W poprzednich artykułach serii Ster na SEO omówiliśmy najważniejsze informacje, dotyczące opinii na Mapach Google. Dzięki temu wiemy już, czym są, a także jakie są wytyczne w zakresie tego typu elementów wizytówki. Znamy również ich znaczenie w budowaniu wizerunku firmy w sieci. Dziś proponujemy Wam kilka prostych i praktycznych wskazówek, jak zdobywać pozytywne opinie w Google Maps.
Aby zdobywać jak najwięcej pozytywnych opinii na Mapach Google, należy przede wszystkim ułatwić użytkownikom proces ich wystawiania. Nie oszukujmy się – to raczej mało prawdopodobne, aby klient specjalnie wchodził na Mapy Google, wpisywał nazwę lub adres Twojej firmy i opisywał swoje doświadczenia. Dlatego też warto maksymalnie uprościć ten proces – im mniejszy wysiłek w wystawianiu opinii, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie ich więcej.
Google Moja Firma umożliwia stworzenie specjalnego linka, który będzie ułatwiał dodawanie ocen czy komentarzy o firmie. Istnieją dwie możliwości:
1. Generowanie linka przy pomocy narzędzia PlaceID Lookup
a. Otwórz narzędzie PlaceID Lookup:
b. W polu „Enter a location” należy wpisać nazwę i miejscowość danej firmy, a następnie kliknąć interesujący nas wynik wyszukiwania:
c. Skopiuj numer wyświetlający się po „Place ID:”:
d. Wklej uzyskany numer w poniższy link:
https://search.google.com/local/writereview?placeid=[TU_WKLEJ_KOD]
Gotowy link wyglądałby więc następująco:
https://search.google.com/local/writereview?placeid=ChIJvZ69FaJU6DkRsrqrBvjcdgU
2. Metoda ręcznego kopiowania linka
a. znajdź wizytówkę w wyszukiwarce Map Google i kliknij w opcję „Dodaj opinię”:
b. po ukazaniu się okna skopiuj adres URL:
c. możesz użyć wygenerowany link jako hiperłącze na swojej stronie internetowej lub w mediach społecznościowych.
Link wygenerowany tym sposobem wyświetla widok logowania do konta Google. Jest on także długi i nieprzyjazny, przez co należałoby go skrócić. Dlatego też pewniejszym, a także łatwiejszym rozwiązaniem jest przygotowanie znacznie krótszego linka, wykorzystując narzędzie PlaceID Lookup.
Oprócz wstawienia powyższego linka na swojej stronie internetowej zwróć również uwagę na to, by w siedzibie Twojej firmy również znalazła się informacja o możliwości pozostawienia oceny. Możesz to zrobić, tworząc ulotki położone na ladzie, naklejki na witrynie sklepu czy estetyczne displaye z plexi.
Coraz popularniejszym sposobem promocji firmy i informowania o jej ofercie są kody QR. Wystarczy tylko zeskanować je swoim smartfonem, a one przekierują Cię na daną podstronę. Jest to więc świetny sposób na zaproszenie Twoich klientów do wystawienia „gwiazdek” czy podzielenia się swoimi doświadczeniami.
Jeśli widzisz, że klient jest zadowolony z Twoich usług, możesz poinformować klienta o możliwości wystawienia oceny i komentarza w wizytówkach na Mapach Google. Pamiętaj jednak, aby nie robić tego nachalnie, ani nie narzucać z góry oceny, której się spodziewasz:
Zamiast tego spróbuj delikatnie zachęcić klienta w krótkiej, życzliwej rozmowie:
Nie ulega wątpliwości, że niezadowolony klient ma większą chęć wystawienia opinii firmie, która jego zdaniem źle wykonała swoją pracę. Jednak posiadanie samych negatywnych ocen czy komentarzy nie musi jednoznacznie świadczyć o tym, że dana firma jest beznadziejna. Może to oznaczać, że po prostu nie dba o te przychylne.
Jak zdobywać pozytywne opinie na Mapach Google? Kiedy obsługujesz jakiegoś klienta, widzisz zapewne, czy jest zadowolony, czy nie. Możesz też dopytać, czy dana usługa była satysfakcjonująca. Jeśli zauważysz, że klient jest zadowolony, zaproponuj mu wystawienie opinii na Mapach Google (w podobny sposób, jak w powyższym przykładzie).
Jeśli w sposób uczciwy będziesz starał się zdobywać pozytywne opinie na Mapach Google, uzyskasz bardziej wiarygodny obraz firmy – niezadowoleni klienci często sami szukają możliwości wystawienia oceny przedsiębiorstwa. Dbając o to, by zadowoleni odbiorcy Twoich usług zostawiali ślad na Twojej wizytówce, sprawisz, że ogólna ocena zostanie zrównoważona.
Odpowiadanie na opinie na Mapach Google może nie wpływa bezpośrednio na wzrost liczby tych pozytywnych, ale z pewnością będzie świadczyć o tym, że dbasz o swoich klientów. Jeśli użytkownik zobaczy, że odpisujesz na wszystkie komentarze (w tym również te negatywne), będzie wiedział, że zależy Ci na tym, aby rozwijać swoją firmę między innymi na podstawie odczuć klientów, którzy skorzystali z oferty.
Komentarz: „Kameralna restauracyjka w centrum miasta, pyszne jedzenie i niskie ceny – idealne miejsce na spotkania ze znajomymi!”
Odpowiedź: „Panie Mateuszu, bardzo dziękujemy za miły komentarz. Zapraszamy do nas w przyszłym tygodniu – wprowadzamy do menu nowe, pyszne dania!”
Aby móc w pełni zarządzać wizytówką Twojej firmy na Mapach Google, pamiętaj, aby ją zweryfikować. Tylko wtedy możesz dowolnie modyfikować dane we wpisie, uzupełniać je, jak również odpowiadać na komentarze użytkowników – zarówno te pozytywne, jak i negatywne. O tym, jak stworzyć i zoptymalizować wizytówkę na Mapach Google dowiesz się z innego artykułu serii Ster na SEO.
Tak, jak wspomnieliśmy w artykule Opinie na Mapach Google – podstawowe informacje, elementy te pozwalają uzyskać wiarygodny obraz firmy. Jednocześnie wspierają pozycjonowanie lokalne, dzięki któremu można zyskać więcej klientów. Odpowiednio zoptymalizowana oraz regularnie aktualizowana i uzupełniana wizytówka sprawia może wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania, najczęściej w tzw. lokalnym 3-paku:
Pamiętaj! Dzisiejsi potencjalni klienci często chętniej sięgają po komentarze w Internecie, niż wśród znajomych. Kiedy bowiem potencjalny klient szuka informacji o dobrym dentyście w Poznaniu, wystarczy, że wyciągnie telefon z kieszeni i wpisze frazę „stomatolog Poznań”. W ułamku sekundy otrzyma dokładną informację o przyjmujących niedaleko lekarzach. Dodatkowo będzie mógł błyskawicznie sprawdzić, jakie doświadczenia o danym specjaliście mają inni użytkownicy.
Mimo że dostęp do opinii na Mapach Google jest niezwykle prosty, to jednak w pierwszej kolejności uwagę użytkowników przyciąga ogólna ocena, która jest najbardziej widoczna:
Widok podsumowania przedstawia zarówno średnią ze wszystkich wystawionych ocen, które zostały wystawione w danej wizytówce, jak również wykres ukazujący konkretne oceny.
Mamy świadomość, że każdy właściciel firmy marzy o najlepszych komentarzach użytkowników i ocenie 5,0. Jednak takie wizytówki często budzą podejrzenia internautów, że ogólna ocena jest nienaturalna. Nie musisz się więc przejmować, że na Twojej wizytówce widnieje ogólna ocena 4,5 czy nawet 4,1 – jest ona znacznie naturalniejsza niż posiadanie samych pozytywów. Wystarczy dowiedzieć się, jak zdobywać pozytywne komentarze w sieci i te wskazówki wprowadzić w życie.
Ogólne wytyczne dotyczące opinii na Mapach Google mówią jasno, że każda ocena i komentarz powinna być przede wszystkim prawdziwa, tematyczna i odzwierciedlająca odczucia klienta. Należy jednak pamiętać, aby unikać działań niezgodnych z wytycznymi, które w skrajnych przypadkach mogą nawet prowadzić do usuwania fałszywych komentarzy.
Należy wystrzegać się szczególnie:
Nie ulega wątpliwości, że opinie w wyszukiwarkach internetowych są niezwykle istotnym elementem samej wizytówki. Stworzony przez Ciebie obraz firmy w wirtualnym świecie może sprawić, że klienci będą chętniej korzystali z Twoich usług. Jeśli jednak nie zadbasz o pozytywne opinie na Mapach, użytkownicy mogą zrezygnować z wizyty w Twoim sklepie i wybrać inną firmę, z lepszymi komentarzami.
Firma BrightLocal przeprowadziła badania, w których sprawdzała wpływ liczby i rodzaju opinii na ranking wizytówek. Wynika z nich, że firmy z TOP 3 wyników na Mapach Google mają około 47 opinii. Wyniki badania wskazują więc pewien związek liczby i wysokości ocen oraz komentarzy z pozycjonowaniem lokalnym wizytówek.
Najważniejsze jest to, by zdobywać pozytywne opinie na Mapach Google uczciwie – ułatwić klientom ich wystawienie, informować o możliwości oceny firmy, jak również odpowiadać na wszystkie wystawione przez użytkowników komentarze. Takie działanie może spowodować zwiększenie liczby pozytywne komentarzy w sieci, a także sprawi, że klienci będą widzieli, że dbasz o nich nie tylko podczas realizacji usług, ale także w wirtualnym świecie.
Powinieneś także unikać działań niezgodnych z wytycznymi wyszukiwarki – kupowania pozytywnych komentarzy w sieci, spamowania czy zmuszania do ich wystawienia.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: