Nie ulega wątpliwości, że media społecznościowe stają się dziś jednym z najprężniej rozwijających się elementów działań marketingowych. Korzysta z nich coraz więcej marek, jednak większość z nich zaznacza, że wykorzystanie social media ogranicza się raczej do kreowania wizerunku niż generowania zysków. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych pojawia się jednak coraz więcej możliwości promocji, również płatnej. Jeśli jednak zaczynamy płacić za SM, oczekujemy również, że nasza inwestycja w jakiś sposób się zwróci.
Należy pamiętać o tym, że ROI w mediach społecznościowych to zwrot z inwestycji, który mierzy się nie tylko konkretnymi sumami. To także zwrot w postaci wzrostu świadomości marki wśród odbiorców, zaangażowania klientów, ich zaufania, a także możliwości wpływania na ich decyzje. Jeśli zdamy sobie z tego sprawę, łatwiej będzie zmienić podejście do inwestycji w social media. Spełnienie wyżej wymienionych celów będzie się bowiem sukcesywnie przekładało na wpływy finansowe.
Trudno jednak przekonać kogokolwiek do zainwestowania pieniędzy w social media, jeśli nie przedstawi mu się twardych dowodów na to, że te pieniądze przełożą się na wzrost liczby klientów i zwiększenie sprzedaży. Jak więc zmierzyć ROI? Chociaż nadal mamy ograniczone możliwości, wciąż powstają nowe drogi do tego, aby zmierzyć realny zwrot z inwestycji. Do podstawowych sposobów należą:
Warto pamiętać również o tym, że kampanie w mediach społecznościowych wciąż są stosunkowo tanie w porównaniu do kampanii w tradycyjnych mediach. To również oszczędności związane z obsługą klienta, gdyż w ostatnim czasie najszybsze i najlepsze odpowiedzi można uzyskać właśnie dzięki interakcji z profilem danej firmy.
Firma Marketing Sciences na zlecenie brytyjskiego oddziału IAB przeprowadziła badania związane ze skutecznością mediów społecznościowych w budowaniu lojalności wśród klientów, angażowaniu ich oraz wywoływaniu pozytywnych odczuć w stosunku do marki. Po analizie komunikacji społecznościowej trzech firm z branży FMCG (Heinz, Twinnings i Kettle) okazało się, że profile w SM rzeczywiście mogą wypracować realny zysk. Zaobserwowano, że badane kampanie wygenerowały wzrost lojalności wśród klientów, a w efekcie wzrost sprzedaży. Szacuje się, że na 1 zainwestowanego dolara przypadło aż 3,34 dolara zysku! Więcej o raporcie IAB przeczytacie tutaj.
Wszystko brzmi bardzo optymistycznie, jednak nie wystarczy po prostu BYĆ na facebooku, aby zwiększyć popularność firmy i osiągnąć wzrost sprzedaży. Należy dać klientom bodziec do interakcji z marką. Im więcej zaangażowania tym większa lojalność i silniejsza chęć zakupu konkretnego produktu lub skorzystania z danej usługi. Firmy dopiero uczą się komunikacji z klientem w mediach społecznościowych. Należy mieć świadomość, że ROI to efekt przemyślanych, rozbudowanych, często długotrwałych kampanii w SM. To świadoma interakcja z fanami, stały monitoring i budowa silnych więzi prowadzących do reakcji – zakupu. Jak więc osiągnąć zwrot z inwestycji?
Media społecznościowe to dziś potężne narzędzie marketingowe. Wciąż jednak nie wykorzystuje się ich pełni możliwości. Dlaczego? Firmy nadal mają obawy, że pieniądze włożone „w fejsa” będą pieniędzmi wyrzuconymi w błoto. Jest to jednak błędne podejście, wynikające z braku świadomości siły oddziaływania SM. Jak widać zwrot z inwestycji w media społecznościowe jest możliwy, a sposobów na jego osiągnięcie i zmierzenie jest coraz więcej. Miejmy nadzieję, że przełoży się to również na większe zainteresowanie firm profesjonalną komunikacją w social media ze swoimi fanami, co może przynieść wyłącznie pozytywne efekty, zarówno dla firm, jak i dla klientów.
Źródła:
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: