W świecie pozycjonowania kolejne aktualizacje algorytmów nikogo nie dziwią. Także równie częste zmiany layoutu, czy udoskonalenia interfejsu wyszukiwarki i innych produktów Google są typowe dla giganta z Mountain View. Nie inaczej jest oczywiście z usługą Google Moja Firma. Mamy zatem przyjemność zaprezentować nasz przewodnik po Google Moja Firma w wersji 2.0.
Niezmiennie jest to bezpłatne narzędzie, które pozwala zarządzać wizerunkiem firmy w usługach Google – wizytówką na Mapach i w wyszukiwarce, jak również powiązaną z nią stroną Google+. Dodatkowo system udostępnia stosunkowo rozbudowany panel do śledzenia statystyk odwiedzin oraz do prowadzenia kampanii AdWords Express. Google Moja Firma jest więc praktycznym narzędziem, dzięki któremu możesz zaprezentować swoją firmę lokalnie, zadbać o pozycjonowanie lokalne (jego podstawy) a także pozostać w kontakcie ze swoimi Klientami poznając ich opinię na temat Twojej działalności!
Stworzenie, a następnie weryfikacja nowej wizytówki sprawi, że nasz wpis pojawi się wraz z czerwoną pinezką bądź określonym przez nas obszarem działalności na Mapach Google, a także w klasycznej wyszukiwarce – po prawej stronie organicznych wyników wyszukiwania.
Nasz wpis może pojawić się także w tzw. 3-paku w klasycznej wyszukiwarce, który umieszczany jest nad organicznymi wynikami.
Zanim zaczniesz tworzyć nową wizytówkę, sprawdź, czy ktoś nie założył już wpisu dla Twojej firmy. Aby to sprawdzić, wpisz w wyszukiwarkę Map Google nazwę oraz adres firmy, np. Sunrise System, Towarowa 35 Poznań
Aby tworzyć, jak i zarządzać wizytówkami, należy zalogować się do usługi Google Moja Firma. Aktualnie służy temu poniższy link. Jeśli jednak nie zapamiętamy go lub Google znów zmieni adres URL strony logowania, wystarczy, że w wyszukiwarkę wpiszemy Google Moja Firma i otworzymy pierwszy z otrzymanych wyników.
Jeśli korzystasz z różnych kont Google, sprawdź, czy system nie zapamiętał ich i nie próbuje zalogować Cię automatycznie na jedno z nich. Aby wejść na prawidłowe konto, kliknij po prostu „Dodaj konto” znajdujące się pod boksem logowania.
Dokładną i przede wszystkim na bieżąco aktualizowaną instrukcję tworzenia nowej wizytówki znajdziesz w pomocy Google Moja Firma.
Pamiętaj, że nowe wizytówki, zanim pojawią się w wynikach lokalnych na Mapach Google, muszą zostać zweryfikowane. Weryfikacja nowych wpisów możliwa jest jedynie przy pomocy kartki pocztowej, która wysyłana jest przez Google listownie na wprowadzony do wpisu adres firmy.
Google przywiązuje szczególną wagę do poprawności oraz jakości danych wprowadzanych do wizytówek. Wprowadzenie poprawnych danych może mieć również znaczenie dla pozycjonowania lokalnego (i nie tylko). Wprowadzenie niepełnych lub nieprawidłowych danych może uniemożliwić weryfikację wpisu, a uzupełnienie go niezgodnie z aktualnymi wskazówkami Google może skutkować blokadą ze względu na jakość.
Nazwa firmy – powinna odpowiadać nazwie funkcjonującej w świecie rzeczywistym i jednocześnie nie powinna zawierać dodatkowych informacji o świadczonych usługach/oferowanych produktach/lokalizacji/godzinach otwarcia, czy znaków specjalnych. Nie powinna być również w całości pisana wielkimi literami.
Adres – powinien odpowiadać rzeczywistej lokalizacji firmy, w której przyjmowani są Klienci. Wyjątkiem są firmy działające na określonym obszarze, choć i tu musi to być rzeczywisty adres firmy, a nie np. wirtualne biuro.
Telefon – zaleca się wprowadzenie numeru telefonu odpowiadającego danej lokalizacji zamiast np. numeru infolinii.
Kategorie służą określeniu profilu działalności firmy. System udostępnia zamkniętą listę kategorii, spośród których należy wybrać tę, która najlepiej odpowiada podstawowej działalności firmy.
Google w swoich wskazówkach zaleca, by wybrać możliwie jak najmniej kategorii. Nie zaleca się również dodawania kolejnych kategorii dopasowanych ze względu na interesujące nas słowa kluczowe.
Salon meblowy, który w ofercie posiada meble tapicerowane i meble łazienkowe powinien wybrać więc kategorię „Sklep meblowy” zamiast „Meble tapicerowane” i „Meble łazienkowe”.
Mają pomóc dookreślić ofertę firmy. I choć na tę chwilę nie są dostępne w każdej wizytówce i nie są widoczne dla użytkowników wyszukiwarki, warto z nich skorzystać, bo być może już za chwilę staną się istotnym elementem wpisu. W zależności od branży, w jakiej działamy, atrybutem może być Wejście dostępne dla niepełnosprawnych, ale i dostępne rodzaje płatności (np. Karty debetowe, Karty kredytowe, Płatność tylko gotówką), czy Wi-Fi lub rodzaje serwowanych potraw.
Klikając jednokrotnie w udostępniony przez system atrybut zaznaczasz, że jest on zgodny z prawdą. Drugie kliknięcie w atrybut oznacza jego negację. Dopiero trzecie kliknięcie powoduje powrót do stanu wyjściowego.
Usługa Google Moja Firma daje możliwość zwiększenia atrakcyjności wpisu poprzez zdjęcia. System udostępnia prosty panel, w którym dodawane zdjęcia podzielone są na grupy, których kategoria zależna jest od profilu działalności firmy. Najważniejszy jest jednak fakt, że publikowane zdjęcia muszą odpowiadać wymaganiom Google odnośnie minimalnych rozmiarów pliku, wymiarów i formatu zdjęć.
Fotografie dodawane przez właściciela, czy menedżerów wizytówki to jednak nie jedyne zdjęcia, które można znaleźć we wpisach. Także zalogowani użytkownicy Map Google mogą uzupełniać je o nowe ujęcia. We wpisie zobaczymy również widok ze Street View, którego aktualność zależy od tego, jak dawno sfotografował daną lokalizację samochód Google. Przy współpracy z rekomendowanym fotografem Google, wpis możemy uzupełnić także o Business View, czyli wirtualny spacer po firmie.
Pamiętaj, że to, jakie zdjęcie zostanie pokazane użytkownikom Map Google w wynikach lokalnych, zależy od algorytmu – może to być zarówno zdjęcie dodane przez Ciebie, jak również zamieszczone przez użytkownika lub pochodzące z zupełnie innych źródeł Google. Jeśli zadbasz o jak najlepszą jakość dodawanych zdjęć, istnieje duże prawdopodobieństwo, że system będzie pokazywał którąś z fotografii dodanych przez Ciebie.
Zarządzaniem wizytówką możesz podzielić się ze współpracownikami bez konieczności przekazywania im loginu i hasła do konta Google. Do każdej wizytówki możesz dodać kolejnych właścicieli, jak również menedżerów oraz menedżerów ds. komunikacji o różnym stopniu uprawnień.
Główny właściciel nie może zostać usunięty, dopóki jego uprawnienia nie zostaną przeniesione na innego użytkownika.
Użytkownicy mają możliwość oceny każdej wizytówki firmowej. Klienci mogą więc przyznać Twojej firmie od 1 do 5 gwiazdek oraz dodać komentarz. Ty jako właściciel możesz w panelu śledzić otrzymywane opinie, jak również odpowiadać na nie. Dzięki temu możesz pozostać w kontakcie z Klientami, jak również świadomie budować swoją markę. Wg niektórych źródeł, opinie mogą także w niewielkim stopniu wpływać na efekty pozycjonowania lokalnego.
Pamiętaj jednak, że oceny, czy opinie wyświetlane w Twojej wizytówce mogą pochodzić również z innych, zaufanych serwisów takich jak np. Booking.com.
Jeśli wystawiona opinia łamie zasady Google – ma charakter spamu, czy reklamy, jest po prostu wulgarna bądź zaszła pomyłka i ktoś dodał opinię na temat innej firmy, możesz zgłosić ją Google klikając ikonę flagi, którą znajdziesz przy opinii bezpośrednio w wyświetlanej wizytówce – nie w panelu Google Moja Firma.
W budowaniu wizerunku firmy istotną rolę odgrywają statystyki, na podstawie których możesz dokonywać zmian w strategii promocji, czy po prostu lepiej poznać swoich Klientów i ich zachowania. Także w Google Moja Firma znajdziesz garść praktycznych informacji, które system prezentuje na łatwych w interpretacji diagramach. Znajdziesz tu takie informacje jak:
• sposób wyszukiwania Twojego wpisu – bezpośrednio po nazwie, czy szukając po kategorii, produkcie, usłudze • miejsce wyświetlenia wpisu – na Mapach Google, czy w klasycznej wyszukiwarce • działania Klientów – odwiedzenie witryny, zapytania o trasę, wykonanie połączenia telefonicznego • wyświetlanie zdjęć, jak i ich liczba w stosunku do liczby zdjęć zamieszczonych w konkurencyjnych wizytówkach
Przy tworzeniu wizytówki firmy na Mapach automatycznie tworzona jest powiązana z nią strona Google+, gdzie możesz udostępniać posty tak samo jak na innych portalach społecznościowych. Co istotne, aby dodać nowy wpis, nie musisz logować się bezpośrednio do usługi Google+. Panel Google Moja Firma przekieruje Cię we właściwe miejsce.
Nie jest to nic innego jak przyjazny URL prowadzący do powiązanej z wizytówką strony Google+, który z łatwością zapamiętają Twoi Klienci.
Po weryfikacji wpisu może on wyglądać tak:
https://plus.google.com/123456789012345678
Po ustawieniu niestandardowego adresu URL np. tak:
https://plus.google.com/ProstyAdres
Niestety przy wyborze przyjaznego adresu URL musimy kierować się propozycjami Google, które przygotowywane są np. na podstawie nazwy firmy zamieszczonej w wizytówce. Możemy jednak zmienić wielkość liter, czy znaki diakrytyczne.
Usługa Google Moja Firma to doskonałe narzędzie do budowania marki i pozycjonowania lokalnego. Dzięki niej potencjalni Klienci mogą znaleźć Twoją firmę na Mapach Google, jak również w klasycznej wyszukiwarce. Dodatkowo do odwiedzenia Twojej firmy i skorzystania z jej usług możesz zachęcać przy pomocy zdjęć, a być może już wkrótce również atrybutów wskazujących, na co można liczyć odwiedzając Twój lokal/Twoje biuro.
Dbaj o aktualność danych udostępnianych w wizytówce, jak również świadomie zarządzaj otrzymywanymi opiniami. W lokalnej promocji firmy wykorzystaj potencjał wpisów na Mapach Google, z których korzysta coraz większa liczba użytkowników, także mobilnych!
Zachęcamy również do zapoznania się z naszymi wcześniejszymi artykułami: – Jak być wyżej w wynikach lokalnych w Mapach Google – Wpis firmy w Mapach Google: FAQ
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: