Ikona 5:00 min Ikona Sunrise System 21.02.2024

Potrzebujesz wsparcia profesjonalistów, którzy kompleksowo zajmą się pozycjonowaniem Twojej strony internetowej? Sprawdź, jak powinna wyglądać transparentna oferta od agencji SEO i dowiedz się, z jakich elementów powinna się składać!

Czym jest pozycjonowanie?

Jak każdy przedsiębiorca działający w Internecie, chcesz, aby link do Twojej witryny znajdował się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Na tym właśnie polega pozycjonowanie – na budowaniu jak najlepszej widoczności danego serwisu tak, aby mógł on się cieszyć świetną rozpoznawalnością, dużym ruchem oraz wysokim współczynnikiem konwersji. A jest to możliwe wraz z szerokim wachlarzem działań w ramach pozycjonowania oraz optymalizacji, którymi zajmują się webmasterzy agencji marketingowych. Obejmuje ono zarówno prace w obrębie witryny, jak i poza nią: content marketing, profil linków, optymalizacja kodu źródłowego, dopasowywanie fraz, budowa struktury strony i wiele więcej — wszystko to działania, które pozwolą Twojej witrynie na jeszcze wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

baner

Czego potrzebuje agencja, aby przygotować transparentną ofertę?

Prace związane z budowaniem widoczności Twojej witryny wymagają kompleksowego przygotowania. Aby mieć pewność, że działania zostaną dopasowane do potrzeb i możliwości Twojego serwisu, agencja SEO potrzebuje szeregu danych do przygotowania transparentnej oferty.

Podział budżetu

To podstawowa kwestia, jeśli chodzi o działania w ramach pozycjonowania. W zależności od wysokości środków finansowych, jakimi dysponujesz, agencja marketingowa może zaproponować Ci różne rozwiązania w zakresie SEO. Zależnie od Twojego budżetu, otrzymasz ofertę działań skierowanych wyłącznie na podstawowe elementy pozycjonowania lub kompleksową usługę obejmującą nie tylko optymalizację techniczną, ale także tworzenie treści, wdrożenie wizytówki Google Moja Firma czy przygotowywanie wpisów na social media. W umowie z agencją powinien znaleźć się więc nie tylko zakres realizowanych prac, ale także szczegółowy podział budżetu na każde z działań w ramach współpracy.

Wstępna analiza SEO

Aby dowiedzieć się, jakie elementy Twojej witryny wymagają pozycjonowania, agencja SEO w pierwszej kolejności dokonuje wstępnej analizy serwisu. Na jego podstawie może opracować plan dalszych działań, obejmujących kwestie, nad którymi należy się skupić, aby skutecznie budować pozycję Twojej strony internetowej w Google. Brane są tutaj pod uwagę takie elementy jak: dopasowanie i ilość słów kluczowych, profil linkowy Twojej domeny, content opublikowany w ramach serwisu oraz aspekty związane z prędkością, wydajnością oraz ogólną jakością serwisu i kwestie UX. Audyt pozwala na zobrazowanie mocnych i słabych stron Twojej witryny, dzięki czemu specjaliści SEO mogą zaplanować wstępne działania w ramach Twojego serwisu. Wszelkie błędy i braki zostaną w mig rozpoznane, a dzięki temu również czas oraz wysiłki, jakich webmasterzy potrzebują do wdrożenia niezbędnych poprawek i modyfikacji. Wstępna analiza SEO to zatem podstawa rozpoczęcia pozycjonowania w każdej agencji marketingowej – bez niej nie sposób sprecyzować planowanych działań i celów.

Cele pozycjonowania

Musisz wiedzieć, że najbardziej ogólnie mówiąc, głównym celem pozycjonowania jest uzyskanie jak najwyższego miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednak, aby to zrobić, agencja SEO musi dokładnie określić poszczególne cele, które wspólnie pozwolą Twojemu serwisowi piąć się wyżej w rankingu Google. Zależnie od sytuacji oraz kondycji strony, celem pozycjonowania może być zwiększenie ruchu w witrynie, uzyskanie lepszego współczynnika konwersji czy wypracowanie rozpoznawalności marki. Celem działań agencji SEO może być również minimalizowanie współczynnika odrzuceń czy uzyskanie jak najlepszych wyników podstawowych wskaźników internetowych. Jak widzisz, wszystko zależy więc głównie od tego, z jakimi problemami aktualnie boryka się Twoja strona internetowa i jakie czynniki sprawiają, że jej pozycja nie jest taka, jaką byś sobie wymarzył. Pamiętaj więc, że w umowie z agencją powinny znaleźć się szczegółowo opisane cele oraz efekty, jakie w ramach współpracy mają zostać uzyskane.

Inwestycje w treści

Jeśli w zakres prac specjalistów SEO ma wchodzić również tworzenie contentu, należy dokładnie określić jego rodzaj, ilość oraz częstotliwość publikacji. Inwestycja w treści jest niezwykle ważna, ponieważ nie bez powodu mówi się, że „content is king”. Teksty stanowią bowiem jedną z głównych sił napędowych każdego serwisu i co niezwykle ważne — można je stale rozbudowywać, aby cieszyć się jeszcze lepszymi wynikami. W umowie z agencją powinna więc znaleźć się informacja, jaki rodzaj treści będzie tworzony (poza tekstami ofertowymi mogą to być również np. grafiki czy posty na social media), a także jak często będzie publikowany.

W zależności od potrzeb Twojego serwisu istnieje również możliwość regularnego tworzenia artykułów blogowych na interesujące Twoich odbiorców tematy. Dzięki takiej inwestycji nie tylko poprawisz swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, ale możesz stać się także w oczach internautów godnym zaufania ekspertem w swojej dziedzinie. Wszystkie te informacje powinny zostać jednak zawarte w umowie, aby mieć pewność, że będziesz mógł cieszyć się ich doskonałymi efektami.

Techniczna optymalizacja

To podstawa każdej umowy z agencją SEO. Techniczna optymalizacja stanowi bowiem serce pozycjonowania, które odpowiedzialne jest za najlepsze wyniki w rankingu Google. W kontrakcie powinny zostać więc zawarte wszystkie informacje dotyczące zakresu prac w ramach SEO, a mogą nimi być: optymalizacja znaczników meta, treści, grafik, słów kluczowych, linków wewnętrznych, tworzenie atrybutów alt i przyjaznych adresów www, uruchomienie certyfikatu SSL czy wdrożenie linków kanonicznych, a także weryfikacja poprawności indeksowania poszczególnych podstron. Jak widzisz, działań tych jest całe mnóstwo i nie wystarczy w umowie hasło „optymalizacja techniczna”, ponieważ nie wyszczególnia ono zakresu prac, jakimi zostanie objęty Twój serwis. Dlatego podpisując kontrakt z agencją, dokładnie sprawdź, czy zostały w nim zawarte wszystkie elementy SEO, jakie chcesz, aby zostały wykonane w ramach prac nad Twoją witryną internetową.

Koszty linków zewnętrznych

Są one jednym z ważniejszych elementów dzisiejszego pozycjonowania, dlatego informacje na temat ich pozyskiwania powinny znaleźć się w każdej umowie z agencją SEO. Linki zewnętrzne można zdobywać darmowo, choć jest to zdecydowanie bardziej skomplikowany proces. Zazwyczaj są one uzyskiwane w formie płatnych publikacji na odpowiednich serwisach. Ważne, żeby były one tematycznie dopasowane do charakteru Twojej działalności, pochodziły z wysokiej jakości, wartościowych źródeł i co najważniejsze: nie były kupowane w ilościach hurtowych, co jest przykładem Black Hat SEO, za które Google może nałożyć karę, a nawet całkowicie usunąć witrynę z wyników wyszukiwania.

Decydując się na pomoc specjalistów agencji SEO, powinieneś znaleźć w umowie informację na temat kosztów linków zewnętrznych. Webmasterzy mają bowiem dostęp do specjalnych agregatorów przestrzeni do publikacji oraz wartościowych katalogów stron, na których można z powodzeniem budować swoje zaplecze back linków. Są one jednak płatne i w gestii agencji jest poinformowanie Ciebie, jakie będą koszty stworzenia sieci linków zewnętrznych.

Analiza konkurencji

Podobnie, jak na realnym rynku, także w tym wirtualnym nie jesteś sam i rywalizujesz o klientów z rzeszą konkurencji. Dlatego, aby móc skutecznie realizować prace nad SEO, konieczne jest również wykonanie analizy jej stron internetowych. Dlaczego jest to tak przydatne? Po pierwsze możesz się nią zainspirować, poszerzyć swoje horyzonty i odnaleźć pomysły na nowe, lepsze rozwiązania. Po drugie, możesz ją podpatrzeć: na jakie słowa kluczowe pozycjonuje swoją stronę, jakie ma wyniki i jakie treści tworzy. Po trzecie, możesz wyjść swojej konkurencji naprzeciw, a nawet ją wyprzedzić. Jednak nie jest to możliwe bez szczegółowej analizy, którą powinna wykonać agencja SEO.

Dzięki niej możesz nie tylko znaleźć niszę w branży, ale także poznać słabe i mocne strony swojej konkurencji, a następnie skutecznie z nią rywalizować na rynku. Co ciekawe, analiza sprawdzi się nie tylko na wstępnym etapie planowania prac związanych z tworzeniem serwisu i pierwszymi działaniami optymalizacyjnymi, ale także w dalszej perspektywie pozycjonowania i budowania nowych, jeszcze skuteczniejszych strategii. Jest bowiem niezwykle istotne, aby agencja, z którą chcesz współpracować, regularnie ją wykonywała, aby zapewnić Twojej stronie doskonałe efekty.

Konsultacje SEO i obsługa klienta

Wielu klientów agencji marketingowych liczy na profesjonalne doradztwo oraz stały kontakt ze specjalistami SEO. Choć może wydawać się to nieprawdopodobne, niektóre marki jedynie wykonują swoją pracę, minimalizując kontakt z klientem. Dlatego, aby mieć pewność, że w każdym momencie możesz liczyć na profesjonalne wsparcie dedykowanych doradców, w umowie powinna znaleźć się informacja dotycząca konsultacji oraz obsługi klienta. Ceniące się agencje zapewniają współpracującym z nimi firmom możliwość zasięgnięcia porady na każdym etapie pracy nad serwisem. Wysokiej jakości obsługa, w ramach której czujesz się dobrze zaopiekowany nie tylko Ty, ale także Twój biznes to podstawa każdej współpracy z agencją SEO. Pamiętaj więc, aby w ofercie umowy znalazła się informacja dotycząca możliwości konsultacji.

Płatności

Podobnie jak w przypadku budżetu, w umowie powinna się znaleźć szczegółowa rozpiska z zakresem podejmowanych w ramach pakietu działań, a także ich ceny i rodzaju wynagrodzenia rozliczanego abonamentowo, „za godzinę” lub „za efekt”. W umowie z agencją SEO nie powinno zabraknąć również informacji na temat czasu trwania kontraktu. Najczęściej zawierane są na okres 1-2 lat. Warto w tym miejscu wspomnieć, że pozycjonowanie jest procesem długofalowym i czasochłonnym — na jego pierwsze efekty trzeba poczekać od kilku tygodniu do nawet kilku miesięcy, dlatego podpisywanie umowy na krótszy okres zwyczajnie mija się z celem.

Nie może również zabraknąć informacji na temat tego, jaka jest wysokość sumarycznej opłaty za usługę pozycjonowania oraz w jakim terminie należy ją opłacić. Niezwykle ważna jest także gwarancja stałych i niezmiennych kosztów. Kontrakt to również miejsce na dodatkowe informacje dotyczące warunków wypowiedzenia, ewentualnych kar umownych czy innych sytuacji, w ramach których klient będzie zobowiązany do uiszczenia agencji dodatkowych opłat.

Pamiętaj jednocześnie o tym, że firmy marketingowe oferują swoim klientom różne rodzaje umów — należy mieć szczególną czujność w przypadku kontraktów w modelu „za efekt” oraz tych bez klarownego okresu wypowiedzenia, ponieważ istnieje ryzyko wykorzystywania przez agencję nieuczciwych metod pozycjonowania, które w dalszej przyszłości mogą się okazać opłakane w skutkach. Black Hat SEO jest bardzo surowo karany przez Google, choć jego stosowanie w pierwszym okresie może dać doskonałe efekty – w kolejnych miesiącach może spowodować nałożenie filtra, bana, a w najgorszym przypadku całkowite usunięcie witryny z wyników wyszukiwania.

Raportowanie

Jak często, w jakiej formie i jak szczegółowo — wszystkie te informacje dotyczące raportowania pracy agencji SEO również powinny znaleźć się w umowie. Bez nich nie ma bowiem możliwości sprawdzenia efektywności prowadzonych przez specjalistów działań. Dlatego pamiętaj, aby w umowie koniecznie zawarta została informacja dotycząca systematyczności oraz szczegółowości raportowania – uciekaj natomiast od firm, które unikają dzielenia się z Tobą danymi dotyczącymi skuteczności swoich działań. Jeśli nie mają nic do ukrycia, nie będą miały powodu, by rzadko lub wcale informować Cię o postępach w pozycjonowaniu Twojej strony internetowej.

Czego jeszcze możesz oczekiwać w ofercie od agencji pozycjonowania?

Zależnie od tego, z jakiego rodzaju pakietu skorzystasz, w umowie od agencji SEO możesz znaleźć również informacje na temat systemu CMS, na jakim tworzona będzie Twoja witryna. Często określany jest także zasięg pozycjonowania, szczególnie jeśli zależy Ci na promowaniu lokalnym czy może bardziej zagranicznym. Tworzenie treści w językach innych niż polski w większości agencji również jest dodatkowo płatne, o czym powinieneś zostać poinformowany nie tylko ustnie, ale także pisemnie w ramach kontraktu. W przypadku sklepów internetowych istnieje możliwość integracji Twojego serwisu z innymi kanałami sprzedaży takimi jak np. Allegro czy Ceneo. Jeśli natomiast działasz w branży z ograniczeniem reklamy, możesz zostać dodatkowo poinformowany o tym, że treści tworzone na Twój serwis będą musiały być pozbawione cech reklamy – dotyczy to w szczególności branży medycznej, prawniczej oraz finansowej.

Pamiętaj więc, że oferta od agencji SEO może się różnić w zależności od tego, jaki budżet chcesz przeznaczyć na pozycjonowanie, w jakiej kondycji jest Twoja strona, jakich oczekujesz efektów, jaką masz konkurencję oraz to, w jakiej branży działasz.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.7 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO dla małej firmy Ikona 06:00 min 27.02.2024 Prowadzisz małą firmę lub działasz głównie lokalnie i sądzisz, że pozycjonowanie nie jest dla Ciebie? Jesteś przekonany, że i tak nie prześcigniesz większych konkurentów? Nic bardziej mylnego! Zwiększenie pozycji Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania to wręcz doskonałe rozwiązanie na rozwój Twojego biznesu możliwie niskim kosztem. Sprawdź, dlaczego powinieneś zainteresować się właśnie tą formą reklamy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 214

No votes so far! Be the first to rate this post.

Rank Math SEO Ikona 9:00 min 12.03.2024 Jedną z największych zalet popularnych i ogólnodostępnych silników stron internetowych, do których należy WordPress, jest mnogość dostępnych na rynku wtyczek oraz rozszerzeń. Kolejną analizowaną przez nas wtyczką przydatną w procesie pozycjonowania strony jest popularny Rank Math SEO. Możliwe, że jest to najbardziej zaawansowana wtyczka wspierająca w zakresie analizy witryny oraz jej ruchu w wyszukiwarkach internetowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Dlaczego pozycjonowanie się opłaca? Poznaj TOP 10 korzyści Ikona 7:20 min 21.02.2024 Poznałeś już pełną gamę kanałów reklamowych współczesnego marketingu i zastanawiasz się, który z nich najbardziej się opłaca w Twojej branży? Sprawdź korzyści pozycjonowania i przekonaj się, czy jest tym, czego szukasz dla swojego biznesu! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.6 / 5. Vote count: 24

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700