Ikona 05:05 min Ikona Sunrise System 24.02.2014
Pozycjonowanie strony to praca na wielu płaszczyznach. Ważna jest dbałość o odpowiednie zaplecze oraz ciągłe monitorowanie, czy serwis nie został dodany do szkodliwych systemów spamerskich. Należy zadbać o kilkaset szczegółów, na które uwagę zwracają algorytmy wyszukiwarki. Jednak jednym z najważniejszych aspektów jest poprawa jakości tekstu w obrębie całego serwisu. Ważne, żeby pojawiająca się treść była zgodna z tematyką witryny, a do tego była pisana w sposób naturalny i tak, aby zainteresować potencjalnego użytkownika. Jednak nawet najlepsi popełniają błędy, nie tylko w pozycjonowaniu, o czym świadczą chociażby literówki czy potknięcia w gramatyce nawet w najbardziej znanych serwisach. Czy po opublikowaniu artykułu, w którym nie udało nam się wychwycić wszystkich pomyłek, otworzymy rywalom drogę do przejęcia pierwszego miejsca na daną frazę?

 

Google – błędy zdarzają się każdemu, a w komentarzach są nieuniknione

 

W 2011 roku, Matt Cutts odpowiadający na pytania odnośnie algorytmów Google, opowiadał o tym, jak bardzo można się pomylić, oceniając gramatykę na stronie. Jeszcze przed uruchomieniem algorytmu Panda (skrypt oceniający wartość treści), wyjaśniał że ciężko jest robotom jednoznacznie ocenić czy potencjalne błędy są nimi w rzeczywistości. Przykładowo – jeśli w środku sensownego tekstu nagle pojawiają się dwa akapity, których oprogramowanie wyszukiwarki nie jest w stanie zrozumieć, może to oznaczać dwie rzeczy – albo właściciel serwisu chce sztucznie zwiększyć objętość słów na stronie, albo niezrozumiałe paragrafy są napisane np. po węgiersku. W związku z takim podejściem, ciężko jednoznacznie oceniać kto popełnia błędy i komu należy się kara.

Algorytmy oceniające zawartość są dziś znacznie bardziej rozbudowane niż chociażby trzy lata temu. Do tego dochodzi czynnik ludzki – pracownicy Google, którzy osobiście sprawdzają i oceniają treści. Czy więc twórcy stron powinni zatrudnić dodatkową korektę do sprawdzania każdego wpisu, np. na promowanym blogu?

W połowie lutego bieżącego roku Matt Cutts ponownie odpowiedział na zagadnienie dające pośrednią odpowiedź na tego typu kwestie. Omawiał on błędną gramatykę i pisownię w komentarzach na stronach. Jak słusznie stwierdził, w internecie może pisać każdy użytkownik, więc wielu z nich – świadomie lub nie – będzie popełniało błędy i jest to całkowicie normalne. W związku z tym, tak długo jak nie są to jedynie komentarze będące zwykłym spamem, autorzy witryn nie muszą przejmować się, że przez zawarte w nich literówki pozycje strony osłabną.

Równocześnie jednak, pada zdanie „tak długo, jak właściwa treść strony jest poprawna”. Ciężko więc odgadnąć jak duże znaczenie ma to, czy np. w istotnym tekście opisującym działalność firmy nie użyliśmy przypadkiem złej formy gramatycznej. Z pewnością napisanie frazy kluczowej z literówką nie jest dobrym pomysłem. Jednak Google, jako wyszukiwarka chcąca ocenić i zaindeksować jak największą ilość stron, jest dość pobłażliwa w przypadku pomyłek językowych. W końcu to tylko jeden z istotnych, kilkuset aspektów branych pod uwagę przy ustalaniu wartości witryny.

 

Microsoft Bing – strony z błędami są mało wartościowe dla pozycjonowania

 

Nieco odmienne stanowisko zajął 20. lutego 2014 Duane Forrester pracujący nad działaniem wyszukiwarki Bing – konkurentem Google stworzonym przez Microsoft. Bing od bardzo dawna podkreśla, że w jego interesie leży promowanie jak najbardziej wartościowych stron i będzie wzmagał działania wychwytujące witryny, które nie są przydatne użytkownikom lub których lepsze zamienniki można odnaleźć w sieci.

W ostatnim wpisie na blogu programistycznym, Forrester podkreśla, że webmasterzy powinni zwrócić uwagę na pisownię i gramatykę na swoich stronach. Podczas gdy Cutts zwrócił uwagę na to, że błędy zdarzają się każdemu, pracownik Microsoft przyznaje rację takim twierdzeniom, jednak równocześnie mówi też, że mimo to lepiej zaprezentować użytkownikowi witrynę, która tego typu nieprawidłowości będzie pozbawiona. W końcu na większość tematów, internet jest w stanie zwrócić nam przynajmniej dziesiątki odpowiedzi – czemu wyszukiwarka nie miałaby być wybredna przy doborze tych najbardziej wartościowych?

Forrester w swoim wpisie zachowuje się odmiennie do tego, co prezentuje Google. Wykazuje mniejszą tolerancję na to, jak literówki wkradają się w kolejne artykuły. Zamiast tłumaczyć autorów tekstów, podaje im odnośniki do dwóch narzędzi sprawdzających gramatykę języka angielskiego. Daje tym jasno do zrozumienia, że Bing może być bezlitosny przy ocenie stron, w których nagminnie łamane są zasady językowe. W końcu treść ma być pisana dla użytkownika, nie dla wyszukiwarki. Natomiast pisanie z błędami sprawia, że czytelnik przestaje skupiać się na treści, a zaczyna mimowolnie wychwytać literówki.

Główna zasada pozycjonowania stron internetowych brzmi tak, że serwisy powinny być tworzone z myślą o potencjalnych odwiedzających, a nie o robotach Google czy Bing. Warto więc zadbać o każdy aspekt witryny, z którym styka się użytkownik. To, które podejście jest lepsze – bardziej pobłażliwe i traktujące artykuły „po ludzku”, czy stawiające na niezachwianą rzetelność – pozostaje do indywidualnej oceny. Jedno jest pewne – im bardziej rozwijają się algorytmy, tym lepiej rozumieją nie tylko kod źródłowy, ale i zwyczajną, ludzką mowę.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:00 min 13.03.2015 Czy w czasach cyfryzacji, digitalizacji, ikonografiki jest jeszcze miejsce na treść? Okazuje się, że owszem i to całkiem sporo, czego dowodzą w szczególności kolejne algorytmy Google nakierowane coraz mocniej na content. Jeśli wobec tego jest w Sieci przestrzeń i zapotrzebowanie na treści, to jakie one powinny być? Jak właściwie wygląda słowo „w Internecie”, a może „na Internecie”? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 06:35 min 24.07.2015 Content is king. Niezmiennie. Szczególnie w Internecie. Ta znana prawda towarzyszy każdemu specjaliście, dla którego promowanie stron w wyszukiwarce Google to chleb powszedni. Jak jednak tworzyć ciekawe, inspirujące i angażujące treści? Jak nie zanudzić swojego odbiorcy? Jak zwiększyć swoją kreatywność i szybkość pisania? W naszym poradniku znajdziesz odpowiedź na te i inne, podobne pytania. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 04:00 min 23.10.2013 Relacje Business to Business stanowią dziś bardzo istotną część działań prowadzonych w Internecie. Z jednej strony liczy się tu siła marki, doświadczenie oraz kontakty w środowisku. Z drugiej jednak bardzo ważne jest utrzymywanie pozytywnych relacji ze swoimi klientami oraz stałe rozbudowywanie zasięgu oddziaływania prowadzonej przez siebie firmy. Aby móc trafić do nowych partnerów biznesowych należy dać im szansę na znalezienie nas w sieci. Obecnie nie ma do tego lepszego sposobu niż pozycjonowanie oraz dbanie o umieszczanie na swojej stronie internetowej odpowiednio przygotowanych treści. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700