Zgodnie z ogólną definicją, przekierowanie to technika pozwalająca na wyświetlenie innego adresu URL niż ten, który został wpisany.
Mamy wiele różnych typów przekierowań, które w zależności od kodu odpowiedzi nagłówka HTTP (301 – 310) mają różne znaczenie – będą inaczej interpretowane przez Google. Jednak zdecydowanie najpopularniejszym i najczęściej stosowanym w praktyce jest przekierowanie 301 Moved Permanently, zwane również przekierowaniem trwałym, permanentnym.
Robot sieciowy w przypadku natrafienia na adres z nagłówkiem HTTP 301 (czyli na przekierowaną w taki sposób podstronę) wie, że dany zasób został na stałe przeniesiony na inny adres i nie powinien go już więcej indeksować pod dotychczasowym URL-em.
Dzięki takiemu rozwiązaniu użytkownik, który wpisze nieaktualny już adres strony w pasek przeglądarki, wejdzie na zmienioną stronę z zapisanych/ulubionych zakładek. Jeśli będzie chciał odwiedzić witrynę z wyników wyszukiwania, nie trafi na nieistniejącą podstronę, ale na właściwą zawartość, tylko pod innym adresem URL. W rzeczywistości część osób nawet nie zauważy tej zmiany, bo wyświetli się im prawidłowa zawartość serwisu. W przypadku natomiast braku przekierowania i wyświetlenia błędu 404, bez optymalizacji podstrony błędu, z dużym prawdopodobieństwem jako właściciele witryny nie mamy co liczyć na ponowne odwiedziny strony przez takiego użytkownika.
Dlaczego spośród wielu typów przekierowań ten jest najistotniejszy?
Każdy z nich powoduje automatyczne przeniesienie użytkownika i roboty na inny docelowy adres, ale tylko redirect 301 pozwala przy tym przenieść całą wypracowaną moc przekierowywanego adresu na nowy! Dodatkowo działa najszybciej – tzn. możemy dzięki niemu wspomóc proces indeksowania zmian, co dla każdego specjalisty SEO jest kluczowym elementem pozycjonowania.
Warto jeszcze wspomnieć, że możemy wyróżnić dwa rodzaje przekierowań:
W większości przypadków celowo stosujemy przekierowania 301, ponieważ zależy nam na trwałym przeniesieniu zawartości na inny adres i skierowaniu na niego zarówno użytkownika, jak i robotów sieciowych. Dlatego w tej sekcji przedstawimy kilka sytuacji, w których permanentne przekierowanie znajduje zastosowanie przy pozycjonowaniu stron www.
Powodów konieczności zmiany domeny może być kilka – np. zmieniona została nazwa firmy, skorzystaliśmy z korzystnej oferty cenowej na inną domenę, czy też poszerzyliśmy ofertę na rynki zagraniczne i zaszła konieczność zmiany domeny krajowej na globalną.
W każdym z tych przypadków przekierowanie 301 pozwoli przenieść całą wypracowaną wcześniej moc z pierwotnej domeny na tę nową. W takiej sytuacji należy pamiętać, aby przekierować najlepiej wszystkie zindeksowane adresy dotychczasowej domeny – a przynajmniej wszystkie kluczowe, generujące widoczność i ruch w wynikach organicznych. Ważne jest również, aby zastosować przekierowania jeden do jednego, tzn. na odpowiedniki w nowej domenie. Przekierowanie wszystkich adresów np. na stronę główną nowej domeny nie będzie optymalnym rozwiązaniem, ponieważ nie przeniesiemy w ten sposób mocy na wszystkie nowe adresy i nie wpłyniemy w większym stopniu na ich szybsze zaindeksowanie.
Pamiętaj także, aby wdrożyć przekierowania niezwłocznie po zmianie domeny!
Przede wszystkim, jeśli Twoja strona jeszcze „nie chodzi po https”, powinieneś jak najszybciej zadbać o wdrożenie certyfikatu SSL. Mówimy tutaj o bezpieczeństwie serwisu, poprawnym jego wyświetlaniu na wszystkich przeglądarkach (Chrome dla przykładu witryny bez SSL oznacza jako niebezpieczne), a także pozycji w rankingu (jest to jeden z czynników rankingowych – witryny bez SSL mogą być gorzej oceniane przez Google).
W przypadku posiadania (lub wdrożenia właśnie w tym momencie) certyfikatu SSL zadbaj o przekierowanie 301 wszystkich URL-i w swojej witrynie, aby kierowały na podstrony z protokołem https.
Poprawnie zainstalowany certyfikat SSL na przykładzie naszej witryny firmowej
To jedna z najczęściej spotykanych sytuacji, w których stosujemy przekierowanie 301. Często w procesie optymalizacji witryny zmieniamy pierwotny adres na inny, bardziej przyjazny dla użytkownika, również w celu jego lepszej indeksacji przez roboty sieciowe. Przykładowo przykladowadomena.pl/category_id=19 niewiele mówi o zawartości podstrony – co innego przykladowadomena.pl/category/meble-biurowe.
Każdorazowo w przypadku celowej zmiany adresu URL powinniśmy zastosować stałe przekierowanie zmienionego adresu na nowy przyjazny.
Niekiedy całkowita zmiana technologii wykonania strony czy też silnika, na którym jest oparta, jest niezbędna dla osiągnięcia lepszych efektów pozycjonowania czy też zwiększenia możliwych do wykonywania działań – zarówno z punktu widzenia obsługi (klienta, zamówień), jak i prac technicznych i dodatkowych usprawnień. O ile w dłuższej perspektywie czasu taka zmiana może być krokiem milowym w rozwoju Twojej witryny, o tyle w pierwszym etapie trzeba być cierpliwym! W większości takich przypadków bowiem zmianie ulega cała struktura dotychczasowych adresów URL, ponieważ każdy CMS (system zarządzania treścią) posiada swój własny schemat generowania linków wewnętrznych.
Przykładowo w popularnych systemach PrestaShop czy Shoper adresy kategorii mają URL-e odpowiednio:
przykladowadomena.pl/id-nazwa-kategorii
przykladowadomena.pl/pl/c/nazwa-kategorii-id
Podobnie zmieniają się adresy produktów i innych podstron informacyjnych, wpisów na blogu czy aktualności.
W celu przeniesienia mocy wszystkich podstron niezbędne jest przekierowanie 301 dotychczasowych adresów na nowe – jeden do jednego, podobnie jak w przypadku zmiany domeny. Przydatne będzie wykonanie mapy przekierowań, która ułatwi przeprowadzenie tych działań i płynne przejście z jednego systemu na drugi.
Zjawisko duplicate content niekorzystnie wpływa na pozycjonowanie witryny, stąd powinniśmy dążyć do całkowitego wyeliminowania takiej duplikacji na stronie.
Najprościej mówiąc, z duplikatami wewnętrznymi mamy do czynienia, kiedy ta sama zawartość wyświetla się na więcej niż jednym adresie URL – na przykład strona główna wyświetla się pod adresem domeny przykladowadomena.pl oraz przykladowadomena.pl/index.php. W przypadku, gdy oba adresy są zindeksowane, są one rozpatrywane przez roboty jako duplikaty – w takiej sytuacji zastosujemy przekierowanie 301, aby strona główna indeksowana była tylko pod głównym adresem domeny.
Innym przykładem jest sytuacja, w której witryna jest dostępna pod adresem z www i bez tego przedrostka – wtedy również powinniśmy zastosować przekierowanie 301 w celu zapewnienia indeksowania witryny tylko pod jedną jej wersją.
Wcześniej mówiliśmy o tymczasowej niedostępności produktu i zastosowaniu w takim wypadku przekierowania 302. Jeżeli natomiast masz pewność, że produkt został całkowicie wyprzedany i wycofujesz go ze sprzedaży, warto niekiedy zastosować przekierowanie stałe takiego adresu na inny pokrewny produkt lub chociażby kategorię nadrzędną, aby nie zwracał on błędu 404.
Oczywiście to nie jest jedyne rozwiązanie w takim wypadku. Więcej praktycznych wskazówek odnośnie do możliwych działań w przypadku niedostępnych produktów znajdziesz w innym naszym artykule.
Obok wszelkich działań on-page dla pozycji Twojej strony istotne jest również budowanie dobrej jakości profilu zewnętrznego domeny. Dlatego powinieneś systematycznie weryfikować, czy przypadkiem jakiś wartościowy odnośnik nie prowadzi do błędnego adresu. Może to być tylko wzmianka o Twojej firmie, ale również pozytywna opinia na temat wybranego produktu – cenna dla użytkownika i robotów sieciowych.
Błędy 404 w profilu zewnętrznym możesz weryfikować poprzez darmowe narzędzie do sprawdzania linków Ahrefs’ Backlink Checker (lub skorzystać z jego płatnej rozbudowanej wersji narzędzia).
Przykładowy widok zakładki uszkodzonych linków zwrotnych w narzędziu Ahrefs
W przypadku odnalezienia takiego odnośnika i braku możliwości jego poprawy warto zastosować przekierowanie 301 w celu przekazania przynajmniej części mocy linka dla Twojej domeny.
W zależności od możliwości technicznych, technologii wykonania strony czy też wybranego systemu CMS mamy różne możliwości wdrożenia przekierowania 301.
Bardzo często reguły przekierowania są dodawane właśnie w pliku .htaccess, który znajdziesz w katalogu głównym Twojej strony. Możesz w ten sposób chociażby przekierować:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^(www\.)?staradomena\.pl [NC]
RewriteRule (.*) http://nowadomena.pl/$1 [R=301,L]
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} !=on
RewriteRule ^ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
RewriteEngine On
RewriteRule ^stary-adres$ /nowy-adres [R=301,L]
Alternatywną metodą do edycji pliku .htaccess – np. jeśli z jakiegoś powodu nie masz dostępu do wspomnianego zasobu – jest wprowadzenie przekierowania przy użyciu języka PHP. Najlepiej w takim wypadku dodać kody przekierowania w pliku startowym strony (index.php) na jego początku, np.:
<?php
$domena_docelowa = 'www.nowadomena.pl’;
if ($_SERVER[’HTTP_HOST’] != $domena_docelowa) {
$kod_przekierowania = 'location:http://’ . $domena_docelowa . $_SERVER[’REQUEST_URI’];
header( „HTTP/1.1 301 Moved Permanently” );
header($kod_przekierowania);
exit;
}
?>
Powyższy kod pozwoli na przekierowanie wszystkich adresów starej strony na nową po zmianie domeny.
Jeżeli Twoja witryna została założona w oparciu o WordPressa, Shopera czy inny system zarządzania treścią CMS, z dużym prawdopodobieństwem przekierowania będziesz mógł dodać przez panel administracyjny przy zastosowaniu odpowiednich wtyczek/modułów – za pomocą kilku kliknięć. W części systemów CMS taka opcja jest też już domyślnie wbudowana.
Dodatkowo, bez względu na sposób wdrożenia przekierowania, powinieneś sprawdzić jego poprawność – chociażby poprzez narzędzie zewnętrzne https://httpstatus.io/
Weryfikacja poprawności przekierowania 301 domeny bez www na www
Mimo że przekierowanie 301 jest stosowane z powodzeniem w wielu pracach związanych z optymalizacją witryny, nie zawsze jego użycie będzie konieczne i zasadne.
Przede wszystkim musisz pamiętać, aby go nie nadużywać i nie traktować jako jedyne słuszne rozwiązanie. Z każdym przekierowaniem 301 bowiem wiąże się konieczność przeindeksowania tych zmian przez roboty sieciowe, co czasami trwa kilka dni a niekiedy kilka tygodni czy w skrajnych przypadkach nawet miesięcy. Dlatego jeżeli np. Twój biznes jest typowo sezonowy (np. zajmujesz się sprzedażą strojów kąpielowych), to nie planuj dużych zmian w strukturze tuż przed sezonem lub w jego trakcie. Zmieniając adresy ważnych z punktu widzenia SEO podstron, pomimo wprowadzonych stałych przekierowań, możesz obserwować wahania pozycji Twojej strony w wyszukiwarce w szczytowym dla Ciebie okresie sprzedażowym – co prawdopodobnie wpłynie na mniejszą liczbę konwersji.
Nie warto dokonywać drobnych kosmetycznych zmian w adresie URL, jeżeli jest on przyjazny dla użytkownika i generuje sporo ruchu na stronie na kluczowe dla Ciebie wyrażenia.
W niektórych przypadkach korzystniejsze może być całkowite zrezygnowanie z przekierowania i celowe wyświetlenie użytkownikowi podstrony błędu 404 (o ile będzie ona prawidłowo zoptymalizowana). Użytkownik może lepiej odebrać wyświetlenie mu aktualnych nowości / polecanych produktów (które przykładowo będą pojawiać się na podstronie błędu 404), aniżeli skierowanie go na inny produkt, który nie będzie spójny z jego intencją. Tutaj oczywiście musisz działać ostrożnie i niekiedy wręcz przetestować różne rozwiązania, wybierając to, które w przypadku Twojej witryny sprawdzi się najlepiej.
Pamiętaj zatem, aby każdą zmianę, która będzie niosła za sobą konieczność wdrożenia przekierowania 301, dobrze przemyśleć – czy korzyści z niej płynące będą większe niż potencjalnie poniesione koszty i czas potrzebny na zindeksowanie.
Po zapoznaniu się z tym artykułem wiesz już, w jakich sytuacjach zastosować przekierowanie 301 i jakich błędów należy się wystrzegać. Ten typ przekierowania jest szczególnie przydatny w działaniach związanych z optymalizacją nieprzyjaznych adresów URL witryny, w walce z duplikatami, a kluczowy w przypadku zmiany domeny czy silnika strony – pod warunkiem jego prawidłowego wdrożenia. Nie musisz wykonywać tych prac na własną rękę – skorzystaj ze wsparcia agencji SEO/SEM!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: