O tym, że dbanie o obecność w sieci jest kluczowe dla Twojego biznesu, pisaliśmy już wielokrotnie. Opisywaliśmy też, jakie kroki należy podjąć, żeby wypromować markę w internecie. Dziś z kolei przyjrzymy się aspektom prawnym, o których również trzeba pamiętać. Bo nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania! Jakie regulacje obowiązują w świecie SEO i na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas pozycjonowania stron internetowych? Oto kilka cennych wskazówek!
Internet to źródło contentu na każdy temat. Nie każdy jednak pamięta, że te treści mają swoich autorów i nie można ich tak po prostu kopiować. Chodzi zarówno o teksty, jak i zdjęcia, filmy, muzykę i inne materiały. Co grozi za ich nieuprawnione wykorzystanie? Poważne konsekwencje prawne, w tym niemałe kary finansowe. Ponadto Google nie patrzy przychylnie na strony, które zawierają zduplikowany content. Dlatego tak ważne zarówno pod kątem prawnym, jak i reputacji witryny jest, żeby tworzyć oraz publikować oryginalne treści czy inne materiały. O czym warto pamiętać?
Unikalne teksty to podstawa. Równie istotne jest linkowanie i podawanie źródeł, jeśli powołujesz się na treści innych autorów. Zachowaj ostrożność przy wykorzystywaniu grafik i muzyki – upewnij się, że masz do nich prawa lub ich licencja pozwala na przetwarzanie zgodnie z Twoim zamiarem.
Rośnie świadomość znaczenia prywatności informacji o użytkownikach. I bardzo dobrze, bo to bardzo ważny aspekt prowadzenia działalności. Chyba każdy z nas słyszał chociażby o RODO, czyli unijnym rozporządzeniu, za którego nieprzestrzeganie grożą potężne kary finansowe. W jaki sposób jest to powiązane z SEO i ogólnie działaniami w świecie online?
Chodzi tu przede wszystkim o kwestię zbierania danych o użytkownikach, śledzenie ich zachowań w sieci, personalizowanie reklam i innych przekazów. Gromadzenie i przetwarzanie informacji o internautach musi odbywać się w sposób zgodny z prawem oraz klarowny dla konsumentów. Co więcej, należy zadbać o możliwość łatwego dostępu do edycji lub usunięcia swoich danych przez użytkownika. Konieczne jest również zabezpieczenie przed atakami hakerskimi i wyciekami danych.
Ponadto strony internetowe muszą być dopasowane do przepisów RODO poprzez między innymi zamieszczenie w widocznym miejscu regulaminów oraz polityki prywatności i polityki cookies z precyzyjnymi, określonymi przez rozporządzenie informacjami. Dla pewności, że robisz to zgodnie z wymogami prawnymi, najlepiej skorzystać w tym aspekcie z pomocy prawnika.
Prawnicy, lekarze, suplementy diety, wyroby medyczne dla profesjonalistów, artykuły tytoniowe, przemysł alkoholowy, hazard, branża erotyczna… Co łączy te zawody oraz kategorie usług i produktów? Wydawać by się mogło, że nic. A jednak! Są to niektóre z branż, których sposoby czy też w ogóle możliwość reklamowania są szczegółowo regulowane odrębnymi przepisami. Tam, gdzie bezpośrednia reklama jest niemożliwa, często sprawdzi się SEO, którego zadaniem jest zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Jednak trzeba pamiętać o licznych ograniczeniach w tworzeniu contentu czy linkowaniu. Tutaj nie ma bowiem miejsca na przykład na określenia wartościujące czy bezpośrednie zachęty do skorzystania z usług.
Przed podjęciem jakichkolwiek działań promocyjnych konieczne jest dokładne zapoznanie się z regulacjami prawnymi dla danej branży.
W pozycjonowaniu stron internetowych wyróżniamy dobre i złe praktyki. Te pierwsze to White Hat SEO i są to działania zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. Ich przeciwieństwo stanowi Black Hat SEO, czyli nieetyczne metody mające na celu manipulowanie SERP-ami. Za ich stosowanie grożą kary od Google, na czym traci widoczność witryny (możliwe jest nawet zablokowanie jej indeksowania). Warto też mieć na uwadze, że niektóre z działań Black Hat SEO mogą mieć znamiona nieuczciwej konkurencji. To z kolei może wiązać się z sankcjami prawnymi. Wprawdzie w polskim orzecznictwie nie spotkaliśmy się jeszcze z taką sytuacją, ale u naszych zachodnich sąsiadów już tak (orzeczenie sądu OLG Hamm z 18.06.2009, Az.1-4 U 53/09).
Trzeba by na bieżąco śledzić i analizować zmiany w regulacjach krajowych oraz unijnych, żeby móc jednoznacznie oceniać legalność strategii SEO. Nie oszukujmy się – nie każdy ma na to czas, w dodatku skomplikowane zapisy prawne często wymagają szerszej znajomości prawa. Dlatego najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest regularne sprawdzanie zgodności z przepisami poprzez audyt prawny SEO. W tym celu warto nawiązać współpracę z prawnikiem, który ma już doświadczenie w tematyce pozycjonowania stron internetowych. Warto też konsultować z nim na bieżąco wątpliwości.
O czym jeszcze warto pamiętać? O edukacji! Osoby zajmujące się SEO czy też zlecające te działania innym pracownikom lub podmiotom zewnętrznym powinny mieć świadomość istniejących wymogów prawnych. Dzięki temu mogą skutecznie nadzorować pozycjonowanie stron internetowych i ograniczać ryzyko potencjalnych niezgodności z przepisami.
Pozycjonowanie strony internetowej stanowi nieodłączny element strategii marketingowej każdej marki. Oprócz wiedzy o kluczowych aspektach SEO niezbędna jest również znajomość regulacji prawnych. Dbałość o zgodność działań z przepisami to nie tylko sposób na uniknięcie poważnych konsekwencji finansowych, a nawet karnych. To także budowanie reputacji firmy, zwiększanie jej widoczności w sieci, a w efekcie stabilność i bezpieczeństwo funkcjonowania przedsiębiorstwa. Same korzyści!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: