Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 5:15 min Ikona Sunrise System 21.01.2019

Odkąd w telewizji pojawiły się seriale paradokumentalne, wiele osób zastanawia się nad ich fenomenem. Występują w nich nieprofesjonalni aktorzy, którym często brakuje warsztatu. Nie doczekamy się w nich efektownych pościgów ani spektakularnych wybuchów. A jednak coś sprawia, że codziennie ogląda je liczna rzesza fanów. Czemu więc zawdzięczają one swoją popularność?

Odpowiedź jest prosta – to storytelling ratuje drewniane aktorstwo i nieduży budżet paradokumentów. Jak zwykłe i przyziemne by one nie były, kochamy historie. Zwłaszcza, kiedy dotyczą one ludzi, którzy są podobni do nas. Niezależnie od tego, czy chcielibyśmy postawić się na ich miejscu czy nie, nawet jeśli nie do końca wczuwamy się w ich losy albo oglądamy z poczuciem politowania, to i tak ciekawi jesteśmy zakończenia. Jak się okazuje, skłonność tą wykorzystują nie tylko producenci seriali.

Chodź, opowiem Ci bajeczkę…

Storytelling, czyli właśnie umiejętność opowiadania, wykorzystuje się w wielu dziedzinach życia, i to nie od dziś. Już w zamierzchłych czasach gawiedź często gromadziła się wokół starszyzny, która raczyła ich niesamowitymi historiami, a z miasta do miasta wędrowali bardowie, którzy zarabiali w ten sposób na życie. Współcześnie korzystają z niego na przykład prowadzący badania socjologowie, stosując storytelling jako metodę gromadzenia informacji. Wśród jego zalet podkreśla się przede wszystkim nieinwazyjność (w końcu co strasznego jest w pozwoleniu się komuś wygadać?) i autentyczność. Opowiadająca osoba może mówić swobodnie, dzięki czemu jest wiarygodna i naturalna. Pozwala się jej również na ujawnianie emocjonalnego stosunku, co nadaje badaniu głębszy, bardziej szczegółowy wymiar.

Tym samym cechom swoją skuteczność zawdzięcza storytelling nieco bliższy naszej działalności, czyli ten wykorzystywany jako strategia marketingowa. Klientowi można przedstawić firmę za pomocą prostych i rzeczowych informacji, o wiele jednak ciekawszy efekt osiągnąć można tworząc opowieść o sprawnej narracji, w której pojawią się realni bohaterowie i w którą wplecione zostaną elementy rodem z baśni.

Za siedmioma górami, za siedmioma lasami…

Dlaczego tworzenie historii jest tak skuteczne? Przede wszystkim odwołuje się do kwestii bardzo nam bliskiej czyli emocji. Bardziej identyfikujemy się ze sprawami, do których nabieramy osobistego stosunku. Lepiej przyswajamy dotyczące ich fakty i istnieje większe prawdopodobieństwo, że zostaniemy przez nie zmotywowani do działania. Jeżeli reakcją na naszą opowieść będą łzy wzruszenia, serdeczny śmiech lub pełne współczucia westchnienie, możemy przewidywać, że cel został osiągnięty. Dzieląc się z naszym odbiorcą historią, która ważna jest z naszego punktu widzenia, w pewien sposób otwieramy sie przed nim, czyli stopniowo zdobywamy jego zaufanie. Budowanie zaangażowania jest więc kolejną korzyścią wynikającą ze stosowania storytellingu. W ten sposób wokół naszej marki wytwarza się pewna lojalna społeczność. Wsłuchiwanie się w jej potrzeby może byc dla nas okazją do rozwoju, chociażby poprzez poszerzenie oferty.

Skuteczny storytelling przybierze taką formę, która dla odbiorcy będzie jak najlepiej przyswajalna. Jawne przekazy reklamowe bywają czasem zbyt agresywne. Zamiast nakłaniać, zniechęcają. Dobry opowiadacz będzie potrafił wpleść przekaz marketingowy w swoją historię na tyle subtelnie, że mimo eleganckiej przykrywki, nie straci on swojej mocy.

Storytelling otwiera również nowe furtki dla efektywnego pozycjonowania. Wiadomo, iż każdy kolejny tekst, który pojawia się w serwisie jest szansą na umieszczenie w nim słów kluczowych, które naprowadzą wyszukiwarki akurat na naszą witrynę.

storytelling

Plot twist – żaba jednak nie była królewiczem

O tym, jak tworzyć angażujący content i kreować opowieści, które chwycą czytelnika za serce pisaliśmy już na naszym blogu nie raz. Zadanie to można ułatwić sobie jednak jeszcze bardziej, odwołując się do motywów, które mogłyby stanowić niejako topos storytellingu – sprawdzonych historii, które uwielbiają czytelnicy. W zależności od wybranej narracji i tego, czy wynikać będzie z niej jakiś morał, naszą opowieść poprowadzić można bezpiecznymi, wytartymi już szlakami.

Jednym z najpopularniejszych jest klasyczna odmiana losu. Stawianie na takie wartości jak odwaga w obliczu przeciwności oraz wytrwałość i upór w dążeniu do celu pozwolą nam zyskać sobie sympatię. Większość z nas nie określa siebie mianem ryzykantów, być może dlatego lubimy tych, którzy nie wahają się postawić wszystkiego na jedną kartę. Aby nadać naszej opowieści nieco dynamizmu przyda się jakiś nieoczekiwany obrót wydarzeń. I co najważniejsze – w storytellingu liczy się happy end! Historie, które nie mają szczęśliwego zakończenia mogą mieć pewien wydźwięk moralizatorski, jednak jako element strategii marketingowej są raczej nietrafionym pomysłem.

I żyli długo i szczęśliwie…

Podsumowując korzyści, które może dać nam zgrabnie zastosowany storytelling, wymienić możemy:

  • stworzenie treści, które z jednej strony wyrózniać będą się na tle innych tekstów, a z drugiej pozwolą na lepsze pozycjonowanie strony poprzez nasycenie słowami kluczowymi
  • wykreowanie unikalnej strategii marketingowej, która będzie rozpoznawalna dla odbiorcy i która wzbudzi jego zainteresowanie
  • zbudowanie wokół marki oddanej społeczności, która zaangażowana będzie w życie firmy i pozwoli kreować dla niej nowe mozliwości rozwoju

Nie ma chyba branży, do której nie udałoby się dopisać jakiejś ciekawej opowieści. Aby pozornie nieciekawą historię przestawić w sposób, który zaintryguje czytelnika, pozwoli mu bardziej identyfikować się z marką, a przy tym jeszcze uruchomi pozycjonowanie, nie trzeba wcale dobrej wróżki. Kreatywny copywriter i bez zamieniania dyni w karocę zadba, aby zakończenie każdej historii było prawdziwie bajkowe.

Źródła: Nowy Marketing; doświadczenie własne

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 4:55 min 29.04.2019 Każdego dnia tysiące firm na całym świecie nieustannie ze sobą rywalizuje. Szczególnie widoczne jest to w przypadku marek, które działają w tej samej branży. Doskonałym przykładem jest Samsung i iPhone, Pepsi i Coca Cola, McDonald’s i KFC, a także Nike i Adidas. Wszystkie z nich są powszechnie znanymi branżowymi gigantami i nieustannie rywalizują ze sobą o popularność niczym Batman i Spiderman, często budując swój wizerunek przy pomocy storytellingu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Starszy Elf do Spraw Prezentów radzi, czyli o cechach dobrego poradnika Ikona 03:55 min 06.12.2019 Pomocnicy Świętego Mikołaja to prawdziwi twardziele. Śmiało można nazwać ich oddziałem świątecznych komandosów do spraw specjalnych, który ma swoje sposoby, aby pod każdą choinką znalazł się właściwy prezent. Jak nie zaprzepaścić lat doświadczenia i podzielić się nim z przyszłymi pokoleniami Elfów – doskonałym rozwiązaniem będzie napisanie rzetelnego i przystępnego poradnika. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 2 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 04:05 min 13.12.2019 Zbliżający się okres świąteczny to czas intensywnych przygotowań, nie tylko w naszych domach, ale również w Pracowni Świętego Mikołaja. Przygotowanie oraz pakowanie wymarzonych upominków, a także dostarczenie ich we właściwy adres, może być kłopotliwe. Sprawdź, z jakimi problemami musi zmierzyć się zaprzęg z Głównym Reniferem ds. Transportu na czele. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700