Wpisy to jedna z dodatkowych funkcjonalności panelu Google Moja Firma, która pozwala na udostępnianie użytkownikom dodatkowych informacji na temat działalności przedsiębiorstwa, istotnych wydarzeń z jego życia, a także oferty produktowej. Posty wyświetlają się przede wszystkim w wizytówkach, ale widoczne mogą być również w wynikach wyszukiwania, w tzw. panelu lokalnym.
Możliwe jest dodawanie wpisów z czterech różnych kategorii:
Tego typu posty mają dostarczać użytkownikom ogólnych informacji. Mogą pojawiać się w związku z poszerzaniem asortymentu firmy o nowe pozycje lub prowadzonymi przez nią działaniami. Pozwalają na dodawanie zdjęć, filmów, załączanie linków, a także dodawanie przycisków CTA.
Przykład: Właściciel restauracji informuje swoich klientów, że sala dla gości została odremontowana, do wpisu załącza zdjęcia nowego wystroju.
Takie wpisy w Google promują eventy, których firma jest organizatorem, uczestnikiem lub patronem. W czasie ich tworzenia konieczne jest precyzyjne określenie daty rozpoczęcia i zakończenia wydarzenia (opcjonalnie dodać można również godzinę), a także nadanie mu tytułu. Podobnie jak w przypadku nowości, także i tu załączać można dodatkowe materiały w postaci grafik lub filmów, a także przyciski ułatwiające dokonywanie interakcji: kup, zarezerwuj, dowiedz się więcej itd.
Przykład: Menedżer sklepu muzycznego ogłasza za pomocą postu, że gościem lokalu będzie popularna kapela, która w wyznaczonych godzinach będzie podpisywać albumy oraz weźmie udział w sesji Q&A.
Wpisy informujące użytkowników o wyprzedażach i promocjach. Tak samo jak wydarzenia, posty te wymagają tytułu oraz określonych ram czasowych. Przycisk przekierowujący do strony ofertowej jest w tym przypadku dodawany automatycznie, a dodatkową opcją jest możliwość umieszczania kodów do kuponów rabatowych, a także specjalnych warunków korzystania z wyprzedaży.
Przykład: Na wizytówce pralni chemicznej ukazuje się wpis informujący, że w pierwszych dwóch tygodniach kwietnia czyszczenia kurtek zimowych można dokonać z 20-procentową obniżką.
Zadaniem tych wpisów jest wskazanie dostępności danego artykułu w ofercie. Opisywany towar warto pokazać na zdjęciu lub filmie, posty produktowe dają także możliwość określenia ceny, a także bezpośredniego przeniesienia użytkownika do strony zakupowej za pomocą przycisków CTA.
Przykład: W ofercie salonu z elektroniką pojawia się najnowszy, długo oczekiwany model telefonu, o czym informuje stosowny wpis w wizytówce.
W czasie publikowania w Google Moja Firma nie trzeba ograniczać się do tylko jednego typu wpisów. Wręcz przeciwnie, wprowadzając do nich nieco różnorodności wzbogacamy naszą wizytówkę i sprawiamy, że jest ona ciekawsza dla użytkownika. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby jednocześnie zamieścić wpis o nowym produkcie, ofercie oraz nadchodzącym wydarzeniu. Jeśli opublikowanych zostanie kilka postów, wyświetlą się one w wizytówce w formie karuzeli wyników.
Na komputerze do narzędzia dodawania nowych wpisów można przejść zarówno z widoku strony głównej panelu Google Moja Firma jak i poprzez kliknięcie w zakładkę menu bocznego.
Tworzenie postu rozpocząć należy od wyboru kategorii, do której będzie on należeć. W zależności od zatwierdzonego typu w oknie ukażą się dedykowane rubryki do uzupełnienia, a także miejsce do dodania multimediów.
Opis postu
Każdy z typów wpisu w Google Moja Firma daje możliwość wprowadzenia opisu. Maksymalnie może on liczyć 1500 znaków, trzeba jednak pamiętać, że w przypadku dłuższej treści, użytkownicy zobaczą tylko jej początkową część. Wskazówki Google jako optymalną długość podają przedział 150-300 znaków – to niewiele, dlatego warto zadbać, aby opis był możliwie precyzyjny, uwzględniał najważniejsze informacje i podkreślał kwestie, na których najbardziej zależy publikującemu. Dla zaoszczędzenia miejsca warto korzystać ze skrótów w trakcie zapisywania miesięcy (kwi zamiast kwiecień), dni tygodnia (pon, sob w miejsce poniedziałku i soboty), a także godzin (9 zamiast 9:00). Żaden poradnik o pozycjonowaniu nie wspomina, aby treść opisu miała wpływ na ranking wizytówki w wyszukiwarce, niemniej kwestii odpowiedniej jakości tekstu nie należy pomijać.
