Ikona 9:00 min Ikona Magdalena Drajkowska 04.08.2023

Każdy opowiada historie. Słuchamy opowieści dzieci po powrocie ze szkoły. Rozmawiamy z mężem o tym, jak minął nam dzień w pracy. Wpadamy do mamy na obiad i trochę plotkujemy, co tam u sąsiadów. Po prostu lubimy historie, dlatego atrakcyjność storytellingu nie jest niczym zadziwiającym.

Storytelling to angażujące odbiorców opowiadanie historii, mające na celu zachętę do konkretnego działania. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu powstają opowieści, które przyciągają i konwertują. Wierzymy tym historiom, jesteśmy ich ciekawi, a nawet chcemy podążyć tam, gdzie nas zaprowadzą – zarówno w świecie marketingu, jak i w rzeczywistości offline. Spójrzmy na przykład historii z drogi, ich znaczenie, wpływ na odbiorców i przełożenie na świat marketingu.

Znaczenie storytellingu w podróżach i jego wpływ na doświadczenie odbiorcy

W okresie poprzedzającym wynalazek Gutenberga, który spowodował popularyzację druku i przekazu pisanego, to właśnie opowieść była głównym źródeł wiedzy o przeszłości czy odległych krainach. Wędrujący podróżnicy chętnie opisywali odwiedzane kraje, panujące w nich obyczaje i różnice kulturowe. Współcześnie mamy inne środki przekazu, inne możliwości transportu czy komunikacji. Ciekawość pozostaje w nas taka sama, co umiejętnie potrafią wykorzystać dzisiejsi podróżnicy, żeby np. zachęcić do odwiedzenia miejsca, o którym opowiadają.

Opowieść drogi może być inspiracją do eksploracji. Odbiorców może zachwycić zarówno wspaniała architektura, jak i element natury o niepowtarzalnym uroku. Na platformach społecznościowych czy portalu YouTube jest mnóstwo materiałów odkrywających rozmaite miejsca na świecie warte odwiedzenia. To świetne kanały dystrybucji dla opowieści, które przyciągają i konwertują. Do popularnych materiałów należą m.in.:

  • krótkie filmiki na TikToku lub Reelsy na Instagramie złożone z kilku bądź kilkunastu ujęć z podpisaną lokalizacją,
  • zdjęcia jako posty na Instagramie z opisaną historią danego miejsca albo przygodą, która w drodze spotkała podróżnika,
  • dłuższe filmy na YouTube z podróży układające się w serię z wyjazdu do konkretnego kraju lub wizyty w wielu państwach.

Podróżnicy dzielą się w takich materiałach swoimi przeżyciami i emocjami. Często udzielają konkretnych wskazówek, np. kiedy najlepiej odwiedzić dane miejsce, jakich cen można spodziewać się w konkretnym kraju, jak przedostać się najszybciej z jednego miejsca na drugie. Pomagają w ten sposób zaplanować podróż. Dzięki nim wyprawa do Azji lub samochodowa podróż przez Europę wydają się łatwiejsze. Zbierają za swoje historie polubienia, zyskują komentarze, a także rosnące grono obserwujących lub subskrybujących. To wyraźnie pokazuje, że istnieje duży wpływ storytellingu na konwersję.

Historie drogi nie tylko inspirują do ruszenia w ślad za podróżnikiem. Mają też wpływ na oczekiwania oraz motywacje podróżnicze. Żeby jednak do nich doszło, musi powstać więź między odbiorcą a miejscem, do którego planuje się udać. Storytelling idealnie nadaje się do budowania emocjonalnych połączeń. Dzieje się to za sprawą, np.:

  • opowieści lokalnych społeczności – przekazanie steru opowieści w ręce mieszkańców to doskonały sposób, by zapewnić historii autentyczność. Tak odległe miejsca i kultury pokazuje np. Martyna Wojciechowska w serii „Kobieta na krańcu świata”, twórcy kanału na YouTube „Planeta Abstrakcja” czy „Globstory”.
  • wplatania elementów historii do opowieści podróżniczej, aby pomóc lepiej zrozumieć miejsce, kulturę, zwyczaje – jak się narodziły, zmieniały. Na niecodzienne wyprawy z historią i kuchnią w tle zabiera Robert Makłowicz w swoich filmach na YouTube, czy twórcy internetowi z kanału „Busem przez świat” w serii o niesamowitych miejscach w Polsce.
  • wprowadzania do opowieści z drogi aspektów ekologicznych, elementów zrównoważonej turystyki. Do wypraw rowerowych zachęca Karol Werner z kanału YouTube „Kołem się toczy”, a do wycieczek na łono przyrody w sposób, który zapewnia jej poszanowanie, zaprasza twórca kanału youtubowego „Ekwipunek dźwigany codziennie”.

Storytelling w podróżach to opowieści będące zawsze pewną obietnicą dla odbiorcy. Wpływają na jego doświadczenie, ponieważ słysząc historię z danego miejsca, będzie wyobrażał je sobie przez pryzmat tej opowieści. Może ona go zachęcić lub zniechęcić. Zależy to od autora oraz zastosowanych przez niego metod.

blog-sunrise

Techniki storytellingu w opowieściach o podróżach przyciągające odbiorców i prowadzące do konwersji

Storytelling – bez względu na to, do jakich celów go użyjemy – wykorzystuje znane nam schematy opowieści. Do klasycznych historii, które przytoczone zostały w publikacji Dana Norrisa „Storytelling (nie tylko) w biznesie, 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści”, należą opowieści:

  • o tym, jak wszystko się zaczęło – ten rodzaj historii jest relacją z drogi, którą bohater pokonuje, żeby znaleźć się w określonym miejscu. Może być to faktycznie opowieść o tym, jak pokonujesz tysiące kilometrów, żeby dotrzeć do Nepalu, ale równie dobrze może być to historia o tym, jak startowałeś ze swoim biznesem lub współpracą z wieloletnim klientem.
  • o tym, jak było ciężko na początku – to opowieść o podróży czy biznesie, co do których większość miała przekonanie, że się nie powiodą, ale finalnie okazały się sukcesem. Może być to opowieść o pomyśle na produkt, w który nikt nie wierzył, a ostatecznie okazał się hitem sprzedaży.
  • o tym, jak zaczynało się od nowa – klasyczna historia o mierzeniu się z wielkimi trudnościami i udanym wyjściu z opresji. Pozwala doskonale konstruować napięcie. Podróżnicy często pokazują problem z dostaniem się w trudno dostępne miejsce, a w biznesie może być to pokazanie trudności z zakładaniem własnej firmy czy uruchomieniem nowej usługi.
  • o tym, jak pokonało się potwora – to opowieść o udanej potyczce z trudnościami losu, a niekiedy własnymi słabościami i lękami, z której można wyjść zwycięsko dzięki sprytowi oraz dobrze przemyślanemu planowi. Świetnie pozwala pokazać, jak biznes radzi sobie z kryzysowymi sytuacjami, czy też jak Ty jako ekspert radzisz sobie w sytuacjach kryzysowych.
  • o tym, jak podbijało się świat – w tej historii koncentrujesz się na poszukiwaniu. Opowiadasz o tym, co dla Ciebie ważne, co cię angażuje, co jest Twoją pasją. Możesz wykorzystać ten schemat opowieści do pokazania np. nowego rozwiązania w obsłudze klienta, nowej receptury produktu itp.
blog-sunrise-1

Przedstawione wyżej pięć klasycznych historii pozwala stworzyć ramy opowieści, nadać jej płynność. Musisz ją jednak wypełnić treścią i tu przydadzą Ci się skuteczne techniki storytellingowe. Z jakich warto skorzystać?

  • Wybierz kluczowy moment opowieści. Nie musisz opowiadać całej historii. Zamiast tego skup się na wybranym jej momencie. W opowieściach o podróżach może być to spotkanie z lokalnymi mieszkańcami, wizyta w winiarni czy przygoda, która sprawiła, że spóźniłeś się na samolot. Wybranie kluczowego momentu pomaga skupić się na szczegółach, a przez to nadać głębi opowieści. Tworzysz wtedy bardziej obrazowe opisy i działasz na wyobraźnię odbiorcy.
  • Buduj ciekawe postacie w swoich historiach. Opowieści, które przyciągają i konwertują, to te z dobrze przedstawionymi bohaterami. Podróżnicy często jako główną postać umieszczają w opowieści siebie, ale także innych wojażerów spotkanych w drodze czy lokalnych mieszkańców. Dobrze skonstruowani bohaterowie pomagają odbiorcom lepiej zrozumieć kontekst historii, wczuć się w atmosferę wyprawy i utożsamić się z nią przez pryzmat cech bohatera – w myśl „Ja też pewnie bym tak zrobił(a)” czy „W życiu bym tego nie zrobił(a)”.
  • Wykorzystuj emocje do wciągania odbiorców w opowieść. Budowanie emocjonalnego połączenia z odbiorcą za pomocą storytellingu to z jednej strony duże wyzwanie, bo wymaga odsłonienia siebie i swoich uczuć, z drugiej – takie dzielenie się emocjami sprawia, że odbiorcy bardziej się z Tobą utożsamiają. W efekcie mogą chcieć poczuć zachwyt widokiem ze szczytu lub genialny smak azjatyckiej kuchni. Takie opowieści przyciągają i konwertują, bo w efekcie odbiorca może faktycznie zdecydować się na podróż Twoimi śladami,
  • Uruchom zmysły odbiorców swoją opowieścią. Wykorzystując storytelling, wprowadź do swojej historii zmysły. Użyj słów, które opisują zapach, smak, dotyk, dźwięk. Rozwódź się nad magią zachodu słońca, eksplozją smaków po zjedzeniu ramenu. Odwoływanie się do zmysłów pomaga odbiorcom przenieść się do tego miejsca, ale też budzi pragnienie, by przeżyć to, co Ty.
  • Zbuduj napięcie we własnej historii. To właśnie sprawia, że zwiększenie zaangażowania odbiorców poprzez storytelling jest możliwe. Napięcie w opowieści powoduje, że staje się ona wciągająca, ciekawsza, trudno się od niej oderwać i o niej zapomnieć. Dzięki temu się wyróżnisz na tle innych. Napięcie możesz budować, wprowadzając nieoczekiwany zwrot akcji czy ukazując problemy w podróży i próby ich rozwiązania.

Możesz budować opowieści, które przyciągają i konwertują, które sprawiają, że odbiorcy nie mogą się od nich oderwać i chcą iść w Twoje ślady. Dzięki historiom możesz zachęcić do konkretnego działania i wywołać pożądany efekt – dotyczy to również Twojego biznesu. Tylko jak wykorzystać storytelling do zwiększenia konwersji na stronie?

blog-sunrise-2

Wpływ storytellingu na konwersje na stronie internetowej

Storytelling drogi nie ogranicza się wyłącznie do historii o wyprawach do dalekich krajów czy poznawaniu lokalnej kultury i społeczności. Może być wykorzystany jako narzędzie marketingowe dla zwiększania zaangażowania użytkowników i osiągania konkretnych konwersji. Wystarczy, że zmienisz perspektywę myślenia o podróży. Nie zawsze jest to przeprawa przez górski szlak albo jazda sięgającą po horyzont autostradą. W świecie biznesu istnieje pojęcie podróży klienta, czyli customer journey.

Podróż klienta to kompleksowy proces, który obejmuje wszystkie etapy interakcji klienta z marką, od momentu zainteresowania się produktem lub usługą aż do finalizacji zakupu i obsługi posprzedażowej.

 

Opowieść o takiej podróży wymaga utrzymania narracji spójnej ze strategią marketingową. Konwersje na stronie internetowej dzięki storytellingowi pojawią się tylko wtedy, jeśli zadbasz o wspólny cel strategii marketingowej i strony www, odpowiednio zidentyfikujesz grupę odbiorców, dopasujesz właściwy język komunikacji. Zastanawiasz się, jakie działania podjąć, by wykorzystać storytelling do budowania konwersji na stronie?

  • Przedstawiaj historie współprac – rzeczywista opowieść o podróży Twojego klienta buduje wiarygodność Twojej marki, przedstawia konkretny przykład działań, czyli określone potrzeby klienta oraz to, w jaki sposób Twoje usługi bądź produkty na nie odpowiedziały.
  • Wykorzystaj opowieść do przedstawienia korzyści – Za pomocą historii opowiedz, jaki problem klienta może rozwiązać współpraca z Tobą, jak ona wygląda, jakie możliwości i wybór ma klient w czasie jej trwania.
  • Wprowadzaj do opowieści elementy emocjonalne związane z Twoim biznesem – Pokaż, na czym Ci zależy, na jakich wartościach pracujesz, co jest misją Twojej firmy, jaka jest jej wizja. Takie elementy pomogą zbudować więź oraz ułatwią utożsamienie się z marką.

Siła storytellingu w przyciąganiu odbiorców

Odpowiednio skonstruowana i podana opowieść ma ogromną siłę przyciągania oraz inspirowania do podejmowania konkretnych działań. Dlatego nie powinno dziwić, że ze świata podróży po odległych krajach przeniosła się na grunt marketingu internetowego i powala na wzrost konwersji na stronach internetowych. Storytelling stanowi uniwersalne narzędzie marketingowe, które można wykorzystać w każdej branży do zwiększenia sprzedaży, budowania społeczności wokół marki, poprawy rozpoznawalności firmy bądź kreowania wizerunku eksperta.

Musisz jednak pamiętać, że storytelling to sztuka wymagająca ciągłej praktyki. Dzięki ćwiczeniom skuteczne techniki storytellingowe stają się efektywne i mogą pomagać Ci osiągać określone cele. Dlatego stale trenuj tworzenie opowieści i nie bój się eksperymentowania. Sprawdzaj, jakie treści i formy najbardziej lubią Twoi odbiorcy. Dbaj o regularne dostarczanie im historii, które będą odpowiadać na ich problemy, a jednocześnie pozwolą im na zaangażowanie się w te opowieści. Nie unikaj wprowadzania elementów budzących emocje. Twórz historie trzymające w napięciu. Pamiętaj przy tym wszystkim, żeby każdej opowieści przyświecał konkretny cel. Musisz wiedzieć, dlaczego opowiadasz konkretną historię, żeby odbiorca wiedział, dlaczego ją czyta lub jej słucha.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Mikroinfluencerzy jako ukryty skarb: Jak wykorzystać potencjał mniejszych influencerów w kampaniach marketingowych Ikona 6:20 min 24.08.2023 Influencer marketing ma się bardzo dobrze. Konsumenci potrzebują liderów opinii przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Nie ma jednak jednej, uniwersalnej strategii, która sprawdzi się w przypadku każdej marki. Dziś przyjrzymy się mikroinfluencerom, czyli takim kolegom z sąsiedztwa, których rekomendacjom bardzo chętnie ufamy. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.9 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

Budowanie lojalności klientów poprzez marketing doświadczeń online Ikona 4:00 min 28.08.2023 W dzisiejszym świecie większość z nas, planując zakup produktu, przegląda oferty różnych marek, aby znaleźć ten, który najlepiej odpowiada naszym oczekiwaniom i potrzebom. Oprócz ceny, właściwości czy parametrów technicznych, nasza decyzja jest również kształtowana przez postrzeganie danej marki. Wszystkie te czynniki są wpływane przez marketing doświadczeń online, który zyskał ogromne znaczenie w ciągu ostatnich kilku lat. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 25

No votes so far! Be the first to rate this post.

Czy warto korzystać z Facebook Marketplace? Ikona 6:00 min 17.07.2023 Pamiętacie czasy wypraw na targowisko, na którym można było kupić niemal wszystko? Ubrania, buty, kosmetyki, owoce, jajka, opony do auta, ziemię do kwiatków i wiele innych produktów? Dziś takie targowiska przenoszą się do sieci – jednym z nich jest Facebook Marketplace. Jak działa i czy warto z niego korzystać? Zapraszamy na wycieczkę na wirtualny ryneczek! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700