Wyszukiwarka Google stale dąży do tego, by pokazywać użytkownikom jak najlepsze wyniki wyszukiwania spełniające ich oczekiwania. Stąd też zmienność środowiska Google – algorytmy są ciągle aktualizowane, a o większości aktualizacji Google głośno nie mówi. To, co sprawdzało się jeszcze kilka lat temu, aktualnie może nie mieć racji bytu. Niejako wymusiło to zmiany w podejściu do pozycjonowania fraz. Popularne wcześniej pozycjonowanie na konkretną listę fraz przestało się sprawdzać. Walka o wysokie pozycje w rankingu Google na określone frazy ustąpiła szerszej promocji, tj. budowaniu widoczności strony w internecie na szeroki zakres wyrażeń. Dlaczego jest to lepsze rozwiązanie? W zrozumieniu różnicy pomoże małe zestawienie obu podejść.
Pozycjonowanie fraz w Google według tzw. tradycyjnego modelu polega na promocji witryny na konkretną listę wyrażeń. Wszystkie działania skupione są na wybiciu strony na jak najwyższe pozycje w rankingu Google na ustalone wcześniej wyrażenia, do których ogranicza się promocja. Bardzo ważna jest tutaj dokładna analiza wyrażeń kluczowych, ponieważ ich niewłaściwy dobór może okazać się stratą nie tylko czasu, ale i pieniędzy.
Koszty w tym przypadku zazwyczaj uzależnione są od ustalonej liczby wyrażeń i ich konkurencyjności, tj. im więcej fraz oraz/lub im bardziej są one konkurencyjne, tym wyższa cena pozycjonowania. Każde słowo kluczowe może też być wyceniane indywidualnie – istnieją bowiem frazy mniej i bardziej konkurencyjne.
Pozycjonowanie szerokie w Google stanowi stosunkowo nowe podejście, które stanowi odpowiedź na zmienność środowiska Google. W tym modelu działania polegają na promocji całej witryny na praktycznie nieograniczoną liczbę fraz (zarówno ogólnych, long tail, jak i geolokalizowanych), co pozwala budować coraz większą widoczność strony w Google. Lista promowanych wyrażeń jest stale rozwijana – szerokie pozycjonowanie jest otwarte i pozwala na dodawanie nowych fraz odpowiadających różnym zapytaniom kierowanym przez użytkowników do wyszukiwarki Google. Bardziej niż wysokie pozycje w rankingu na konkretne słowa kluczowe liczy się budowanie widoczności całego serwisu w wyszukiwarce. Widoczność strony w Google rozumiemy tutaj zatem jako sumę wyświetleń strony na wszystkie frazy.
To bardzo bezpieczne podejście. Przy pozycjonowaniu fraz z konkretnej listy może się bowiem okazać, że w wyniku aktualizacji algorytmów w jednej chwili stracimy wszystkie efekty pozycjonowania. Budując widoczność strony w internecie na szeroki zakres wyrażeń, możemy ustrzec się przed skutkami niestałości rankingu Google i zabezpieczyć się przed nagłymi, odczuwalnymi spadkami widoczności strony w internecie.
Mamy dwa podejścia do pozycjonowania stron. Które wybrać? My nie mamy wątpliwości i stawiamy na promowanie witryny na chmurę wyrażeń i wiemy, jak zbudować widoczność witryny w Google na jak największy zakres różnych fraz związanych z daną działalnością. I nie, wcale nie chodzi o to, że pozycjonowanie w Google na frazy według ściśle określonej listy jest „złe”. W końcu jeszcze kilka lat temu ta metoda sprawdzała się doskonale i sami z niej korzystaliśmy. W zrozumieniu, dlaczego warto zmienić podejście do pozycjonowania, powinno pomóc krótkie zestawienie obu metod pod kątem różnych aspektów.
Pozycjonowanie w Google na konkretną listę fraz
Wybicie strony na wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania wymaga często ogromnego nakładu pracy, jak i pieniędzy. Wypracowane z trudem efekty mogą jednak przepaść w jednej chwili – ryzyko utraty wszystkich lub niemal wszystkich efektów pracy przez aktualizację algorytmów jest bardzo wysokie.
Pozycjonowanie w Google na chmurę wyrażeń
Budowanie widoczności strony w Google na wiele fraz zapewnia stabilność wyników i bezpieczeństwo strony. Utrata widoczności na kilka czy nawet kilkanaście wyrażeń nie przyniesie dużej szkody dla witryny. Co więcej, aktualizacja algorytmów może sprawić, że wprawdzie stracimy widoczność na niektóre frazy, ale jednocześnie zyskamy ją na inne wyrażenia.
Google stale dokonuje aktualizacji algorytmów, jednak rzadko o nich informuje. Zmiany w algorytmach widoczne są jednak w nagłych spadkach pozycji stron w rankingu – również w przypadku stron całkowicie zgodnych z wytycznymi Google. Dlatego tak ważne jest, by zabezpieczyć stronę przed skutkami niespodziewanych update’ów.
Pozycjonowanie w Google na konkretną listę fraz
Promocja jedynie konkretnych produktów/aspektów działalności i skupianie działań wyłącznie na określonych wyrażeniach zamiast na całej witrynie i jej zawartości to promocja ograniczona jedynie do ułamka oferty. Pomijane są często inne aspekty działalności, które też mogłyby zainteresować użytkownika i przełożyć się na osiągnięcie celów biznesowych.
Pozycjonowanie w Google na chmurę wyrażeń
Promocja na praktycznie nieograniczoną liczbę słów kluczowych pozwala na promocję szerszego aspektu działalności oraz całej witryny. A to z kolei wiąże się z generowaniem ruchu nie tylko ze strony głównej i wybranych kategorii, ale i wszystkich podstron serwisu. To bardziej elastyczne podejście, które pozwala podołać zmieniającym się trendom. Może się też okazać, że większym zainteresowaniem cieszą się te produkty czy usługi, których byśmy nie promowali, decydując się na pozycjonowanie fraz z ustalonej listy.
Pozycjonowanie w Google na konkretną listę fraz
Obecność strony w TOP3 buduje prestiż i zaufanie do strony. Użytkownicy lepiej postrzegają marki, które pojawiają się na pierwszej stronie naturalnych wyników wyszukiwania – odbierane są one jako liderzy w branży.
Pozycjonowanie w Google na chmurę wyrażeń
Marka pojawiająca się często w wynikach wyszukiwania na różne zapytania związane z branżą zaczyna być z tą branżą nierozerwalnie kojarzona, zyskuje też wizerunek lidera. Większa widoczność strony w Google może też pomóc w budowaniu zaufania do witryny. W związku z tym, pozycjonowanie marki może się okazać bardzo przydatne dla firm.
Pozycjonowanie w Google na konkretną listę fraz
W przypadku tradycyjnego modelu pozycjonowania fraz musimy liczyć się z koniecznością dokonania wyboru pomiędzy promowanymi wyrażeniami oraz stworzenia ich listy. To oznacza ograniczenie do konkretnej liczby wyrażeń – musimy zdecydować, na ile fraz pozycjonować stronę. Wiąże się z tym ryzyko straty czasu i pieniędzy, ponieważ niewłaściwie dobrana lista wyrażeń może nie przynieść pożądanych efektów pozycjonowania.
Co więcej, model takiej współpracy oparty jest zazwyczaj o płatności za frazy (im więcej mamy wyrażeń oraz im bardziej są one konkurencyjne, tym większe koszty) – a to często powoduje, że przedsiębiorcy decydują się jedynie na promocję wąskiej grupy wyrażeń. Zazwyczaj wybór pada na frazy konkurencyjne, z wysoką wyszukiwalnością, które są trudne do wypozycjonowania i wymagają większych nakładów czasu i pieniędzy.
Pozycjonowanie w Google na chmurę wyrażeń
Uniezależnienie od wyboru listy konkretnych fraz to szansa na promocję całej witryny. W tym modelu mamy do czynienia z praktycznie nieograniczoną chmurą wyrażeń (krótkich, z długiego ogona, geolokalizowanych) i nie staniemy przed dylematem, na ile słów kluczowych pozycjonować stronę. Lista stale się rozszerza, co zapewnia stały, stabilny rozwój firmy. Ciągłe rozbudowywanie listy słów kluczowych w ramach jednej umowy zwiększa szansę na dotarcie do szerszej grupy odbiorców o różnej świadomości marki, a także poszukujących różnych informacji w Google. Promowane są zarówno wyrażenia bardziej, jak i mniej konkurencyjne.
Ponad 1/3 zapytań kierowanych do Google składa się z 4 i więcej słów (źródło: Keeping Up With SEO in 2017 & Beyond, Rand Fishkin). Dłuższe zapytania to zapytania sprecyzowane, które generują wartościowy ruch. Dlatego przy doborze fraz warto uwzględnić słowa kluczowe z długiego ogona.
Pozycjonowanie w Google na konkretną listę fraz
Konieczność ustalenia konkretnej listy słów kluczowych to bez wątpienia spore ograniczenie. Co w przypadku, gdy firma wprowadza do oferty nowe produkty oraz usługi? By je promować, konieczna jest modyfikacja listy fraz. A to zazwyczaj oznacza wprowadzenie do listy nowych wyrażeń kosztem innych bądź też wydłużenie listy – to z kolei wiąże się z większymi nakładami finansowymi.
Pozycjonowanie w Google na chmurę wyrażeń
Chmura wyrażeń daje właściwie nieograniczone możliwości. Listę słów kluczowych można w każdej chwili rozbudować i to bez konieczności dodatkowych nakładów finansowych czy też rezygnacji z innych fraz. Pozycjonowanie szerokie to elastyczne podejście, które zdecydowanie ułatwia osiągnięcie zamierzonych celów.
Nawet 15% zapytań dziennie kierowanych do Google to zapytania nowe! Dlatego zamiast trzymać się „sztywnej” listy fraz, warto na bieżąco ją rozbudowywać – z uwzględnieniem różnych form zapytań, kolokacji, wyrażeń long tail. Pozycjonowanie na konkretną, ustaloną listę fraz to mniejsza szansa na to, że Google powiąże naszą stronę z nowym zapytaniem!
Pozycjonowanie w Google na konkretną listę fraz
Same pozycje niewiele wnoszą do biznesu. Obecność na pierwszych miejscach w organicznych wynikach wyszukiwania nie zawsze przekłada się na większy ruch na stronie oraz większe zainteresowanie ofertą (szczególnie w przypadku jednowyrazowych, ogólnych fraz). A to oznacza, że duży nakład pracy, jak i finansów nie zawsze przybliży nas do osiągnięcia zamierzonych celów biznesowych.
Pozycjonowanie w Google na chmurę wyrażeń
Promocja całego serwisu na szeroki zakres wyrażeń (szczególnie tych precyzyjnych – pozycjonowanie long tail) zwiększa szansę na dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów z precyzyjnymi wynikami, a tym samym na generowanie wartościowego ruchu. Często można osiągnąć wyższe konwersje z fraz znajdujących się na niższych pozycjach (ale za to częściej wyszukiwanych). Nie chodzi tu tylko o wejścia na stronę, ale o pożądane działania użytkownika w postaci dokonania zakupu, rejestracji konta czy też zapisu do newslettera.
Owszem, wyświetlanie strony w zacnym gronie TOP3 organicznych wyników wyszukiwania to prestiż i powód do dumy. Ale należy pamiętać, że wysoka pozycja nie zawsze przekłada się na większy ruch. Nie da się też obiektywnie i konkretnie określić pozycji strony dla danej frazy (o tym, dlaczego wyniki wyszukiwania dla różnych użytkowników mogą się różnić, pisaliśmy już w artykule dotyczącym widoczności i rankingu stron w Google). Liczy się widoczność strony w internecie, a tę można akurat w prosty sposób sprawdzić, korzystając z rewelacyjnego narzędzia od samego Google, jakim jest Google Search Console.
Przeczytaj jak sprawdzić pozycję strony w Google!
W dobie niestałości rankingu Google, należy zabezpieczyć się przed skutkami chociażby aktualizacji algorytmów. Szkoda przecież, by w jednej chwili przepadły efekty działań SEO prowadzonych od wielu miesięcy, jeśli nie lat! Doskonałym zabezpieczeniem w takim przypadku jest budowanie widoczności na szeroki zakres wyrażeń (uwzględniając m.in. pozycjonowanie long tail). Nie twierdzimy, że wysokie pozycje nic nie dają i nie warto nad nimi pracować. Chcemy Wam tylko uświadomić, że jest lepszy, tj. pewniejszy i bezpieczniejszy sposób na zaznaczenie swojej obecności w Google.
A co budowanie widoczności oznacza w kontekście biznesowym? To same zalety! Większa widoczność strony Google przekłada się na większą rozpoznawalność marki, a także zwiększenie ruchu na stronie, a to z kolei szansa na więcej zapytań ofertowych oraz wzrost sprzedaży! Dlatego zamiast ograniczać się do konkretnej listy fraz, warto postawić na promocję na chmurę wyrażeń i skorzystać z pomocy specjalistów, którzy wiedzą, jak zwiększyć widoczność strony w Google. W końcu, im więcej fraz, tym większa widoczność!
Źródła: Content Marketing Institute; SEO Tribunal; Keeping Up With SEO in 2017 & Beyond; SEO.co
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: