Grudzień to dla wielu z nas niezwykły miesiąc, czas intensywnych przygotowań, mnóstwa pracy, którą trzeba skończyć przed świętami, a także idealny moment na tworzenie noworocznych postanowień. Niecierpliwe odliczanie do Bożego Narodzenia, szykowanie dekoracji, radość związana z przygotowywaniem prezentów dla bliskich, żeby się w tym wszystkim nie zatracić, warto na chwilę się zatrzymać i przypomnieć sobie o co tak naprawdę chodzi w święta. Pomóc w tych rozmyślaniach mogą reklamy z mądrym przekazem, które dla Was w tym roku wybrałam.
O co tak naprawdę chodzi w święta?
Zanim jednak przejdziemy do oglądania tych magicznych kreacji, zastanówmy się o co tak naprawdę chodzi w święta? Odpowiedź jest bardzo prosta – przede wszystkim o uczucia!
Doskonale obrazuje to prosty przykład! Oglądając kultowy już teledysk do Last Christmas nie myślimy o tym, jak na przestrzeni lat zmienił się świat, zamiast tego wracamy wspomnieniami do naszych pierwszych miłości. Gesty, spojrzenia, ognień trzaskający w kominku, a do tego padający za oknem śnieg. W takich okolicznościach z pewnością każdy z Was chociaż raz marzył o tym, że w tym roku to on, tak jak śpiewał George Michael – dostanie w prezencie wszystko.
Nie ma w tym nic dziwnego, bo przecież święta mają w sobie magię, która sprawia, że przez te kilka dni w roku czujemy, że wszystko jest możliwe i pamiętajcie – nikt nie może nam tego zabronić!
Mimo tego, że w każdym domu są inne tradycje przekazywane z pokolenia na pokolenie, to istnieje kilka kultowych elementów, które wszystkim kojarzą się z tym samym. Polskie kolędy przywodzą na myśl rodzinne przygotowania. Najpierw sprzątanie całego domu na „błysk”, co by goście nie byli rozczarowani :), a później precyzyjne ustawianie świątecznych dekoracji.
Nie bez znaczenia pozostają też równo ułożone lampki na choince – jeden z najczęstszych zapalników świątecznych kłótni we wszystkich domach. Nie zapominamy też, że najładniejsze bombki muszą wisieć z przodu choinki, a całe jedzenie wypełniające po brzegi lodówkę należy zostawić na święta! I mimo tego, że trochę tu sobie ironizuje, to myślę, że te niepisane tradycje są bliskie każdemu.
To co najważniejsze jest na wyciągnięcie ręki
Świąteczne szaleństwo można kochać lub nienawidzić, jednak, gdy mieszkanie jest już przystrojone, jedzenie gotowe, a prezenty czekają pod choinką, każdemu z nas towarzyszą przyjemne emocje. I to one są w tym wszystkim najważniejsze, czas wspólnie spędzony z rodziną, wymiana zdań, wspomnienia, nawet drobne kłótnie. Reklamodawcy doskonale o tym wiedzą i w swoich spotach stawiają właśnie na emocje, które są nieodłącznym elementem świątecznej atmosfery.
W tym roku wybrałam trzy, według mnie najciekawsze kreacje reklamowe przygotowane na 2022 r. Jakie? Sprawdźcie poniżej!
Milka – Obdaruj tych, którzy dzielą się sercem
To spot, który kilka razy widziałam w telewizji, jednak moją uwagę zwrócił dopiero, kiedy przeglądałam tegoroczne spoty w internecie. O czym jest? W reklamie widzimy grupę dzieci, które spotykają się codziennie i ćwiczą przed świątecznym występem. Pewnego dnia ich próbę zakłóca hałas spowodowany przez dźwięk młotka – zajmujący się dekoracjami mężczyzna przeprasza przestraszone dzieci, to właśnie wtedy jedna z dziewczynek zauważa, że starszy Pan posługuje się językiem migowym. W dzień koncertu na krześle z jego nazwiskiem zostawia czekoladowego mikołaja, ale ma dla niego jeszcze jedną niespodziankę – jaką? Zobaczcie sami!
Źródło: YouTube
John Lewis & Partners – The Beginner
Spot o niewiele mówiącej nazwie „Początkujący” pokazuje mężczyznę w średnim wieku, który zaczyna trenować jazdę na deskorolce. Już po kilku sekundach widać jaki jest zdeterminowany – mimo wielu urazów i stłuczeń nie poddaje się i ćwiczy, nawet w pracy. Gdzieś w połowie reklamy widzimy jak mężczyzna wraz z żoną przygotowują świąteczne potrawy, ich pracę przerywa dzwonek do drzwi. W progu stoi kobieta, a obok niej przestraszona nastolatka, która trzyma w rękach deskorolkę. Małżeństwo zaprasza dziewczynkę do środka, ta widząc stojącą w mieszkaniu deskorolkę trochę się rozluźnia. Na twarzach wszystkich widać wzruszenie i szczęście i to właśnie te emocje sprawiają, że przekaz reklamy staje się oczywisty. Sprawdźcie sami!
Kroger – The Magical Cookbook
Ta reklama to mój absolutny faworyt, powstała dla amerykańskiej firmy Kroger, która prowadzi swoje sklepy i supermarkety w Stanach Zjednoczonych. Głównym bohaterem animacji jest starszy mężczyzna, który przypadkiem natrafia na stary zeszyt z przepisami, które spisywała jego żona. Po kolei przygotowuje różne potrawy, a wtedy wracają do niego wspomnienia wyjątkowych chwil, które celebrował razem z ukochaną. Moment, w którym się poznali, pierwsze wspólne święta, narodziny ich dzieci. Z zadumy wyrywa go mała dziewczynka, która pokazuje mu pewną karteczkę. Jak skończy się ta historia? Z pewnością łzami, szczególnie, że jako podkład muzyczny producenci użyli piosenki Iris w wykonaniu Colbie Caillat.
Zatrzymaj się chociaż na chwilę
Jak widać powyższe spoty, mimo że różne łączy jeden wspólny element – emocje, które w nas wywołują i to ich potrzebujemy najbardziej. To w święta najlepiej widać jak bardzo tęsknimy za emocjami, które towarzyszyły nam w dzieciństwie, za tym jak mocno drobne upominki oraz gesty na nas wpływały. Jednocześnie doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że towarzyszące nam obecnie emocje, nigdy już nie będą tak szczere i intensywne jak wtedy.
Nie oznacza to jednak, że nie potrafimy się już cieszyć ze świąt i o tym właśnie chciałam przypomnieć. Serdecznie zachęcam do tego, aby w tym roku, na te kilka dni przed świętami zwolnić, pamiętając o tym, że nie wszystko musi być idealne. Jednocześnie polecam maksymalnie wykorzystać czas spędzony wśród bliskich – nie tylko siedząc obok ze smartfonem w dłoni, ale tak, żeby po świętach wiedzieć co ważnego wydarzyło się w życiu każdego z nich. I z tą myślą Was zostawiam – Wesołych Świąt!
Kinga – każdego dnia na nowo odkrywa świat SEO i zagłębia jego tajniki, z doświadczenia wie, ze potrafi on zaskoczyć. Pisanie sprawia, że się rozwija i pobudza swoją kreatywność – rzecz niezbędną w życiu każdego Copywritera! Prywatnie jest kociarą i nie tylko, bo uwielbia wszystkie zwierzaki. Nie umie długo usiedzieć w miejscu, dlatego weekendy lubi spędzać poza domem, no chyba że pogoda nie sprzyja, wtedy zaszywa się pod kocem z książką i ciepłą herbatą.