Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 5:10 min Ikona Damian Chmarzyński 05.01.2023

Pod popularnym skrótem FAQ kryje się angielskie określenie “frequently asked questions”, czyli często zadawane pytania. W przypadku sklepów internetowych mają one w szybki i precyzyjny sposób dostarczać podstawowych informacji np. terminie wysyłki zamówienia, cenach usługi czy możliwościach zwrotów. W serwisach usługowych podstrona taka powinna odpowiadać na pytania obejmujące formy kontaktu z firmą czy też czas oczekiwania na realizację wybranych usług. 

 

Jak stworzyć dobrą podstronę z FAQ 

Podstrona z pytaniami i odpowiedziami ma służyć przede wszystkim nowemu klientowi. Dlatego na początku zastanów się, o jakie najważniejsze kwestie związane z Twoją firmą może spytać klient. Warto też przejrzeć serwisy konkurencji w celu zebrania zbioru pytań na nich zawartych, aby nie pominąć niczego istotnego. Dodatkowo podstrona taka powinna w sposób możliwie wyczerpujący przedstawiać typ oferowanych produktów lub usług, jak również możliwości i funkcje Twojej witryny. 
 

Pamiętaj, że jeśli klient nie znajdzie szybko odpowiedzi na nurtujące go pytanie, przejdzie na stronę konkurencji.  

 

Dzięki dobrze przygotowanej podstronie FAQ: 

  • nawiążesz relację z klientem poprzez budowanie u niego świadomości o swoich produktach lub usługach, 
  • zwiększysz zaufanie do Twojej firmy, 
  • ograniczysz ryzyko opuszczenia strony po odwiedzeniu podstrony FAQ, zmniejszając tym samym współczynnik odrzuceń, 
  • zachęcisz klienta do spędzenia dłuższego czasu na Twojej stronie, a tym samym zwiększysz swoją szansę na sprzedaż. 

Sekcja FAQ to korzyści nie tylko dla klienta, ale także dla Twojej stron internetowej! 

W jaki sposób pytania i odpowiedzi mogą pomóc w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania? Otóż odpowiadając na pytania nurtujące Twoich klientów, zaspokajasz także ciekawość robotów Google oraz udzielasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania wpisywane w wyszukiwarkę.  

Dzieje się tak, ponieważ Google na wyszukiwania wpisywane w formie zapytania, często wyświetla pytania z sekcji FAQ jako tzw. rich snippet, czyli dodatkowych fragmentach rozszerzonych, które w istotny sposób mogą zwiększyć widoczność Twojej strony i zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia. 

 

Przykład wyniku z elementami rozszerzonymi typu FAQ

 

Aby w pełni wykorzystać sekcję FAQ do celów SEO, stosuj się do niżej podanych wskazówek:

1.  Konstruuj pytania, które są realnie wpisywane do wyszukiwarki.

Im częściej użytkownicy wpisują dane zapytanie, tym szansa na większą liczbę wyświetleń i wejść na stronę. W tym celu analizuj słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę, podpowiedzi Google odnośnie podobnych pytań czy też podpatrując pytania u wybranej konkurencji.

2.  Odpowiadaj na pytanie wyczerpująco, udzielając konkretnych i eksperckich informacji.

Ogranicz przy tym odsyłanie do innych stron lub treści, ponieważ Google może uznać to za mniej wartościowe i ostatecznie pominąć Twoją odpowiedź w dodatkowych fragmentach rozszerzonych.

3. Pamiętaj o podstawowej optymalizacji technicznej.

Ustaw poprawny i unikalny znacznik title i meta-description, odpowiedni nagłówek H1 oraz przyjazny adres URL. 

 

4. Korzystaj z dedykowanych znaczników danych strukturalnych FAQPage.

Dzięki temu pytania i odpowiedzi na Twojej stronie będą odpowiednio interpretowane przez roboty sieciowe i będą mogły pojawiać się w wynikach już na etapie wyszukiwania danego wyrażenia kluczowego. 

 

5. Twórz własne unikalne treści!

Tylko takie odpowiedzi dają szansę na pojawienie się w wynikach jako dodatkowe fragmenty rozszerzone. Sprawdź zatem dokładnie, czy dodane przez Ciebie pytania i odpowiedzi w sekcji FAQ nie powtarzają się w zarówno w serwisach zewnętrznych, jak też innych miejscach na Twojej stronie. 

 

Podstrona a sekcja FAQ 

Warto w tym miejscu podkreślić, że sekcję FAQ możesz wykorzystywać nie tylko na typowej informacyjnej podstronie, ale także na każdej innej podstronie, na której dodanie dodatkowych informacji w takiej formie może być przydatne dla użytkownika. 

Przykład takiego rozwiązania znajdziesz chociażby na naszej stronie Pozycjonowanie stron , na której obok rozbudowanych treści, w dolnej części strony, znajduje się dodatkowa sekcja najczęściej zadawanych pytań przez klientów przy podpisywaniu nowej umowy.  

 

Jak wprowadzić sekcję FAQ w postaci mikrodanych?

W celu prawidłowego dodania sekcji FAQ w znacznikach mikrodanych, należy skorzystać z atrybutu „FAQ” zdefiniowanego w schemacie „Question and Answer”. Pamiętaj również o zasadzie 1 odpowiedzi na 1 pytanie. Dzięki takiemu oznaczeniu danych, wyszukiwarki rozpoznają sekcję FAQ i lepiej ją zaindeksują. 

Przykładowy kod FAQPage

Więcej informacji o sposobach wdrożenia FAQPage znajdziesz również w dokumentacji Google

 

 

Zadbaj o dobrą sekcję FAQ

Dobrze przemyślana, zaprojektowana i napisana sekcja FAQ jest bardzo przydatna zarówno dla Twoich klientów, jak i Twojej strony internetowej. Odpowiadając na najczęściej zadawane pytania strona może znaleźć się w dodatkowych fragmentach rozszerzonych, co znacząco wpłynie na widoczność domeny. Pamiętaj przy tym o używaniu znaczników danych strukturalnych FAQPage w strukturze strony, unikaj duplikacji treści i podstawowej optymalizacji technicznej. W ten sposób możesz zwiększyć widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania i zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia. 

 

Damian – na co dzień realizuje się w koordynowaniu procesów SEO i promocji witryn klientów VIP i Premium, dbając przy tym o dobre relacje z Klientami. Dodatkowo, wspomaga onboarding nowych pracowników poprzez szkolenia i merytoryczne wsparcie. A po pracy? W zależności od pory roku i aktualnych wydarzeń sportowych, na bieżąco śledzi rozgrywki Premier League, a wieczorami pochłania kolejne książki Harlana Cobena czy Remigiusza Mroza. Poza tym szybki mecz w Fifę na konsoli? Zawsze!

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.20 / 5. Vote count: 5 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.30 / 5. Vote count: 7 głosów

Brak ocen

Jak przygotować się do zmiany strony pod kątem SEO? Ikona 5:55 min 19.01.2023 Zmiana strony internetowej co kilka lat to normalna praktyka w wielu firmach. Często spotykam się z obawami, że spowoduje ona utratę efektów pozycjonowania. Są one całkowicie niepotrzebne. Dobrze przygotowana „przesiadka” na nową stronę pozwoli Ci na zachowanie dotychczasowych efektów. Trzeba tylko pamiętać o kilku podstawowych z punktu widzenia SEO aspektach. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.00 / 5. Vote count: 16 głosów

Brak ocen

Black Hat SEO – poznaj niedozwolone techniki Ikona 02:45 min 23.04.2023 Szukanie drogi na skróty w pozycjonowaniu na dłuższą metę nie popłaca. Działania niezgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google, mogą nie tylko nie przynieść wysokich pozycji, ale wręcz spowodować nałożenie na witrynę kary. A kary Google bardzo trudno zdjąć i mogą się ciągnąć za stroną przez bardzo długi czas... czasem nawet konieczna jest całkowita zmiana domeny. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 4 głosów

Brak ocen

Heurystyki Nielsena w służbie oceny użyteczności Twojej strony Ikona 07:35 min 10.11.2022 Na przestrzeni ostatnich lat zaobserwować można stale rosnący trend sprzedaży w Internecie, a pandemia wręcz wymusiła na przedsiębiorcach przeniesienie dotychczasowej sprzedaży bezpośredniej do sieci. Twój biznes już nie konkuruje zatem tylko z lokalnymi przedsiębiorcami, ale z serwisami oferującymi podobne usługi bądź produkty z całej Polski. Jak zatem sprawić, by użytkownik spośród tak dużej konkurencji wybrał właśnie Twoją ofertę? Przepisem na sukces mogą okazać się przedstawione w tym artykule heurystyki Nielsena! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700