Gdy zbliża się 26 maja, wiele osób gorączkowo poszukuje prezentu dla mamy. Często nasz wybór pada na piękne kwiaty – to zawsze dobry pomysł na upominek, podziękowanie, a nawet przeprosiny. Niektórzy biegną do kwiaciarni, inni z kolei – szczególnie osoby, które mieszkają w znacznej odległości od rodzicielki – gorączkowo poszukują kwiaciarni online, która dostarczy wyjątkowy bukiet pod wskazany adres w konkretnym terminie. Prawdziwy rozkwit w branży – dosłownie i w przenośni!
Co zrobić, by prowadzenie kwiaciarni było opłacalnym biznesem nie tylko w okolicach Dnia Mamy czy innych ważnych świąt?
Koniecznie trzeba zadbać o widoczność firmy w sieci – niezależnie od tego, czy prowadzimy działalność online, czy stacjonarnie. Z pomocą jak zwykle przychodzi niezastąpione
pozycjonowanie strony internetowej.
Specyfika branży florystycznej
Prowadzenie kwiaciarni to czysta przyjemność – szczególnie dla osób, które kochają rośliny i uwielbiają się nimi otaczać, a także tworzyć z nich piękne kompozycje. Jednak jest to bardzo wymagające zadanie. Branża florystyczna należy bowiem do branż sezonowych, w dodatku konkurencja na tym rynku stale rośnie. Co więcej, bukiety czy rośliny doniczkowe coraz częściej pojawiają się także w ofertach dyskontów i marketów (nierzadko w bardzo niskich cenach).
Ale to nie oznacza, że nie da się wzbogacić, prowadząc kwiaciarnię! W tych czasach mamy do dyspozycji świetny kanał komunikacji z klientami (zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi) – Internet. Dlatego tak ważne jest, by zadbać o obecność biznesu w sieci.
Od czego zacząć pozycjonowanie biznesu z branży florystycznej?
Najlepiej od początku, czyli od stworzenia strony internetowej. Być może już posiadasz witrynę dla swojej kwiaciarni – w takiej sytuacji sprawdzi się
SEO audyt pod kątem użyteczności, User Experience i nie tylko wykonany przez specjalistów.
Strona musi być dobrze zoptymalizowana (zarówno kod, jak i zamieszczone na niej teksty, grafiki, linki wewnętrzne itp.), a także atrakcyjna wizualnie. Dzięki temu spotka się z przychylnym okiem nie tylko użytkowników, ale też algorytmów Google. A to właśnie one decydują o tym, czy Twój biznes będzie widoczny w sieci.
Co dalej z branżą florystyczną?
Budowanie widoczności w wirtualnej przestrzeni wymaga stałej pracy. Nie jest to jednorazowe działanie polegające tylko na stworzeniu i optymalizacji strony internetowej. Nieustannie należy dbać o budowanie wizerunku eksperta, zdobywanie i utrzymywanie zaufania klientów oraz algorytmów. W pozycjonowaniu pomogą takie działania, jak:
- Aktywność w social mediach – cóż, takie czasy. Wiele osób, niezależnie od pokolenia, spędza wolny czas na scrollowaniu Facebooka czy też oglądaniu filmików na TikToku. Nie gaśnie również popularność Instagrama. Profile w social mediach to dobre miejsce na to, by chwalić się realizacjami, informować na bieżąco o nowościach i promocjach, a także wchodzić w interakcje z użytkownikami.
- Stworzenie i prowadzenie wizytówki w usłudze Profil Firmy w Google – wiesz, że aż 86% użytkowników sprawdza lokalizację firmy na Mapach Google? To chyba wystarczający powód, żeby jak najszybciej zamieścić tam informacje o Twojej kwiaciarni!
- Udzielanie się w sieci (fora, grupy) – branża florystyczna jest wyjątkowa. Miłośnicy roślin, zarówno amatorscy, jak i profesjonalni, często gromadzą się na różnych forach i grupach tematycznych, gdzie dzielą się doświadczeniami, poradami itp. Warto się tam wypowiadać i subtelnie informować o swojej kwiaciarni (ciekawym rozwiązaniem będzie na przykład tematyczne podlinkowanie do własnego poradnika) – oczywiście należy zachować umiar, nikt nie lubi nachalnej reklamy i spamowania.
- Inwestycja w firmowego bloga – na stronie internetowej kwiaciarni warto stworzyć zakładkę z blogiem. Tutaj można opisywać nietypowe realizacje, a także dzielić się ciekawostkami ze świata roślin czy też poradami na temat ich pielęgnacji bądź doboru do aranżacji wnętrz. Tematów jest naprawdę sporo! Dobre artykuły sprawią, że użytkownicy chętnie będą je udostępniać dalej (a to pomaga w budowaniu profilu linkowego), zwiększa się też szansa na to, że skorzystają z usług właśnie Twojej kwiaciarni – w końcu to na Twojej stronie znaleźli wartościowe informacje.
- Udział w wydarzeniach branżowych – targi ślubne, wydarzenia florystyczne, oprawa ważnych eventów… Pokazuj się tam, gdzie to możliwe! A może zorganizujesz warsztaty florystyczne? Nie tylko zwiększysz szansę na dotarcie do klientów, ale też zbudujesz profesjonalny wizerunek. Co więcej, obecność na prestiżowych wydarzeniach offline, może też wesprzeć pozycjonowanie strony (wzmianki, a nawet obszerne relacje z takich eventów często pojawiają się w branżowych serwisach, portalach informacyjnych czy social mediach).
- Zachęcanie klientów do dzielenia się opiniami – konsumenci są coraz bardziej świadomi i zanim zdecydują się na skorzystanie z oferty konkretnej firmy, szukają w sieci informacji na temat doświadczeń innych klientów z daną marką. Często odwiedzanym miejscem są opinie w Profilu Firmy w Google – dlatego warto poprosić klientów, by po zakupie podzielili się swoimi wrażeniami.
Podsumowując…
Branża florystyczna jest tak wyjątkowa, że można o niej pisać i pisać. Jest jednak bardzo wymagająca między innymi ze względu na sezonowość. Na szczęście istnieje mnóstwo działań, dzięki którym Twoja kwiaciarnia może cieszyć się ogromną popularnością przez cały rok. Podstawa to zbudowanie widoczności w sieci (czyli pozycjonowanie), nie należy jednak ignorować tzw. działań w realu. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest połączenie przemyślanych działań zarówno online, jak i offline.
Michalina – copywriter z wieloletnim doświadczeniem, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Z pisaniem związana, odkąd tylko sięga pamięcią. Na co dzień zajmuje się głównie tworzeniem treści na strony internetowe oraz profile w social mediach. Ma bzika na punkcie poprawnej polszczyzny i…przecinków! Prywatnie twardo stąpająca po ziemi kociara, miłośniczka czarnej kawy oraz żelków…i wierna fanka „Na Wspólnej”.