Ikona 04:05 min Ikona Sunrise System 17.01.2012

Skuteczność Rich Media, czyli interaktywnych formatów reklamowych

Rich Media to format reklamy wykorzystujący elementy interaktywne, zawierający dźwięk i obraz video. Podstawowym zadaniem tego formatu jest angażowanie odbiorcy nie tylko poprzez obraz, lecz również wywołując jego interakcje. Kreacje Rich Media mogą więc zawierać gry, mapy, playlisty, minisite, elementy 3D, ankiety i wiele innych. Istnieje duża dwolność w wykorzystaniu technologii, gdyż Rich Media stosują technologię flash, javascript, dhtml i in.

 

Reklama Rich Media: Skuteczność i Perswazyjność w Porównaniu z Formatem Display

 

Opublikowane właśnie badanie, które przeprowadziła Agora, Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR), firma MediaMind oraz dom mediowy ZenithOptimedia, miało za zadanie sprawdzenie, jaka jest rzeczywista skuteczność i perswazyjność reklamy Rich Media, w porównaniu z typowym formatem display (standard double billboard). W tym celu przenalizowano 2432 ankiety, na 1288 z nich odpowiedziały kobiety (we wrześniu 2011 roku), zaś na pozostałe 1144 mężczyźni (w październiku 2011 roku). Przebadano najpierw wywiady dotyczące dezodorantów w linii kobiecej marki Garnier-Invisi Mineral, następnie w męskiej linii Mineral Men tej samej marki. Aby uniknąć wpływu wyglądu kreacji na uzyskane wyniki, reklamy zostały stworzone w zbliżonym layoucie, wykorzystano w nich te same elementy grafiki oraz  komunikaty. Generalnie reklama RM stanowiła  rozwinięcie formatu double billboard – po rozwinięciu zawierała dodatkowo materiał video oraz możliwośd interakcji poprzez wzięcie udziału w grze.

 

Badanie: Reklama Rich Media a Standardowy Format Display – Jakie Są Wyniki?

 

Uzyskane rezultaty potwierdził skuteczność formatu Rich Media (RM). Są one generalnie bardziej interesujące dla odbiorców, niż formaty tradycyjne i zasadniczo wpływają na takie kluczowe parametry jak: świadomość marki, rozważanie jej zakupu oraz przekazywanie informacji z nią związanych. Zawdzięczamy to podjęciu interakcji, szczególnie tej sugerowanej przez reklamę.

Widać to choćby na przykładzie rozważania marki podczas zakupu.  Ankietowani, wystawieni na działanie reklamy w formacie RM, częściej niż odbiorcy standardowego formatu przyznawali, że wezmą pod uwagę markę Garnier podczas zakupu anty-perspirantu. Szczególnie dotyczyło to kobiet z dużych miast.

 

Wykres nr 1.

 

Różnica pomiędzy poziomem wskazań podczas rozważania marki Garnier przy zakupie dezodorantu w poszczególnych grupach (w pkt. proc.)

Źródło: NetEffect dla marki Garnier, wrzesień-październik 2011. odpowiednio N=524 (RM) i N=270 (standard) kobiet mających kontakt z reklamą linii kobiecej oraz N=417 (RM) i N=140 (standard) mężczyzn mających kontakt z reklamą linii męskiej.

Istniały także widoczne różnice w działaniu różnych formatów reklam na postrzeganie marki i produktu. Badani mężczyźni – którym wyświetliła się kreacja RM – częściej uważali, że marka Garnier jest wyjątkowa oraz innowacyjna (cechy do których nawiązywała kampania), zaś kobiety częściej wskazywały, że jest to marka godna polecenia i zaufania. Ponadto reklama w formacie RM stawała się bardziej zauważalna i była dokładniej zapamiętana  niż typowy double billboard. Szczególnie dotyczyło to tych osób, które wykonały zaplanowaną w kreacji RM akcję, a więc zagrały w multimedialną grę.

 

Wykres 2.

Różnica pomiędzy poziomem wskazań w zakresie dotarcia kampanii w poszczególnych grupach (w pkt. proc.)

Źródło: NetEffect dla marki Garnier, wrzesień-październik 2011.

N=524 (RM), N=270 (standard), N= 260 (RM-brak interakcji), N=62 (RM-akcja) kobiet mających kontakt z kreacją RM linii kobiecej. N=417 (RM), N=140 (standard), N=144 (RM-brak interakcji), N=92 (RM-akcja). *Różnice pomiędzy grupami, które nie są istotne statystycznie.

A jak podsumowali to badanie eksperci? Oto dwie, dość wymowne wypowiedzi:

„Z różnych źródeł wiemy, że Rich Media są bardziej angażujące, a przez to i bardziej efektywne niż standardowe formaty reklamowe. Warto podkreślić, że zaangażowanie użytkownika w Rich Media zmienia wskaźniki świadomości marki wtedy, kiedy łączy się z silnym oraz dobrze wkomponowanym w kreację brandingiem. Pokazują to wyniki prowadzonych przez nas badań efektywności reklamowej”. Bartosz Wysocki, Dyrektor Sprzedaży, Grupa Gazeta.pl

„Ze względu na potencjał angażowania użytkowników oraz swoją pojemność kampanie wizerunkowe, np. takie jak kampania objęta naszym badaniem, to jedne z najczęstszych zastosowań formatów Rich Mediowych. Dlatego cieszy fakt, że dzięki temu projektowi pozyskaliśmy twarde dane potwierdzające skuteczność tego formatu. Ale nie zapominajmy, że Rich Media mogą być i są także wykorzystywane w przypadku, kiedy klient z różnych powodów nie planuje w ramach swojej kampanii dostosowania czy zmian kontentu na stronie docelowej”

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 07:35 min 04.06.2012 W tegorocznych trendach marketingowych prym wiodą media społecznościowe – a w szczególności Facebook - oraz nowoczesne technologie. Z całą pewnością już niebawem będziemy mieli okazję się przekonać, które z nich na stałe wzbogacą naszą codzienność, a które w ogóle nie znajdą zastosowania, albo po prostu zostaną zastąpione innymi. Które trendy zatem dominują i czy warto je wykorzystywać podczas własnych kampanii? Zapraszam do lektury. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:40 min 05.07.2012 Yandex.ru jest obecnie największą wyszukiwarką internetową w Rosji i w wielu krajach byłego Związku Radzieckiego. Jaka jest jej historia? Skąd wzięła się nazwa Yandex? Kto jest jej założycielem? Historia ciekawa jak w przypadku wszystkich internetowych sukcesów, a poza tym - czy można działać na rynku wschodnim i nic nie wiedzieć o Yandexie? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:20 min 30.08.2011 Inbound Marketing to termin wprowadzony przez Brian'a Halling'a i Dharmesh'a Shah'a dla określenia zespołu działań skupionych wokół Internetu, mających na celu przyciągnięcie potencjalnych klientów w sposób nienachalny, nienarzucający się, skuteczny i zarazem zaskakująco tani. Inbound Marketing do niedawna postrzegany był jako przyszłość reklamy, obecnie jest to już raczej teraźniejszość. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700