Uwaga świata offline i online zwraca się w stronę mikrobloggingu i związanego z nim wyszukiwania w czasie rzeczywistym. Poniższy artykuł wyjaśnia, jakie znaczenie może mieć ten sposób wyszukiwania dla firm oraz jaki ma to związek z serwisami społecznościowymi.
Poziomy wyszukiwania
Zacznijmy od wyjaśnienia meandrów wyszukiwania. Przeciętny użytkownik po prostu wpisuje w Google szukane słowo kluczowe i czeka ok 0.12 sek. na wyniki. Warto jednak wiedzieć, że wyszukiwanie w jednej tylko wyszukiwarce może odbywać się na różnych płaszczyznach, od których uzależnione będzie to, jakie otrzymamy wyniki i w jakim stopniu będą one dostosowane do naszych potrzeb. Wyszukiwanie możemy podzielić na poziomy zaawansowania:
Poziom I wyszukiwania: wyszukiwarka zwraca informacje tekstowe uszeregowane pod względem tego jak bardzo (według indeksów robotów wyszukiwarki) wartościowa jest strona do której kieruje link w wynikach wyszukiwania.
Poziom II wyszukiwania: wyszukiwarka zwraca informacje tekstowe, filmy video, obrazy pasujące do zapytania (frazy kluczowej) również ze względu na ich wartość informacyjną i dopasowanie do zapytania osoby szukającej.
Poziom III wyszukiwania: wyszukiwarka zwraca informacje tekstowe według ich aktualności – jeśli ktoś opublikował fragment z użyciem danej frazy kluczowej 2 minuty temu, wyszukiwarka w czasie rzeczywistym jako pierwsze wyświetli właśnie te najświeższe wyniki.
Mikroblogging a sprawa polska
Jak się to wszystko ma do życia gospodarczego i pojedynczych firm w Polsce? Ponieważ o sukcesie na dzisiejszym rynku przesądza szybkość dostarczania i zbierania informacji, poziom III wyszukiwarek ma lub będzie miał w bardzo niedługim czasie kluczowe znaczenie dla działów marketingu i właścicieli firm.
Dla przykładu – na mikroblogu Blip możemy dowiedzieć się, że właśnie teraz (11:09, 07/09/2009) użytkowniczka o nicku „krolowanocy” napotkała następujący problem: o jaki #fail, zapomniałam odwiedzić bankomat, a w korpo stołówce nie można płacić kartą
Czy dla firmy to istotna informacja? Jeśli reprezentują Państwo podmiot dostarczający terminale dla kart płatniczych, to oznacza to odnalezienie potencjalnego klienta – stołówkę w której nie można jeszcze płacić kartą. Powyższy przykład może zostać potraktowany żartobliwie, jednak na pewno nie jest już w sferze żartów znaczenie, jakie dla rozprzestrzeniania informacji ma wyszukiwanie w czasie rzeczywistym, tworzone w głównej mierze przez serwisy mikroblogowe. Polscy marketerzy powinni kibicować mikroblogowaniu. Dzięki wiadomościom z ostatniej sekundy (dosłownie) mogą dowiedzieć się na przykład, jak rynek zareagował na produkt, który niedawno wprowadzili na półki.
Zadaniem marketera jest odczytywanie postaw konsumenckich wobec oferty sprzedaży firmy – ta funkcja mikroblogów i wyszukiwania informacji w czasie rzeczywistym może okazać się bezcenna, a jednocześnie zupełnie… darmowa.
Mikroblogging w Polsce ma jeszcze stosunkowo mały odsetek fanów, jednak należy spodziewać się, że Polski nie ominie światowy trend korzystania z serwisów społecznościowych. Największe i/lub najnowocześniejsze firmy już dziś budują społeczności wokół swoich profili społecznościowych (przykładem, który ukazuje potencjał serwisów społecznościowych i mikrobloggingu jest marka AXE obecna na serwisie Fotka.pl dzięki Stewardessie Sarze.Profil tej blondynki w stroju stewardesy odwiedzono 3,2 mln razy, w animowany awatar klikano 33,5 tys. razy, a na profilach mężczyzn – u których stewardesa widniała wśród znajomych – na awatar kliknięto 296,3 tys. razy.Tyle osób, automatycznie, przekierowanych zostało bezpośrednio na profil dziewczyny. Jej zdjęcia skomentowano 4600 razy).
Co na to Google? W wywiadzie dla dziennika The Guardian, Marissa Mayer, Wiceprezes ds. produktów do wyszukiwania oraz jakości użytkowej w silniku wyszukiwania kompanii Google, mówi: „Wydaje nam się, że wyszukiwanie w czasie rzeczywistym odmieni wyszukiwanie jako-takie”. Google dostarcza wyszukującym opcję „czasu rzeczywistego”. Wyszukując informacji w Google.pl, możemy skorzystać z dwóch źródeł: 1) klasyczne wyszukiwanie
2) wyszukiwanie w opcji „wiadomości” (aby wyszukiwać najświeższe opublikowane w Internecie informacje, należy kliknąć opcję „wiadomości”):
Zwrócone rezultaty będą niemal zupełnie inne niż te otrzymane w tradycyjnym wyszukiwaniu:
Jak widać, otrzymane rezultaty sortowane są pod względem „świeżości” – pierwszy link prowadzi do informacji opublikowanej przed 38 minutami.
Na rynku istnieje wielu ważnych graczy, którzy zdają sobie sprawę z potęgi serwisów społecznościowych i związanych z nim wyszukiwaniem w czasie rzeczywistym. Wśród tych graczy znajduje się na pewno Google, który będzie dążył do dostarczenia milionom swoich użytkowników wyszukiwania najbardziej dopasowanego do ich oczekiwań, a więc w wielu przypadkach wyszukiwania najnowszych opublikowanych informacji. Marketerzy na świecie i w Polsce w mniejszym lub większym stopniu „węszą” potencjał obecności i wyszukiwania w przestrzeniach serwisów społecznościowych. Ten temat ma przed sobą niezliczone publikacje, wiele z nich znajdzie się niewątpliwie na tym blogu.
Źródło: www.imediaconnection.com
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: