Bajki towarzyszą nam od najmłodszych lat – bawią, uczą i pokazują (w dużym uproszczeniu) jak działa świat. Gdy dorastamy zamieniamy je na filmy, już nie tak delikatne, jednak wciąż przedstawiające jakąś utopijną wizję. I chociaż wiemy, że historie są zmyślone i raczej nie wydarzą się w rzeczywistości, to je lubimy, bo dają nadzieję. Dobra fabuła nie tylko pełni funkcję rozrywkową, ale także zapada w pamięć, a to jest przecież najważniejsza dla każdego marketingowca.
Codziennie ogromna liczba reklam dociera do nas z każdej strony. Takie działanie sprawia, że stajemy się obojętni i coraz częściej nie zwracamy na nie uwagi. Z pewnością nie raz zdarzyło Ci się wyjść z pomieszczenia, gdy na ekranie pojawiały się przekolorowane i hałaśliwe spoty. Przerwa reklamowa to przecież doskonała okazja do tego, aby uzupełnić braki popcornu, wziąć szybki prysznic czy rozwiesić pranie. Czy takie podejście odbiorców oznacza, że reklamy straciły sens? Oczywiście, że nie! Cały czas możemy dotrzeć do potencjalnych Klientów, wystarczy, że postawimy na kreatywność.
Storytelling nazywany jest również marketingiem narracyjnym. Zgodnie z zasadą reklama ma opowiadać historię. Nie chodzi tutaj o nachalne wciskanie produktu. Wręcz przeciwnie, promowany przedmiot często schodzi na drugi plan. Natomiast nie oznacza to, że umknie on uwadze konsumenta. Jeśli chcemy, aby został zauważony musimy wywołać emocje, sprawić, że odbiorca będzie mógł utożsamić się z bohaterem. Doskonałym przykładem storytellingu jest zagraniczny spot Netto, na jego przykładzie z pewnością szybko zrozumiecie jak opowiadać historie. Jednak zanim do tego przejdziemy, czas na trochę teorii.
Wybrany przeze mnie spot zaczyna się dość nietypowo. Widzimy szybkie przebitki z imprezy, na której zakochują się w sobie kura i zając (z pewnością przyznacie, że to nietypowe połączenie). Jakiś czas później na świat przychodzi ich dziecko – śliczny zajączek. Jego życie jest wspaniałe – do czasu, kiedy okazuje się, że zwierzak posiada wyjątkową umiejętność. To właśnie ona sprawia, że zostaje odrzucony przez kolegów i ucieka z domu. Jeśli ciekawi Was jak kończy się ta historia, koniecznie obejrzyjcie cały spot!
Co do tego, że spoty bożonarodzeniowe podbijają serca odbiorców nikt nie ma wątpliwości. Jednak, jak widać w powyższym spocie Święta Wielkanocne również dają szansę na stworzenie doskonałej fabuły. Marketing narracyjny to dobry sposób na dotarcie do Klientów. Historia zajączka, mimo tego że prosta dociera do każdego z nas. Bajkowy bohater zmaga się z problemami, czuje się nielubiany i odrzucony przez rówieśników. Jednak, kiedy traci nadzieje znajduje się ktoś kto pokazuje mu, że nie jest dziwny, tylko wyjątkowy. I o to właśnie chodzi! Storytelling daje nadzieję, nie tylko miłośnikom marketingu szukającym pomysłów na kampanie, ale także odbiorcom, którzy jeszcze nie wiedzą, że są wyjątkowi.
Kinga – każdego dnia na nowo odkrywa świat SEO i zagłębia jego tajniki, z doświadczenia wie, ze potrafi on zaskoczyć. Pisanie sprawia, że się rozwija i pobudza swoją kreatywność – rzecz niezbędną w życiu każdego Copywritera! Prywatnie jest kociarą i nie tylko, bo uwielbia wszystkie zwierzaki. Nie umie długo usiedzieć w miejscu, dlatego weekendy lubi spędzać poza domem, no chyba że pogoda nie sprzyja, wtedy zaszywa się pod kocem z książką i ciepłą herbatą.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: