Największym błędem, jaki może popełnić właściciel firmy stawiający pierwsze kroki w prowadzeniu profilu na Facebooku (czy w innych portalach społecznościowych) jest ciągłe publikowanie postów reklamujących ofertę. „Ścianka” to nie billboard reklamowy, ale miejsce, w którym budujemy świadomość i przywiązanie do marki wśród naszych potencjalnych klientów. Warto stosować proporcję, w której 70% postów to oryginalne, własne treści angażujące internautów, 20% to treści udostępniane, a więc ciekawe artykuły branżowe i nowości związane z działalnością, a tylko 10% to treści reklamowe.
Przede wszystkim należy pisać na tematy powiązane z prowadzoną działalnością, tematyką strony czy bloga. Posty powinny być użyteczne i praktyczne. Wszelkie poradniki, ciekawostki czy zabawne treści będą cieszyć się popularnością.
Posty podzielić można na:
– statusy (sam tekst),
– posty ze zdjęciem,
– posty z filmem,
– posty z linkiem.
Warto obserwować, który rodzaj postów będzie cieszył się największą popularnością wśród fanów profilu.
1. Profil w portalu społecznościowym jest dobrym miejscem do odkrywania kulis firmy. Warto odpowiadać na posty pracowników, zamieszczać informacje „z życia firmy”, a nawet ogłoszenia o pracę.
2. Reaguj i odpowiadaj na komentarze dodawane przez fanów i followersów. Takie interakcje budują pozytywny wizerunek Twojej marki.
3. Publikuj zdjęcia, cytaty, aforyzmy – internauci chętnie się nimi dzielą.
4. Wykorzystuj ciekawe statystyki, newsy, zabawne GIF-y czy filmiki. W ten sposób wyróżnisz swój post.
5. W postach reklamowych wykorzystuj kolorowe, przykuwające uwagę ilustracje.
6. Stosuj call to action, czyli zwroty zachęcające użytkowników do zaangażowania, klikania. Możesz np. prosić o udostępnianie lub oznaczanie użytkowników.
Można publikować codziennie, o ile oczywiście post jest tego wart. Tworzenie postów na siłę może zniechęcić fanów do obserwowania strony. Interesujące, zapadające w pamięć i angażujące posty mogą pojawiać się 2-3 razy w tygodniu. Tyle w zupełności wystarczy, ale należy robić to systematycznie. W wyborze dni tygodnia lub godzin publikacji warto posiłkować się zakładką „statystyki”, w której znaleźć można dane na temat aktywności fanów profilu.
Statystycznie większość profili komercyjnych w Polsce jest aktywna w godzinach roboczych, a więc między 9:00 a 17:00. Ponowny wzrost ilości publikowanych postów zaobserwować można w okolicach godziny 20:00. Godziny publikacji postów zależą od profilu marki i aktywności internautów, do których treści są skierowane.
Dla przykładu strony fanpage poświęcone macierzyństwu publikują najczęściej w godzinach porannych, a te poświęcone alkoholom, głównie wieczorem. Najlepiej jest poeksperymentować i samemu sprawdzić, w jakich godzinach najbardziej uda się zaangażować fanów do interakcji z postem.
Aż tyle zmiennych może wpływać na liczbę wyświetleń postów na Facebooku. To sprawka bardzo złożonego mechanizmu, określanego jako Edge Rank. Jest to algorytm, który odpowiada za dobór treści wyświetlanych na Facebooku w taki sposób, aby były one jak najbardziej wartościowe dla użytkownika.
O doborze treści decydować mogą m.in. autor wpisu, typ treści czy liczba interakcji, a więc komentarzy i kliknięć „Lubię to”. Im częściej podejmujemy jakąś interakcję z danym użytkownikiem bądź typem treści, tym wyższe prawdopodobieństwo, że właśnie takie posty będą się nam wyświetlały.
Zasięg określa liczbę osób, do których dotarła treść z profilu. Przeważnie zasięg jest znacznie mniejszy, niż liczba fanów. Żeby go zwiększyć, należy publikować treści na tyle atrakcyjne dla internautów, aby chcieli się nimi dzielić. Z pewnością warto też zaglądać na profile konkurencji, nie tylko po to, aby szukać inspiracji, ale także by przekonać się, jakiego typu posty cieszą się największym powodzeniem wśród ich fanów.
Do zmiennych wpływających na zasięg postów zaliczyć można m.in.:
– Kategorię Facebook Page – im bardziej wartościowe treści, tym większy zasięg postów.
– Czas spędzony poza Facebookiem – Facebook mierzy czas, po którym wracamy na niego po kliknięciu w link. Tak więc, im dłużej pozostaniemy poza domeną Facebooka po kliknięciu w link zawarty w poście, tym większy będzie zasięg posta.
– Kliknięcia w link są bardziej wartościowe niż udostępnienia – przekierowują na stronę www, a więc główną platformę komunikacji z internautami.
– Pierwsze minuty są najważniejsze – im więcej „lajków” w jak najkrótszym czasie od opublikowania posta, tym jego zasięg będzie większy.
Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Wam w rozpoczęciu prowadzenia własnego fanpage’a. Stosując się do nich i pamiętając jednocześnie o wymaganiach swojej grupy docelowej, wkrótce zyskacie popularność w Social Media. Efekty zależeć będą od spójnych i regularnych działań. Zawsze możesz też skorzystać z pomocy specjalistów oraz wykorzystać płatne możliwości oferowane przez Social Media.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: