Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 7:00 min Ikona Bartłomiej Matulewicz 05.10.2023

Żyjemy w czasach ciągłego rozwoju. Rozwija się rynek i konsumenci. Rozwija się marketing i technologia. Rozwijamy się też my – właściciele biznesów. Coraz więcej rozumiemy. Coraz więcej potrafimy, coraz efektywniej chcemy działać. Nasze podejście zmieniło się – wiemy, że w biznesie jest coraz mniej przestrzeni na marnotrawstwo – a tym bez wątpienia są porzucone koszyki. W tym artykule opiszę, czym są i jak je minimalizować.

Co to jest porzucony koszyk

W najprostszej i najogólniejszej definicji porzucony koszyk to sytuacja, w której klient przechodzi przez proces zakupu i rezygnuje z niego na etapie dokonywania transakcji. W zależności od budowy naszego sklepu internetowego porzucenie może mieć różny charakter, wynikać z różnych powodów i pojawiać się na różnym etapie.

Niektórzy podchodzą do definicji porzuconego koszyka szerzej – traktują to zjawisko jako utracenie szansy na szeroko rozumianą konwersję, niekoniecznie związaną z procesem zakupu e-commerce. W ich słowniku porzuconym koszykiem może być np. brak wypełnienia formularza.

Dla wielu to oczywiste, ale z kronikarskiego obowiązku dodam, że definicja porzuconego koszyka nie musi mieć odzwierciedlenia tylko w świecie digitalu – przecież przerwanie zakupu w sklepie stacjonarnym to również porzucenie. Prawdopodobnie większość z nas miała okazję zobaczyć pozostawiony kosz z zakupami w lokalnym supermarkecie – ciężko o bardziej obrazowe wyrażenie definicji porzuconego koszyka.

Występowanie porzuconych koszyków nie jest niczym niezwykłym. Zjawisko to jest powszechne i nie musi być oznaką problemów w naszym sklepie internetowym. Wiele zależy od etapu, na którym jest kupujący w swoim procesie. Jeszcze więcej zależeć będzie od branży, charakteru (ceny/istotności) kupowanego produktu czy nawet sezonu.

Niezależnie od powyższych, świadomość porzuconych koszyków jest jedną z kluczowych informacji, którą powinniśmy mieć. W oparciu o tę wiedzę powinniśmy budować naszą strategię działania i dążyć do możliwego obniżania tego wskaźnika.

Jakie są przyczyny porzuconych koszyków

Tak jak wspomniałem kilka zdań wcześniej, porzucenie koszyka jest uzależnione od wielu czynników i nie zawsze oznacza problem. Dzielę przyczyny tego zjawiska na 3 kategorie.

  1. Pozorne – czyli te, które tak naprawdę nie są porzuceniem. Wielu konsumentów dodaje produkt do koszyka bez intencji zakupu, traktuje go jako schowek/porównywarkę. Druga strona monety to osoby, które intencję zakupu posiadają, ale realizują ją poza sklepem internetowym – np. przez kontakt telefoniczny / w sklepie stacjonarnym. Dla nich koszyk stanowi listę zakupową.
  2. Psychologiczne – czyli te, które są powiązane z emocjami. Do tej kategorii zaliczam:
    • brak wystarczającej potrzeby zakupu – czyli wahanie się, czy na pewno potrzebujemy kupić produkt
    • potrzebę konsultacji z drugą osobą
    • uwarunkowanie ekonomiczne – czyli porównywanie ceny / poszukiwanie rabatu
    • ROPO – czyli poszukiwanie informacji o produkcie online i zakup offline (można to powiązać z kategorią pozornego porzucenia)
    • brak zaufania do sklepu – może to wynikać z negatywnych opinii.
  3. Technologiczne – czyli te, które są powiązane z warstwą techniczną procesu zakupowego. Tu można wymienić:
    • przyczyny związane z dostawą – czyli długa/droga dostawa, niewielki wybór form dostawy (według badania Barilliance niespodziewane koszty dostawy skutkują aż 25% porzuceniem koszyków)
    • wolno działający sklep – według badania z 2017 roku, każda sekunda ładowania strony mobilnej obniża konwersję o 20%; z kolei badanie Portent z zeszłego roku potwierdza korelację szybkości ładowania z konwersją e-commerce.

wskaznik-konwersji

Dane w oparciu o https://www.portent.com/blog/analytics/research-site-speed-hurting-everyones-revenue.htm

  • zdjęcia złej jakości / problemy z layoutem i strony
  • chaotyczne ułożenie kategorii, braki funkcjonalności
  • błędnie skonfigurowany formularz (brak / błędna walidacja)
  • brak wersji mobilnej/RWD
  • zbyt wiele etapów koszyka
  • konieczność założenia konta przed zakupem.

To oczywiście nie wszystkie czynniki, które wpływają na porzucenie koszyków, a w literaturze można znaleźć bogaty przekrój badań na ten temat. Warto tu wymienić chociażby raport Izby Gospodarki Elektronicznej z 2018 roku, a także opracowania Baymard Institute czy świetną platformę Think with Google.

Jak zweryfikować porzucone koszyki

Istnieje wiele sposobów na sprawdzenie skali porzuconych koszyków w sklepie internetowym. Duże platformy e-commerce mają w swoich panelach wbudowane opcje do weryfikacji tego zjawiska. Poniżej przykład od platformy Shoper:

shoper-2

Źródło: https://www.shoper.pl/help/artykul/porzucone-koszyki/

Co istotne, zwykle platformy te umożliwiają podjęcie działań wokół ratowania porzuconych koszyków, ale o tym napiszę trochę później.

Panel zarządzania sklepem to niejedyny sposób na dotarcie do informacji o niedokonanych transakcjach. Drugim najpopularniejszym miejscem będzie Google Analytics. Tego narzędzia prawdopodobnie nie trzeba nikomu przedstawiać, chociaż po zmianie wersji i przejściu na GA4 wciąż wiele osób ma problem z odnalezieniem wybranych raportów.

Należy wiedzieć, że GA4 ma wiele sposobów na zaprezentowanie informacji o porzuconych koszykach. Najprostszym sposobem prezentacji danych będą raporty (np. ścieżki do zakupu) – które są domyślnie wbudowane w GA, ale które również możemy dostosować do naszych potrzeb.

google-analytics-3

Materiał własny na podstawie: https://analytics.google.com/

Poza raportami Google Analytics udostępnił narzędzie do eksploracji, czyli tworzenia własnych niestandardowych prezentacji danych.

google-analytics-1

Materiał własny na podstawie: https://analytics.google.com/

Poza powyższymi przydatnym narzędziem do sprawdzania porzuconych koszyków może być Microsoft Clarity. Dodatkowo umożliwia ono obejrzenie nagrania sesji, w których nastąpiło porzucenie koszyka.

clarity

Źródło: https://learn.microsoft.com/en-us/clarity/insights/e-commerce-insights

Niezależnie z którego narzędzia skorzystamy, najważniejsza jest świadomość skali i powodów zjawiska pozostawienia koszyków bez zakupu. Wiedza ta będzie przyczółkiem do zbudowania strategii rozwiązującej problem i zwiększającej efektywność naszego sklepu internetowego.

Jak poradzić sobie z porzuconymi koszykami

Zasadniczo nie ma jednej złotej zasady, która rozwiąże problemy niesfinalizowanych transakcji. Tak jak wspomniałem wcześniej, powodów tego zjawiska może być wiele i powinniśmy dostosowywać strategię działania do realnego źródła problemu. Tu oczywiście pomocne będzie skorzystanie z narzędzi do weryfikacji porzuconych koszyków.

Bez wątpienia są jednak uniwersalne strategie, które w prosty sposób i często niewielkim kosztem pozwolą odzyskać przynajmniej część z utraconych transakcji. Najpopularniejszą jest remarketing, czyli kierowanie komunikatu marketingowego do osób, które miały styczność z naszą stroną. Zwykle przyjmuje on formę banneru/maila i zawiera komunikat zachęcający do ponownych odwiedzin. Może to być forma przypomnienia o koszyku, ale też warto ją wzmocnić komunikatem o rabacie.

Jeśli mamy szerszą wiedzę o powodzie porzucenia koszyka, warto zastępować rabat innym komunikatem. Dobrym przykładem może być kwestia dostawy – udostępnienie darmowej dostawy dla osoby, dla której był to czynnik decydujący o rezygnacji, będzie skuteczniejsze niż rabat (nawet jeśli będzie on wyższy niż cena dostawy).

Innym przykładem, niezwiązanym z rabatem, może być wykorzystanie reguły niedostępności. To będzie szczególnie skuteczne przy produktach o wyższej cenie i charakteryzujących się mniejszą dostępnością. Warto zastosować to także wobec osób, które lubią odkładać zakup i wahają się z decyzją. Komunikat mailowy o ostatnich sztukach w sklepie może być decydujący o transakcji.

Komunikaty mogą być mniej lub bardziej spersonalizowane (w zależności od pozyskanych zgód marketingowych czy posiadanych danych o kliencie). Dobrą praktyką jest stworzenie kilku scenariuszy zdarzeń i wykorzystywanie ich adekwatnie do odbiorcy.

Jak docierać do klientów porzucających koszyk

W tym przypadku dużo będzie zależeć od wspomnianych scenariuszy i wiedzy o kliencie. Jeśli porzucenia dokonał zarejestrowany użytkownik naszego sklepu internetowego, który dodatkowo wyraził niezbędne zgody, możemy mu wysłać e-mail/SMS. Warto poszerzać naszą bazę newsletterową i dbać o jej higienę, bo jest to jedno z najpotężniejszych narzędzi do zamykania niedokończonej sprzedaży.

Nie jest przesadnie odkrywczym stwierdzenie, że większość porzuconych koszyków to osoby, które po raz pierwszy odwiedziły nasz sklep i których danych nie mamy. Wówczas dobrym rozwiązaniem będzie tworzenie list remarketingowych i grup odbiorców w oparciu o Google Analytics, a następnie kierowanie do nich reklam np. za pośrednictwem Google Ads.

ga4

Materiał własny na podstawie: https://analytics.google.com/

Innym przykładem strategii dotarcia do klientów porzucających nasz koszyk może być skorzystanie z narzędzi do automatyzacji marketingu – tu najpopularniejszymi są GetResponse, SALESmanago, Hubspot, MailChimp czy Edrone.

Co zrobić z porzuconymi koszykami

Niezależnie od skali niedokonanych transakcji i utraconych z ich powodu korzyści należy optymalizować swój sklep internetowy i dążyć do maksymalizacji przychodów. Świadome działania marketingowe są kluczowe dla podnoszenia efektywności sklepu internetowego.

W tym artykule przedstawiłem możliwe powody porzucenia koszyków, ale trzeba pamiętać, że każdy sklep jest inny – zawsze warto wykonać pogłębioną analizę i sprawdzić rzeczywiste przyczyny problemu. W artykule omówiłem też narzędzia przydatne do analizy koszyków oraz strategie i możliwości ich zastosowania w praktyce.

Dziękuję, że dotarłeś do tego miejsca – liczę, że wskazówki będą dla Ciebie pomocne. Dodaj komentarz pod tym wpisem – będzie mi bardzo miło.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.30 / 5. Vote count: 35 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.30 / 5. Vote count: 34 głosów

Brak ocen

link juice Ikona 5:00 min 16.10.2023 Co to jest link juice? Jaki ma wpływ na pozycje strony? Jak można zmierzyć ten parametr? Odpowiedzi szukaj w naszym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.40 / 5. Vote count: 37 głosów

Brak ocen

thank you page Ikona 8:00 min 18.10.2023 Thank you page to prosty i nieskomplikowany komunikat, ale może mieć znaczący wpływ na efektywność Twoich działań. Dowiedz się, co powinno znaleźć się na stronie podziękowania oraz jak to wpływa na konwersję i budowanie relacji z klientem. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.30 / 5. Vote count: 34 głosów

Brak ocen

Co to jest e-commerce? Ikona 2:00 min 29.09.2023 Zakupy online to już norma w dzisiejszym świecie. Sektor e-commerce rozwija się błyskawicznie. Jakie są jego rodzaje? Na jakich platformach działają e-sklepy? Przeczytaj nasz tekst. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700