Ikona 02:30 min Ikona Sunrise System 13.05.2016

Patriotyzm konsumencki – trend czy świadomy wybór?

Postawa, którą coraz częściej obserwujemy w mediach i spotach reklamowych oraz w zachowaniu samych konsumentów nazwać można patriotyzmem gospodarczym. Dawna obciachowość w przypadku wybierania wyrobów wyprodukowanych w Polsce, ustąpiła miejsca docenianiu firm, które promują rodzime marki i produkty.  Dziś każdy towar z metką „produkt polski” jest powszechnie traktowany jako gwarant wysokiej jakości. Czy słusznie? Ocenę należy pozostawić samym konsumentom.

 

Etnocentryzm konsumencki

 

Jeżeli jesteś osobą, która zwraca uwagę na kraj pochodzenia danego produktu, zdecydowanie chętniej decyduje się na zakup towarów regionalnych oraz czuje się mocno związana z miejscem, w którym mieszka, to należysz do grupy konsumentów przejawiających postawę patriotyzmu gospodarczego.

 

Jednak czy potrafisz stwierdzić, co tak naprawdę motywuje Twoje wybory? Świadomie decydujesz się na zakup rodzimych marek wspierając w ten sposób krajowych przedsiębiorców, czy raczej ulegasz panującej modzie? Niezależnie od Twoich motywacji znalazłeś się w gronie ponad połowy rodaków (53 procent), którzy wybierają produkty lokalne lub krajowe. Te same osoby deklarują również, że są w stanie zapłacić więcej za produkt, który został wyprodukowany na rodzimym gruncie.

 

Dobre bo polskie

 

Jak do tej pory konsumenci wybierający produkty „made in Poland”, najchętniej decydują się na zakup towarów pochodzących z branży spożywczej, kierując się zapewnieniami o ich „świeżości”, „wysokiej jakości” oraz „pochodzeniu od regionalnych dostawców”. Nawet wielkie koncerny spożywcze prowadzące swoją działalność także w Polsce, coraz częściej w spotach reklamowych oraz kampaniach promocyjnych przedstawiają siebie jako firmy wybierające polskich dostawców. Jedną z głośniejszych inicjatyw promujących krajowe produkty spożywcze była nagłośniona przez media akcja #jedzjabłka, związana z sytuacją wprowadzenia przez Rosję embarga na polską żywność.

 

Jak na razie produkty spożywcze ciągle dominują jeżeli chodzi o patriotyzm konsumencki, natomiast powoli mamy także do czynienia z rosnąca popularnością na przykład kosmetyków oraz odzieży krajowych marek. Nie najgorzej mają się również meble, natomiast w tyle pozostają ciągle artykuły RTV/AGD oraz chemia gospodarcza.

 

Znajomość krajowych marek

 

Panujący trend i rosnące zainteresowanie regionalnymi produktami oraz krajowymi markami, nie mogły zostać niezauważone przez duże koncerny handlowe, które starają się podążać za potrzebami polskiego konsumenta. Jak się okazuje wychodzi im to całkiem nieźle, gdyż często mamy problem z rozpoznaniem produktu, który faktycznie ma krajowe korzenie. Wynika to głównie z polsko brzmiącej nazwy, pojawiających się w prowadzonych kampaniach marketingowych symboli i haseł czy też wykorzystywania w reklamach znanych twarzy kojarzonych z Polską.

 

Podsumowanie

 

Nie da się ukryć, że postawa jaką jest patriotyzm konsumencki staje się wśród naszych rodaków coraz bardziej popularna. Dostosowanie się do tego trendu oraz większe zorientowanie swoich działań na lokalność może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży bądź – co też jest niezwykle ważne – poprawienia wizerunku firmy.

 

Oczywiście ciągle największą wartością, przynajmniej w przypadku produktów spożywczych, jest ich polskie pochodzenie. Natomiast nie bez znaczenia są również działania mające na celu zrozumienie potrzeb osób kierujących się etnocentryzmem konsumenckim oraz ich odpowiednie wyeksponowanie.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 03:00 min 20.05.2016 Sztuczna inteligencja rozwija się w błyskawicznym tempie, a kolejnym krokiem do podniesienia jej poziomu ma być Google Assistant – wirtualny pomocnik, który ma udzielać nam odpowiedzi na różne pytania, załatwiać za nas wiele spraw i... stać się naszym codziennym towarzyszem. Nowa koncepcja została zaprezentowana na corocznej konferencji dla deweloperów, organizowanej przez Google w Mountain View w Kaliforni. Czego możemy się spodziewać? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 01:50 min 23.05.2016 Moda na „hasztagowanie” galopuje. Krzyżyk tu i krzyżyk tam. Post bez niego traci na wartości. I to właściwie podwójnie. Wpada w czeluść Internetu i nie jest „modny”. Nikt na niego nie trafia, nikt go nie czyta, nikt nie podziwia przebłysku geniuszu w ciągu znaków poprzetykanych gdzieniegdzie krzyżykami. Jaki jest jednak prawdziwy sens używania hasztaga? Gdzie ma to sens? I po co to robić? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 04.05.2016 Jeśli na pocztę elektroniczną przychodzi informacja o tym, że ziemia nie jest okrągła, wiedz, że coś się dzieje. Spam to typ wiadomości oficjalnie obecnych w cyberprzestrzeni od niemal czterdziestu lat. Skąd właściwie się wziął? W jaki sposób do realizacji swoich celów wykorzystują go internetowi oszuści? I, a może przede wszystkim, co wspólnego ma z kinematografią? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700