Nie da się nie zauważyć, że nasze społeczeństwo się starzeje. Coraz liczniejsza staje się grupa konsumentów 55+, którzy wciąż są niedoceniani pod kątem marketingowym. Jest to ogromny błąd – w grupie seniorów zwanych silver tsunami tkwi bowiem ogromny potencjał. Jaki? Dlaczego? O tym przeczytacie w dalszej części tego artykułu.
Pora przełamać stereotypy…
„Wesołe jest życie staruszka (…)” – mówi znana polska piosenka z czasów PRL-u. I to prawda! Przywykliśmy to stereotypu samotnego, biednego i schorowanego seniora. Skierowane do niego przekazy reklamowe dotyczą w większości leków, suplementów, ubezpieczeń i innych produktów oraz usług, które sugerują pewne ograniczenia związane z wiekiem czy też mniejszą sprawnością fizyczną bądź umysłową. I to jest błąd. Współczesny senior to nie tylko schorowana babcia i dziadek spędzający wolny czas w przychodni albo przed telewizorem. To także – a może i przede wszystkim – pełni wigoru, zadowoleni z życia starsi ludzie bez większych zobowiązań, którzy w końcu mają czas dla siebie! Silver tsunami to pokolenie osób, które zakończyły już aktywność zawodową, mają za sobą wychowanie dzieci, spłaty kredytów, itp. i dzięki temu mogą poświęcić czas na rozrywkę, wyjazdy czy też rozwijanie hobby.
Internet tylko dla młodych? Nic takiego. Seniorzy dysponują dużą ilością wolnego czasu i interesują się rozwojem, nowościami. Chętnie korzystają z nowinek technologicznych – o ile oczywiście są proste w obsłudze. Jak wynika z najnowszych
badań CBOS na temat korzystania z internetu w Polsce coraz większą aktywność w sieci wykazują nie tylko osoby młode, ale i starsze.
47% badanych w wieku 55-64 lata zadeklarowało korzystanie z internetu, natomiast w grupie 65+ taką aktywność wykazuje ok. 23% badanych.
Czyli nie jest to tak mała grupa, jak mogłoby się wydawać!
Czego senior szuka w sieci?
Pokolenie seniorów to dość wymagająca grupa konsumentów. To osoby, które mają sprecyzowane oczekiwania. Szukają konkretnych informacji, produktów, usług czy też porad. Są doświadczonymi konsumentami, znają mechanizmy rynku, a przez to trudniej do nich dotrzeć z przekazem. Jednak warto podjąć się tego wyzwania! Dlaczego? Silver tsunami może i ciężko przekonać do danej marki, ale gdy już się to uda, można osiągnąć szereg korzyści! Senior to przede wszystkim klient lojalny – dlatego jeśli zbudujemy u niego świadomość naszej marki i zdobędziemy jego zaufanie, możemy być niemalże pewni, że do nas wróci i nie będzie szukał innych źródeł informacji na dany temat. Będzie wracać na naszą witrynę, będzie polecać naszą markę wśród znajomych. A to oznacza dla nas zwiększenie liczby wejść na stronę, zwiększenie świadomości marki, a to z kolei może wpłynąć także na na pozycjonowanie naszej witryny – wzrost jej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jak zbudować content trafiający do seniora?
Pokolenie 55+ to osoby, które mają duże wymagania. Oczekują konkretnych i rzetelnych informacji. Oto kilka wskazówek, jak budować skuteczny content marketing dla seniora:
- postaw na prosty i naturalny przekaz
- unikaj chaosu i przesytu informacyjnego
- osadź produkt/usługę w szerszym kontekście – np. wykorzystując storytelling
- pokaż się w roli eksperta, popieraj informacje konkretnymi badaniami i statystykami – uwiarygodni to Twój przekaz, który będzie dzięki temu chętniej linkowany przez użytkowników (a to w znacznym stopniu może wpłynąć na pozycjonowanie Twojej witryny w wyszukiwarkach internetowych)
- nie traktuj seniora jak „niedołężnego staruszka” – unikaj infantylnych określeń
- postaw na pozytywny przekaz – skup się na pokazaniu korzyści wynikających z posiadania oferowanych produktów czy też ze skorzystania z danych usług, nie pisz o negatywnych skutkach wynikających z ich braku
- ostrożnie używaj słowa „senior” – jest to wprawdzie neutralne określenie, jednak często kojarzy się ze starszą osobą o różnych ograniczeniach (pokolenie „silver tsunami” natomiast woli być kojarzone z pokoleniem ambitnym, z pasją, doświadczeniem, itp.)
- używaj określeń, które mają wartość dla odbiorcy – do pokolenia silver tsunami bardziej przemówi wskazanie na wygodę użytkowania, funkcjonalność, itp. niż na zgodność z aktualnymi trendami modowymi czy też innowacyjność
- wykorzystaj autorytet, który wzbudzi zaufanie odbiorcy
- skorzystaj z różnych form przekazu – pokolenie silver tsunami stawia na konkretny i atrakcyjny przekaz, dlatego używaj prostych opisów, wzbogać je o atrakcyjne wideo czy też przejrzyste infografiki
- opieraj przekaz na wykorzystaniu tradycji, wartości rodzinnych, bezpieczeństwa, zdrowia
- pamiętaj o kulturze wypowiedzi zarówno w treści na stronie, jak i w social mediach
Oczywiście, nie ma uniwersalnego przepisu na skuteczny content marketing skierowany do całego pokolenia silver tsunami. Jest to bowiem niezwykle zróżnicowana wewnętrznie grupa. Dlatego warto poświęcić więcej czasu na zbadanie grupy docelowej, określenie jej potrzeb oraz oczekiwań i zbudowanie startegii marketingowej w oparciu o przeprowadzone analizy i wnioski.
Jesteście ciekawi, które branże są szczególnie atrakcyjne dla silver tsunami?
Oto kilka z nich – niektóre mogą Was zaskoczyć:
- turystyka
- medycyna
- ziołolecznictwo
- zdrowe odżywianie
- kosmetologia
- Uniwersytety Trzeciego Wieku
- kluby fitness
- kultura
- edukacja (kursy hobbystyczne
Kilka słów podsumowania…
Osoby starsze są często bardziej wymagające zarówno pod kątem formy przekazu, jak i zawartych w nim informacji. Zniechęca to wielu marketerów, którzy rezygnują i nie inwestują w content marketing dla wymagającego seniora. Jednak nie warto się zniechęcać i warto podjąć wyzwanie, jakim jest pozyskanie klientów wśród grupy seniorów. Tym bardziej, że mamy do czynienia ze zjawiskiem starzenia się społeczeństwa i grupa ta będzie coraz liczniejsza (wg danych GUS w 2030 roku aż co trzeci Polak przekroczy wiek 60 lat). Przekaz skierowany konkretnie do nich sprawi, że poczują się docenieni i wyróżnieni. To z kolei zwiększy przywiązanie użytkownika do naszej witryny. Silver tsunami lubi sprawdzone rozwiązania – dlatego chętnie będzie do nas wracać i zyskamy nie tylko wiernego klienta, wzrost wskaźnika konwersji, większy zasięg dotarcia do potencjalnych klientów, ale i większą szansę na wzrost widoczności witryny w wyszukiwarkach internetowych. A o to przecież chodzi w content marketingu i pozycjonowaniu!
Źródła: