Postawa, którą coraz częściej obserwujemy w mediach i spotach reklamowych oraz w zachowaniu samych konsumentów nazwać można patriotyzmem gospodarczym. Dawna obciachowość w przypadku wybierania wyrobów wyprodukowanych w Polsce, ustąpiła miejsca docenianiu firm, które promują rodzime marki i produkty. Dziś każdy towar z metką „produkt polski” jest powszechnie traktowany jako gwarant wysokiej jakości. Czy słusznie? Ocenę należy pozostawić samym konsumentom.
Jeżeli jesteś osobą, która zwraca uwagę na kraj pochodzenia danego produktu, zdecydowanie chętniej decyduje się na zakup towarów regionalnych oraz czuje się mocno związana z miejscem, w którym mieszka, to należysz do grupy konsumentów przejawiających postawę patriotyzmu gospodarczego.
Jednak czy potrafisz stwierdzić, co tak naprawdę motywuje Twoje wybory? Świadomie decydujesz się na zakup rodzimych marek wspierając w ten sposób krajowych przedsiębiorców, czy raczej ulegasz panującej modzie? Niezależnie od Twoich motywacji znalazłeś się w gronie ponad połowy rodaków (53 procent), którzy wybierają produkty lokalne lub krajowe. Te same osoby deklarują również, że są w stanie zapłacić więcej za produkt, który został wyprodukowany na rodzimym gruncie.
Jak do tej pory konsumenci wybierający produkty „made in Poland”, najchętniej decydują się na zakup towarów pochodzących z branży spożywczej, kierując się zapewnieniami o ich „świeżości”, „wysokiej jakości” oraz „pochodzeniu od regionalnych dostawców”. Nawet wielkie koncerny spożywcze prowadzące swoją działalność także w Polsce, coraz częściej w spotach reklamowych oraz kampaniach promocyjnych przedstawiają siebie jako firmy wybierające polskich dostawców. Jedną z głośniejszych inicjatyw promujących krajowe produkty spożywcze była nagłośniona przez media akcja #jedzjabłka, związana z sytuacją wprowadzenia przez Rosję embarga na polską żywność.
Jak na razie produkty spożywcze ciągle dominują jeżeli chodzi o patriotyzm konsumencki, natomiast powoli mamy także do czynienia z rosnąca popularnością na przykład kosmetyków oraz odzieży krajowych marek. Nie najgorzej mają się również meble, natomiast w tyle pozostają ciągle artykuły RTV/AGD oraz chemia gospodarcza.
Panujący trend i rosnące zainteresowanie regionalnymi produktami oraz krajowymi markami, nie mogły zostać niezauważone przez duże koncerny handlowe, które starają się podążać za potrzebami polskiego konsumenta. Jak się okazuje wychodzi im to całkiem nieźle, gdyż często mamy problem z rozpoznaniem produktu, który faktycznie ma krajowe korzenie. Wynika to głównie z polsko brzmiącej nazwy, pojawiających się w prowadzonych kampaniach marketingowych symboli i haseł czy też wykorzystywania w reklamach znanych twarzy kojarzonych z Polską.
Nie da się ukryć, że postawa jaką jest patriotyzm konsumencki staje się wśród naszych rodaków coraz bardziej popularna. Dostosowanie się do tego trendu oraz większe zorientowanie swoich działań na lokalność może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży bądź – co też jest niezwykle ważne – poprawienia wizerunku firmy.
Oczywiście ciągle największą wartością, przynajmniej w przypadku produktów spożywczych, jest ich polskie pochodzenie. Natomiast nie bez znaczenia są również działania mające na celu zrozumienie potrzeb osób kierujących się etnocentryzmem konsumenckim oraz ich odpowiednie wyeksponowanie.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: