Na naszym blogu często mówimy o tym, co i jak pisać, by treści były wartościowe i zarazem atrakcyjne. Radziliśmy m.in. jak tekst formatować, a także jak oczarować czytelnika za pomocą pierwszego zdania. Wszystko po to, by zainteresować odbiorcę, zwrócić jego uwagę na produkt czy usługę, ostatecznie – przekonać go do swojego zdania. Ciągle mówimy jednak o słowach. A na nieszczęście wszystkich copywriterów dla użytkowników Internetu słowo nie jest atrakcyjne. W sieci wszyscy jesteśmy wzrokowcami.
Niestety, możesz mieć wyjątkowo lekkie pióro i niespotykanie szeroki zakres słownictwa, możesz być samym Stephenem Kingiem copywritingu – nie ma to znaczenia bo statystyki i tak nie będą po Twojej stronie. Te w jasny sposób bowiem pokazują, że aż 90% informacji dostarczanych do mózgu to przekaz wizualny, który dodatkowo trafia tam 60 000 razy szybciej niż tekst. Nieco to przygnębiające liczby dla osób, które żyją z pisania, prawda?
Nie tylko jednak dla nich. Ból głowy muszą mieć również firmy, które swoje działania marketingowe w sieci opierają w znacznym stopniu na słowie pisanym i udostępniają na stronach www oraz profilach w social mediach artykuły, opisy produktów itd.
To, że trudno jest przykuć uwagę odbiorcy samym tekstem nie oznacza jednak jeszcze, że copywriterzy powinni rzucać pracę, a firmy rezygnować z umieszczania tekstów. Pamiętajmy, że działania marketingowe w sieci opierają się w znacznej mierze na treściach słownych mających wpływ na pozycjonowanie – rankingowanie strony przez wyszukiwarki. Poza tym, w pewnych sytuacjach teksty są po prostu niezbędne.
Przygotowanie infografiki: przez agencję czy samemu?
Treści wizualne mogą jednak sprawić, że działania marketingowe będą miały większą moc i będą atrakcyjniejsze, nie warto zatem ograniczać się do słów. Badania pokazują, że przeciętna osoba w ciągu 5 sekund od wejścia na stronę www podejmuje decyzję, czy chce na niej pozostać. Umieszczenie na stronie infografiki może zatem zwiększyć Twoje szanse na zyskanie klienta. Tym bardziej, że infografiki są czytane 30 razy chętniej niż sam tekst.
Na potrzeby artykułu załóżmy, że przygotowujemy treść wizualną: mamy już wybrany temat oraz niezbędne do jej wykonania materiały. Pojawia się jednak pytanie – jak zrobić infografikę? Rozwiązania są dwa: zadanie możemy zlecić grafikiowi lub profesjonalnej agencji albo przygotować ją samemu.
Opcja pierwsza jest gwarancją tego, że grafika będzie wykonana profesjonalnie, rozwiązanie drugie jest natomiast tańsze, niekoniecznie jednak gorsze. W sieci dostępnych jest wiele programów i aplikacji, dzięki którym – przy odrobinie zaangażowania – można przygotować ciekawe i atrakcyjne treści wizualne. Do takich oprogramowani zaliczają się m.in. Piktochart, Infogr.am, Easel.ly czy Visual.ly – umożliwiają one stworzenie infografik za darmo lub niewielkim kosztem.
Jak użycie grafik przekłada się na działania SEO?
O tym, jak powinna wyglądać profesjonalnie wykonana infografika powiemy jeszcze na naszym blogu w osobnym wpisie, teraz natomiast skupmy się na tym, jakie korzyści niesie ze sobą używanie treści graficznych? Przytoczone na początku liczby mówią, że są one dla ludzi przystępniejsze i atrakcyjniejsze niż sam tekst. Szybko przekazują komunikat, nie wymagają większego zaangażowania i – co najważniejsze – są skuteczne. To właśnie infografiki są najczęściej udostępnianymi w social mediach treściami. A każde udostępnienie to kilku kolejnych potencjalnych klientów. Jeszcze raz odnieśmy się tutaj do statystyk. Te pokazują, że:
- użycie infografiki sprawia, że zrozumienie treści wzrasta o 323%,
- posty wzbogacone o grafikę zapewniają 53% więcej polubień, 84% więcej kliknięć i 104% więcej komentarzy niż posty tekstowe.
Bardzo często projekty grafik i infografik dostosowane są do charakteru danej firmy i już na pierwszy rzut oka budzą pewne skojarzenia – mogą też zawierać charakterystyczne dla marki kolory, odcienie i fonty. Dzięki takim zabiegom marka staje się rozpoznawalna i zapamiętywana.
Zarówno grafiki, jak i infografiki często zawierają ponadto przyciski CTA (Call To Action), czyli linki, po kliknięciu których użytkownik przenosi się na stronę internetową firmy, kartę produktu w sklepie czy stronę z logowaniem do aplikacji.
Dlaczego warto korzystać z infografik – podsumowanie
Wzbogacenie treści marketingowych o materiały graficzne znacznie rozszerza grupę odbiorców i potencjalnych klientów. Jeśli udostępniona przez nas grafika stanie się popularna w social mediach, możemy być pewni, że przełoży się to na sukces naszej strony www. Każda kolejna osoba, która szukając źródła grafiki wchodzi na stronę naszej firmy przyczynia się do zwiększenia odwiedzin witryny. A im większa liczba wejść na stronę, tym potencjalnie lepiej dla pozycjonowania: strona ma szansę piąć się coraz wyżej w rankingach wyszukiwarki.