Na gruncie prawa polskiego mamy do czynienia zarówno z produktami i usługami, których w ogóle nie można reklamować (ZAKAZ REKLAMY), jak i z tymi, których reklama jest dozwolona, ale po spełnieniu ściśle określonych warunków (OGRANICZENIE REKLAMY).
Nie znajdziemy jednego, konkretnego katalogu takich branż. Regulacje te są zamieszczone w wielu źródłach – ustawach, rozporządzeniach, kodeksach etyki zawodowej, wytycznych Google… Żeby było jeszcze trudniej, regulacje te co jakiś czas się zmieniają, co oznacza, że przed nami spore wyzwanie związane z analizą tego, co i jak możemy aktualnie promować. Mamy dla Was małą ściągę, która powinna nieco ułatwić to zadanie.
Niektóre branże są tak ściśle regulowane, że ustawa określa nawet dokładną zawartość strony internetowej dla danej działalności. W innych natomiast kompletnie nie wolno promować się w sieci ani korzystać z pozostałych form reklamy. W jeszcze innych sytuacjach można promować biznes w internecie, ale dozwolony jest wyłącznie przekaz informacyjny.
Zastanów się, do kogo kierujesz najczęściej pytania, gdy szukasz prawnika, lekarza albo sklepu z konkretnym asortymentem? To wyszukiwarka internetowa, prawda? Zadbaj o to, by osoby szukające firmy z Twojej branży mogły bez problemu trafić na informacje o Twoim biznesie. A pomoże w tym:
Wizytówka w usłudze Google Moja Firma – zadbaj o kompletnie uzupełniony, zweryfikowany profil i aktualność zawartych w nim informacji.
Wizytówki w branżowych katalogach oraz ogólnych bazach firm – tutaj liczy się jakość, nie ilość. Pamiętaj przy tym, by zadbać o zgodność NAP – dzięki temu zwiększysz zaufanie do swojego biznesu.
Profil w social mediach – statystyki mówią, że aktywni użytkownicy social mediów stanowią w Polsce aż 68,5% społeczeństwa. Dlatego, o ile dla Twojej branży nie istnieją w tym zakresie dodatkowe ograniczenia, zadbaj o profesjonalny profil w mediach społecznościowych, gdzie będziesz budować wizerunek eksperta w branży.
W ogromnym uproszczeniu: TAK. Jeśli jednak Twoją branżę obejmuje zakaz bądź ograniczenie reklamy, należy opracować indywidualną strategię pozycjonowania, opierającą się wyłącznie na informowaniu o działalności. Potraktujmy to jako wyzwanie, a nie ograniczenie – wszak, content nie musi mieć charakteru reklamowego, by pozwolił zwiększyć widoczność biznesu w sieci oraz wybić witrynę na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania! A stąd już krótka droga do zdobycia nowych klientów.
*Artykuł dotyczy pozycjonowania branż objętych zakazem/ograniczeniem reklamy w Polsce. Pamiętaj, że w każdym kraju obowiązują inne regulacje.
Źródła: Doświadczenia własne; Google Search Statistics – Internet Live Stats; Data Portal – Global Digital Insights
Michalina – copywriter z wieloletnim doświadczeniem, absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na UAM. Z pisaniem związana, odkąd tylko sięga pamięcią. Na co dzień zajmuje się głównie tworzeniem treści na strony internetowe oraz profile w social mediach. Ma bzika na punkcie poprawnej polszczyzny i…przecinków! Prywatnie twardo stąpająca po ziemi kociara, miłośniczka czarnej kawy oraz żelków…i wierna fanka „Na Wspólnej”.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: