Z występowaniem błędów 404 najczęściej muszą zmagać się właściciele sklepów internetowych, w których znajduje się duża liczba produktów lub asortyment często się zmienia. Typową sytuacją jest chociażby tymczasowy brak dostępności towaru lub wyprzedanie wszystkich produktów z serii limitowanej. Jeśli w opisywanych i podobnych sytuacjach po prostu usuniesz produkty ze sklepu, nie będą one już dostępne dla użytkowników, generując przy tym błędy 404.
Na dalszym etapie roboty sieciowe, które natrafią na takie adresy, odczytają je jako nieistniejące, a co za tym idzie usuną je z wyników wyszukiwania, natomiast Ty utracisz ruch, generowany przez te podstrony.
Odpowiedź nie jest jednoznaczna, ponieważ w zależności od sytuacji i planów związanych z danym produktem, rozwiązanie może być inne.
Warianty niedostępnych produktów
Zanim opiszemy sposoby radzenia sobie z błędami 404, przedstawmy kilka przykładów takich sytuacji, dla których później łatwiej będzie wybrać najlepszą strategię:
- Produkt został trwale usunięty i z pewnością nie wróci do sprzedaży.
- Produkt jest czasowo niedostępny i znasz dokładną bądź przynajmniej przybliżoną datę jego ponownej dostępności.
- Produkt jest czasowo niedostępny i nie jesteś w stanie stwierdzić, czy i kiedy będzie on ponownie w sprzedaży.
- Produkt jest z serii limitowanej i pojawia się co jakiś czas w ograniczonej dostępności niedostępny jest tylko jeden z wariantów danego produktu (np. rozmiar bądź kolor).
Optymalizacja błędów 404
W zależności od tego, z którą z wyżej wymienionych sytuacji masz do czynienia, wybór optymalnego rozwiązania będzie inny. Poniżej przedstawiamy kilka sposobów optymalizacji niedostępnych produktów i wskazujemy, w jakich sytuacjach zasadne będzie ich użycie:
- Przekierowanie na inny produkt
Sprawdzi się, kiedy masz pewność, że dany przedmiot nie trafi już do sprzedaży, a jednocześnie w sklepie posiadasz produkt pokrewny lub jego inny wariant, który może zainteresować klienta.
Koniecznie zastosuj przekierowanie typu 301, które trwale przenosi wypracowaną wartość przekierowywanej strony i pozwala w stosunkowo krótkim czasie zaindeksować naniesione zmiany
.
- Przekierowanie na kategorię lub inną powiązaną podstronę
Kiedy nie istnieje inny pokrewny produkt, wtedy poprawne będzie skierowanie klienta na kategorię nadrzędną bądź inną powiązaną z danym produktem. Dzięki temu, mimo braku danego produktu (np. konkretnego modelu fotela biurowego), dajemy użytkownikowi możliwość wyboru innego rodzaju przekierowania.
- Zachowanie podstrony produktowej
Jeżeli towar jest niedostępny chwilowo, bo np. oczekujesz na jego dostawę od producenta, nie usuwaj go z oferty! Pozostaw stosowną informację na stronie i pozwól na dodanie produktu do koszyka lub whislisty, wprowadź opcję Powiadom o dostępności czy też dodatkowy rabat za dłuższy czas oczekiwania na dostawę, jeśli możesz sobie na to pozwolić. Pamiętaj, możliwości jest naprawdę sporo!
- Utworzenie przyjaznej strony 404
Niekiedy żadne z zasugerowanych wcześniej rozwiązań nie zda w pełni egzaminu i jedyną opcją będzie wyświetlenie informacji o nieistniejącej podstronie. Taka sytuacja najczęściej dotyczy oferty produktów sezonowych lub tych związanych z konkretnymi świętami, np. Walentynkami, Dniem Kobiet. W takim przypadku przekierowanie produktu na inny nie ucieszy żadnego klienta (sam z pewnością szukając mebli ogrodowych nie chciałbyś trafić na zabawki dla dzieci).
Możesz jednak zachęcić użytkownika do sprawdzenia ogólnej oferty, np. zostawiając na podstronie komunikat: Co prawda nie mamy już produktu, którego szukasz, ale z pewnością zainteresuję Cię najnowsza oferta. Zapoznaj się też z naszymi bestsellerami!
Oczywiście nie zapomnij uzupełnić takiej podstrony o stosowne produkty!
Poprowadź użytkownika za rękę!
Każdy usunięty produkt zwracający nagłówek 404 ostatecznie zniknie z wyników wyszukiwania!
Jeżeli do tego rankingował na konkurencyjną bądź ważną dla Ciebie frazę, szybko zauważysz negatywne konsekwencje. Dlatego istotne jest podjęcie dodatkowych działań w celu zminimalizowania błędów 404.
Jakich konkretnie?
Powyżej wskazaliśmy możliwe działania, jednakże nie ma złotego środka, który sprawdzi się w każdym przypadku, ponieważ każda strona zawsze powinna być rozpatrywana indywidualnie! Możesz także postawić się w roli potencjalnego użytkownika i odpowiedzieć sobie na pytanie, czego Ty oczekiwałbyś w konkretnej sytuacji – czy chciałbyś otrzymać inny wariant niedostępnego produktu czy może listę produktów z tej kategorii? Trafiając na podstronę błędu 404, co skłoniłoby Cię do pozostania na stronie? Odpowiedz sobie na te pytania i w ten sposób wybierz optymalne rozwiązanie dla konkretnego przypadku.
Damian – na co dzień realizuje się w koordynowaniu procesów SEO i promocji witryn klientów VIP i Premium, dbając przy tym o dobre relacje z Klientami. Dodatkowo, wspomaga onboarding nowych pracowników poprzez szkolenia i merytoryczne wsparcie. A po pracy? W zależności od pory roku i aktualnych wydarzeń sportowych, na bieżąco śledzi rozgrywki Premier League, a wieczorami pochłania kolejne książki Harlana Cobena czy Remigiusza Mroza. Poza tym szybki mecz w Fifę na konsoli? Zawsze!