Call to Action
Każda z kategorii wpisów daje możliwość opcjonalnego dodawania przycisków CTA. Wśród dostępnych wariantów znajdują się między innymi „Zarezerwuj”, „Zamów online” oraz „Kup”. Służą one przede wszystkim poprawieniu nawigacji i zwiększaniu współczynnika konwersji – zainteresowany użytkownik od razu przeniesiony zostanie na dedykowaną podstronę ofertową. Publikujący sam określa adres, do którego przycisk będzie przekierowywać użytkownika.
Zachęcający tytuł
Wpisy w Google dotyczące wydarzenia, oferty oraz produktów powinny mieć nadane tytuły. Podobnie jak w przypadku opisów, liczba znaków jest ograniczona. Maksymalnie może ona wynosić 58.
Podgląd
Wygląd gotowego wpisu w każdej chwili sprawdzić można dzięki funkcji podglądu. Po uzupełnieniu wszystkich danych i kliknięciu przycisku „Opublikuj”, wpis zostanie umieszczony na wizytówce.
Dodawanie nowych postów w Google Moja Firma za pomocą urządzeń mobilnych wygląda bardzo podobnie. Ewentualne różnice mogą wynikać z konstrukcji menu panelu, jednak zasady dotyczące treści oraz załączanych multimediów pozostają takie same.
W odróżnieniu od widocznych w wizytówkach opinii użytkowników, o których pisaliśmy już na naszym SEO blogu, opublikowane wpisy można dowolnie edytować, a nawet usuwać. Aby tego dokonać wystarczy wejść w bocznym menu panelu w dedykowaną zakładkę, na wyświetlonej liście odnaleźć interesujący nas post, a następnie wprowadzić w nim konieczne zmiany.
Publikowane w Google Moja Firma wpisy widoczne są w wizytówce tylko przez określony czas. W przypadku Nowości i Produktów jest to 7 dni, natomiast Wydarzenia i Oferty wyświetlają się w okresie oznaczonym w panelu jako czas trwania i po jego zakończeniu znikają. Jednorazowo przy wizytówce wyświetlać się ich może 10, użytkownik zobaczy je w formie karuzeli i będzie mógł przemieszczać się między nimi za pomocą strzałek. Starsze wpisy nie zostają usunięte z panelu – wciąż można podejrzeć je w odpowiedniej zakładce.
Do standardów dostosowana musi być nie tylko długość wpisu, ale również jego zawartość. Google jak zawsze pilnie strzeże szczegółów działania algorytmów swojej wyszukiwarki, nie wiadomo więc, czy treść wpisów ma jakikolwiek wpływ na pozycjonowanie lokalne i czy warto umieszczać w nich słowa kluczowe. Jeżeli obecność fraz będzie uzasadniona i przyniesie korzyść użytkownikowi, nic nie stoi na przeszkodzie, aby we właściwy sposób nasycić tekst w opisie. Warto pamiętać, iż Google prowadzi dość restrykcyjną politykę treści wpisów.
Przykłady treści zabronionych:
Informacje niezwiązane z firmą – wszystkie wpisy powinny nawiązywać do działalności przedsiębiorstwa. Publikowanie postów nietematycznych uznawane jest jako niedozwolona praktyka.
Złośliwe oprogramowanie i SPAM – informacje powinny być rzetelne i nie mogą wprowadzać użytkowników w błąd. Niedozwolone są linki do potencjalnie szkodliwych aplikacji lub wirusów, a także treści, które mogą prowadzić do wykradania poufnych informacji. W podobny sposób traktowane są teksty z błędami, o niskiej użyteczności lub wygenerowane automatycznie, a także multimedia o niskiej jakości lub mogące rozpraszać użytkownika i wywoływać u niego dyskomfort.
Wpisy ujawniające wrażliwe dane – zabronione jest publikowanie prywatnych danych kontaktowych, finansowych oraz linkowanie do stron, które takie informacje mogą ujawniać.
Treści obraźliwe i nieodpowiednie – wpisy w Google Moja Firma nie mogą zawierać komunikatów nawołujących do przemocy, szerzących nienawiść lub nawiązujących do terroryzmu. Niedozwolony jest wulgarny język oraz gesty, a także treści o zabarwieniu erotycznym lub jednoznacznie wskazujące na czynności seksualne.
Wpisy niezgodne z polityką treści Google mogą zostać zgłoszone do sprawdzenia. Opcja ta dostępna jest w menu każdego postu.
Uwagę warto poświęcić również materiałom, które dołączane będą do zamieszczanych wpisów. Zdjęcia powinny być wysokiej jakości, wyraźne i dobrze naświetlone, o rozdzielczości minimalnej 400×300 pikseli. Dozwolone formaty to PNG i JPG. Jeżeli chodzi o filmy, to ich rozmiar nie może przekraczać 100 MB, a wśród obsługiwanych formatów znajdują się: AVI, MP4, MOV, FLV, MPG, MTS, MTS2, MKV oraz M4V.
Osoby publikujące wpisy w Google Moja Firma mogą później, na podstawie ich statystyk, ocenić, które posty spotkały się z największym zainteresowaniem użytkowników. Dane można śledzić zarówno indywidualnie, dla pojedynczego wpisu, jak i zbiorowo, dla wszystkich zamieszczonych w wizytówce w danym tygodniu lub miesiącu. Opcja ta dostępna jest w przeglądarce zarówno na komputerach jak i urządzeniach przenośnych, nie można jednak z niej korzystać w aplikacji mobilnej.
Z podsumowania można dowiedzieć się, czy ostatnie wpisy cieszyły się większym czy mniejszym zainteresowaniem, ponieważ statystyki nie tylko pokazują liczbę wyświetleń i kliknięć, ale również uwzględniają tendencję w stosunku do poprzedniego okresu. Brak wartości procentowych w podsumowaniu oznacza, że wpisy albo nie miały wyświetleń albo cieszyły się bardzo dużą popularnością, ponieważ skala obejmuje wartości od 1 do 100%. Dane w statystykach mogą być wyświetlane z 3-dniowym opóźnieniem.
Z podsumowań można wyciągnąć istotne wnioski. Śledząc na bieżąco, które z publikacji przyniosły wizytówce najwięcej wyświetleń i czy przełożyły się one na kliknięcia, łatwiej jest planować kolejne wpisy, które zainteresują użytkowników.
Publikowanie wpisów to w dalszym ciągu możliwość, z której korzysta niewielu właścicieli wizytówek. Nie przynosi może ono spektakularnych efektów i nie wpływa w dużym stopniu na pozycjonowanie stron, biorąc jednak pod uwagę, jak niewielki wysiłek trzeba włożyć w przygotowanie postów, i tak wydaje się to być opłacalnym posunięciem.
Wizytówka, która zawiera wpisy wygląda w oczach potencjalnego klienta o wiele bardziej wiarygodnie i zachęcająco. Z perspektywy SEO zyskujemy lepszą widoczność – nasza oferta zajmuje więcej miejsca w wynikach wyszukiwania, a dzięki przyciskom CTA, które od razu przekierują zainteresowanych do naszej witryny, zwiększy się na niej ruch. Z marketingowego punktu widzenia, wpisy to sposób na lepsze promowanie określonych wydarzeń lub produktów, możliwość zaprezentowania użytkownikom wysokiej jakości materiałów, a także poprawę User Experience poprzez zamieszczanie aktualnych, przydatnych informacji. Wpisy w Google Moja Firma ułatwiają również lokalnym sprzedawcom bezpośrednią komunikację z klientami.
Właściciele firm nieustannie poszukują prostych i niedrogich rozwiązań, które wspierać będą pozycjonowanie lokalne i pozwolą dotrzeć do nowych klientów. Tworzenie wpisów w Google Moja Firma zajmuje zaledwie kilka minut, nie wymaga również żadnych zaawansowanych umiejętności, a może pomóc w osiąganiu lepszych wyników, dlatego posiadacze wizytówek powinni rozważyć je jako dodatkowe działanie wspierające dla swojej promocji w sieci oraz SEO.
Źródła: Pomoc Google; doświadczenie własne
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: