WordPress jest jedną najpopularniejszych darmowych platform do tworzenia bloga, witryny czy nawet sklepu internetowego. W opinii branży jest wygodnym i przyjaznym dla SEO silnikiem stron – głównie ze względu na swoją elastyczność i możliwość instalacji dodatkowych aplikacji. Jedną z takich aplikacji jest Yoast SEO, który ułatwia pozycjonowanie strony z WordPress w organicznych wynikach wyszukiwania. Umożliwia optymalizację podstawowych elementów witryny bez zaglądania w kod źródłowy oraz wspomaga tworzenie i optymalizację treści pod kątem algorytmów wyszukiwarek internetowych.
W poradniku poruszymy kwestię instalacji oraz korzystania z darmowej wersji wtyczki Yoast SEO. Pokażemy jej zalety oraz różnicę w porównaniu do wersji PRO. Będą to porady skierowane do początkujących w świecie pozycjonowania.
Dlaczego warto instalować i konfigurować wtyczkę Yoast? Przede wszystkim dlatego, że w opcji podstawowej jest darmowa i wprowadza funkcję optymalizacji SEO do WordPressa, który sam w sobie nie optymalizuje witryny i nie oferuje takich możliwości.
Co jest największą zaletą rozszerzenia od Yoast?
Proces instalacji darmowej wtyczki Yoast w systemie WordPress zamyka się paru krokach. Poniżej przedstawiamy zalecany sposób uruchomienia wtyczki.
1. Zaloguj się do swojego WordPressa
Jeżeli jesteś zalogowany, przejdź do panelu zarządzania, tak abyś widział menu po lewej stronie.
2. Przejdź do sekcji „Wtyczki” i wyszukaj Yoast
Wyszukaj w menu pole „Wtyczki”, przejdź do sekcji „Dodaj wtyczkę” oraz wyszukaj poprzez wpisanie do pola wyszukiwarki nazwę pluginu „Yoast SEO”. Po wpisaniu pojawią się wyniki wyszukiwania dostępnych wtyczek z repozytorium WordPressa, a wśród nich interesujące nas narzędzie.
3. Instalacja i aktywacja wtyczki
Po odnalezieniu odpowiedniej wtyczki klikamy w przycisk „Zainstaluj”. Rozpoczyna się proces dodawania naszej wtyczki do WordPressa. Po kilku chwilach na miejscu przycisku pojawia się informacja „Aktywuj” – klikając, włączymy wtyczkę.
4. Konfiguracja wtyczki
Wszystko gotowe! Możesz już w tym momencie korzystać z wtyczki. Nie zapomnij jednak o pierwszej konfiguracji, która zautomatyzuje procesy i ustali dane wejściowe. Kreator uruchomi się tuż po aktywacji wtyczki.
Alternatywną formą instalacji jest upload wtyczki poprzez protokół FTP. W tym przypadku należy pobrać pliki bezpośrednio z repozytorium i umieścić w dedykowanym folderze w obrębie serwera. Jest to opcja dla bardziej zaawansowanych użytkowników i wymaga korzystania z dodatkowych programów, np. klient FTP.
Yoast poprzez kreator poprowadzi Cię przez proces pierwszej konfiguracji. Ułatwi to pozycjonowanie strony oraz wykona już część prac na samym starcie pracy z wtyczką. Sama konfiguracja jest prosta – odpowiadamy na zadanie pytania lub wypełniamy odpowiednie dane na temat naszej strony bądź firmy – tak, Yoast SEO pomoże także w identyfikacji marki czy osoby w Internecie.
Optymalizacja danych SEO
Pierwszy krok to optymalizacja i liczenie danych dostępnych w WordPressie. Yoast podsumowuje czytelność witryny czy liczbę znaków w tekstach. Na podstawie tego przygotowuje pierwsze wytyczne czy uwagi. To etap w pełni automatyczny – wystarczy kliknąć w przycisk.
Reprezentacja witryny
Wypełnij podstawowe dane na temat organizacji bądź osoby. Tutaj wpisujesz np. nazwę firmy oraz przesyłasz logo witryny. Na podstawie tych informacji Yoast będzie tworzyć dane strukturalne dla wyszukiwarek i doda je do kodu źródłowego witryny.
Profile społecznościowe
Korzystasz z social mediów? Podaj bezpośrednie linki do profili na Facebooku bądź X (Twitterze). Możesz uzupełnić dane o inne profile społecznościowe.
Osobiste preferencje i konfiguracja końcowa
W ostatnich dwóch etapach możesz (ale nie musisz) zapisać się do newslettera Yoast. Dzięki temu będziesz na bieżąco w sprawach aktualizacji wtyczki, a także możesz uzyskać darmowy poradnik SEO od dostawcy oprogramowania.
Wtyczka Yoast SEO nieustannie się rozwija i dodaje nowe funkcje mające na celu optymalizację strony internetowej. Liczba opcji jest zatrważająco duża. Postaramy się przybliżyć te, które uważamy za najważniejszy i które mogą mieć największy wpływ na pozycjonowanie.
Jedną z głównych funkcji wtyczki jest możliwość konfiguracji i zmiany treści meta tagów występujących m.in. w sekcji HEAD witryny – to wszystko dla pojedynczych adresów URL. Moduł jest widoczny jako blok w edycji strony lub wpisu, najczęściej pod sekcją contentową.
Co warto skonfigurować?
Całość konfiguracji uzupełnia wizualizacja wyników wyszukiwania na podstawie uzupełnionych danych zarówno dla urządzeń mobilnych, jak i komputerów. W systemie jest także opcja badania czytelności, czyli podstawowych parametrów strony, oraz opcja zmiany ustawień wyglądu dla mediów społecznościowych.
Edycja ustawień zaawansowanych daje sporo możliwości w procesie pozycjonowania. Dla bardziej doświadczonych adeptów SEO to miejsce na ustawienie indeksacji witryny, atrybutów śledzenia linków czy wskazanie wersji kanonicznej adresu URL.
Ostatnią opcją jest oznaczenie schematu treści, który wpływa na dobór odpowiednich danych strukturalnych edytowanego adresu URL. To istotny element w zakresie oznaczania artykułów, które powstają np. w sekcji bloga witryny.
Jednym z fundamentów wtyczki Yoast SEO są funkcjonalności analityczne narzędzia. To zestaw wskazówek oraz sugestii dotyczących pozycjonowania i optymalizacji technicznej strony. Działa w zakresie wskazywania poprawności elementów w postaci zielonych, pomarańczowych lub czerwonych flag.
Badane elementy witryny to m.in.:
W ogólnych ustawieniach strony możemy skonfigurować podstawowe używane funkcje – jest ich naprawdę dużo. W tym widoku warto zwrócić uwagę na mapy stron XML i zweryfikować, czy są włączone. Ta opcja gwarantuje automatyczne tworzenie sitemapy. Jeżeli jakakolwiek z opisywanych w tym poradniku funkcji nie jest widoczna, sprawdzimy jej aktywność właśnie tutaj.
Połączenie witryny z najpopularniejszymi wyszukiwarkami to pierwszy krok do lepszej analizy i zbierania danych. Yoast SEO umożliwia weryfikację witryny w następujących narzędziach dla webmasterów: Google (popularne Google Search Console), Bing, Baidu, Pinterest czy Yandex. Wystarczy wpisać ID bądź kod, który generuje dane narzędzie – umieszczenie tagów w kodzie witryny jest już po stronie wtyczki.
W tym miejscu edytujemy także podstawowe i rozszerzone dane o stronie oraz reprezentację witryny. Z ciekawostek – jest tutaj opcja globalnej zmiany separatora w tytułach SEO.
Czas na opcje istotne z punktu widzenia automatyzacji pracy SEO. Dzięki możliwości globalnej konfiguracji takich elementów, jak tytuł, meta opis czy regulacja indeksacji, przyspieszamy pracę nad konkretnym typem treści czy taksonomią, np. możemy wykluczyć z indeksacji oraz sitemapy content niskiej jakości w obrębie danej taksonomii.
WordPress jako ogromny projekt oferuje szereg rozszerzeń – jak dodanie systemów e-commerce czy korzystanie z wygodnych page builderów. To wpływa także na funkcjonalność i dostępność narzędzia Yoast SEO. W opcji Premium uzyskujemy dostęp do integracji wtyczki z takimi dodatkami, jak Elementor czy WooCommerce, co ułatwia pozycjonowanie sklepu internetowego. Warto odnotować możliwość połączenia z Semrush, które otwiera drogę do zaawansowanego badania słów kluczowych, czy Wincher – popularnym „badaczem” pozycji fraz w wynikach wyszukiwania. Po integracji tych narzędzi zarządzanie nowymi dodatkami odbywa się z poziomu zaplecza witryny.
To opcja dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Wtyczka Yoast SEO pozwala na edycję plików robots.txt (instrukcje dostępów dla botów internetowych) oraz .htaccess (zastosowanie przekierowań). Uwaga! Nierozważna edycja tych plików może prowadzić do wyłączenia serwisu bądź utraty wypracowanych wyników pozycjonowania.
Yoast SEO umożliwia instalację w obrębie witryny tzw. nawigacji okruszkowej. Standardowe rozwiązania WordPressa często nie jest optymalnie dostosowane do wymagań wyszukiwarek (zdarza się, że nie posiadają np. danych strukturalnych). Instalacja okruszków wymaga jednak podstawowej znajomości edycji kodu źródłowego czy PHP – przy konfiguracji warto zapoznać się z poradnikiem Yoast SEO.
Yoast w wersji Premium zawiera dużo więcej udogodnień, ale trzeba mieć świadomość, że są one przeznaczone raczej dla zaawansowanych użytkowników. Rozbudowana wersja wtyczki nie przyda się także w przypadku pozycjonowania małych serwisów internetowych o niskim site witryny. Zaawansowane ustawienia są przeznaczone do rozbudowanych projektów, np. sklepów internetowych czy portali informacyjnych.
Co dodatkowego oferuje Yoast SEO Premium:
Yoast SEO dla WordPressa* to prawdopodobnie najpopularniejsza wtyczka ułatwiająca pozycjonowanie i optymalizację strony internetowej. Jej największymi atutami są wygoda korzystania i dostępność w repozytorium w wersji darmowej. Pamiętajmy jednak, że żadna wtyczka nie zastąpi doświadczenia oraz kompleksowego działania specjalisty SEO, który najlepiej wczuje się w intencję użytkownika. Takie narzędzia do SEO powinniśmy traktować jako pomoc i asystenta w codziennej pracy nad stroną, a nie jako wyznacznik skutecznego pozycjonowania.
* Poradnik został przygotowany na podstawie WordPressa w wersji 6.4.2 oraz Yoast SEO w wersji 21.8.1. Pamiętaj, aby zawsze dbać o aktualność oprogramowania.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: