel, im lepiej poznasz swoją grupę docelową, im dokładniej wyznaczysz obszar działania i ustalisz budżet, tym skuteczniejsze NARZĘDZIA pracy wybierzesz. A gdy wiesz, jakimi zasobami dysponujesz, możesz opracować indywidualną strategię i adekwatny plan działania.
Im dokładniej znasz kryteria definiujące Twój cel, tym sprawniej będziesz działać w drodze do celu. Im bardziej spójnie i adekwatnie będziesz działać, tym bardziej zrozumiały sygnał wyślesz otoczeniu.
Justyna – projektantka kariery z marketingowo-dziennikarskim zacięciem, twórczyni konceptu lukratywnej pracy, autorka książki „Szukam Pracy! Znajdź pracę, o której marzysz” i założycielka Lukratywniej.pl – butikowej agencji zajmującej się doradztwem, mentoringiem i coachingiem kariery. Przeprowadza ludzi przez meandry współczesnego rynku pracy. Uczy ich jak świadomie projektować i zarządzać karierą. Prywatnie jest melomanką, miłośniczką mórz i oceanów.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: