Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 9:25 min Ikona Justyna Pytko 26.10.2022
 
W tym artykule podałam Ci sprawdzony przepis na profesjonalne CV. Zajrzyj do niego w wolnej chwili bo to Twoja baza wypadowa – masz 99% gwarancji, że rekruter w którymś momencie rozmowy do niego nawiąże. Dziś, przedstawię Ci narzędzie, które pomoże Ci przygotować się do rozmów rekrutacyjnych, a także podpowiem w jaki sposób odpowiadać na najpopularniejsze pytania.

 

Najpierw odrobina teorii ze szczyptą praktyki

 

Kompetencje twarde (np. znajomość j.angielskiego lub języków programowania, umiejętność biegłej obsługi programów komputerowych) mogą w trakcie rozmowy rekrutacyjnej zostać zbadane poprzez odpowiednie pytania lub  zadanie rekrutacyjne albo test wiedzy. Kompetencje miękkie czyli np. odpowiedzialność, komunikatywność, kreatywność, krytyczne myślenie, rzetelność określają zachowanie człowieka w konkretnych sytuacjach i bada się je w trakcie rozmowy behawioralnej.”

Wywiad behawioralny opiera się na założeniu, że na podstawie przeszłych zachowań osoby, można przewidywać, jak będzie się ona zachowywała w podobnych sytuacjach w przyszłości.”

Dlatego też, przygotowując się na rozmowę rekrutacyjną dokładnie zapoznaj się z ogłoszeniem i weź pod uwagę kompetencje, które są wymagane przez Twojego potencjalnego pracodawcę. Zapisz je w swoim notatniku, a następnie dopisz do każdej z tych kompetencji dwie sytuacje zawodowe, potwierdzające wymienione kompetencje.

 

Zostań gwiazdą rekrutacji!

 

Wszystkie sytuacje opisz według modelu STAR i zostań gwiazdą rekrutacji.

S ( „situation” – sytuacja) wyjaśnij jaka konkretnie sytuacja miała miejsce?
T („task” – zadanie) jakie zadanie w związku z zaistniałą sytuacją trzeba wykonać?
A („action” – zadanie) jaki był rezultat Twoich działań?
R („result” – efekt) jakie wnioski wyciągasz z tej sytuacji? Czego Cię nauczyła? Co zrobisz inaczej w przyszłości?


Zwróć uwagę na to, że opisując własne kompetencje w modelu STAR informujesz rekrutera o tym:
  • co się wydarzyło i jak postrzegasz daną sytuację lub problem,
  • w jaki sposób podchodzisz do tej konkretnej sprawy,
  • jak rozwiązujesz konkretny problem,
  • jakie decyzje podejmujesz w danej sytuacji,
  • jakie są efekty Twoich działań,
  • jakie wnioski wyciągasz z danej sytuacji i jak wykorzystasz tę wiedzę w przyszłości.

 

Nie zmyślaj! Podawaj przykłady z życia wzięte

 

Odpowiadając w trakcie rozmowy postaraj się pokazać logikę i konsekwencję podejmowanych przez siebie decyzji. Przygotuj kilka przykładowych sytuacji, w których:

  • osiągnęłaś/eś sukces,
  • poniosłaś/eś porażkę,
  • wyszedłeś/aś z inicjatywą,
  • rozwiązałaś/eś problem,
  • zrealizowałaś/eś najtrudniejszy projekt,
  • zrealizowałaś/eś najprostszy projekt,
Jeśli masz trudności z przypomnieniem sobie takich sytuacji, porozmawiaj ze swoimi znajomymi – prawdopodobnie pomogą Ci opisać poszczególne sytuacje z punktu widzenia słuchaczy i obserwatorów.

 

Przełóżmy teorię na praktykę

 

Zróbmy to na przykładzie jednego z naszych ogłoszeń o pracę – Specjalista ds. Relacji z Klientem

 
 

 

Trening czyni mistrza!

 

Otwórz dokument Word. Stwórz dwukolumnową tabelę. Zapoznaj się dokładnie z dowolnym ogłoszeniem o pracę  na naszej stronie www, a następnie w lewą kolumnę tabeli wypisz wymagane kompetencje. W prawej kolumnie do każdej kompetencji opracuj odpowiedź według modelu STAR.

 

Popularne pytania rekrutacyjne

 

Teraz, kiedy już wiesz jak trenować przed rozmową behawioralną, poznaj 7 najczęściej zadawanych pytań na rozmowie rekrutacyjnej i dowiedz się j czemu one służą.

Pytanie 1: Proszę opowiedzieć coś o sobie

 
Cel: Rekruter chce Cię bliżej poznać, w międzyczasie bada Twoją umiejętność autoprezentacji, i sprawdza czy odpowiadasz na profil stanowiska.

 
Jak odpowiedzieć na to pytanie?
 
Sprawdź jakie wymagania pracodawca umieścił w ogłoszeniu, i opowiedz o swoich kompetencjach, wskazując na to, że jesteś odpowiednią osobą na to stanowisko. Odpowiadając na to pytanie skup się na sprawach zawodowych, ewentualnie na swoich zainteresowaniach. W przygotowaniu odpowiedzi na to pytanie pomogą Ci pytania pomocnicze:
 
  • Co chcę o sobie powiedzieć?
  • W jakim celu to mówię?
  • Kim jestem i jaki problem komu pomagam rozwiązać?
  • Z kim lub czym (np. wartością, uczuciem) chcę być kojarzona/y?
  • Jak to, o czym opowiadam jest użyteczne dla mojego potencjalnego pracodawcy?

Pytanie 2: Dlaczego chcesz zmienić pracę?

 
Cel: Rekruter chce zbadać poziom Twojej motywacji, a także przekonać się czy jest w stanie sprostać Twoim oczekiwaniom.

 
Jak odpowiedzieć na to pytanie?
 
Jeśli powodem Twojego odejścia z pracy jest, np. nieprzyjemna atmosfera lub konflikt z przełożonym to wykorzystaj to negatywne doświadczenie do pokazania czego oczekujesz od nowego pracodawcy. Podkreśl co jest dla Ciebie ważne we współpracy. Oto kilka typowych powodów odejścia z pracy, o których mówią kandydaci na rozmowach:
 
  • zakończenie pracy dorywczej, sezonowej, na pół etatu,
  • wygaśnięcie kontraktu,
  • zakończenie działalności firmy,
  • likwidacja stanowiska
  • brak możliwości dalszego rozwoju zawodowego,
  • nieadekwatne zarobki,
  • chęć zmiany rodzaju i specyfiki pracy,
  • chęć wykorzystania w pełni zdobytych dotychczas umiejętności, 
  • chęć poszerzenia swoich kompetencji w innej branży.

Pytanie 3: Dlaczego chcesz u nas pracować?

 
Cel: Rekruter chce zbadać poziom Twojej motywacji, a także poziom wiedzy na temat specyfiki branży, stanowiska i firmy. Kandydaci, którzy rozumieją funkcjonalność danych produktów i usług, potrafią wyjaśnić poszczególne działania firmy, mają przewagę nad konkurencją.

 
Jak odpowiedzieć na to pytanie?
 
Przed spotkaniem przejrzyj media społecznościowe oraz stronę internetową firmy, do której wybierasz się na rozmowę o pracę. W przygotowaniu odpowiedzi na to pytanie pomogą Ci poniżesze pytania:
 
  • opowiedz, jak wyobrażasz sobie pracę na tym stanowisku,
  • co najbardziej podoba Ci się w tej firmie,
  • które produkty, usługi, przedsięwzięcia najbardziej Cię zainteresowały – może to być wartość, która pokrywa się z jedną z tych wartości, którymi Ty się kierujesz.

Pytanie 4: Jakie są Twoje mocne strony?

 
Cel: Rekruter chce dowiedzieć się jakie zadania przychodzą Ci z łatwością po to, by utwierdzić się w przekonaniu, że podołasz codziennym zadaniom i wyzwaniom. Na rozmowie rekrutacyjnej masz szansę zaprezentować swoje kluczowe umiejętności. Dlatego też, podkreśl te strony, które według Ciebie będą przydatne w przyszłej pracy na stanowisku, o które się ubiegasz.

 
Jak odpowiedzieć na to pytanie?
 
W przygotowaniu odpowiedzi pomogą Ci pytania pomocnicze:

  • Jakie czynności wykonujesz szybko i skutecznie?
  • Jakie zadania w Twojej obecnej pracy wykonujesz z łatwością i lekkością?
  • Które czynności w pracy wykonujesz z przyjemnością?
  • Które z wymienionych przez Ciebie czynności zostało wymienione w ogłoszeniu o pracę?
  • Które z wymienionych przez Ciebie czynności nie zostały wymienione w ogłoszeniu o pracę, ale Ty masz 100% pewności, że ta mocna strona pozytywnie wpłynie na rozwój firmy?

Pytanie 5: Jakie są Twoje słabe strony?

 
Cel: Rekruter chce wiedzieć, co przychodzi Ci z trudnością i w jaki sposób sobie sz tym radzisz. Czy pracujesz nad rozwojem słabej strony, jeśli tak to w jaki sposób?
 
Jak odpowiedzieć na to pytanie?
 
W przygotowaniu odpowiedzi pomogą Ci pytania pomocnicze:
 
  • Jakie czynności sprawiają Ci trudność?
  • Które zadania zajmują Ci dużo czasu?
  • Które zadania Cię stresują?
  • Które z tych zadań są niezbędne w Twojej pracy?
  • Czy czynność będąca Twoją słabą stroną jest pożądaną i niezbędną umiejętnością w obecnej lub przyszłej pracy?
  • W jaki sposób pracujesz nad rozwojem tej umiejętności?
 
Słaba strona może być (ale nie musi) Twoim obszarem do rozwoju. Jeśli pomimo pracy nad rozwojem danej umiejętności, jej wykonywanie nadal sprawia Ci trudność, zastanów się dlaczego rak jest i jak długo jesteś w stanie nad nią pracować. 

 
Ciekawostka:
Moda mówi – „zmień swoją mocną stronę w słabą” albo opowiedz o słabej stronie tak, aby finalnie okazała się atutem. To pułapka! W tym pytanie nie chodzi o to, by poznać Twoje słabości a sposób w jaki nimi zarządzasz i nimi pracujesz.

 
Pytanie 6: Jak widzisz siebie za pięć, dziesięć lat?

 
Cel: Rekruter chce wysondować to, czy Twoje ambicje są zgodne z założeniami firmy, czy masz poczucie sprawczości, czy jesteś realistą, czy  potrafisz myśleć przyczynowo skutkowo, czy firma jest w stanie odpowiedzieć na Twoje plany zawodowe i potrzeby rozwojowe?

 
Jak odpowiedzieć na to pytanie?

 
Jeśli wystarczająco dobrze znasz specyfikę branży i firmy, to udowodnisz swoją odpowiedzią, że rozumiesz istotę tego miejsca i sens planowania. To pytanie również można podpiąć do pytań z obszaru badania motywacji do pracy.

 
Pytanie 7: Jaki poważny problem spotkał Cię w pracy zawodowej, i jak sobie poradziłaś/eś w tej sytuacji?

 
Cel: Rekruter chce zbadać w jaki sposób podchodzisz do problemów, w jaki sposób szukasz rozwiązań.
 
Jak odpowiedzieć na to pytanie?
 
Nie jest istotny sam problem ale to jak sobie z nim poradziłaś/eś. Jakie pożądane cechy ujawniłaś/eś, zmagając się z tym problemem? Wytrwałość? Opanowanie? Kreatywność? Możesz odpisać nawet taki problem, z którym nie najlepiej dałaś sobie radę, i zaprezentować, jak zdobyte doświadczenie będzie procentowało w przyszłości.

 
Pytanie 8: Czy masz pytania?

 
Cel: Rekruter daje Ci przestrzeń do uzupełnienia wiedzy na temat współpracy, a także do negocjacji, bada również poziom Twojej motywacji i zaangażowania.

 
Przykładowe pytania do rekrutera (zadaj je pod warunkiem, że naprawdę Cię to interesuje, nie ma tych informacji ani na stronie, ani w ogłoszeniu).
 
  • Jak wygląda proces rekrutacji, z ilu etapów się składa?
  • Kiedy mogę spodziewać się informacji zwrotnej?
  • Jakie są możliwości rozwoju na danym stanowisku?
  • Jak wygląda proces onboardingowy?
  • Do kogo będę bezpośrednio raportować? 
  • W jaki sposób oceniana będzie moja praca?
  • Jak wygląda przykładowy dzień pracy na tym stanowisku?
  • Ile osób pracuje w zespole?
  • Czy na tym stanowisku są przewidziane delegacje?
  • W jakich godzinach będę pracować?
  • Możesz zapytać o sprzęt, projekt, atmosferę w firmie
  • O cokolwiek chcesz – o cokolwiek, co ma wpływ na jakość Twojej pracy.

 

Voila! Trenig rozmowy rekrutacyjnej masz za sobą!

 

Pamiętaj! Na rozmowie rekrutacyjnej skup się na przekazaniu pozytywnych a przede wszystkim istotnych informacji o sobie. Nie opłaca się kłamać ani w CV, ani w ogóle w życiu, bo prędzej czy później w praktyce kłamstwo wyjdzie na jaw. Rozmowa rekrutacyjna jest jak potęga pierwszego wrażenia. Twoim zadaniem jest pokazać swoje kompetencje w pełnym wymiarze to, co zapowiedziało Twoje profesjonalne CV. 
 
Justyna – Corporate Trainer, Career & Business Coach, autorka książki „Szukam Pracy! Znajdź pracę o której marzysz”. Wspiera Liderów w rozwoju kompetencji managerskich.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.60 / 5. Vote count: 5 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.80 / 5. Vote count: 5 głosów

Brak ocen

Zaplanuj kolejny rok zawodowy w zgodzie ze swoimi marzeniami. To możliwe! Ikona 5:35 min 29.12.2022 Koniec roku kalendarzowego zbliża się wielkimi krokami. Właśnie dlatego, w tym artykule podzielę się z Tobą moim sposobem na to, jak podsumować rok zawodowy oraz pokrótce przedstawię Ci jedną ze skutecznych metod, z której korzystam planując pracę na przyszły rok. To doskonały sposób na sprawdzenie swoich dotychczasowych osiągnięć oraz zweryfikowanie błędów, a także punkt zwrotny, jeśli chodzi o wprowadzanie zmian. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.30 / 5. Vote count: 6 głosów

Brak ocen

Co wpływa na wizerunek firmy? Ikona 4:50 min 13.01.2023 Praca nad budowaniem pozytywnego wizerunku firmy to ciągły proces, na który wpływa wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Emocje i doświadczenia tworzą opinie klientów, pracowników oraz środowiska branżowego, pokazując firmę w dobrym lub złym świetle. Co wpływa na wizerunek firmy? Jak podchodzimy do opinii w Sunrise System? Co takie opinie nam dają? Podejmujemy te tematy właśnie w tym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.40 / 5. Vote count: 5 głosów

Brak ocen

Korzyści i wyzwania hybrydowego modelu pracy Ikona 04:35 min 07.10.2022 Lockdown, będący następstwem pandemii koronawirusa, zmienił postrzeganie wielu obszarów życia. Nie inaczej stało się z pracą biurową. Wielu z nas komputery stacjonarne zamieniło na laptopy, a spotkania przy stole – na wideokonferencje. Home office, z doraźnego rozwiązania na czas lockdownu, szybko przeobraził się natomiast w korzystną alternatywę dla pracy stacjonarnej, zwaną potocznie hybrydą! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700