Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 00:00 min Ikona Sunrise System 13.07.2016

Zarzuty o rasizm muszą być zaskoczeniem dla każdego, kto śledzi politykę wyszukiwarki. W lutym tego roku media związane z Agorą i grupą naTemat otrzymały od Google dofinansowanie na swoje nowe projekty. Dość czytelne opowiedzenie się po jednej stronie sceny medialnej dla wielu obserwatorów życia publicznego było wyraźnym sygnałem, co do sympatii ideologicznych samej wyszukiwarki. Czy rzeczywiście? Czas pokaże – w końcu mamy do czynienia z pierwszą edycją projektu The Digital News Initiative.

 

Ale na tym nie kończą się zarzuty natury ideologicznej. W tym roku na anglojęzycznych forach spora część użytkowników wyszukiwarki zauważyła, że Google nie przygotowało żadnego specjalnego Doodle dla uczczenia Wielkanocy, kiedy muzułmański ramadan został upamiętniony świątecznym logo marki. Jak się później okazało żadnego Doodle z okazji islamskiego święta w rzeczywistości nie było, a szeroko komentowana grafika była zwykłym „fejkiem”. To kolejny dowód na to, że nie warto wierzyć we wszystko, co piszą w Internecie.

 

Polityczna poprawność czy poprawność wyszukiwania?

 

Awantura na większą skalę rozgorzała miesiąc temu, kiedy na jaw wyszły wyniki wyszukiwania dla zapytań three white teenagers i three black teenagers. W tym pierwszym przypadku, otrzymywaliśmy zdjęcia uśmiechniętej grupy nastolatków. W drugim zaś – zdjęcia czarnoskórych wykonane na posterunku policji. Na Google posypały się gromy, że pokazuje społeczność afroamerykańską w złym świetle i powiela krzywdzące stereotypy.

 

Google postanowiło odpowiedzieć na zarzuty. Jak przyznaje w oficjalnym oświadczeniu:

 

Nasze wyniki wyszukiwania zdjęć odzwierciedlają zawartość całej sieci internetowej, włączając w to częstotliwość pojawiania się danej fotografii oraz w jaki sposób została opisana (…) nie odzwierciedlają naszej opinii i poglądów„.

 

Jak duży istnieje związek między wynikami wyszukiwania a popularnością danego wyrażenia, widzimy już teraz. Kiedy wpiszemy  three white teenagers otrzymamy już nie tylko zdjęcia białych nastolatków, ale również… czarnoskórych młodocianych przestępców.  W końcu ta fraza linkuje wprost do artykułów, które dotyczą całej awantury. W ten sposób niechciane treści ogląda jeszcze więcej osób. Chyba nie o to chodziło obrońcom praw czarnoskórych.

 

Rozsądne wyjście z sytuacji znalazł bloger z kanału youtubowego Antoine Speaks. Proponuje, aby zamiast się oburzać, zacząć promować i udostępniać w Internecie pozytywne informacje na temat czarnoskórej społeczności. W końcu wyniki wyszukiwania nie prezentują nic innego, jak zawartość samej sieci.

 

To nie pierwsze zetknięcie się Google z oskarżeniami o rasizm. W kwietniu tego roku zauważono, że wyniki do frazy unprofessional hairstyles for work to głównie zdjęcia czarnoskórych kobiet z naturalnie kręconymi włosami. Jeśli zmienimy na professional otrzymamy już tylko białe kobiety z idealnie ułożoną fryzurą.

 

Google staje się ostrożniejsze

 

To, że polityczna poprawność jest bronią obusieczną. Niedawno wszyscy mieliśmy okazję oglądać Doodle z okazji wejścia sondy Juno na orbitę Jowisza. Przedstawiał on dość różnorodną grupę naukowców, cieszących się z sukcesu NASA. Nieścisłość szybko wytknęli internauci…

Na tym przykładzie widać, że Google – jak samo przyznało w oficjalnym stanowisku dotyczącym three black teenagers„zdecydowanie ceni sobie różnorodność idei i kultur„. Nawet wbrew faktom. Z drugiej strony, trzeba mieć naprawdę dużo złej woli, żeby wydarzenie zmieniające historię całej ludzkości, sprowadzać do kwestii koloru skóry.

 

Wychodzi na to, że w wynikach wyszukiwania nie znajdziemy nic innego, jak odzwierciedlenie zawartości Internetu. Niemniej jednak i ja chciałbym wyrazić głębokie oburzenie. Kiedy wyszukamy German men, naszym oczom ukażą się przystojni panowie z Fassbenderem na czele. Co otrzymamy po wpisaniu Polish men? Oprócz Zakościelnego, głównie Polaków uwiecznionych przez angielską policję.

 

Całe szczęście, że mamy jeszcze Polish women.

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.00 / 5. Vote count: 2 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 20.07.2016 Rozwój sztucznej inteligencji i coraz śmielsze ruchy Google w tym zakresie wywołują z jednej strony hurraoptymistyczne reakcje tych, którzy z niecierpliwością czekają na nowoczesne rozwiązania rodem z filmów, a z drugiej sprzeciw osób obawiających się buntu maszyn. I chociaż SI dopiero kształtuje się w rękach giganta z Mountain View, już na tym etapie pojawiają się pomysły na zabezpieczenie nas przed ewentualnymi problemami z mądrzejszymi od nas komputerami. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 21.07.2016 5 sekund – właśnie tyle czasu ma poprzedzająca filmik na YouTube reklama, aby zachęcić internautę do jej obejrzenia. Po tym czasie pojawia się wyczekiwana przez wielu użytkowników opcja „Pomiń reklamę”, po której wreszcie mogą oni przejść do materiału, na który realnie czekali. Czy jednak reklama na YouTube jest skazana na porażkę? Czy kampania marketingowa w tym medium musi okazać się kompletną klapą? A może jest sposób na to, aby miliony odsłon w serwisie dokonywane każdego dnia pomogły w odniesieniu sukcesu marketingowego? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 06.07.2016 Technologia szybko idzie do przodu, a wraz z nią zmieniają się odbiorcy reklam. Dlatego właśnie coraz więcej firm przywiązuje uwagę do wykorzystania w promocji marki najróżniejszych portali, jednocześnie zmieniając formę dotarcia do użytkowników. W tym celu tworzą reklamy o wiele ciekawsze, bardziej kreatywne, a przede wszystkim przyciągające uwagę odbiorców. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700