Nigdy nie zapomnę chwili, gdy po raz pierwszy przesłuchiwałam nagranie, na którym zarejestrowany został mój głos. To jak spotkanie z kimś bliskim, ale jednocześnie zupełnie obcym, z człowiekiem, którego znasz, ale niekoniecznie chcesz się z nim spotykać… dlatego doskonale rozumiem opory przed nagrywaniem podcastów.
Wierz mi jednak, że – podobnie jak antropolog czy dziennikarz radiowy – szybko pozbędziesz się tego charakterystycznego skrępowania i po prostu zakochasz się w swoim głosie, a wraz z Tobą także inni. I już nie zatrzymasz rosnącej chęci, aby być słuchanym, komentowanym, nagradzanym rosnącą uwagą odbiorców.
Podcasty przeżywają właśnie renesans. Stały się bardziej dostępne niż jeszcze kilkanaście lat temu i znakomicie odpowiadają naszym dzisiejszym potrzebom, gdy ani na chwilę nie rozstajemy się ze smartfonem lub tabletem. Czas na słuchanie podcastów można znaleźć zawsze i wszędzie dzięki aplikacjom mobilnym oraz stałemu dostępowi do sieci. Coraz więcej blogerów decyduje się również na to, by w celu wsparcia pozycjonowania swojej strony oprócz treści publikować także materiały audio. Według Forbesa ponad 40% użytkowników sieci (w wieku 18-34) przynajmniej raz w tygodniu słucha podcastów. To szansa, którą warto wykorzystać!
Podcast to audycja dźwiękowa opublikowana w Internecie. Po raz pierwszy pojawiła się w sieci około roku 2000, aby upowszechnić się pięć lat później. Początkowo jedynym czytnikiem podcastów był ITunes, obecnie coraz szybciej doganiany przez Spotify. Nagrania najczęściej przybierają formę cykli, dzięki czemu w łatwy sposób można stworzyć grupę wiernych odbiorców. Do słuchania wystarczy natomiast sprzęt z dostępem do sieci przystosowany do odtwarzania plików MP3. I to wszystko, aby w pełni zanurzyć się w treści audio.
Nieco już na ten temat powiedziałam, ale zaznaczę to jeszcze wyraźniej – podcasty można odtwarzać z dowolnego urządzenia mobilnego. Wystarczy wcisnąć przycisk „play”, aby zapoznać się z zaproponowaną przez Ciebie treścią.
Zauważ, że zdecydowanie chętniej niż kilka lat temu sięgamy po audiobooki, słuchamy muzyki z aplikacji mobilnych, korzystamy z wyszukiwania głosowego oraz oddajemy się rozmowie przez zestawy słuchawkowe. Ze społeczeństw czytelniczych przeobrażamy się w społeczności posługujące się słowem mówionym. To po prostu praktyczne – komunikat przekazywany jest znacznie szybciej, łatwiej i efektowniej. Forbes tłumaczy tę potrzebę zjawiskiem „zmęczenia ekranu”. Młodzi internauci sięgają po przekazy łatwiejsze i przyjemniejsze w odbiorze – zamiast czytać lub skanować tekst w poszukiwaniu praktycznych dla siebie informacji, wolą słuchać.
Istotną siłą podcastów jest również to, że możesz wykorzystać je do przygotowania treści dowolnego rodzaju. To może być wywiad, fragment dłuższej opowieści, debata, poradnik lub pogadanka na aktualny temat. Najważniejsze jest to, że przekazujesz informacje w sposób interesujący i co ważne – angażujący. A na dodatek robisz to znacznie szybciej. Wystarczy nagrać podcast, przygotować w dowolnym programie do obróbki dźwięku, a następnie opublikować na swoim blogu.
Nie musisz oczywiście ograniczać się do samego przekazu audio. Aby zainteresowanie odbiorców było jak największe, powinieneś zadbać o różnorodność i uzupełniać teksty zarówno podcastami, jak i filmami. W ten sposób wpłyniesz także na pozycjonowanie – Google doceni fakt, że na Twoim blogu znajdują się niejednolite treści.
A co najważniejsze – staniesz się dla odbiorów znacznie bliższy. Wsłuchując się w Twój głos zaczną sobie Ciebie wyobrażać, utożsamiać się z Tobą, angażować w to, co mówisz. Uzyskasz cechę, która wyróżni Cię spośród innych blogerów. Z niewidzialnego autora tekstów przeobrazisz się w człowieka z krwi i kości, który zawsze ma do powiedzenia coś ciekawego.
Jeśli wciąż nie czujesz bluesa i nie wiesz, czy podcast to właśnie Twój sposób na promowanie się w Internecie, posłuchaj tych, którzy już obyli się nieco z tematem. W sieci znajdziesz sporo inspirujących przykładów.
Jeśli o mnie chodzi, to najchętniej przysłuchuję się temu, co w niezwykle prosty, acz szalenie interesujący sposób opowiada dr hab. Katarzyna Kłosińska. Jej audycja „Co w mowie piszczy” dostępna jest zarówno w ramówce Trójki, jak i na stronie radia. Jeden odcinek trwa zwykle 5-6 minut, ale jest bardzo zajmujący, dlatego tak chętnie do niego wracam 🙂
Źródła: TOK FM, eredaktor.pl, Życie w podróży, własne doświadczenie.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: