Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 6:00 min Ikona Bartłomiej Matulewicz 21.04.2023

W poprzednim tekście omówiłem podstawowe informacje związane ze sztuczną inteligencją oraz ChatemGPT. W tym artykule zgłębiam temat i przedstawiam możliwości, szanse i zagrożenia, które wynikają z zastosowania narzędzi klasy AI.

Rodzaje sztucznej inteligencji

Przyjęło się kategoryzować sztuczną inteligencję na trzech poziomach:

  1. słaba sztuczna inteligencja / wąska sztuczna inteligencja – są to narzędzia zaprogramowane do rozwiązywania określonych problemów. Oprogramowanie tej klasy doskonale radzi sobie z realizowaniem sprecyzowanych zadań (np. autopilot, asystent głosowy, rozpoznawanie gatunków zwierząt), nie jest natomiast w stanie działać poza określonymi funkcjami
  2. silna sztuczna inteligencja / ogólna sztuczna inteligencja – w teorii ma ona działać szerzej od słabej sztucznej inteligencji. Została stworzona do rozwiązywania złożonych problemów, bez konieczności programowania do konkretnego zadania.
  3. superinteligencja – w teorii ma ona przekraczać możliwości człowieka. Maszyny uzbrojone w ten poziom AI będą miały zdolność do uczenia się i rozwiązywania dowolnych problemów w sposób nieodróżnialny od człowieka.

Aktualnie balansujemy pomiędzy poziomem 1 i 2. Za sprawą miniaturyzacji, rosnącej mocy obliczeniowej i przede wszystkim niemal nieograniczonej liczby danych, rozwój sztucznej inteligencji przyśpiesza.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w e-commerce

Szerokie zastosowanie AI (ang. artificial intelligence) może decydować o sukcesie biznesu internetowego. Począwszy od marketingu, przez optymalizacje konwersji, na obsłudze posprzedażowej kończąc, sztuczna inteligencja staje się jednym z najważniejszych narzędzi właścicieli e-commerce.

Dostępne na rynku narzędzia pozwalają automatyzować działania marketingowe na niespotykaną dotąd skalę. Wśród działań, które oferują, można wymienić chociażby:

  1. personalizację – dostosowanie komunikacji marketingowej indywidualnie do potrzeb klienta, tak, aby maksymalizować szanse na konwersję;
  2. zarządzanie wartością klienta – skupienie nie tylko na pozyskaniu, ale też na customer yourney i jego jak największej monetyzacji.
  3. analizę „cyklu życia” klienta – segmentowanie klientów i dostosowywanie komunikacji tak, aby budować jak najdłuższą relację z klientem i dbać o możliwie najwyższe zaangażowanie;
  4. segmentację i analizowanie danych – pozyskiwanie informacji, które pozwalają nam na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych;
  5. automatyczną obsługę klienta – system zautomatyzowanych komunikatów, które zwiększają przywiązanie i ocenę marki.

 

video-chat

To i wiele więcej jest możliwe za sprawą algorytmów AI. Żeby jednak nie było zbyt kolorowo, są też ograniczenia i zagrożenia. Automatyzacja marketingu nie jest dla każdego. Często wymaga ona dużych nakładów finansowych, co nie zawsze się zwraca. Ponadto początkujące biznesy, z niewielkim ruchem na stronie, mogą mieć zbyt mało danych do automatyzacji. Trzeba też pamiętać, że nie każda branża wymaga automatyzacji.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w zarządzaniu bezpieczeństwem

Za sprawą sztucznej inteligencji można chronić biznes przed np.:

  • nieuprawnionym dostępem do danych;
  • spamem i próbami wyłudzenia informacji;
  • botami, negatywnymi opiniami, fałszywymi zakupami;
  • nadużyciami ze strony pracowników;

To tylko przykładowe, bardzo ogólne możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja. A jakie ryzyka w zarządzaniu bezpieczeństwem niesie AI? Automatyzację można wykorzystać do ochrony danych, ale też do oszustw, kradzieży haseł czy pozorowania pracy.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w multimediach

Jest to obecnie jeden z popularniejszych obszarów wykorzystania AI.

Poniżej przedstawiam możliwe zastosowania.

  1. Odnawianie starych zdjęć, filmów i nagrań dźwiękowych. Koloryzacja, zwiększanie rozdzielczości
  2. Konwersja tekstu na obraz i video, automatyczne generowanie napisów. Rozpoznawanie zawartości multimediów
  3. Deep-Fake – czyli manipulowanie obrazem / dźwiękiem. Zazwyczaj sprowadza się to do zamiany twarzy, generowania ruchu warg i mimiki do słów, tworzenia nagrania lektorskiego na podstawie tekstu i próbki głosu
  4. Tworzenie treści pisanych – scenariuszy, wierszy, tekstów piosenek, opowiadań
  5. Tworzenie muzyki, przykładowo przez miksowanie, mastering czy generowanie całych utworów na podstawie określonych wytycznych
  6. Tworzenie obrazów – zarówno przez przeróbkę plików źródłowych, jak i na podstawie instrukcji tekstowych.
deepfake-deep-face-technology-concept-vector-illustration

Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w multimediach wydaje się bardzo ciekawym kierunkiem, ale jednocześnie budzi to ogromne kontrowersje – zarówno za sprawą dużego pola do nadużyć i manipulacji, ale też przez wątpliwości związane z prawami autorskimi.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w ochronie zdrowia

Sztuczna inteligencja może stanowić potężne narzędzie w ochronie zdrowia, ponieważ pozwala z dużą precyzją określać ryzyka utraty zdrowia, wykrywać choroby i dostosowywać kuracje.

Oto przykładowe zastosowania.

  1. Analiza wyników badań i wykrywanie chorób we wczesnych stadiach
  2. Wsparcie w leczeniu przez dobór leków, diety czy ćwiczeń rehabilitacyjnych
  3. Pomoc dla osób z niepełnosprawnościami – np. asystent głosowy dla osób ślepych, czy generator treści dla osób głuchych;
  4. Monitorowanie stanu zdrowia populacji na podstawie badań obszarowych – np. badanie składu odpadów i ocena sytuacji epidemiologicznej / wzrostu narkomanii;
  5. Minimalizowanie ryzyka występowania chorób zawodowych, przez dostosowywanie stanowisk i instrukcji pracy

Podobnie jak we wcześniejszych przypadkach, tu również pojawiają się wątpliwości – głównie natury prawnej i moralnej. Szczególną uwagę można zwracać, chociażby na kwestie ochrony prywatności i przetwarzania informacji o charakterze wrażliwym. Można sobie również wyobrazić, że wskutek nadmiernego dążenia do rozwoju zdrowia opartego o dane, wrócimy do idei eugeniki negatywnej.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie

Pod tym bardzo szerokim pojęciem postanowiłem zawrzeć te elementy, które będą wpływać na podnoszenie efektywności biznesowej. Podzieliłem je na następujące obszary.

  1. Finanse – wsparcie w inwestowaniu, analizy rynku, audyty działalności i oceny ryzyka, monitoring płynności.
  2. Transport – budowanie efektywnych łańcuchów dostaw, zarządzanie obciążeniem komunikacji publicznej, inteligentna komunikacja świetlna, autonomiczne pojazdy.
  3. Produkcja – optymalizacja procesów w celu maksymalnie efektywnego i bezpiecznego wytwarzania dóbr.
  4. Obsługa klienta – automatyzacja kontaktu z klientem oraz dostarczanie informacji, które ten kontakt maksymalnie usprawniają.

Wśród głównych głosów sprzeciwu wobec AI w biznesie można wymienić, chociażby kwestię zastępowania pracy ludzkiej przez maszyny i algorytmy, a co za tym idzie ryzyko bezrobocia. Ponadto automatyzacja może powodować coraz większą dysproporcję pomiędzy dużymi firmami, które mogą sobie na nią automatyzację pozwolić, a mikroprzedsiębiorcami, którzy nie mają wystarczającego kapitału i wiedzy. W efekcie AI może prowadzić do upadku małych biznesów i oligopolizacji rynku.

Czy należy bać się AI?

Rozwój nauki od zawsze budził kontrowersje. Niezależnie od epoki, odkrycia naukowe budziły często lęk i sprzeciw. Również AI towarzyszą liczne wątpliwości. Bezsprzecznie rozwój sztucznej inteligencji będzie miał swoje jasne i ciemne strony. Jak to zwykle bywa, nawet najlepsze intencje nie dają gwarancji, że osiągnięcia naukowe zostaną wykorzystane do złych celów.

Z perspektywy przedsiębiorcy możemy robić wszystko, aby wykorzystywać dostępne narzędzia w sposób etyczny. Możemy podnosić wartość naszego biznesu w taki sposób, aby nie było to krzywdzące dla innych i uczciwe. Umiejętne wykorzystanie narzędzi może być nie tylko korzystne dla biznesu, ale też zgodne ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Na pewno nie należy bać się wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie – szczególnie że konkurencja już dawno z niej korzysta.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 3 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.50 / 5. Vote count: 2 głosów

Brak ocen

Storydoing – nowy sposób na budowanie marki Ikona 3:00 min 05.05.2023 Storytelling polega na opowiadaniu historii związanych z firmą, marką lub produktem. Z drugiej strony, pojawia się też nowe pojęcie - storydoing, które również angażuje odbiorców, jednocześnie wzmacniając relacje między firmą a jej klientami. W obu przypadkach chodzi o to, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy i zbudować z nim więź. Można wykorzystać obie metody, aby zbudować pozytywny wizerunek marki oraz wpłynąć na decyzje zakupowe klientów poprzez stworzenie spójnej narracji, która będzie łączyć wartości firmy z potrzebami klientów. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.90 / 5. Vote count: 11 głosów

Brak ocen

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023 W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 10 głosów

Brak ocen

Jak mówić do pokolenia X w reklamie? Ikona 4:00 min 17.02.2023 X, Y, Z... O co w tym chodzi? To nie tylko końcówka alfabetu, ale też określenia na konkretne pokolenia. Znajomość ich potrzeb i preferencji jest niezbędna dla stworzenia skutecznego przekazu reklamowego. Dziś zastanowimy się, jak trafić do generacji X – czyli do tych, którzy urodzili się przed erą e-commerce i którym Internet nie towarzyszył od zawsze, jak to jest w przypadku młodszych pokoleń. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700