Ostatni kwartał każdego roku to wyjątkowy czas sprzedażowy przy pozycjonowaniu sklepów internetowych. Q4 obfituje w święta i okazje, które kojarzone są z wyprzedażami oraz kupowaniem prezentów. Aby wykorzystać potencjał tego okresu, należy odpowiednio wcześnie stworzyć plan działania i realizować go krok po kroku w zaplanowanym czasie. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak przygotować się na ten mocno sprzedażowy czas w roku.
Zanim przejdziemy do konkretnych wskazówek, warto wspomnieć, czym jest Q4. Marketerzy oraz eksperci pracujący w Google symbolem Q4 określają ostatni kwartał roku. Analogicznie kwartał pierwszy nazwiemy Q1, drugi Q2, a trzeci Q3.
Bez planu trudno podążać w odpowiednim kierunku, a dobre chęci to za mało. Przed wejściem w ostatni kwartał roku zastanów się, jakie są Twoje cele biznesowe w tym okresie oraz jakie działania musisz podjąć, żeby je zrealizować. Na tym etapie wybierz również kanał dystrybucji, za pomocą którego będziesz komunikować ofertę swojej firmy. Jeśli prowadzisz już działania reklamowe, być może to dobry czas, aby wzmocnić widoczność marki, wykorzystując do tego również inne platformy. Utworzenie planu i research rozwiązań odpowiadających na Twoje potrzeby to krok, od którego warto rozpocząć przygotowania do Q4.
Użyteczność strony to jeden z najważniejszych aspektów i należy o nią dbać przez cały rok. Ostatni kwartał roku to dobry moment, żeby zrobić rachunek sumienia i sprawdzić poprawność działania witryny. Nie pozwól, aby błędy lub przeszkody czekające na potencjalnych klientów, zniechęcały ich do realizacji zakupów. Sprawdź szybkość ładowania strony i umieszczonych na niej elementów. Przejdź całą ścieżkę zakupową i przekonaj się, że jest ona prosta oraz intuicyjna. Wykonaj testowe zakupy dla każdej z dostępnych metod płatności oraz dostaw. Upewnij się, że pole na kod rabatowy pomaga, zamiast przeszkadzać i co najważniejsze, skontroluj czy Twoja strona mobilna jest funkcjonalna oraz czy serwer jest gotowy na zwiększony ruch. Nie pozwól, żeby na stronie pojawiły się problemy, które zamiast wskaźnika efektywności zwiększą współczynnik odrzuceń.
Planując działania na Q4 nie zapomnij o analizie rynku oraz konkurencji. Zanim ustalisz konkretne działania: budżety, materiały reklamowe i treści, przyjrzyj się firmom, które sprzedają takie same lub podobne produkty. Warto wiedzieć, obok jakich graczy możesz się wyświetlać oraz czy Twoja oferta jest atrakcyjna na tle innych firm. Upewnij się, że ceny w Twoim sklepie nie są zawyżone. Przygotuj atrakcyjne zniżki, kupony rabatowe lub darmową wysyłkę. Sprawdź, jak szybko inne firmy realizują zamówienia i nie pozostawaj w tyle. Przygotuj swój sklep w taki sposób, aby finalizacja zamówień przebiegała sprawnie, a towar mógł szybko dotrzeć do klienta.
Jeśli w poprzednich latach Twoja firma korzystała z płatnych kampanii, przeanalizuj działania, które były prowadzone wcześniej i oceń ich skuteczność. Warto także sprawdzić, jakie materiały reklamowe były wykorzystywane w poprzednich kampaniach oraz, które z nich miały najlepsze statystyki. Upewnij się, że korzystając z danego kanału dystrybucji, wykorzystałeś wszystkie dostępne typy kampanii, pasujące do Twojej oferty i pomagające zrealizować wyznaczone cele sprzedażowe. Jeśli nie, przetestuj je teraz. Sprawdź również stan magazynowy i dostępność produktów, aby mieć pewność, że bestsellery lub asortyment, który chcesz wyeksponować w kampaniach, znajduje się w Twojej ofercie w odpowiednich ilościach.
Promowanie biznesu w ostatnim kwartale może okazać się nieco większym wyzwaniem, ponieważ często na rynku pojawiają się gracze, których obecności mogliśmy wcześniej nie zauważyć. Aby kampanie Google Ads były skuteczne, mogły się wyświetlać i wykorzystywać potencjał kanału dystrybucji, warto zapewnić im odpowiedni budżet reklamowy. Potrzebny kapitał możesz oszacować, analizując działania prowadzone w poprzednich latach lub korzystając z dodatkowych narzędzi takich jak Planer słów kluczowych czy Planer skuteczności. Narzędzia te dostępne są na każdym koncie Google Ads za darmo.
Przygotujesz w nich prognozy dotyczące liczby kliknięć, a także oszacujesz średni koszt za kliknięcie, zasięgi, a nawet konwersje. Pamiętaj, aby zakres promowanego asortymentu dostosować do budżetu jakim dysponujesz. Jeśli jest on ograniczony, wybierz najbardziej rentowne produkty lub usługi albo te, na których najbardziej Ci zależy. Promowanie zbyt szerokiej oferty przy ograniczonym budżecie może okazać się nieskuteczne.
Czas wyprzedaży, promocji i ofert świątecznych to moment, kiedy szczególnie warto przypomnieć o marce tym użytkownikom, którzy byli już w interakcji z witryną. Sprawdź listy remarketingowe i rozbuduj je, by wrócić do osób, które w przeszłości odwiedziły Twój sklep. Przygotuj spersonalizowane reklamy, na przykład oferując kod rabatowy lub darmową dostawę użytkownikom powracającym. Pamiętaj, że listy remarketingowe mogą dotyczyć zarówno krótkich, jak i długich okresów. Nie bój się docierać do osób, które odwiedziły Twój sklep wiele miesięcy temu. Kampanie mogą być dostosowane do klientów, którzy dokonali już zakupów lub takich, którzy tylko odwiedzili witrynę, ale nie zrealizowali konwersji. Oprócz list remarketingowych Google dostarcza szerokie spektrum odbiorców, wśród których możesz poszukać nowych klientów.
Oprócz reklam tekstowych oraz displayowych przygotuj ciekawy materiał wideo i pokaż swoje produkty lub markę w ruchu. YouTube coraz częściej stanowi alternatywę dla zwykłej telewizji. Nie przegap okazji by być tam, gdzie Twoi odbiorcy. Zaprezentuj im swoją ofertę w ciekawy sposób, który zapadnie w pamięć.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: