Najważniejszym warunkiem, który należy spełnić, aby opinia na Mapach Google była prawidłowa i zgodna z wytycznymi w Google Moja Firma, to oczywiście wiarygodność. Jeśli użytkownik decyduje się opisać swoje doświadczenia z pobytu w jakimś lokalu czy kontaktu ze sprzedawcą, powinien przedstawiać wyłącznie swoje spostrzeżenia. Dodawanie opinii w Google przez użytkowników powinno odbywać się po skorzystaniu z usług danego przedsiębiorstwa – komentarze powinny więc zawierać krótkie informacje dotyczące oferty, z której dany użytkownik skorzystał, jak również jej ocenę. Może ona opisywać np. konkretny produkt, zabieg, pracownika, warunki panujące w lokalu i wiele innych. Informacje te oczywiście mogą być subiektywne, jednak ważne jest, aby były prawdziwe.
Mapy Google dają szerokie możliwości dodawania opinii. Użytkownik może dodać:
samą ocenę – wystawiana jest w formie gwiazdek,
Ze wszystkich ocen użytkowników, wystawianych w danej wizytówce, generowana jest średnia ocena firmy. Można ją zobaczyć w sekcji „Podsumowanie opinii”. Znajduje się tam również wykres przedstawiający stosunek wystawianych ocen oraz liczba wszystkich opinii.
ocenę oraz komentarz – oprócz gwiazdek zawiera krótkie spostrzeżenia dotyczące świadczonych usług czy oferowanych produktów,
zdjęcie – mogą przedstawiać np. serwowaną potrawę czy zakupiony i dostarczony produkt.
W wyszukiwarce aplikacji mobilnej Map Google istnieje także możliwość dodawania krótkich materiałów wideo (np. relacji z podróży). Nie są to jednak typowe opinie – nie ma przy nich możliwości wystawiania gwiazdek czy opisywania relacji.
Wszystkie oceny, komentarze czy zdjęcia wystawione przez użytkowników możesz znaleźć w jednej z zakładek Google Moja Firma – Opinie.
Google zastrzega, że treści w wizytówkach będą upublicznione, czyli widoczne dla wszystkich użytkowników. Dlatego też muszą być zgodne nie tylko z poszczególnymi wytycznymi (które znajdują się w panelu Pomocy Google Moja Firma), ale także polityką prywatności Google, warunkami korzystania z usług Google jak również lokalnym prawem.
Bez wątpienia najważniejszą cechą, jaką powinny wyróżniać się opinie w Google Maps według wytycznych to przydatność. Ich rolę można postrzegać dwojako – z jednej strony gwiazdki, a przede wszystkim osobiste spostrzeżenia użytkowników wpływają na decyzję potencjalnych klientów, którzy zastanawiają się, z oferty którego przedsiębiorstwa skorzystać.
Z drugiej strony natomiast warto wspomnieć o tym, że mogą być one także jasną wiadomością dla właściciela firmy. Dzięki niej można się przekonać, czy klienci cenią sobie usługi danego przedsiębiorstwa, czy może jest coś, co należałoby poprawić. Jednocześnie za pomocą zakładki Opinie w Google Moja Firma właściciel może odpowiadać użytkownikom.
Istotą każdej opinii, nie tylko tej internetowej, jest odzwierciedlanie subiektywnych odczuć danej osoby. W rezultacie coś, co jest wielkim atutem dla jednego użytkownika, może być minusem dla innego. Oczywiście przedstawianie swoich subiektywnych ocen danego produktu czy usługi jest zgodna z wytycznymi na Mapach Google nawet, jeśli przeciwstawia się komentarzowi innego użytkownika. Warunkiem jest jednak, aby opis był prawdziwy, a także zawiera akceptowalne treści (działania zabronione poznasz poniżej).
Z cechą wiarygodności łączy się także niezwykle ważny element wytycznych – publikowane spostrzeżenia powinny opierać się na prawdziwych doświadczeniach użytkownika. Można to rozpoznać najczęściej po:
Treść, która ukazuje prawdziwe doświadczenia danego użytkownika jest wiarygodna i przydatna (zarówno dla właściciela przedsiębiorstwa, jak i potencjalnych klientów). Należy jednak pamiętać, aby wpis był tematyczny i opisujący ofertę czy usługi danej firmy.
Podobnie, jak w przypadku wszystkich innych treści w Internecie, również opinie w Google Maps powinny być unikalne, bez kopiowania treści. Powielanie tekstu (za wyjątkiem odpowiednio wyszczególnionych cytatów) jest nie tylko niezgodne z wytycznymi, ale także naruszeniem praw autorskich użytkownika, który stworzył dany tekst.
Jak wiadomo, wizytówki na Mapach Google mają wpływ na pozycjonowanie witryn internetowych. Dlatego też przy cechach dobrej opinii warto wspomnieć, że również one mogą wspierać proces pozycjonowania wynikach wyszukiwania. Dzieje się tak, jeśli komentarz zawiera konkretne frazy, na które promuje się dana strona internetowa. Może to być np. nazwa świadczonej usługi czy sprzedawanych produktów.
Wytyczne jasno określają szereg zabiegów, które są zabronione. Obejmują one oczywiście wszystkie działania, które sprzeciwiają się wymienionym powyżej dobrym cechom.
Są to przede wszystkim:
a) manipulacje – np. masowe wystawianie opinii w Google Maps lub ich kupowanie; zabronione jest również dodawanie opinii w Google z różnych kont, aby wywrzeć wpływ na ogólną ocenę danego miejsca,
b) brak tematyczności – nie powinno się publikować treści i opisów nawiązujących do kwestii osobistych, społecznych czy politycznych,
c) publikacja treści objętych zakazem reklamy – np. promowanie alkoholu, tytoniu, hazardu czy innych używek; za takie treści uważa się opisywanie promocji, dane kontaktowe czy link do strony internetowej,
W przypadku tych wytycznych występują dwa wyjątki, dotyczące przede wszystkim napojów alkoholowych. Istnieje bowiem możliwość wstawiania zdjęć menu, gdzie wśród wielu elementów znajdują się także piwa czy wina. Można również publikować zdjęcia, na których napoje alkoholowe są widoczne, lecz nie są ich główną treścią.
d) publikacja treści niezgodnych z przepisami prawa – mogą być to chociażby zdjęcia ukazujące przemoc, treści przedstawiające działania niezgodne z prawem lub niebezpieczne, opisy promujące terroryzm czy przemoc,
e) publikacja treści o charakterze seksualnym, a także obraźliwych oraz dyskryminujących– zawierają się w tym również wulgaryzmy, obraźliwy język, nakłanianie do nienawiści, zastraszanie czy nękanie,
f) podszywanie się pod innych użytkowników – jest to nie tylko niezgodne z wytycznymi Google, ale także przepisami prawa,
g) wykorzystywanie nieprawdziwych treści – chodzi tu między innymi o próby manipulowania oceną na danej wizytówce,
h) publikacja treści, powodujących konflikt interesów – najczęściej są to działania konkurencji, mające na celu oczernić daną firmę czy obniżyć jej ocenę.
Jeśli właściciel wpisu dostrzeże, że na jego wizytówce znajduje się niezgodna z wytycznymi opinia, może zgłosić ją do Pomocy Google. Służy do tego opcja „Zgłoś jako nieodpowiednie”.
Treści publikowane przez użytkowników na firmowych wizytówkach są istotnym elementem kreowania wizerunku firmy. Dlatego tak ważne jest, aby wystawiane opinie i oceny były zgodne z wytycznymi, prawdziwe, a także unikatowe. Tylko wtedy mogą przedstawić rzeczywisty obraz danego przedsiębiorstwa. Warto także wspomnieć, że zweryfikowana i uzupełniona wizytówka może wpływać także na pozycjonowanie lokalne witryny internetowej danej firmy.
Właściciele wpisów nie powinni jednak martwić się, jeśli otrzymają negatywną opinię. W każdej firmie znajdą się klienci zadowoleni, jak również tacy, którym nie spodobają się oferowane przez przedsiębiorstwo produkty czy usługi. Jest to prawo konsumentów, odzwierciedlone również w wytycznych Google – opinie na Mapach powinny przedstawiać prawdziwe doświadczenia i odczucia klientów. Dlatego też często ogólne oceny, zawierające same pozytywne, pięciogwiazdkowe oceny mogą wydawać się nieprawdopodobne.
Aby zadbać o pozytywny wizerunek firmy, warto zawsze odpowiadać na negatywne komentarze na Mapach Google, a także starać się uczciwie zdobywać te pozytywne.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: