Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 01:00 min Ikona Sunrise System 13.03.2015

PANowanie czy TYkanie – co przystoi w Internecie?


Odmienny charakter słownictwa internetowego jest bardzo wyrazisty. Jego specyfika zasadza się na różnych posadach – poczynając od fundamentów informacyjnych, a kończąc na swoistym pragmatyzmie reklamy. Jednym z dość typowych zabiegów języka Sieci jest skracanie dystansu. Omijanie formy „Pan”, „Pani”, „Państwo” jest dość powszechnie stosowanym chwytem marketingowym, gdyż wywołuje wrażenie lepszego, bliższego kontaktu, pewnej znajomości odbiorcy. Z drugiej strony typowo polskie „Panowanie” jest silnie zakorzenione w rodzimej tradycji i to nie tak odległej jakby się zdawało. Osoby urodzone przed drugą wojną światową nie wyobrażały sobie zmiany formy kontaktu z PAN(i) na TY, w stosunku do osób bliskich. Zasadniczo formę TY używano wobec dzieci, osób o niższej pozycji społecznej, o odmiennej narodowości, było formą bezceremonialną. Wobec tego zastosowanie formuły TY powinno być odbierane jako obelżywe, pozbawione szacunku.

Współczesna polszczyzna, w szczególności język reklamy (w tym internetowej), pod wpływem zachodniej kultury zmieniła orientację językową. Forma TY zyskała pozytywny wydźwięk, stając się określeniem relacji bliskich, domeną przynależną danej grupie. Wobec tego „Panowanie” w języku reklamy internetowej zasadnie utraciło swój autorytet. Można rzec, że zarówno forma TY, jak i PAN(i) są poprawne i nie powinniśmy czuć się urażeni jej zastosowaniem wobec nas jako odbiorców treści. Nie wynika to, bowiem z braku szacunku, a jedynie z chęci nawiązania bliższych relacji między nadawcą a odbiorcą. Niektóre branże w dalszym ciągu jednak bardzo chętnie pozostają przy oficjalnej tytulaturze. Czemu? Jest to również zabieg marketingowy, który wykorzystuje silne cechy polskiej tradycji językowej. Starsi ludzie mogą poczuć się urażeni, że nieznany im osobiście KTOŚ zwraca się do nich per TY. Dlatego pragnąc dotrzeć do tej grupy docelowej często stosuje się przekaz bardziej oficjalny.

 

Źródło: You Tube

 

SkurczyBYK – czyli o błędach wynikających z konieczności skrócenia formy


Często stosowanym w internetowym języku skrótem jest wyrażenie  „marketerzy”, które wypiera słowo „marketingowiec”, jednoznacznie wskazujące w języku polskim na osobę, wykonującą określoną czynność związaną z marketingiem. Przy czym wyrażenie „marketer” nie niesie już za sobą tak jasnego określenia. Problem „for” i „forów”; „Nick”, „nicka”, czy „nick” występuje dość powszechnie i nie stanowi w powszechnym odczuciu nadwyrężenia języka. Precyzja w stosowaniu poprawnych form, coraz częściej ustępuje miejsca staraniom o przekazanie komunikatu. Jakość ustępuje szybkości. Podyktowane jest to często koniecznością zastosowania krótkich form. No bo jak w 140- znakowej informacji na Twitterze zawrzeć piękną polszczyznę?

Skróty wymagają kompromisów. Zmuszają do pomijania form grzecznościowych, tworzenia lapidarnych komunikatów, pozbawionych zabarwienia emocjonalnego. Skrajnie niekorzystnym zjawiskiem jest odrzucenie polskich znaków diakrytycznych (ś, ć, ź, itp.), a nawet polskich słów.

 

 

Źródło: You Tube

 

Sarmackie makaronizmy zastępują obecnie amerykańskie angoloizmy. Wiąże się to z próbą nadania swoistego prestiżu, renomy marce, produktowi. Często pozwala w prosty sposób znaleźć miejsce danemu zjawisku bez uszczegóławiania, jak np. projekt – chętnie wykorzystywane wyrażenie przy akacjach promocyjnych, działaniu zespołu pracowników, pracy zespołu muzycznego nad płytą. Bo czy nie prościej, nie dumniej brzmi – projekt artystyczny niż malowanie obrazów na wernisaż, robienie fotografii na wystawę, tworzenie ścieżki dźwiękowej do płyty. Angloizmy w stylu weekend, lajk, update, hejtowanie stanowią codzienność i mocno ingerują w polszczyznę.

 

Źródło: You Tube

 

Język reklamy, szczególnie tej internetowej, rządzi się własnymi prawami. Pragnąc dotrzeć do odbiorców należy się po prostu do niego dostosować, nawet jeśli momentami razi grubiańskim naruszeniem zasad pisowni, interpunkcji, ortografii. Może jednak warto postawić na polszczyznę, na piękno stylu, na oprawioną w efektowne słownictwo formę komunikatu? Może to właśnie pozwoli wyróżnić się na tle innych tekstów reklamowych  bezlitośnie bombardujących –izmami?

Źródło: Nowy Marketing, Wykop, Poradnia Językowa

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 06:35 min 24.07.2015 Content is king. Niezmiennie. Szczególnie w Internecie. Ta znana prawda towarzyszy każdemu specjaliście, dla którego promowanie stron w wyszukiwarce Google to chleb powszedni. Jak jednak tworzyć ciekawe, inspirujące i angażujące treści? Jak nie zanudzić swojego odbiorcy? Jak zwiększyć swoją kreatywność i szybkość pisania? W naszym poradniku znajdziesz odpowiedź na te i inne, podobne pytania. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 2 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 01:00 min 22.09.2015 Nie jesteśmy robotami, a przyzwyczailiśmy się do skanowania tekstu wzrokiem. Długie artykuły przeglądamy szybko w poszukiwaniu ciekawych punktów zaczepienia. Prowadzi do tego przerost formy nad treścią, powszechne lanie wody, czy po porostu wiejąca między wersami nuda. Tracą na tym wartościowe teksty, które traktowane są „z automatu” jak cała reszta. Aby temu zapobiec warto zastosować mocny lead. Sprawdź, jak skonstruować dobry wstęp, by Czytelnik miał ochotę poznać zakończenie. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 05:05 min 24.02.2014 Silniki wyszukiwarek internetowych dbają o to, żeby na pierwszych stronach wyników promowane były jak najbardziej wartościowe witryny. Dotyczy to zarówno samej treści, jak i dbałości o jej poprawność i sposób jej przedstawienia. Czy oznacza to także, że jeśli w tytule własnego serwisu zrobimy niewielką literówkę, pozycje spadną? A co, jeśli użytkownicy komentujący nasze artykuły zapewniają nam unikatową treść, jednak popełniając błędy gramatyczne? Twórcy Google i Bing odpowiadają na te problematyczne kwestie. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700