Wybór odpowiednich kandydatów przekłada się bezpośrednio na jakość i efektywność pracy zespołu, do którego dołączą. Dobrze przygotowany i prowadzony procesu rekrutacji ma bardzo duże znaczenie dla organizacji, nie tylko w zakresie zaspokojenia zapotrzebowania na nowe talenty. Wspiera także budowanie mocnego wizerunku pracodawcy. Włączona do tego procesu opowieść może stać się nośnikiem treści zarówno na etapie rozbudzania świadomości u potencjalnych kandydatów, jak i przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu. Dobrze poprowadzony storytelling staje się skuteczny, ponieważ tworzy historię, w którą odbiorca wierzy i którą sam chce przeżyć.
Tradycyjna narracja w procesie rekrutacji opiera się na przedstawieniu pracodawcy w zwięzłej formie z uwzględnieniem kluczowych informacji. Zazwyczaj przedsiębiorstwo pokazywane jest w takim ujęciu schematycznie i ogólnie. Odbiorca – potencjalny kandydat – z reguły dowiaduje się, ile lat firma jest obecna na rynku, jak dużo osób zatrudnia, w jakiej branży działa. Narracja oparta na storytellingu w rekrutacji zagłębia się w różne aspekty działalności firmy, aby pokazać ją lepiej, bliżej, pełniej.
Angażująca opowieść może wpłynąć motywująco na kandydata i zachęcić go do wysłania CV. Dobry storytelling zachęca też osoby, które aktualnie nie poszukują pracy, do aktywnego udziału w procesie lub polecenia pracy swoim znajomym. Aby taki efekt osiągnąć, historia musi odznaczać się kilkoma cechami:
Proces właściwej rekrutacji – zaczynający się od aplikowania przez kandydata na określone stanowisko – poprzedzony jest działaniami, które możemy określić mianem marketingu rekrutacyjnego. Ma on na celu dotarcie do odbiorcy z informacją o ofercie pracy oraz zbudowanie w jego wyobraźni pożądanego wizerunku pracodawcy, a poprzez to pozyskanie kandydata.
Kolejne etapy marketingu rekrutacyjnego przypominają wstępne fazy lejka sprzedażowego. Pierwszym krokiem jest wykreowanie w świadomości kandydatów obecności firmy na rynku pracowniczym. Gdy to się uda, można przejść do drugiego kroku, w którym firma jako pracodawca zaczyna komunikować kandydatowi możliwość zatrudnienia. Zachęcamy go w ten sposób do analizy. Trzecim krokiem w procesie marketingu rekrutacyjnego jest wzbudzenie zainteresowania. Musimy przekierować je na gotowość do podjęcia działania – do aplikowania i wzięcia udziału w procesie rekrutacji.
Storytelling można wykorzystać na każdym etapie marketingu rekrutacyjnego, posługując się takimi narzędziami jak:
W fazie marketingu rekrutacyjnego można zastosować różne warianty storytellingu. Może być to opowieść o kulturze organizacyjnej, która pokaże, dlaczego praca akurat w tym miejscu jest wyjątkowa i jakie korzyści niesie ze sobą dla pracowników. Innym rozwiązaniem mogą być historie sukcesów zespołów, ukazujące organizację jako np. firmę otwartą na różnorodność albo pioniera w swojej branży. O przejściu od fazy zainteresowania do aplikowania może zadecydować to, jak opowiesz o przyszłych wyzwaniach i zadaniach kandydatowi. Dobry storytelling może być w tym momencie decydujący.
Gdy kandydat znajdzie się już w procesie rekrutacji, opowieść nadal jest narzędziem, które warto by rekruter miał pod ręką. Podczas rozmów z potencjalnymi pracownikami to właśnie dobra historia może być skutecznym wsparciem w przebiegu takiego spotkania.
Niekiedy to właśnie zapadająca w pamięć opowieść kandydata może być elementem przeważającym na jego korzyść w procesie decyzyjnym. Rekruter zwraca uwagę nie tylko na dopasowanie kwalifikacji zawodowych danej osoby do konkretnego stanowiska. Zainteresuje go także, czy osoba wpisze się w zespół i całą organizację, a często to właśnie dzięki historiom może zdobyć takie informacje. Z drugiej strony w wielu aspektach opowieść może być pomocna, gdy rekruter chce opowiedzieć o firmie osobom, które jeszcze wiele nie wiedzą o niej lub branży, w jakiej działa.
Ostatnim etapem procesu rekrutacji, który można wesprzeć się storytellingiem, jest proces wprowadzenia nowego pracownika do organizacji (onboarding). Opowieści mogą pomóc nowym pracownikom szybciej i pełniej zintegrować się z firmą. Warto uwzględnić we wdrożeniu nowych talentów historię założycielską. Można przytoczyć historie osób, których ścieżki kariery są potwierdzeniem wartości panujących w organizacji. Przykładowo, jeżeli firma stawia na rozwój i partnerstwo, to warto pokazać na konkretnym przykładzie, np. osoby awansującej w strukturach od stanowiska juniorskiego do liderskiego czy menadżerskiego.
Storytelling w rekrutacji przybiera różne formy. Wiesz już, że może być wykorzystany na każdym etapie procesu pozyskiwania nowych talentów do organizacji. Teraz czas, by dowiedzieć się, w jaki sposób budować opowieści rekrutacyjne.
To kluczowe. Musisz wiedzieć, czemu służyć ma Twoja opowieść, żeby we właściwy sposób ją poprowadzić. Nie idź na łatwiznę! To oczywiste, że celem opowieści rekrutacyjnej będzie pozyskanie nowych pracowników. Doprecyzuj swoje oczekiwania.
Twoim bezpośrednim celem jest znalezienie osoby jak najlepiej dopasowanej do Twojej organizacji oraz oczekiwań na danym stanowisku.
Zastanów się, gdzie na Twoją markę może trafić kandydat(-ka) w świecie online (i offline również). To ważne, aby dobrać odpowiednią formę opowieści do kanału jej dystrybucji. Artykuł branżowy daje więcej przestrzeni na budowanie opowieści niż wideo w reklamach AdWords. Daję Ci teraz kilka podpowiedzi, jakie są punkty styku z marką pracodawcy: strona firmowa (zakładki O nas, Kariera), media społecznościowe, opinie o firmie, Mapy Google, publikacje branżowe, raporty branżowe, kampanie marketingowe.
Myślisz, że w kontekście rekrutacji głównym problemem Twoich odbiorców będzie brak zatrudnienia? Nie! Według oficjalnych danych Głównego Urzędu Statystycznego na dzień 26 lipca 2023 stopa bezrobocia w czerwcu 2023 roku wynosiła 5,0%. Oznacza to, że problemem, z którym borykają się Twoi potencjalni kandydaci, jest ich obecne miejsce zatrudnienia, a konkretnie: zbyt niskie wynagrodzenie, brak możliwości rozwoju, nieprzyjemne warunki zatrudnienia, trudna do zniesienia atmosfera itp.
Gdy znasz potencjalne problemy kandydatów, możesz na nie odpowiedzieć. Nie próbuj jednak na siłę łapać wszystkie sroki za ogon. Skup się na tych trudnościach, które faktycznie praca w Twojej organizacji może rozwiązać. Połącz je z wartościami Twojej organizacji i prawdziwymi wyróżnikami Twojej marki (EVP). Przykładowo, gdy kandydat(-ka) pracowali w miejscu, gdzie rozwój zajmował pierwsze miejsce od końca na liście priorytetów firmowych, udowodnij swoją opowieścią, że Twoja firma działa inaczej. Niech Twój storytelling wykorzysta autentyczne historie pracowników i ich ścieżek kariery albo przedstawi działający w organizacji program rozwojowy przeznaczony dla pracowników.
Twoja opowieść rekrutacyjna musi prowadzić odbiorcę przez identyfikację problemów i możliwości ich rozwiązania do konkretnego działania. Powiedz kandydatowi, co powinien zrobić. Nie wysilaj się tu na wyszukane metafory i kwieciste opisy. Zastosuj prosty przekaz. Jeśli chcesz, żeby ktoś aplikował na ofertę pracy, użyj zwrotów takich jak np.: aplikuj, wyślij CV, dołącz do nas, porozmawiaj z nami. To konkretne drogowskazy, mówiące otwarcie o Twojej intencji oraz zachęcające do podjęcia określonej akcji – w końcu po coś odbiorca oglądał wideo lub czytał artykuł. Zostaw mu możliwość podjęcia działania po interakcji z Twoją opowieścią.
Opowieść włączona w proces rekrutacji może zachęcić kandydatów do aplikowania na konkretne stanowisko pracy. Należy jednak odpowiednio się nią posługiwać. Musi być autentyczna. Jej odbiorca powinien nie tylko móc w nią uwierzyć, ale także zweryfikować jej prawdziwość. Ważne, by taka historia pomagała kandydatom bliżej poznać organizację, a przede wszystkim podjąć decyzję. Dlatego musi być odpowiednio ukierunkowana na rozwiązanie określonych problemów.
Pamiętaj, że storytelling to świetne narzędzie marketingowe. Może być wykorzystany w budowaniu wizerunku marki jako pracodawcy, jak też w samym procesie pozyskiwania nowych talentów. Jednak posługiwanie się tym narzędziem, aby przyciągać odpowiednich pracowników, wymaga treningu. Właśnie dlatego ćwicz budowanie opowieści oraz ich stosowanie do celów rekrutacyjnych.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: