Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 04:25 min Ikona Sunrise System 31.01.2018

Google podkreśla, że AMP nie jest czynnikiem rankingowym, a co za tym idzie, stworzenie strony AMP nie wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie naszej strony internetowej. Wszyscy wiemy jednak doskonale, że szybkie załadowanie się strony poprawia User Experience. A to już może przełożyć się na wzrost konwersji – idąc dalej – na większe zyski.

Jak informowaliśmy w jednym z wcześniejszych artykułów, statystyki mówią, że z każdą kolejną sekundą, którą użytkownik musi czekać na załadowanie się strony, konwersje spadają o ok. 3,5%, a współczynnik odrzuceń wzrasta o nawet 8,3%! Podkreślmy, że są to dane dotyczące tylko i wyłącznie użytkowników mobilnych. Poza tym pochodzą one z 2016r., a doskonale wiemy, że udział urządzeń mobilnych w naszych internetowych aktywnościach nieustannie rośnie! Cierpliwość użytkowników niestety nie…
 

Czym są w ogóle strony AMP?

 

AMP to skrót od angielskiego Accelerated Mobile Pages  (pl. Przyspieszone Strony Mobilne). Jest to technologia budowania mobilnych stron internetowych, rozwijana od 2015r. w ramach open source’owego projektu, któremu przewodniczy Google.

Celem projektu jest poprawa doświadczeń użytkowników Internetu mobilnego przez tworzenie szybko ładujących się stron – stron, które szybko wczytają się także przy korzystaniu z pasma danych pakietowych o mniejszej przepustowości.

Strony mobilne stworzone przy pomocy tej technologii szybko wczytują się więc na każdym urządzeniu (potencjalnie także na komputerach!), bez względu na wybraną przeglądarkę. Stworzenie strony w wersji AMP poprzez poprawę UX może zwiększyć ruch na stronie, poprawić konwersje i znacząco zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Poza tym dla stron AMP Google zarezerwowało w wynikach mobilnych karuzelę najważniejszych wydarzeństrony, które nie zostały napisane zgodnie z tym standardem, nie będą się tam wyświetlać. Informował o tym w 2016r., podczas konferencji SMX West Dave Besbris – wiceprezydent inżynierii w Google.

Strony AMP oznaczone są ponadto specjalną ikoną z błyskawicą, która podkreśla cel współtwórców technologii.

Źródło: AMP Project

3 główne komponenty stron AMP

 

Na strony AMP składają się przede wszystkim:

  AMP HTML – w zasadzie standardowy język HTML, który rozszerzony został o niestandardowe tagi AMP. Aby zapewnić stabilną pracę strony posiada on także pewne ograniczenia w użyciu niektórych elementów kodu HTML oraz w stylach CSS. Poza tym tworząc strony AMP nie można umieszczać w kodzie napisanych przez siebie funkcji JavaScript. Polecenia JavaScript, które chcielibyśmy zastosować, mają być zastąpione przez niestandardowe elementy AMP. Wyjątkiem są reklamy AdSense, dla których powstała odpowiednia biblioteka.

  AMP JavaScript – biblioteka odpowiedzialna za ładowanie treści i innych zasobów na stronie, która zapewnia jej wysoką wydajność m.in. dzięki asynchronicznemu pobieraniu danych z zewnętrznych źródeł. AMP JS zapewnia też niestandardowe tagi, o których pisaliśmy w poprzednim punkcie.

  AMP Cache – bazujący na proxy system przechowywania stron AMP, dzięki któremu ich treść wyświetla się użytkownikom niemalże natychmiastowo. Początkowo witryny były przechowywane tylko w pamięci podręcznej Google. Już od prawie roku w projekcie uczestniczy także firma Cloudflare.

Zawartość strony AMP = zawartość strony kanonicznej

 

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na blogu Google dla Webmasterów, od lutego 2018 roku zawartość podstrony AMP musi być zgodna z zawartością odpowiadającej jej podstrony w pełnej wersji serwisu (oznaczanej za pomocą znacznika rel=”canonical”).

Jeśli Google stwierdzi, że wersja AMP nie odpowiada zawartości strony kanonicznej, webmaster otrzyma przez Google Search Console stosowną informację. Co istotne po stwierdzeniu rozbieżności, strona AMP nie będzie wyświetlana przez Google w miejscach przeznaczonych tylko dla AMP. Poza tym wyszukiwarka Google będzie wyświetlać użytkownikom bogatszą, być może wolniej ładującą się stronę kanoniczną.

 

Podsumowanie, czyli „Czy warto…?”

 

Technologia AMP to wciąż rozwijany standard, który może pomóc nam poprawić User Experience. Z pewnością warto zapoznać się z nim i obserwować rozwój projektu, jednak nie jest to (przynajmniej na tę chwilę) technologia, którą musi wdrożyć każdy. Ze względu m.in. na karuzelę najważniejszych wydarzeń technologia ta niesie póki co najwięcej korzyści dla serwisów z newsami. Warto jednak pozostać czujnym, biorąc pod uwagę chociażby to, jak mocno Google naciska na dostosowywanie stron do urządzeń mobilnych. Być może w przyszłości AMP staną się jednak jednym z czynników rankingowych, a tym samym ich stworzenie będzie niezbędne z punktu widzenia pozycjonowania.

Źródła: AMP Project, Pomoc Google (1, 2, 3), Google Webmaster Central BlogStone Temple, The SEM Post, Cloudflare AMP Cache, Search Engine Roundtable

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

5 korzyści, jakie osiągniesz dzięki narzędziu Trendy Google Ikona 04:00 min 08.02.2018 W 2017 roku Polaków najbardziej interesowało to, jak suszyć grzyby. Wiemy to dzięki narzędziu Trendy Google, które udostępnia informacje m.in. na temat rodzaju i liczby tego typu zapytań. Rocznie pada ich ponad bilion! Taka baza danych nie mogła zostać niewykorzystana – na tej podstawie narzędzie tworzy trendy panujące aktualnie w sieci. Jak możesz wykorzystać tę wiedzę do własnych celów? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 2 głosów

Brak ocen

Searcher Task Accomplishment – wymagające dziecko User Experience Ikona 09:05 min 13.03.2018 Search Task Accomplishment narobił wokół siebie sporo szumu jeszcze w 2017 roku, a w 2018 nadal nie stracił na znaczeniu. Nadając nowe oblicze User Experience, STA zmusza nas do przewidywania wszystkich, nawet tych najmniejszych i najbardziej ukrytych potrzeb użytkowników. Naszym podstawowym zadaniem jest po prostu je spełnić. Jeżeli my tego nie zrobimy, zrobi to konkurencja... Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0.00 / 5. Vote count: 0 głosów

Brak ocen

Meta tag description – więcej znaczy lepiej? Ikona 05:20 min 09.01.2018 Z pewnością zauważyliście, że od pewnego czasu wyniki wyszukiwania w Google wyświetlają dłuższe meta description lub fragmenty treści w wynikach wyszukiwania. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się temu trendowi. Zastanowimy się czy warto wydłużać liczbę znaków w opisach oraz odpowiemy na pytanie jak pisać dobre meta tagi description, aby skutecznie poprawić klikalność wyników? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700