Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 00:00 min Ikona Sunrise System 20.07.2016

SI – rozwój, kontrola i wątpliwości

Mieliśmy już na blogu artykuły o Asystencie Google i otwarciu oddziału badawczego ds. SI. Co z nich wynika? Przede wszystkim ogromne zaangażowanie amerykańskiej firmy – to już nie tylko chęć zajęcia pozycji lidera w wyścigu z Apple i Microsoftem, ale też marzenie odkrycia niezbadanego dotąd terenu, który póki co pojawiał się tylko w sferze wyobrażeń rodem z filmów czy książek sci-fi.

Google chce wnieść komputery na taki poziom, by nie tylko usługiwały człowiekowi, zastępowały go w codziennych czynnościach i pomagały w jego rozwoju – chce też stworzyć niewyobrażalnie rozbudowane systemy podejmujące w 100 procentach słuszne wybory, znajdujące nowsze, bardziej innowacyjne rozwiązania, a nawet samodzielnie tworzące muzykę czy piszące książki.

Wszystko to brzmi pięknie (może poza powyższym utworem), a wyobrażenie świata, w którym wspierają nas nie tylko namiastki inteligencji w postaci botów czy prostych algorytmów, ale myślących tworów potrafiących analizować i wyciągać wnioski brzmi dla niektórych niczym piękny sen. Nie dla wszystkich jednak – są ludzie, tacy jak Stephen Hawking, którzy uważają, że przy obecnym rozwoju technologicznym wystarczy zaledwie sto lat, by komputery stały się inteligentniejsze od nas i – co gorsza – by przejęły nad nami kontrolę.

Niebezpieczne SI

 

Podejmując rozważania na temat sztucznej inteligencji, wielu ludziom o bujnej wyobraźni i nie stroniącym od hollywoodzkiego kina, trudno jest uwolnić się od dręczących wizji zburzonych miast, w których przepotężne i ogromne maszyny polują na ludzi chowających się gdzieś w podziemiach. Wizji maszyn, które uznały człowieka nie tyle za zagrożenie, co słabość tego świata i przeszkodę do osiągnięcia doskonałości. Motyw ten znamy z Kubricka, Camerona i wielu innych twórców, których scenariusze mogą ziścić się w rzeczywistości, choć zapewne oni sami nie spodziewaliby się tego jeszcze kilkadziesiąt lat temu, tworząc swoje dzieła.

Niebezpieczeństwo utraty kontroli nad SI intryguje nie tylko naukowców i myślicieli, ale również Google – świadczą o tym podpisy pod listem dotyczącym sprzeciwu wobec rozwoju autonomicznych broni, które będą w stanie samodzielnie podejmować ważne decyzje na polu bitwy. Bo warto zauważyć, że rozwój SI ma miejsce również na grząskim polu, jakim jest wyścig zbrojeń, w którym liczy się tylko krótkowzroczny cel – pokonanie wroga.

Jak kontrolować SI?

 

Dostępu do szczegółowych badań na temat sposobów kontrolowania SI nie mamy, jednak otrzymaliśmy enigmatyczną informację odnośnie specjalnego wyłącznika, nad którym pracują specjaliści Google. Ma to być prosty sposób na wyłączenie komputera w momencie, kiedy zauważymy, że dzieje się z nim coś nie tak. Amerykanie twierdzą, że wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i coraz większą wiedzą na jej temat, stworzenie takiego rozwiązania będzie proste i, co oczywiste, priorytetowe.

W tym miejscu pojawiają się jednak wątpliwości, bo jak to możliwe, by samodzielnie myślące, inteligentne i zdolne do samorozwoju komputery nie były w stanie przewidzieć ewentualności, że człowiek stworzył dla nich wyłącznik? Czy w związku z tym dopuszczą one do tego, by takiego wyłącznika użyć? Czy aby brak zaufania jednej strony do drugiej nie zrodzi w takiej sytuacji… buntu maszyn? Są to pytania, które zadają obecnie naukowcy, wielkie umysły, a pewnie i sami pracownicy Google. Czy znajdą na nie prawidłowe odpowiedzi? Czas pokaże.

Zejdźmy na ziemię

 

Rozważania na temat inteligentnych, samoczuących się systemów, buntu maszyn i kontroli to w chwili obecnej… fantastyka. Eksperci wciąż mają zbyt mało wiedzy na temat sztucznej inteligencji, a my jesteśmy dopiero na początku drogi do jej rozwoju, o czym świadczy „utwór muzyczny”, który zamieściłem powyżej. Spokojnie więc – póki co nie trzeba kontrolować czegoś, czego nie ma i prawdopodobnie nie będzie jeszcze bardzo długo. A kiedy już się pojawi – istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że dla nas nie będzie miało to już większego znaczenia…

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 21.07.2016 5 sekund – właśnie tyle czasu ma poprzedzająca filmik na YouTube reklama, aby zachęcić internautę do jej obejrzenia. Po tym czasie pojawia się wyczekiwana przez wielu użytkowników opcja „Pomiń reklamę”, po której wreszcie mogą oni przejść do materiału, na który realnie czekali. Czy jednak reklama na YouTube jest skazana na porażkę? Czy kampania marketingowa w tym medium musi okazać się kompletną klapą? A może jest sposób na to, aby miliony odsłon w serwisie dokonywane każdego dnia pomogły w odniesieniu sukcesu marketingowego? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 01:45 min 17.08.2016 Wchodzisz na swoją ulubioną stronę, już chcesz kliknąć w link prowadzący do interesującego cię artykułu, a tu... Znowu ona. Interesowna, stojąca na twojej drodze do wiedzy i rozrywki. Reklama – tak wielka, że zasłania całą stronę, a jej wyłączenie wiąże się z odnalezieniem tego mikroskopijnego krzyżyka ukrytego gdzieś, gdzie nawet byś się tego nie spodziewał. Wściekły odpalasz Google i szukasz sposobu na wyeliminowanie jej ze swojego życia. Czy jesteś jedyny? Nie – takich jak ty są miliony, a ich liczba zdaje się stale rosnąć. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.00 / 5. Vote count: 2 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 13.07.2016 Czy pod sympatycznymi nazwami algorytmów kryją się rasiści? Chociaż trudno w to uwierzyć, gigant z Mountain View musiał w zeszłym miesiącu zmierzyć się z podobnymi zarzutami. Jak zwykle w tego typu kwestiach, rozgorzała dyskusja na temat politycznej poprawności i granic wolności słowa. A może problem nie leży w Google, a w samych użytkownikach wyszukiwarki? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700