Nie od dziś polscy przedsiębiorcy decydują się na wejście ze swoją ofertą na rynek niemiecki. Od lat kusi on wielkością potencjalnego zbytu zarówno duże, jak i małe firmy, a otwartość rynku Unii Europejskiej i możliwości, jakie daje nam Internet jeszcze bardziej zachęcają do podjęcia próby. Sprzedaż towarów i usług za pośrednictwem Internetu naszym sąsiadom zza zachodniej granicy niesie za sobą jednak nie tylko korzyści, lecz także liczne obowiązki. O czym więc należy pamiętać tworząc niemiecką wersję językową strony swojej firmy lub też zakładając całkowicie nową w domenie .de?
Mając na uwadze polskie regulacje prawne dot. witryn internetowych wiemy, że właściciele stron www od 22 marca 2013r. zgodnie z nowelizacją Prawa Telekomunikacyjnego mają obowiązek informowania użytkowników o korzystaniu z plików Cookies. Niemieccy prawodawcy nakładają na posiadaczy stron internetowych jeszcze obowiązek, który wszedł w życie już 01 marca 2007r. Zgodnie z ustawą o mediach (§5 Telemediengesetz – TMG) i umową państwową o radiu i telekomunikacji (§55 Rundfunkstaatsvertrag – RStV) przedsiębiorcy prowadzący w Internecie działalność komercyjną zobligowani są do umieszczenia na swojej stronie tzw. Impressum – podstrony zawierającej informacje o sprzedawcy/usługodawcy, które są niezbędne np. do podjęcia ewentualnego kontaktu. Obowiązkowi temu podlegają zgodnie z ustawą wszystkie osoby posiadające dochody, które w sposób bezpośredni lub pośredni wynikają z posiadania witryny.
Rozszerzając swoją działalność na rynek niemiecki nie warto zapominać o Impressum, gdyż jego brak może nieść za sobą konsekwencje prawne takie jak chociażby kara finansowa. Nie bez powodu panuje w Polsce przecież przekonanie, że Niemcy są bardzo obowiązkowi i skrupulatni, co potwierdzać miałoby tak często przywoływane przez nas w rozmowach o naszych zachodnich sąsiadach zdanie Ordnung muss sein – porządek musi być.
W ślad za treścią ustawy TMG podstrona z Impressum powinna zawierać: – imię i nazwisko albo nazwę podmiotu gospodarczego wraz z formą prawną firmy osoby prawnej lub spółki; – adres siedziby przedsiębiorstwa i w razie różnicy adres do korespondencji; – kapitał podstawowy bądź zakładowy spółki; – numer telefonu i/lub faksu; – adres e-mail bądź formularz kontaktowy, dzięki któremu zainteresowany powinien jednak otrzymać odpowiedź już w ciągu 30 – 60min; – numer rejestru oraz organ państwowy prowadzący rejestr; – numer NIP; Poza tym jeśli prowadzenie działalności wymaga jakichkolwiek zezwoleń, w Impressum powinny zostać podane informacje dot. urzędu nadzoru. Lekarze, adwokaci i przedstawiciele podobnych im zawodów muszą podać również tytuł zawodowy, podstawy prawne, zgodnie z którymi przyznano im prawo do wykonywania zawodu, oraz kraj, w którym uzyskali tytuł.
Idąc dalej za tekstem ustawy, wprowadzając na swoją stronę Impressum należy mieć na uwadze, że ma być ono leicht erkennbar, unmittelbar erreichbar und ständig verfügbar, co w wolnym tłumaczeniu oznacza: łatwo widoczne, bezpośrednio osiągalne i stale dostępne. Użytkownik, który odwiedzi witrynę musi więc bez problemu odnaleźć Impressum i to najlepiej z poziomu każdej podstrony.
Niemieccy przedsiębiorcy korzystając z możliwości jakie daje im utworzenie podstrony z Impressum umieszczają na niej również takie informacje, jak wyłączenie odpowiedzialności za treści i linki zewnętrzne, oświadczenie o ochronie danych osobowych i praw autorskich, czy też adnotację o tym, że wykorzystują narzędzie Google Analytics do monitorowania ruchu na stronie. Często nie brakuje tam również informacji o korzystaniu z pluginów serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, czy też Google+.
W sieci bez problemu znaleźć można również darmowe generatory, dzięki którym można szybko i w 100% poprawnie stworzyć Impressum już w języku docelowym. Wystarczy wypełnić kilka rubryczek, zaznaczyć lub nie kilka pól wyboru i już po jakiś 2 – 3 minutach otrzymuje się gotowy tekst, które bez obaw można umieścić na nowej podstronie.
Pełna treść §5 ustawy o mediach
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: