Każdy opowiada historie. Słuchamy opowieści dzieci po powrocie ze szkoły. Rozmawiamy z mężem o tym, jak minął nam dzień w pracy. Wpadamy do mamy na obiad i trochę plotkujemy, co tam u sąsiadów. Po prostu lubimy historie, dlatego atrakcyjność storytellingu nie jest niczym zadziwiającym.
Storytelling to angażujące odbiorców opowiadanie historii, mające na celu zachętę do konkretnego działania. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu powstają opowieści, które przyciągają i konwertują. Wierzymy tym historiom, jesteśmy ich ciekawi, a nawet chcemy podążyć tam, gdzie nas zaprowadzą – zarówno w świecie marketingu, jak i w rzeczywistości offline. Spójrzmy na przykład historii z drogi, ich znaczenie, wpływ na odbiorców i przełożenie na świat marketingu.
W okresie poprzedzającym wynalazek Gutenberga, który spowodował popularyzację druku i przekazu pisanego, to właśnie opowieść była głównym źródeł wiedzy o przeszłości czy odległych krainach. Wędrujący podróżnicy chętnie opisywali odwiedzane kraje, panujące w nich obyczaje i różnice kulturowe. Współcześnie mamy inne środki przekazu, inne możliwości transportu czy komunikacji. Ciekawość pozostaje w nas taka sama, co umiejętnie potrafią wykorzystać dzisiejsi podróżnicy, żeby np. zachęcić do odwiedzenia miejsca, o którym opowiadają.
Opowieść drogi może być inspiracją do eksploracji. Odbiorców może zachwycić zarówno wspaniała architektura, jak i element natury o niepowtarzalnym uroku. Na platformach społecznościowych czy portalu YouTube jest mnóstwo materiałów odkrywających rozmaite miejsca na świecie warte odwiedzenia. To świetne kanały dystrybucji dla opowieści, które przyciągają i konwertują. Do popularnych materiałów należą m.in.:
Podróżnicy dzielą się w takich materiałach swoimi przeżyciami i emocjami. Często udzielają konkretnych wskazówek, np. kiedy najlepiej odwiedzić dane miejsce, jakich cen można spodziewać się w konkretnym kraju, jak przedostać się najszybciej z jednego miejsca na drugie. Pomagają w ten sposób zaplanować podróż. Dzięki nim wyprawa do Azji lub samochodowa podróż przez Europę wydają się łatwiejsze. Zbierają za swoje historie polubienia, zyskują komentarze, a także rosnące grono obserwujących lub subskrybujących. To wyraźnie pokazuje, że istnieje duży wpływ storytellingu na konwersję.
Historie drogi nie tylko inspirują do ruszenia w ślad za podróżnikiem. Mają też wpływ na oczekiwania oraz motywacje podróżnicze. Żeby jednak do nich doszło, musi powstać więź między odbiorcą a miejscem, do którego planuje się udać. Storytelling idealnie nadaje się do budowania emocjonalnych połączeń. Dzieje się to za sprawą, np.:
Storytelling w podróżach to opowieści będące zawsze pewną obietnicą dla odbiorcy. Wpływają na jego doświadczenie, ponieważ słysząc historię z danego miejsca, będzie wyobrażał je sobie przez pryzmat tej opowieści. Może ona go zachęcić lub zniechęcić. Zależy to od autora oraz zastosowanych przez niego metod.
Storytelling – bez względu na to, do jakich celów go użyjemy – wykorzystuje znane nam schematy opowieści. Do klasycznych historii, które przytoczone zostały w publikacji Dana Norrisa „Storytelling (nie tylko) w biznesie, 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści”, należą opowieści:
Przedstawione wyżej pięć klasycznych historii pozwala stworzyć ramy opowieści, nadać jej płynność. Musisz ją jednak wypełnić treścią i tu przydadzą Ci się skuteczne techniki storytellingowe. Z jakich warto skorzystać?
Możesz budować opowieści, które przyciągają i konwertują, które sprawiają, że odbiorcy nie mogą się od nich oderwać i chcą iść w Twoje ślady. Dzięki historiom możesz zachęcić do konkretnego działania i wywołać pożądany efekt – dotyczy to również Twojego biznesu. Tylko jak wykorzystać storytelling do zwiększenia konwersji na stronie?
Storytelling drogi nie ogranicza się wyłącznie do historii o wyprawach do dalekich krajów czy poznawaniu lokalnej kultury i społeczności. Może być wykorzystany jako narzędzie marketingowe dla zwiększania zaangażowania użytkowników i osiągania konkretnych konwersji. Wystarczy, że zmienisz perspektywę myślenia o podróży. Nie zawsze jest to przeprawa przez górski szlak albo jazda sięgającą po horyzont autostradą. W świecie biznesu istnieje pojęcie podróży klienta, czyli customer journey.
Podróż klienta to kompleksowy proces, który obejmuje wszystkie etapy interakcji klienta z marką, od momentu zainteresowania się produktem lub usługą aż do finalizacji zakupu i obsługi posprzedażowej.
Opowieść o takiej podróży wymaga utrzymania narracji spójnej ze strategią marketingową. Konwersje na stronie internetowej dzięki storytellingowi pojawią się tylko wtedy, jeśli zadbasz o wspólny cel strategii marketingowej i strony www, odpowiednio zidentyfikujesz grupę odbiorców, dopasujesz właściwy język komunikacji. Zastanawiasz się, jakie działania podjąć, by wykorzystać storytelling do budowania konwersji na stronie?
Odpowiednio skonstruowana i podana opowieść ma ogromną siłę przyciągania oraz inspirowania do podejmowania konkretnych działań. Dlatego nie powinno dziwić, że ze świata podróży po odległych krajach przeniosła się na grunt marketingu internetowego i powala na wzrost konwersji na stronach internetowych. Storytelling stanowi uniwersalne narzędzie marketingowe, które można wykorzystać w każdej branży do zwiększenia sprzedaży, budowania społeczności wokół marki, poprawy rozpoznawalności firmy bądź kreowania wizerunku eksperta.
Musisz jednak pamiętać, że storytelling to sztuka wymagająca ciągłej praktyki. Dzięki ćwiczeniom skuteczne techniki storytellingowe stają się efektywne i mogą pomagać Ci osiągać określone cele. Dlatego stale trenuj tworzenie opowieści i nie bój się eksperymentowania. Sprawdzaj, jakie treści i formy najbardziej lubią Twoi odbiorcy. Dbaj o regularne dostarczanie im historii, które będą odpowiadać na ich problemy, a jednocześnie pozwolą im na zaangażowanie się w te opowieści. Nie unikaj wprowadzania elementów budzących emocje. Twórz historie trzymające w napięciu. Pamiętaj przy tym wszystkim, żeby każdej opowieści przyświecał konkretny cel. Musisz wiedzieć, dlaczego opowiadasz konkretną historię, żeby odbiorca wiedział, dlaczego ją czyta lub jej słucha.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: