Chyba każdy z Was wie, czym jest PR oraz SEO. Zagadnienia związane z SEO poruszaliśmy już wiele razy na naszym blogu. W skrócie można powiedzieć, że jest to optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarki, co wpływa na jej pozycje w wynikach wyszukiwania. Natomiast PR to działania mające na celu kształtowanie relacji firmy z otoczeniem. To przede wszystkim komunikaty, informacje, notatki prasowe i inne mające na celu budowanie wizerunku marki, a także budowanie wokół niej społeczności. Gdzie znajduje się linia przecięcia tych działań?
Otóż, we współczesnym świecie działania offline znajdują swoje odzwierciedlenie w świecie wirtualnym. Stąd działania public relations wkraczają w obszar działania branży
SEO.
Każda kampania, każda treść będąca częścią działań public relations powinna być obecna także w sieci. Mamy XXI wiek i nie możemy pozwolić sobie na nieobecność w świecie wirtualnym – w świecie, w którym coraz więcej osób szuka informacji praktycznie na każdy temat. I tutaj pojawia się miejsce na synergię PR i SEO.
Content, content i jeszcze raz… content!
PR, tak jak i SEO skupia się na treściach użytecznych, wiarygodnych, atrakcyjnych oraz unikalnych. Treściach, które zainteresują odbiorcę i trafią do szerokiego grona. Dlatego też nieodłączną częścią zarówno SEO, jak i działań PR jest
content marketing. Specjalista od PR firmy jest odpowiedzialny za dialog z klientami, mediami… Zarządza całą komunikacją zewnętrzną – zarówno na co dzień, jak i w sytuacjach kryzysowych. Do dyspozycji ma różne sposoby oraz kanały komunikacji. Dlatego warto skorzystać z pomocy specjalistów od
pozycjonowania stron internetowych, którzy wskażą, jak tworzyć komunikaty, by były one przydatne również pod kątem pozycjonowania.
SEO w działaniach PR
Specjalista od PR powinien znać podstawy SEO dotyczące optymalizacji treści. Inne kwestie pozycjonowania strony czy też innych kanałów komunikacji w sieci (kanał na YouTube, profil w mediach społecznościowych) warto powierzyć już zawodowcom.
Odpowiednia strategia działań PR sprawi, że Twoja marka pojawi się w sieci nie tylko dzięki Twojej stronie internetowej czy kanałom w mediach społecznościowych. Stanie się obecna także na portalach branżowych, witrynach z wiadomościami, na stronach gazet krajowych czy też regionalnych – chętnie będą o niej pisali dziennikarze, internauci… Marka stanie się rozpoznawalna, będzie też uznawana za zaufaną. A jeśli zaufają nam odbiorcy, jest duża szansa również na to, że zaufają nam roboty Google.
O czym należy pamiętać w działaniach PR, by były one atrakcyjne także pod kątem SEO?
- twórz dla odbiorców komunikaty użyteczne, unikalne i publikuj je w sieci
- znajdź trafne słowa kluczowe, które będziesz wykorzystywać w tworzonych treściach, a także podczas wywiadów (w tym celu najlepiej skorzystaj z pomocy specjalisty)
- na bieżąco analizuj ruch na swojej stronie (możesz powierzyć to zadanie firmie zewnętrznej)
- udostępniaj treść w różnych kanałach
- zadbaj o linki przychodzące do Twojej witryny
- prowadź bloga branżowego, dzięki któremu zbudujesz pozytywny wizerunek marki, a dzięki optymalizacji treści zwiększysz szansę na wskoczenie strony na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania
- kieruj komunikaty do odpowiednich mediów, dbaj o pozytywne relacje z dziennikarzami – pozwoli to budować wiarygodność, a tym samym uzyskać więcej wysokiej jakości linków
- współpracuj z influencerami z danej branży – wspomoże to rozwój świadomości i autorytetu marki
- uzupełniaj komunikaty o treści audio, wideo oraz grafiki
- w publikowanych materiałach bądź wysyłanych komunikatach do mediów czy organizacji wykorzystuj odnośniki do swojej strony internetowej (oczywiście z umiarem oraz tam, gdzie ma to sens)
- informuj w sieci o działaniach offline (np. w przypadku spotu telewizyjnego – warto zamieścić go także na swoim kanale na YouTube z odnośnikiem do strony internetowej w opisie filmu)
- w ogłoszeniach o pracę warto zamieścić link do zakładki „O firmie” na stronie internetowej
- biorąc udział w konferencjach czy innych wydarzeniach branżowych, warto zadbać o to, by na stronie organizatora znalazła się wzmianka o naszej firmie (szczególnie, jeśli nasza firma była jednym z patronów wydarzenia).
Działania PR bez wątpienia są i będą niezastąpione. Dlatego nie można o nich zapominać. Tym bardziej, że znakomicie odnajdują się w towarzystwie działań SEO. Łącząc te dwie dziedziny, możemy uzyskać zaskakujące rezultaty w postaci budowania długookresowej interakcji z odbiorcą, wzrostu świadomości marki, co z kolei będzie przekładać się na liczbę wejść na stronę internetową i zaufanie odbiorców. A to oznacza ogromne wsparcie dla pozycjonowania strony – dobry PR połączony z dobrym SEO sprawi, że zyskamy w oczach zarówno klienta, mediów i innych odbiorców, jak i algorytmów Google. Na co czekacie? Im wcześniej podejmiecie te działania, tym szybciej możecie spodziewać się efektów.
Źródła:
Search Engine Land; Forbes; Go Fish Digital