Na samym początku, musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań, co z pewnością ułatwi Ci dalszą pracę.
Wyróżniamy kilka podstawowych typów infografik, za pomocą których możemy przekazać m.in. dane liczbowe, procesy czy pomysły. Przy ich omawianiu będziemy zwracać uwagę na poszczególne aspekty, które decydują o jakości infografiki.
Na co zwrócić uwagę: spójność, logika i oryginalność Typ łodzi dopasowany jest do rozmiaru bankructwa, a kolor – do obszaru działalności korporacji. Dlaczego o tym mówimy? Grafika nie może być zlepkiem przypadkowych haseł, liczb i ikon – wszystkie elementy muszą tworzyć jedną, spójną całość, intrygować i dawać do myślenia. Analogia między bankrutującą korporacją a tonącym statkiem jest oczywista, została jednak wykorzystana w interesujący sposób. Pamiętaj o tym, by stosować wykresy oryginalne, ale proste w interpretacji.
Infografika bazująca na osi czasu – rozmieszczenie wydarzeń na linii sprawia, że wszelkie relacje i wydarzenia rozgrywające się na przestrzeni wielu lat stają się przejrzyste i zrozumiałe.
Przykład: Wystarczy minimalna wiedza o Apple i grafika nie zawierająca w ogóle słów staje się jasna. Jest to dobry przykład na to, jak uzyskać atrakcyjny i czytelny przekaz stosując minimum środków.
Na co zwrócić uwagę: dobór kolorów, wolne przestrzenie
Na infografikę składają się w sumie trzy kolory i w większości przypadków bazowanie na trzech barwach oraz ich odcieniach jest optymalnym rozwiązaniem – przekaz jest czytelny, a zarazem atrakcyjny. Warto zwrócić uwagę również na wolne, białe przestrzenie, dzięki którym infografika jest przejrzysta.
Infografika geografii i lokalizacji – za jej pomocą można zaprezentować lub porównać wydarzenia mające miejsce na różnych obszarach geograficznych.
Na co zwrócić uwagę: zależność między barwami a emocjami, kontrast między tłem i tekstem
Zadajmy sobie pytanie: jaki byłby wydźwięk infografiki, gdyby użyto kolorów – dajmy na to – różowego, zielonego i żółtego? Połączenie czerni i mocnej czerwieni budzi skojarzenia z czymś niebezpiecznym. Wybierając kolory weź pod uwagę to, w jaki sposób chcesz oddziaływać na odbiorcę i które barwy pomogą Ci osiągnąć zamierzony efekt. Ważne jest także kontrastujące z tekstem tło – tekst będzie bardziej czytelny i łatwiejszy w odbiorze.
Owszem, powinien być ograniczony do minimum, ale nie oznacza to, że można go traktować po macoszemu – w dalszym ciągu jest to integralna część infografiki. Wybierając font zwróć uwagę przede wszystkim na to, by był on czytelny i nie odwracał uwagi od reszty. Ogranicz się do jednego lub dwóch podobnych fontów, które nie będą się ze sobą „gryzły” pod kątem stylu i proporcji.
Z przytoczonych przykładów można wywnioskować jeszcze jedną rzecz – infografiki można stosować niezależnie od tego, czy chodzi o naukę i technologię, kulturę czy społeczeństwo. Nie istnieje firma, która za pomocą połączenia obrazu i słów nie mogłaby ciekawie opowiadać o swojej działalności.
Opowiadaj historie, połącz kreatywność wizualną z atrakcyjnością i pozwól przemówić danym i obrazowi. Odrobina chęci i wysiłku na pewno zaprocentuje – badania pokazują, że infografiki są najczęściej udostępnianymi w social mediach materiałami. Każde udostępnienie to kilka potencjalnych wejść na naszą witrynę. O wpływie, jaki wejścia na stronę mają na jej pozycjonowanie wspominać już chyba nie trzeba – temat ten poruszaliśmy już m.in in na naszym blogu.
Źródła: Socialmediatoday.com; Skuteczneraporty.pl
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: