Ikona 5:10 min Ikona Damian Chmarzyński 05.01.2023

Pod popularnym skrótem FAQ kryje się angielskie określenie “frequently asked questions”, czyli często zadawane pytania. W przypadku sklepów internetowych mają one w szybki i precyzyjny sposób dostarczać podstawowych informacji np. terminie wysyłki zamówienia, cenach usługi czy możliwościach zwrotów. W serwisach usługowych podstrona taka powinna odpowiadać na pytania obejmujące formy kontaktu z firmą czy też czas oczekiwania na realizację wybranych usług. 

 

Jak stworzyć dobrą podstronę z FAQ 

Podstrona z pytaniami i odpowiedziami ma służyć przede wszystkim nowemu klientowi. Dlatego na początku zastanów się, o jakie najważniejsze kwestie związane z Twoją firmą może spytać klient. Warto też przejrzeć serwisy konkurencji w celu zebrania zbioru pytań na nich zawartych, aby nie pominąć niczego istotnego. Dodatkowo podstrona taka powinna w sposób możliwie wyczerpujący przedstawiać typ oferowanych produktów lub usług, jak również możliwości i funkcje Twojej witryny. 
 

Pamiętaj, że jeśli klient nie znajdzie szybko odpowiedzi na nurtujące go pytanie, przejdzie na stronę konkurencji.  

 

Dzięki dobrze przygotowanej podstronie FAQ: 

  • nawiążesz relację z klientem poprzez budowanie u niego świadomości o swoich produktach lub usługach, 
  • zwiększysz zaufanie do Twojej firmy, 
  • ograniczysz ryzyko opuszczenia strony po odwiedzeniu podstrony FAQ, zmniejszając tym samym współczynnik odrzuceń, 
  • zachęcisz klienta do spędzenia dłuższego czasu na Twojej stronie, a tym samym zwiększysz swoją szansę na sprzedaż. 

Sekcja FAQ to korzyści nie tylko dla klienta, ale także dla Twojej stron internetowej! 

W jaki sposób pytania i odpowiedzi mogą pomóc w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania? Otóż odpowiadając na pytania nurtujące Twoich klientów, zaspokajasz także ciekawość robotów Google oraz udzielasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania wpisywane w wyszukiwarkę.  

Dzieje się tak, ponieważ Google na wyszukiwania wpisywane w formie zapytania, często wyświetla pytania z sekcji FAQ jako tzw. rich snippet, czyli dodatkowych fragmentach rozszerzonych, które w istotny sposób mogą zwiększyć widoczność Twojej strony i zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia. 

 

Przykład wyniku z elementami rozszerzonymi typu FAQ

 

Aby w pełni wykorzystać sekcję FAQ do celów SEO, stosuj się do niżej podanych wskazówek:

1.  Konstruuj pytania, które są realnie wpisywane do wyszukiwarki.

Im częściej użytkownicy wpisują dane zapytanie, tym szansa na większą liczbę wyświetleń i wejść na stronę. W tym celu analizuj słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę, podpowiedzi Google odnośnie podobnych pytań czy też podpatrując pytania u wybranej konkurencji.

2.  Odpowiadaj na pytanie wyczerpująco, udzielając konkretnych i eksperckich informacji.

Ogranicz przy tym odsyłanie do innych stron lub treści, ponieważ Google może uznać to za mniej wartościowe i ostatecznie pominąć Twoją odpowiedź w dodatkowych fragmentach rozszerzonych.

3. Pamiętaj o podstawowej optymalizacji technicznej.

Ustaw poprawny i unikalny znacznik title i meta-description, odpowiedni nagłówek H1 oraz przyjazny adres URL. 

 

4. Korzystaj z dedykowanych znaczników danych strukturalnych FAQPage.

Dzięki temu pytania i odpowiedzi na Twojej stronie będą odpowiednio interpretowane przez roboty sieciowe i będą mogły pojawiać się w wynikach już na etapie wyszukiwania danego wyrażenia kluczowego. 

 

5. Twórz własne unikalne treści!

Tylko takie odpowiedzi dają szansę na pojawienie się w wynikach jako dodatkowe fragmenty rozszerzone. Sprawdź zatem dokładnie, czy dodane przez Ciebie pytania i odpowiedzi w sekcji FAQ nie powtarzają się w zarówno w serwisach zewnętrznych, jak też innych miejscach na Twojej stronie. 

 

Podstrona a sekcja FAQ 

Warto w tym miejscu podkreślić, że sekcję FAQ możesz wykorzystywać nie tylko na typowej informacyjnej podstronie, ale także na każdej innej podstronie, na której dodanie dodatkowych informacji w takiej formie może być przydatne dla użytkownika. 

Przykład takiego rozwiązania znajdziesz chociażby na naszej stronie Pozycjonowanie stron , na której obok rozbudowanych treści, w dolnej części strony, znajduje się dodatkowa sekcja najczęściej zadawanych pytań przez klientów przy podpisywaniu nowej umowy.  

 

Jak wprowadzić sekcję FAQ w postaci mikrodanych?

W celu prawidłowego dodania sekcji FAQ w znacznikach mikrodanych, należy skorzystać z atrybutu „FAQ” zdefiniowanego w schemacie „Question and Answer”. Pamiętaj również o zasadzie 1 odpowiedzi na 1 pytanie. Dzięki takiemu oznaczeniu danych, wyszukiwarki rozpoznają sekcję FAQ i lepiej ją zaindeksują. 

Przykładowy kod FAQPage

Więcej informacji o sposobach wdrożenia FAQPage znajdziesz również w dokumentacji Google

 

 

Zadbaj o dobrą sekcję FAQ

Dobrze przemyślana, zaprojektowana i napisana sekcja FAQ jest bardzo przydatna zarówno dla Twoich klientów, jak i Twojej strony internetowej. Odpowiadając na najczęściej zadawane pytania strona może znaleźć się w dodatkowych fragmentach rozszerzonych, co znacząco wpłynie na widoczność domeny. Pamiętaj przy tym o używaniu znaczników danych strukturalnych FAQPage w strukturze strony, unikaj duplikacji treści i podstawowej optymalizacji technicznej. W ten sposób możesz zwiększyć widoczność swojej strony w wynikach wyszukiwania i zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia. 

 

Damian – na co dzień realizuje się w koordynowaniu procesów SEO i promocji witryn klientów VIP i Premium, dbając przy tym o dobre relacje z Klientami. Dodatkowo, wspomaga onboarding nowych pracowników poprzez szkolenia i merytoryczne wsparcie. A po pracy? W zależności od pory roku i aktualnych wydarzeń sportowych, na bieżąco śledzi rozgrywki Premier League, a wieczorami pochłania kolejne książki Harlana Cobena czy Remigiusza Mroza. Poza tym szybki mecz w Fifę na konsoli? Zawsze!

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.2 / 5. Vote count: 5

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak przygotować się do zmiany strony pod kątem SEO? Ikona 5:55 min 19.01.2023 Zmiana strony internetowej co kilka lat to normalna praktyka w wielu firmach. Często spotykam się z obawami, że spowoduje ona utratę efektów pozycjonowania. Są one całkowicie niepotrzebne. Dobrze przygotowana „przesiadka” na nową stronę pozwoli Ci na zachowanie dotychczasowych efektów. Trzeba tylko pamiętać o kilku podstawowych z punktu widzenia SEO aspektach. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.9 / 5. Vote count: 14

No votes so far! Be the first to rate this post.

Black Hat SEO – poznaj niedozwolone techniki Ikona 02:45 min 23.04.2023 Szukanie drogi na skróty w pozycjonowaniu na dłuższą metę nie popłaca. Działania niezgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google, mogą nie tylko nie przynieść wysokich pozycji, ale wręcz spowodować nałożenie na witrynę kary. A kary Google bardzo trudno zdjąć i mogą się ciągnąć za stroną przez bardzo długi czas... czasem nawet konieczna jest całkowita zmiana domeny. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Heurystyki Nielsena w służbie oceny użyteczności Twojej strony Ikona 07:35 min 10.11.2022 Na przestrzeni ostatnich lat zaobserwować można stale rosnący trend sprzedaży w Internecie, a pandemia wręcz wymusiła na przedsiębiorcach przeniesienie dotychczasowej sprzedaży bezpośredniej do sieci. Twój biznes już nie konkuruje zatem tylko z lokalnymi przedsiębiorcami, ale z serwisami oferującymi podobne usługi bądź produkty z całej Polski. Jak zatem sprawić, by użytkownik spośród tak dużej konkurencji wybrał właśnie Twoją ofertę? Przepisem na sukces mogą okazać się przedstawione w tym artykule heurystyki Nielsena! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700