Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 4:00 min Ikona Julia Szymańska 05.06.2023

Bilbordy, reklamy radiowe czy spoty telewizyjne to tradycyjne formy marketingu, które zdążyły się już opatrzyć wielu osobom. Pomyśl, ile razy w ciągu dnia mijasz plakaty na ulicy, przełączasz reklamy na Youtubie czy zamykasz wyskakujące okienka, z których biją zachęty do skorzystania z wybranych usług. Bardzo często, prawda?

Odpowiedzią na to przebodźcowanie i zmęczenie tradycyjnymi formami reklamy jest właśnie ambient marketing. To wszystkie niestandardowe, często jednorazowe akcje reklamowe, które bazują na zaskoczeniu odbiorców i mogą mieć elementy humoru. Ich twórcy czerpią ze sztuki oraz popkultury, w tym teatru, ulicznych happeningów czy wiralowych filmików w Internecie.

Kiedy powstał ambient marketing?

Określenie ambient marketing w odniesieniu do działań reklamowych zostało pierwszy raz użyte w 1999 roku i pochodzi z brytyjskiego żargonu. To bardzo szeroka dziedzina, która dzieli się na kilka podkategorii – każda z nich ma swoje cechy charakterystyczne.

Marketing szeptany

Składają się na niego wszystkie działania, przez które odbiorcy zaczną dyskutować na temat danego produktu. Doskonałym przykładem tego rodzaju reklamy są m.in. rekomendacje, wizytówki czy opinie na forach internetowych. Z pewnością zwracasz się po radę do znajomych lub robisz dogłębny research w Internecie przed wyborem nowego sprzętu kuchennego, odzieży czy usługi, na przykład w salonie kosmetycznym. Informacje, które zbierasz, stanowią kwintesencję marketingu szeptanego. Tak samo, jak ambient, kampanie szeptane również mają swoje rodzaje. Są to między innymi:

  • brand blogging – tworzenie blogów na temat konkretnych usług i rozpoczynanie na forum dyskusji na ich temat,
  • product seeding – wysyłanie próbek swoich produktów do odbiorców w grupie docelowej,
  • evangelist marketing – korzystanie z pomocy stałych klientów, którzy polecają usługi firmy innym ludziom,
  • community marketing – docieranie z produktem lub usługą do wybranych fanklubów, zamkniętych forów czy innych niszowych społeczności, które mogą być nimi być zainteresowane,
  • trendsetting – kreowanie i promowanie mody na produkty firmy.

Marketing wirusowy

Polega na stworzeniu sytuacji, o której odbiorcy sami zaczną mówić i rozpowszechniać między sobą za pośrednictwem mediów społecznościowych w postaci linków, memów czy zabawnych filmików. Jego głównym celem jest budowanie rozpoznawalności marki i pozytywnych skojarzeń w świadomości publicznej.

Marketing partyzancki

W tym rodzaju ambient marketingu najważniejsza jest forma, która przykuwa uwagę przechodniów i zapada im w pamięć; takie reklamy często mają postać vlepek, naklejek czy napisów na murach mocno dopasowanych do wybranej grupy docelowej.

Reklama szokująca

Nawiązuje do stereotypów czy norm kulturowych. Bazuje na wywoływaniu kontrowersji i zażenowania, a nawet strachu czy wstrętu. Ten rodzaj ambient marketingu ma na celu wywołanie najbardziej intensywnych emocji ze wszystkich wyżej wymienionych; jest też nieco ryzykowny, ponieważ może poskutkować oburzeniem, które odbije się negatywnie na wizerunku marki.

Aromabranding

Ten typ ambientu opiera się na wykorzystaniu zapachu, który wpływa na postawy konsumenckie klientów. Badania pokazują, że przyjemny aromat może zwiększyć sprzedaż produktu o 6% i zatrzymać go na dłużej w sklepie aż o 15,9% (Joanna Żukowska, 2010). Nie dziwne zatem, że wiele firm korzysta z olejków eterycznych; wybór orzeźwiających czy uspokajających kompozycji i konsekwentne użycie ich we wszystkich placówkach pomaga zbudować spójny wizerunek marki i zapisać się w podświadomości odbiorców. Korzystanie z zapachu przez firmę ma też inne cele:

  • przykucie uwagi klienta,
  • stworzenie przyjaznej atmosfery we wnętrzu,
  • zbudowanie pozytywnych skojarzeń ze sprzedawanymi produktami.

Jakie zatem są zalety ambient marketingu?

Ambient marketing ma w sobie ogromny potencjał do tego, by na długo zapisać się w pamięci odbiorców. Z definicji wyróżnia się na tle tradycyjnych nośników reklamowych i skutecznie przykuwa uwagę; jeśli jest skuteczny, swoją oryginalną, a czasem szokującą formą zachęci do zrobienia zdjęcia, nakręcenia filmiku i przesłania go znajomym, co znacznie zwiększa grono potencjalnych klientów.

Warto zaznaczyć, że ambient może być prowadzony nie tylko dla zysku – doskonałym przykładem jest kampania La Voz, która miała na celu pokazać ryzyko, jakie niesie zbyt szybka jazda lub pod wpływem alkoholu. W tym celu firma wykorzystała wraki samochodowe; umieściła je na podwyższeniach przy drodze i ozdobiła rysunkami znaków drogowych, na przykład dotyczących ograniczenia prędkości. To pokazuje, że kampanie typu ambient może przyczynić się do zwiększania świadomości społecznej.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.60 / 5. Vote count: 12 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.70 / 5. Vote count: 12 głosów

Brak ocen

Na czym polega performance marketing? Ikona 4:20 min 15.06.2023 Świetne efekty kampanii w krótkim czasie, a do tego bez dużego obciążenia firmowego budżetu. Wydaje się niemożliwe? A jednak! Performance marketing to mnogość form, kanałów, celów i sposobów rozliczeń, a łączy je przede wszystkim duże prawdopodobieństwo zwrotu z inwestycji oraz płatność za efekt. Brzmi ciekawie, prawda? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.10 / 5. Vote count: 7 głosów

Brak ocen

PR a marketing – jak to ugryźć? Ikona 6:00 min 06.07.2023 W świecie postępujących specjalizacji, gdzie z jednego obszaru wyłaniają się nowe zagadnienia, nie można wykroić małego kawałka tortu i zabrać go tylko dla siebie. Pozycjonowanie, branding, reklamy Google Ads to wszystko są działania wspierające się wzajemnie w obszarze marketingu. A jak wpisuje się w to PR? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.90 / 5. Vote count: 11 głosów

Brak ocen

Dlaczego warto przeprowadzić rebranding marki Ikona 6:00 min 26.05.2023 W Waszych głowach pojawił się pomysł na nowe logo, ciekawszy slogan lub zmianę grupy docelowej? Impulsów do przeprowadzenia rebrandingu znajdziecie naprawdę sporo. Istotne, aby decyzja o odświeżeniu identyfikacji wizualnej marki była dobrze przemyślana i zaplanowana. To proces, po którego zakończeniu czeka Was mnóstwo satysfakcji. Dowiedzcie się, dlaczego! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700