Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 3:40 min Ikona Bartosz Ławrynkowicz 23.06.2020

Zapomniane aktualizacje algorytmu Google cz.1

Branża SEO rozwija się bardzo szybko, dlatego z obecnej perspektywy, rok 2003 to dla niej praktycznie prehistoria. Mimo wszystko warto poznać zmiany, które kilkanaście lat temu zachodziły w algorytmach Google. Dzięki nim możemy zrozumieć kierunek rozwoju wyszukiwarki.

Kolejne aktualizacje są krokami na drodze do wyświetlania wyników jeszcze bardziej dopasowanych do potrzeb użytkowników. Mają także na celu uchronienie wyszukiwarki przed próbami obejścia systemu i wysokim rankingowaniem witryn, które opierają strategie SEO na „sztuczkach”, a nie wartościowym contencie. W tym celu wyszukiwarka korzysta z wielu kryteriów, które były modyfikowane na przestrzeni lat.

Niektóre zmiany są mniejsze, inne większe. Działanie wielu z nich nie zostało ujawnione i można się jedynie domyślać, na podstawie zmian w rankingu, jaki wpływ miały na algorytm.

Już na początku pierwszej dekady XXI wieku Google było na tyle ważną wyszukiwarką, że webmasterzy zwracali szczególną uwagę na zmiany zachodzące w algorytmach. Miały one ogromny wpływ na SEO. Zainteresowanie było tak duże, że aktualizacje algorytmów Google w roku 2003 zaczęły otrzymywać własne nazwy. Niniejsza seria ma na celu w bardziej szczegółowy sposób przybliżyć historię zmian. W pierwszym tekście przedstawione zostaną update’y, takie jak Boston, Cassandra, Dominic, Esmeralda oraz Fritz.

Update Boston

Pierwszy nazwany update otrzymał nazwę Boston i wyszedł w lutym 2003 roku. Aktualizacja algorytmu Google została ogłoszona przez firmę podczas konferencji SES w Bostonie. Każdy kolejny miał otrzymywać imię, które zaczynało się na kolejną literę alfabetu. Okazało się jednak, że jedynie kilka pierwszych zmian wyszło w regularnym cyklu.

Modyfikacje, które wprowadził Boston nie zostały potwierdzone, wiadomo jedynie, że jego skutkiem były pewne zmiany w rankingu oraz poszerzenie indeksu.

W roku 2003 algorytm oraz indeks, co miesiąc otrzymywały dużą aktualizację. Raptowne zmiany zapoczątkowane przez Boston prowadziły do pojawienia się zjawiska zwanego tańcem Google. Towarzyszył on kilku kolejnym aktualizacjom.

Jego efektem były niestabilne i raptownie zmieniające się wyniki wyszukania. W czasie gdy trwał, żadna witryna nie mogła być pewna trwałości swojej pozycji.

Update Cassandra

Kolejna zmiana miała miejsce w marcu 2003 roku i została nazwana imieniem Cassandra. Jej celem okazało się podwyższenie jakości wyników wyszukiwania, dlatego była wymierzona głównie w strony, do których prowadzą duże ilości niskiej jakości linków oraz odnośników pochodzących z tego samego źródła.

Aktualizacja Cassandra uderzyła także w witryny, na których znajdował się zakamuflowany tekst lub linki np. w kolorze tła strony, czy schowane pod grafiką. Na celowniku tego update’u algorytmu znalazło się również zjawisko tzw. keyword stuffingu, czyli nasycania tekstów nadmierną ilością fraz, w nienaturalny sposób.

W ten sposób webmasterzy, którzy chcieli wypracować wysokie pozycje poprzez oszukiwanie Google, stopniowo zaczęli tracić asy ze swojego rękawa. Należy jednak pamiętać, że Cassandra zapoczątkowała długotrwały proces, dlatego niektóre „sztuczki” mogły działać jeszcze przez dłuższy czas.

Update Dominic

W maju przyszedł czas na aktualizację algorytmu okrzykniętą mianem Dominic. Jej dokładne działanie nie jest znane. Specjaliści od pozycjonowania zauważyli jednak, że dzięki niej drastycznie zmienił się sposób, w jaki raportowane oraz zliczane są odnośniki do strony. Za jej sprawą spamerskie działania farm linków po raz pierwszy napotkały znaczne trudności ze strony Google.

W tym czasie sieć przemierzyły dwa boty Google, nazywające się „Freshbot” i „Deepcrawler”. Podczas, gdy Freshbot był odpowiedzialny za indeksowanie nowych stron, Deepcrawler analizował struktury witryn w poszukiwaniu linków. Za ich sprawą wiele stron odczuło znaczne wahania pozycji.

Update Esmeralda

Aktualizacja algorytmu, która wyszła w czerwcu i otrzymała imię Esmeralda, stała się ostatnim z miesięcznych update’ów Google. Po jej wypuszczeniu, proces przeprowadzania zmian uległ znaczącej zmianie. Esmeralda była w mniejszym stopniu bezpośrednią zmianą algorytmu, a raczej dodatkiem do infrastruktury wyszukiwarki.

Update Fritz

Lipiec był pierwszym miesiącem, w którym pojawiła się aktualizacja nowego typu. Otrzymała ona imię Fritz i kompletnie zmieniła sposób, w jaki modyfikowany był indeks. Zamiast raz w miesiącu, był on aktualizowany codziennie, mniejszymi krokami. Fritz był ostatnim z update’ów, którego nazwa zaczynała się na kolejną literę alfabetu.

O przebiegu Tańca Google po wypuszczeniu aktualizacji Fritz, opowiada Matt Cutts na filmiku zamieszczonego w serwisie YouTube.

 

Reasumując

 

Chociaż wyszukiwarka została uruchomiona w 1998 roku, nazwy aktualizacjom algorytmu zaczęto nadawać dopiero w 2003 roku. Wtedy pojawiły się pierwsze cykliczne update’y, takie jak Boston, Cassandra, Dominic, czy Esmeralda, które znacząco wpłynęły na jakość wyników wyszukiwania.

Zarówno algorytm, jak i indeks były wtedy aktualizowane raz w miesiącu, co sprawiało, że przez kilka dni po ich wprowadzeniu występowało zjawisko tańca Google. Sytuację unormował dopiero Fritz, po którym zmiany stały się częstsze, ale mniejsze.

Celem ciągłych modyfikacji jest, przede wszystkim, chęć prezentowania użytkownikowi wyników, które będą jak najlepiej odpowiadać na jego zapytania. Chcąc to osiągnąć, Google nagradza witryny prezentujące wartościowe treści i karze te, które starają się uzyskać wysoką pozycję za pomocą „sztuczek”. Kolejne aktualizacje algorytmu nie pojawiały się już cyklicznie, jednak nadal otrzymywały imiona. Chociaż sposób ich działania nie zawsze został potwierdzony, każdorazowo wpływały na wyniki wyszukiwania w Google. Informacje na ich temat zostaną przedstawione w następnych tekstach naszego poradnika pozycjonowania.

Źródła: SoftLoom IT Solutions; TakenMind; Ryte; SEO.co; Seo 2014: Includes How to Recover From Penguin, Panda or Manual Penalties

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0.00 / 5. Vote count: 0 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0.00 / 5. Vote count: 0 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 8:50 min 30.06.2020 Pozycja witryny w wynikach wyszukiwania miała ogromny wpływ na dochody firmy już w 2003 roku. Niestety wielu przedsiębiorców chciało wypracować widoczność stosując różne sztuczki. Chcąc przeciwstawić się takim działaniom, Google wypuszczało aktualizacje algorytmu, mające uniemożliwić działania niezgodne z wytycznymi. W drugiej części serii dotyczącej zapomnianych aktualizacji algorytmu Google opowiemy sobie właśnie o takich update'ach. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 13:00 min 14.07.2020 Google ciągle się zmienia. A wszystko po to, by przedstawić nam - użytkownikom Internetu - jak najlepsze wyniki wyszukiwania. I tu pojawia się pytanie: Czy wysokie pozycje w rankingu są naprawdę aż tak ważne? A może lepiej skupić się na budowaniu widoczności strony na szeroki zakres fraz? Porównanie obu podejść do pozycjonowania znajdziecie w naszym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0.00 / 5. Vote count: 0 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 7:40 min 18.06.2020 Nie jesteśmy sami w Internecie! Strony w sieci odwiedzane są także przez roboty internetowe. Liczną ich reprezentację tworzą roboty indeksujące, czyli Googleboty. Czym dokładnie są i jak działają? W jaki sposób przemierzają sieć? I wreszcie, jak istotna jest ich rola w indeksowaniu stron internetowych? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w naszym artykule. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700