Rozwój technologii, zmieniające się potrzeby odbiorców, rosnąca konkurencja… To wszystko sprawia, że znacznie zmieniło się podejście do tworzenia treści. W przypadku tekstów, które są publikowane w internecie, trzeba pamiętać, że obowiązują tutaj inne zasady. Jakie i dlaczego? O tym poniżej!
Chyba nie ma nic gorszego niż widoczny brak pomysłu na opis czy artykuł. Pisać dla samego pisania? Nigdy w życiu! Zastanów się, do kogo kierujesz swój tekst – ustalając grupę docelową, warto pochylić się przede wszystkim nad jej potrzebami i problemami oraz nad tym, w jaki sposób możemy jej pomóc. Treść musi być też dobrze przemyślana – odbiorca musi wiedzieć, że wiesz, co i po co chcesz napisać i nie mieszasz wątków. Pomoże w tym określenie grupy docelowej oraz rzetelny research.
Żyjemy w czasach, w których z każdej strony jesteśmy wręcz bombardowani różnego rodzaju informacjami. A czasu mamy coraz mniej – wiadomo, praca, obowiązki domowe, liczne zajęcia dodatkowe… Dlatego warto podać niejako na tacy gotowe rozwiązania i odpowiedzi na pytania internautów. A w tym pomoże prosty język. Prosty, czyli taki, który jest poprawny i profesjonalny, a przy tym zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy, a nie tylko dla specjalisty z danej branży.
Tutaj warto też pamiętać o prostej konstrukcji zdań. Długie, często wielokrotnie złożone zdania pięknie się prezentują w poetyckich opisach przyrody w powieściach Orzeszkowej, ale niekoniecznie w contencie publikowanym w sieci.
By treść była wysoko oceniona przez algorytmy Google, musi być nie tylko wartościowa pod względem merytorycznym i językowym. To również kwestia nasycenia wyrażeniami kluczowymi, na które ma być widoczna dana strona/firma. Przykładowo, dla agencji zajmującej się SEO Copywritingiem, jedną z najważniejszych fraz będzie „SEO Copywriting”. Sztuką jest nie tylko dobór wyrażeń kluczowych, ale też ich umiejętne zamieszczenie w treści – by było jak najbardziej naturalnie (zarówno czytelnicy, jak i algorytmy nie lubią spamu i tekstów pisanych wyłącznie po to, by „przemycić” w nich wyrażenia kluczowe).
Dobry tekst publikowany w sieci to taki, który jest prosty i przyjemny w odbiorze. Dlatego pamiętaj o logicznym podziale na akapity, unikaj zbitych bloków tekstów (których nikt nie czyta!), stwórz tematyczne i przyciągające uwagę śródnagłówki, wtrąć wypunktowanie… Miły dla oka tekst z pewnością zachęci do lektury.
Współczesny odbiorca ma niemal nieograniczony dostęp do wiedzy. Dlatego nie zarzucaj go swoim słowotokiem. Liczą się konkretne, użyteczne teksty, tj. takie, które zawierają przydatne informacje bez zbędnych ozdobników i tzw. zapychaczy treści. Masz do opisania „produkt WYSOKIEJ JAKOŚCI”? Zamiast zamieszczać w tekście ten jakże uniwersalny i bezwartościowy zwrot, udowodnij tę jakość i skup się na opisie właściwości, dzięki którym ten produkt jest taki dobry.
Skupiaj się na pozytywnych aspektach. Pomyśl, jakie problemy odbiorcy może rozwiązać opisywany produkt bądź usługa. Eksponuj zalety i potencjalne korzyści – niech czytelnik wie, że dzięki danemu rozwiązaniu może wiele zyskać. Pamiętaj przy tym, żeby nie odwoływać się do konkurencji – pisanie, że dany produkt jest lepszy/tańszy niż u konkurencji i ogólne umniejszanie innym firmom jest bardzo nieprofesjonalne.
Odwoływanie się do emocji sprawia, że odbiorcy trudno przejść obojętnie obok danego produktu lub usługi. Warto zadbać o to, by dzięki contentowi wywołać pozytywne emocje i skojarzenia. Wymaga to nie lada umiejętności i wyczucia, ale naprawdę warto!
Tekst wartościowy to także taki, który jest aktualny. Trudno o treści, które będą zawsze aktualne, prawda? Jest to zrozumiałe. Dlatego warto aktualizować opublikowane już treści, dodając na przykład nowe informacje czy też dokonując korekty fragmentów, które już się zdezaktualizowały.
Przeglądając strony internetowe, można odnieść wrażenie, że na dany temat już wszystko zostało napisane. Często pojawia się wątpliwość, czy w takim razie da się jeszcze napisać coś innego i unikalnego? Owszem, da się! Do każdego tematu można podejść w inny sposób, można znaleźć niszę, której jeszcze nikt nie opisał… To bardzo ważne, by zadbać o unikalność tekstu. Przede wszystkim, unikniemy w ten sposób plagiatu, który jest łamaniem prawa. Po drugie, algorytmy Google bardzo nie lubią plagiatów i przez nieoryginalny tekst strona może mocno ucierpieć pod kątem widoczności w sieci.
Link building to ważny element procesu pozycjonowania stron internetowych. Dlatego, oczywiście z umiarem i całkowicie naturalnie, warto linkować fragmenty treści do innych artykułów czy produktów. Trzeba przy tym pamiętać, by było to linkowanie tematyczne – przykładowo, w artykule blogowym o pielęgnacji roślin warto zamieścić odnośniki do konkretnych preparatów lub kategorii z takimi produktami w obrębie tej samej strony (w przypadku sklepu/producenta, który na swojej stronie prowadzi również sekcję z blogiem). Odnośniki najlepiej osadzać na tematycznych fragmentach tekstu, zamiast tworzyć sztuczne zwroty typu „Sprawdź tutaj”.
Meta title, meta description, meta robots – to podstawowe meta tagi, które wspierają promocję strony internetowej. Warto zamieszczać w nich słowa kluczowe związane bezpośrednio z zawartością danej witryny, a także krótkie zachęty do zapoznania się z ofertą firmy.
Tekst nie może być ani za długi, ani za krótki. Musi wyczerpująco opisywać dane zagadnienie, jednak z umiarem. Gdy tekst będzie za długi i będzie poruszał wiele wątków, może “zmęczyć” czytelnika. Jeśli z kolei będzie zbyt krótki, odbiorca może czuć niedosyt i mieć wrażenie, że niczego konkretnego się nie dowiedział. Nie ma uniwersalnej zasady co do długości tekstu publikowanego w sieci – wszystko zależy głównie od tematu. Dlatego przed przystąpieniem do pisania, dobrze przemyśl strukturę tekstu i przygotuj plan, dzięki któremu nie pominiesz istotnych informacji ani też nie wpadniesz w pułapkę tzw. wodolejstwa.
W czasach, gdy niemal każdy ma nieograniczony dostęp do sieci, coraz trudniej zyskać i utrzymać uwagę internauty. Szczególnie że w internecie istnieje wiele rozpraszaczy. Dlatego zadbaj o atrakcyjny, wzbudzający zainteresowanie tytuł, na samym początku tekstu nakreśl główną myśl, buduj napięcie, podejdź do tematu inaczej niż konkurencja… Może nie jest to proste, ale z pewnością opłacalne!
SEO Copywriter to oczywiście mistrz słowa pisanego, jednak warto zadbać także o wzbogacenie tekstów o atrakcyjne grafiki. Ludzie są wzrokowcami, dlatego dopełnienie wartościowego opisu stanowią zdjęcia lub grafiki dobrze obrazujące dane zagadnienie czy też przyciągające spojrzenia. Podczas zamieszczania multimediów warto pamiętać, że i one wymagają optymalizacji – przede wszystkim należy pamiętać o odpowiedniej nazwie pliku oraz znaczniku ALT (alternatywny opis, który zawiera zwięzłą informację o zawartości grafiki).
Niektórzy SEO Copywriterzy, szczególnie na początku swej przygody z pisaniem treści do sieci, wpadają w niebezpieczną pułapkę i skupiają się na frazach i wytycznych Google, zapominając o potrzebach użytkownika. A przecież Google nie ukrywa, że to, co wartościowe dla „ ludzkiego” odbiorcy, będzie też wartościowe dla algorytmów wspierających pozycjonowanie. Dlatego najważniejsze to tworzenie treści z myślą o potrzebach czytelnika, oczywiście z uwzględnieniem wytycznych Google – z wyczuciem i jak najbardziej naturalnie.
Mogłoby się wydawać, że każdy może pisać i jeszcze na tym zarabiać. Niekoniecznie… W dobie coraz bardziej wymagających odbiorców i rosnącej konkurencji nie wystarczy już dobra oferta. Potrzebna jest też dobra strona internetowa z wartościowym contentem, na który w dużej mierze składają się teksty.
By stworzyć treści, które zachwycą czytelników w sieci oraz algorytmy Google, trzeba posiadać szereg umiejętności oraz wiedzę o pozycjonowaniu stron internetowych. Niezbędna jest perfekcyjna znajomość zasad języka, w którym tworzone są treści, kreatywność, umiejętność zdobywania i weryfikowania informacji, zrozumienie algorytmów Google, zdolność dobierania i wykorzystania wyrażeń kluczowych, a także empatia wobec odbiorcy – jego problemów, pytań i potrzeb.
Zatem twórz użyteczne treści, zadbaj o ich optymalizację pod kątem pozycjonowania i ciesz się tą satysfakcją, gdy podczas poszukiwań informacji w sieci Google podpowie Ci artykuł Twojego autorstwa. Powodzenia!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: