Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 6:00 min Ikona Michalina 12.01.2024

They Ask, You Answer – w skrócie TAYA. O co chodzi? To metoda opierająca się na odpowiadaniu na pytania klientów — zarówno te aktualne, jak i potencjalne. Warto przyjrzeć się jej bliżej i wykorzystać jej potencjał w marketingu oraz sprzedaży.

TAYA – autorska strategia Marcusa Sheridana

Zanim dowiemy się, jak wykorzystać tę metodę w biznesie, warto zacząć od jej początków. TAYA to strategia, która mówi o tym, żeby słuchać klientów i odpowiadać na ich pytania. Niby nic odkrywczego, prawda? Jednak wielu przedsiębiorców o tym zapomina i za bardzo skupia się na nachalnej sprzedaży, co w czasach ogromnej konkurencji i świadomych konsumentów nie jest dobrym rozwiązaniem.

TAYA to skrót od słów „They Ask, You Answer” i jest to autorska metoda Marcusa Sheridana. Szerzej tę strategię opisał on w swojej książce „Co chce wiedzieć klient. Jak tworzyć treści w inbound marketingu i sprzedaży odpowiadające na pytania odbiorców”, której lekturę szczerze polecam! To bardzo wartościowa publikacja, w której znajdują się praktyczne przykłady i porady. A kim jest autor i dlaczego warto zaufać jego wskazówkom? To znany i ceniony ekspert w dziedzinie inbound oraz content marketingu, który jest często zapraszany jako prelegent na międzynarodowe konferencje. To chyba wystarczający dowód na to, że zna się na tym, o czym pisze i mówi.

Co chce wiedzieć klient?

To podstawowe pytanie, które należy sobie zadać przed przystąpieniem do kampanii sprzedażowych i marketingowych. Możesz mieć nawet najlepszy na rynku produkt bądź usługę, ale bez odpowiedniego podejścia do klienta Twój biznes może po prostu upaść. Dlatego potrzebujesz TAYA! Zanim odpowiesz na pytania klientów, musisz je oczywiście poznać. I to jest kluczowe dla Twojego biznesu.

baner

O co mogą pytać Twoi aktualni i potencjalni klienci? Jakie mają problemy, wątpliwości i bolączki? Zatrzymaj się na dłużej na tym etapie i dobrze przemyśl, co może chcieć wiedzieć odbiorca Twojej marki. Mam dla Ciebie kilka wskazówek, które Ci w tym pomogą.

  1. Przypomnij sobie, jakie pytania zadawali Ci Twoi klienci – aktualni oraz potencjalni. Jeśli nie zajmujesz się bezpośrednim kontaktem z klientami, zapytaj o to swoich pracowników z działu sprzedaży, infolinii, a także obsługujących Twoje firmowe social media.
  2. Śledź fora tematyczne oraz branżowe grupy w mediach społecznościowych — to właśnie w takich miejscach gromadzą się Twoi potencjalni klienci! Konsumenci często przed dokonaniem zakupu szukają poleceń i zadają pytania w sieci.
  3. Zadawaj pytania – pytaj na forach, a nawet w swoich social mediach o to, czego potrzebują konsumenci, czego im brakuje na rynku, jakie informacje są dla nich ważne, czym kierują się przy wyborze produktów bądź usług itp.
  4. Wyciągaj wnioski z opinii klientów – wbrew pozorom nawet nieprzychylne komentarze w sieci mają sporą wartość dla biznesu. Dzięki nim możesz się dowiedzieć, z jakimi problemami borykają się Twoi klienci i czego oczekują od Twojej marki.

A co na ten temat mówi autor książki „Co chce wiedzieć klient. Jak tworzyć treści w inbound marketingu i sprzedaży odpowiadające na pytania odbiorców”? Marcus Sheridan podaje tzw. wielką piątkę zagadnień, tj.:

  1. Cena/koszty.
  2. Problemy (związane na przykład z użytkowaniem produktu).
  3. Porównania oraz zestawienia.
  4. „Najlepsze w klasie” (czyli rankingi).
promocja marki

Jak odpowiadać na pytania klientów?

Przede wszystkim warto zadbać o miejsce, w którym będziesz zamieszczać odpowiedzi na pytania klientów. Najlepsza będzie profesjonalna strona internetowa oraz powiązane z nią profile w social mediach typu Facebook, Instagram, TikTok czy You Tube. Strona powinna być przystosowana do wyświetlania zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i mobilnych. Oprócz kwestii technicznych musisz zatroszczyć się oczywiście o content, który odpowiada na pytania klientów. Jak to zrobić? Pamiętaj o kilku zasadach:

  1. Zadbaj o wyczerpującą odpowiedź, żeby użytkownik nie musiał rozwiewać wszystkich wątpliwości u konkurencji.
  2. Skoncentruj się na problemach i obawach klienta, a nie na zachwalaniu swojej oferty. Pokaż, co klient może zyskać dzięki Twoim produktom czy usługom, ale z perspektywy klienta i jego życia.
  3. Nie mów o sobie, tylko o kliencie i jego potrzebach.
  4. Zestawiaj ze sobą różne produkty, pisz ich recenzje oraz twórz rankingi.
  5. Uwzględnij w swoim contencie słowa kluczowe związane z danym zapytaniem — pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić i zrobić to całkowicie naturalnie.
  6. Dbaj o różnorodność contentu – liczy się nie tylko tekst, ale też materiały wideo, a także przejrzyste i atrakcyjne grafiki.
  7. Bądź autentyczny i twórz content, dzięki któremu będziesz uznawany za eksperta w branży i najlepsze źródło informacji.

Jak wykorzystać metodę TAYA w sprzedaży i marketingu?

Strategia ta jest kluczowa dla content marketingu. A ten, jak zapewne wiesz, wpływa na polepszenie widoczności Twojej marki w sieci, a w konsekwencji na zwiększenie zaufania do niej oraz wzrost sprzedaży. To przeciwieństwo nachalnej reklamy, której współcześni konsumenci mają dość i która odstrasza, zamiast przyciągać. TAYA sprawdzi się w każdej branży — niezależnie od tego, co sprzedajesz. Jedynym miejscem, w którym raczej nie ma miejsca na edukowanie klienta i zdobywanie jego zaufania, jest sprzedaż telefoniczna. Ten rodzaj prowadzenia biznesu opiera się bowiem na spontanicznych decyzjach zakupowych. TAYA natomiast pozwala dotrzeć to osób, które stawiają na racjonalne zakupy – a tych aktualnie jest coraz więcej.

Jak w praktyce wykorzystać tę metodę? Prowadząc merytoryczne blogi, grupy tematyczne w social mediach, nagrywając ciekawe filmiki wideo z odpowiedziami na najczęstsze pytania klientów czy też publikując tutoriale. Warto również stawiać na otwartą komunikację i wchodzić w bezpośrednie interakcje z odbiorcami na przykład na profilach firmowych w social mediach (odpowiadając na komentarze oraz wiadomości kierowane poprzez czat).

pozyskiwanie klientów

Słuchaj klientów, odpowiadaj na ich pytania i zdobywaj ich zaufanie!

Chcąc sprzedać swoje produkty lub usługi, przedsiębiorcy często za bardzo skupiają się na swojej firmie i ofercie. To błąd! Świadomi konsumenci już nie dają się złapać na nachalną sprzedaż. Teraz liczy się przekonanie klienta zarówno do produktu/usługi, jak i do samej marki. Trzeba niejako wejść w głowę klienta i wczuć się w to, co on myśli i czuje – czego się boi, jakie ma problemy i obawy, czego szuka itp. Dlatego tak ważne jest, żeby słuchać klientów i skupić się na ich pytaniach oraz udzielić na nie wyczerpujących odpowiedzi. Co istotne – nie uciekaj od trudnych pytań! Odpowiadając na nie, zyskasz w oczach klientów, także tych potencjalnych.

Pamiętaj, że TAYA to strategia długofalowa. To coś, czym Twoja firma powinna kierować się cały czas, a nie tylko przy jednorazowej kampanii. Dlatego – jeśli nie czujesz się pewnie w tworzeniu contentu skupiającego się na kliencie, a nie na ofercie – skorzystaj ze wsparcia profesjonalnych copywriterów oraz specjalistów od content marketingu.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.70 / 5. Vote count: 213 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.40 / 5. Vote count: 212 głosów

Brak ocen

cold mailing Ikona 6:00 min 16.01.2024 Czym jest cold mailing? Jak tworzyć tego rodzaju kampanie mailowe, żeby zakończyły się sukcesem? O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu i wysyłce wiadomości? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz w artykule. „Zimne maile” to bez wątpienia temat, któremu warto przyjrzeć się bliżej, jeśli prowadzi się biznes. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.50 / 5. Vote count: 207 głosów

Brak ocen

misja Ikona 6:00 min 18.01.2024 Dlaczego warto określić misję, wizję i wartości marki? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, w jaki sposób może to wpłynąć na wizerunek Twojej marki. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.60 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

www dla silversów Ikona 10:00 min 21.12.2023 Statystyki podają, że w 2050 roku osoby w wieku 60 lat i więcej będą stanowiły 40% społeczeństwa. Warto uwzględnić specyficzne potrzeby tej grupy – do której będziemy należeć kiedyś także my sami – i zacząć projektować strony dopasowane także do potrzeb osób starszych. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700