Określenie evergreen content pochodzi z języka angielskiego i jest nawiązaniem do roślin zimnozielonych, czyli takich, które przez cały rok zachwycają soczystymi kolorami. „Wiecznie żywe” treści, podobnie jak wspomniane rośliny, zawsze prezentują się atrakcyjnie i nigdy się nie nudzą. Co je wyróżnia? Uniwersalna tematyka, ponadczasowy charakter, nietracący na użyteczności przekaz i nieprzemijająca aktualność.
Evergreen content to także ciekawa alternatywa i przeciwwaga dla panujących w internecie trendów, które bazują na założeniach real-time marketingu. Tworzenie newsów czy treści inspirowanych bieżącymi wydarzeniami oraz modą są ważne dla zwiększania widoczności witryny i mogą być skutecznym narzędziem
SEO. Najlepsze efekty osiągniemy jednak miksując w obrębie jednej witryny content i projektując treści w oparciu o „wiecznie żywe” elementy oraz aktualizacje ad hoc.
W poszukiwaniu ponadczasowych tematów
Wiemy już, czym są „wiecznie zielone” teksty, ale… jak stworzyć treść, która raz opublikowana będzie rezonowała przez kilka miesięcy, a nawet lat? Niezwykle ważnym etapem w trakcie prac nad ponadczasowym contentem będzie wyselekcjonowanie odpowiednich tematów i słów kluczowych.
Jak to zrobić?
Zastanów się dobrze, jakie zagadnienia nie tracą na aktualności, są zawsze świeże i chętnie czytane. Dla przykładu, użytkownicy nieustannie interesują się tym, jak znaleźć najlepszy sprzęt AGD czy RTV. Tworząc wpis blogowy zawierający porady na temat tego, jak wybrać pralkę czy lodówkę, możesz z dużym prawdopodobieństwem założyć, że taka treść przez wiele miesięcy lub lat będzie generowała ruch. Podobnie może się stać z rankingiem dotyczącym sposobów na odporność u dzieci, metodami na usuwanie tłustych plam z ubrań czy wskazówkami dotyczącymi przygotowania chrupiących placków ziemniaczanych. To oczywiście tylko kilka wybranych przykładów – ponadczasowych tematów jest znacznie, znacznie więcej, a żeby je znaleźć wystarczy jedynie odrobina wysiłku.
Evergreen content – w co go „ubrać”, żeby dobrze się prezentował?
Jeśli wytypowałeś już uniwersalne zagadnienia, które pomogą pozycjonować witrynę, musisz pamiętać jeszcze o odpowiednich typach treści. Evergreen content przybiera zazwyczaj określone formy. Są to:
- wpisy blogowe
- poradniki
- słowniki zawierające definicje
- rankingi i formy typu TOP5, TOP10
- FAQ
- przepisy
- recenzje
- zestawienia
Dlaczego wymienione typy treści są najlepsze w przypadku evergreen contentu? Użytkownicy cenią sobie nie tylko uniwersalne treści, ale i atrakcyjną formę przekazu. Rankingi, poradniki czy recenzje są idealne do szybkiego skanowania, charakteryzują się też dużą użytecznością, co czyni z nich łakomy kąsek dla spragnionych informacji właścicieli smartfonów.
Jak stworzyć „samograj” na stronę internetową? Pamiętaj, że…
O evergreen content należy dbać tnie tylko na etapie przygotowań i publikacji. Choć „wiecznie zielone” teksty są uniwersalne, to i one podlegają prawom, jakimi rządzi się wirtualny świat. Oznacza to tyle, że co jakiś czas powinieneś zaktualizować wpis – zgodnie z tym, jak zmienia się oferta sklepu, wiedza na temat danego zagadnienia czy oczekiwania odbiorców.
Może to oznaczać drobne poszerzenie tekstu o kolejny akapit, dodanie materiału wideo czy wypunktowania, ale także uzupełnienie treści o nowe pytania i odpowiedzi dla użytkowników. Dzięki niewielkiej modyfikacji możesz zapewnić sobie ruch na stronie internetowej przez kolejne miesiące. Pamiętaj, żeby zmiany wprowadzać regularnie – to sekret każdego wiecznie żywego tekstu.
Sztuka tworzenia evergreen contentu wydaje się prosta, prawda? Praktyka pokazuje jednak, że perfekcja w przygotowywaniu tego typu treści wymaga pewnej wprawy. My nie mamy wątpliwości, że warto dążyć do tego, żeby jak największa liczba treści pracowała na sukces witryny nawet wówczas, kiedy my jesteśmy pochłonięci… oglądaniem lub słuchaniem prawdziwych evergreenów, czyli klasyków, do których zawsze się wraca.
Dominika – Dla copywritingu porzuciła dziennikarstwo i z radością odkryła nowy wymiar pisania. Od ponad 2 lat z dumą reprezentuje toruńską odnogę kreatywnego działu w Sunrise System. Kiedy wstaje od klawiatury, wertuje przepisy kulinarne w poszukiwaniu najlepszych wegetariańskich smaków, czyta literaturę faktu lub wskakuje na rower.